Vývojová psychologie I Pavel Humpolíček Omezení předoperačního myšlení Omezení předoperačního myšlení 41. Egocentrické myšlení 42. Neschopnost konzervovat 43. Neschopnost hierarchické klasifikace sejmout0007 Konzervace množství sejmout0032 sejmout0033 sejmout0035 sejmout0036 Konzervace množství Konzervace množství vp207o05 Kognitivní vývoj Vztah mezi názorem a operací 4Experiment: Dítěti současně předložíme sklenice odlišného tvaru A a B a požádáme, aby současně vkládalo po jednom korálku do každé z nich, jeden korálek levou rukou, druhý pravou. 4 4 –Operace je potlačena nadměrnými požadavky názoru 4 – Kognitivní vývoj Názorná představa uspořádání 4Experiment: –rotace předmětu kolem vlastní osy - zajímavé představy o uspořádání. Kognitivní vývoj Rozčleňování názoru 4Experiment: řazení tužek, odlišných, ale dosti blízkých rozměrů do dvojic. – 3.Neschopnost hierarchické klasifikace Kognitivní vývoj Diferencování vztahů nadřazené třídy a jejích složek sejmout0037 Je na obrázku více žlutých květin nebo květin ? Kognitivní vývoj Diferencování vztahů nadřazené třídy a jejích složek –Interpretace: děti respektovaly pouze jeden aspekt množiny (barvu), která je více upoutala. –Podobně: je těžší kg peří nebo železa? Kategorizace vp206o08 1.Schopnost vnímání prostorové reality sejmout0002 Schopnost konzervace vázaná na určitou oblast ? Egocentrismus? Konzervace + odlišení vzhledu od reality 4Lékaři vzali koně (dítěti je ukázán obrázek koně) a operovali ho tak, že mu přidali černé a bílé pruhy po celém těle. Ustřihli mu hřívu a spletli mu žíně v ocasu. Odnaučili ho ržát a naučili ho žrát divokou trávu místo ovsa a sena. Naučili ho také žít v divoké Africe místo ve stáji. Když to všechno udělali, vypadalo toto zvíře takto (dítěti je ukázán obrázek zebry). Když skončili, bylo to zvíře kůň, nebo zebra? (Keil, 1989, s. 307) sejmout0028 sejmout0003 sejmout0005 sejmout0006 Animistické a magické myšlení ? 4Často vznikají vlivem nedostatečné zkušenosti s vnějším fyzikálním prostředím. Egocentrická řeč ? 4Chápou roli posluchače 4Chápou roli mladšího 4 4Do jisté míry uzpůsobují řeč Kategorizace Kategorizace 4Kategorie na středním stupni zobecnitelnosti: židle, stoly, oblečení 4 4Kolem 4 roku nadřazené i podřazené kategorie: nábytek •X •kuchyňská židle, školní židle, židle na verandu, židle k psacímu stolu.... Kategorizace sejmout0046 sejmout0045 sejmout0044 Pták má teplou krev Apatosaurus (dinosaurus) má studenou krev Jakou krev má dinosaurus dole na obrázku ? Kategorizace 4Kategorizace je umožněna rozšiřujícím se slovníkem a rozšiřováním obecných znalostí 4Stejná kategorie má stejné znaky ! Kategorizace sejmout0042 Toto zvířátko rádo bojuje Toto zvířátko rádo skáče po stromech Kategorizace sejmout0043 A co tahle zvířátka ? Předoperační myšlení Shrnutí 4Myšlení je –Názorné a intuitivní –Centralistické –Nedospívá ke zvratnosti (ireverzibilitě), –Často si vypomáhá zkreslením, či vyloučením některých informací. »ALE –zjednodušené úkoly – logické operace –myšlení se vyvíjí postupně Vnímání počtu - Piaget 4Dominance názorné složky 4 4 Piagetův experiment s řadou mincí - počet pouze jeden aspekt reality, dítě dává přednost vizuálně nápadnější, názorné vlastnosti. 4 Vnímání počtu vp206o09 Vnímání počtu - Piaget 4Podobně: –Experiment: pětileté děti měly rozdělit 18 korálků (10 červených a 8 modrých) na dva stejné díly-pětileté děti dělí podle barvy a neberou v úvahu odlišnosti v počtu 4 Vnímání počtu - současnost Dítě začíná chápat počet jako jeden z možných klasifikačních kritérií 416 měsíců – vnímání vztahu více než, méně než 4verbální popis – moc, málo,... 4memorování 4krátká sekvence položek a čísla 4princip kardinality (4-5 let) 4(mezikulturní srovnání) 4 4 sejmout0041 Mezikulturní rozdíly sejmout0040 Počítání současnost 4přiřazování čísel k objektům 4žádné číslo není možné vynechat 4poslední číslo v řadě Chápání prostoru a času 4Prostor –Diferenciace polohy nahoře a dole je již správná. x (pravo-levo) 4Čas 4 Piaget a vzdělávání 4Učení objevováním 4Citlivost ke zralosti učit se 4Akceptování individuálních rozdílů Zhodnocení teorie 4Vývoj pozoruje a rovněž: –popisuje –vysvětluje Uskutečňuje se vývoj ve stádiích? Vygotského sociokulturní teorie ŘEČ „pro sebe“ 4Egocentrická (Piaget) x privátní řeč (Vygotskij) 4 Sociální původ kognitivního vývoje Lev Vygotskij Sociální původ kognitivního vývoje 4Kognitivní vývoj v souladu se sociální interakcí 4Zóna proximalního vývoje Efektivní sociální interakce 4Intersubjektivita 4vedená (řízená) účast Současné teorie o zpracovávání informací Nespokojenost a vágnost formulování vývojové změny NEO – Piagetova teorie CASE, (1992 – 1998) 4akceptace stádií 4Přesun mezi stádiemi - v závislosti na zvětšené schopnosti zpracovávat informace 4Specifická kognitivní struktura 4(batole - senzorický vstup a fyzické akce, v raném dětství vnitřní representace událostí a jednání a jednoduché transformace representací adolescenci komplexní transformace representací.) NEO – Piagetova teorie CASE, (1992 – 1998) 4Vývoj mozku 4Praxe se schématy a automatizace –praktikující schémata – asimilace –kombinování schémat, konstrukce - akomodace 4Formování „centrálních pojmových struktur „ Příklad 4Dítě 5 let 4schémata –když je voda nalita z vysoké skleničky do nízké, výška hladiny se zredukuje, – když je voda přelita z úzké skleničky do široké, tak se plocha vody zvětší. 4experimentování 4správná odpověď konzervace 4spojení do centrální pojmové struktury NEO – Piagetova teorie CASE, (1992 – 1998) 4zkoušení teorie na řadě úkolů 4předškoláci – jedna dimenze 4školní věk 2 dimenze 4adolescence – kombinace 4 4Role zkušenosti Příklad - Formování centrálních pojmových struktur 4„Nakreslete obrázek maminky a tatínka, jak se drží za ruce v parku, s malým miminkem na trávě před nimi a stromem daleko za nimi“. sejmout0084 sejmout0085 Sieglerův model výběru strategie rychlost přesnost Pozornost 4Selektivita –nové + pohyb –intenční chování –jeden aspekt situace –více kritérií Pozornost 4Kognitivní inhibice – –kontrola vnějších i vnitřních rušivých podnětů 4 4Strategie pozornosti –bez strategie –5 let první strategie + neschopnost ji dodržet, kontrolovat –6 – 7 let pevná strategie + nedokonalé využití strategie –Efektivní užití strategie i zlepšení výkonu 4 Pozornost 4Plánování –pozastavit jednání, zvažovat alternativy, zapamatovat si jednotlivé kroky – –předškoláci – schopni –významné ve školním období 4 sejmout0083 Pamět 4Strategie uchovávání informací –Organizace + Opakování – od 6 let • –Elaborace – od 10 let Pamět 41. Rozpoznání 42. Vybavování 43. Rekonstrukce Vztah znalostní základny a pamětového výkonu 4Micheline Chi, (1978) –lepší paměť odvozena od •širší základny znalostí •lépe strukturované znalosti sejmout0086 Školní věk Střízlivý realista I 4Mladší školní věk (6-11) 4 4 Hra – Povinnosti (kázeň, odkládání saturace, přizpůsobení, …) 4 Období poměrně klidné, nebouřlivé a sťastné. 4 4Tělesný vývoj: 4CH: 117—145cm; 22 – 37kg 4D: CH+1cm; CH+0,5kg 4Hlava: druhý chrup, tvar čelistí a spodní části obličeje, rtů, čelo ztrácí d. klenutost, rysy obličeje se již blíží dospělé podobě – obecně směr k vyšší interindividuální rozmanitosti než v dřívějším věku 4Mozek: plně rozvinut ~ kol. 10 let 4Obratnost: Zvyšování a vyšší míra inter-gender diferenciace (např. u CH ~ pozice v kolektivu). 4Jemná motorika se dále vyvíjí (psaní), stejně jako smyslové vnímání (tíha, barva, vzdálenost, rychlost atd.). 4 4Realizmus „naivní“ – „kritický“ Střízlivý realista II 4Mladší školní věk (6-11) 4Myšlení 4Realizmus „naivní“ (autorita) – „kritický“ (individuum) 4 4 myšlenkové operace se automatizují, směřují ke schopnosti abstrahovat (pracovat s pojmy, „jen v mysli“) 4 princip „konzervace množství“ je upevněn, zautomatizován 4 logické třídění ještě nestálé, ale funkční (vrabci/kosi ~ ptáci) 4 4Řeč 4 aktivně ~ 5000 slov 4 „syrovější význam slov“ vs. užívání slov (více vázáno na rodinné zázemí) 4 rozvoj, zvyšování slovní zásoby a pojmového vyjadřování (např. vlivem aktivního čtení, diskuzemi pro radost) 4 4Paměť 4 stabilnější, u emočně či výkonově podmíněných informací již s přímým přesahem i do dospělosti 4 Střízlivý realista III 4Mladší školní věk (6-11) 4 4Škola 4Fylogeneticky přirozené propojování je nahrazeno školními povinnostmi – zřetelně vymezeným přechodem mezi hrou, učením a prací… 4 4První „obec“ 4 4První učitel 4 4Doba školy a „po škole“ 4 4Gender a sexualita (psychosexuální vývoj) Střízlivý realista IV 4Mladší školní věk (6-11) 4Doma / Rodina 4 4Rodiče 4 4Komunikace / Interakce 4 4Vztahy a koalice (sourozenci – rodiče – širší rodina) / Povinnosti / Tresty 4 4Úplnost / Neúplnost 4 4 4 Čas první lásky I 4Pubescence (11-15) 4Pubes ~ lat. chmýří, ohanbí 4Dospívání ~ pubescence + adolescence 4 4 Období, které je snad z celého života nejdramatičtější a biodromálně nejzajímavější. 4 Vysoká míra individuálních rozdílů (obecně) 4 4Tělesný vývoj 4CH: 145--171cm 4D: 146-164cm 4 4 RŮSTOVÝ SPURT – vrchol: 4D ~ 11-12 let věku 4CH ~ 13-15 let věku 4Možnost 2. etapy r. spurtu kolem 17.-18. roku věku (např. na vojně) 4 4 POHLAVNÍ DOSPÍVÁNÍ – zrání pohl. orgánů (vnějších/vnitřních) 4menstruace, poluce 4 Čas první lásky II 4Pubescence (11-15) 4Škola / Volný čas 4Pubescentní sport – být lepší; oblíbená hra na tajemství, zpočátku bojové hry či čtení (filmy … kultura). 4 4Můžeme rozlišit osm druhů primárních zájmů a jednotlivé kategorie zájmů zařadit do tří obecnějších kategorií, které jsou ve shodě se třemi formami zaměřenosti: 4Zájmy o ideje: –vědecké –zjistit, proč jsou věci takové, jaké jsou –literární – činnosti se slova a jazykem –estetického vnímání a vyjádření 4Zájmy o lidi: –kontaktní – setkávání se s lidmi pro nějaký zisk –sociální – o lidi jako takové 4Zájmy o věci: –systematizační – o sbírání a třídění materiálu –materiální – o zacházení s věcmi, zvířaty, rostlinami 4V každé této kategorii ještě můžeme rozlišovat zájmy podle kritéria teoretický – praktický, romantický – realistický, aktivní – pasivní, apod. (Smékal, 2002). Čas první lásky III 4Pubescence (11-15) 4 4Myšlení 4 4Jsou již dány všechny podstatné obraty vědeckého myšlení, myšlení o myšlení, formální logické operace – tedy např. formální myšlenkové postupy nezávislé na obsahu. 4Je možno uvažovat o obecných číslech, myslet o neexistujícím „kdyby“, srovnávat realitu a ideály. 4Předmětem zájmu jsou často kritické náhledy – např. na smysl a hodnoty společnosti, ideologie, náboženství atp. 4Otevírá se cesta konstruktivní tvořivosti, nápadům, je možno uvažovat do hloubky pojmu. 4 4Formální myšlení není dáno fylogeneticky či geneticky je nutno se je naučit, vtisknout na základě připravenosti kognitivního aparátu. Čas první lásky IV 4Pubescence (11-15) 4Sociální vztahy / Individualita 4 4„život na sopce“, „kdy každá tendence má vyšší temperaturu než v dětství i v následujících obdobích“, „hormonální bouře“, podrážděnost, převládající záporné emoce, neporozumění sama sobě i od okolí, pocity nejistoty, prožívání ambivalencí (které mohou vést až k destruktivnímu chování – např. včetně suicidia) 4 4Výbušnost citů ještě neznamená jejich hloubku či intenzitu – dojem přecitlivělosti, sentimentu. 4 4Vzestup sebekontroly, snížení bezprostřednosti. 4 4Objevení REFLEXE a SEBEREFLEXE. 4 4„Zrcadlo je důležitou rekvizitou v pubescentově světě…“ Sebepoznávání, sebezkušenost, sebekorekce… posuzování okolí, sebezpytování a sebeobviňování, sklony ke vztahovačnosti. Čas první lásky V 4Pubescence (11-15) 4Sociální vztahy / Individualita 4 4„…záleží na tom, jak si sám sebe cením, vážím, jaké sebevědomí jsem získal v předcházejícím období – a také mnohem dříve. Dítě má být jako kojenec a na počátku batolivého období považováno za nejkrásnější na světě, má získat neotřesitelnou jistotu, že je rodiče cení, že se mu obdivují.“ 4Samozřejmě v hranicích autentičnosti a přiměřenosti… 4 4Klesá závislost na rodičích…a rodičů na dospívajících dětech… 4 4Tresty – „jen tehdy, když už si opravdu nevíme jiné rady“, trest je téměř vždy vnímán jako urážka a ponížení… 4 4Kritičnost, „pubescentní vzpoura“ má svůj smysl… 4 4Vnímání rozdílu mezi formální a neformální autoritou. 4 4Touha po důvěrném vztahu – kamarád/ka (ne jen intimním!). 4 4Vliv mínění skupiny (např. školní třídy, party …) má zásadní vliv! Čas první lásky VI 4Pubescence (11-15) 4Sexualita / Ideály 4 4platonismus, zamilování platonické 4 4pubescentní sexualita 4pubescentní masturbace (autosexualita) a sex. fantazie 4 4První pohlavní styk 4 ženy v průměru v 18,06 a muži 18,17 roku věku. 4 4Pornografie vs platonická erotika první lásky vs sexualita (vyzrálá/nevyzrálá). 4 4„Co platí pro intelektuální abstrakci, pro platonickou lásku a pro myšlenku vzpoury, našli bychom pravděpodobně i u dalších linií pubescentního vývoje: připrave genetickým a historickým programem, chápe se pubescent dychtivě velkých témat svého individuálního života. Hned na začátku se mu však nabízejí snadné kompromisy, vedoucí k životu bez ideálů, k rozumné prostřednosti úpadkového, konzumního životního stylu.“