Vývoj řeči Způsob vyjadřování Časové období, od kdy do kdy se dítě takto vyjadřuje Stručný popis Broukání 3 – 6. měs. Dítě reprodukuje všechny hlásky (kojenecké broukání je u všech dětí na celém světě stejné) Žvatlání 6 m – 1 rok Dítě reprodukuje fonémy daného jazyka (již jsou patrné nár. odlišnosti – žvatlání odráží mateřský jazyk) Jednotlivá slova kolem 1. roku Cca 6 slov (obvykle první slova jako máma, táta, bába – bývají často zkomolená, s nejistým významem = dětský žargon, rozumí pouze rodiče) dítě rozumí slovům, ale zatím je příliš neužívá; od 1,5 r. začíná chápat symbolický význam slov (kolem 18. měsíců cca 3 – 100 slov) Telegrafická řeč 2. – 3. rok Řeč bez gram. pravidel (agramatismy), chybí předložky a funkční morfémy, infinitivy, zná ale už pravidla rozhovoru (střídání), intonace, základy syntaxe; kolem 2. roku cca 300 slov; 3 rok cca 1000 slov Základní dospělá struktura vět kolem 4. roku Dítě si již osvojilo způsoby vyjadřování a větné skladby (syntaxe) typické pro dospělý věk, od 3. roku o sobě začíná mluvit v 1. osobě („já“ – zrození psychologického já), souvětí souřadná i podřadná, neustále roste zájem o mluvenou řeč – říkanky, písničky; vnitřní řeč – dítě začíná využívat řeči k regulaci svého chování) Dále neustále roste slovní zásoba (záleží na podnětnosti rodinného prostředí): 7 roků – cca 18 tis. slov 11 let – cca 26 tis. slov (kolem 10. roku je jazyk v zásadě stejný jako u dospělých) 15 let – cca 30 tis. slov (70 % slovní zásoby) Vývoj hrubé motoriky Vývoj jemné motoriky Měsíce či roky Rozvoj konkrétní, nové schopnosti, stručná charakteristika Měsíce či roky Rozvoj konkrétní, nové schopnosti, stručná charakteristika 1 m Dítě neudrží hlavičku – nebo pouze na okamžik, asymetrie končetin, hlava je otočena do strany 1 m Pěsti zaťaté, neschopny úchopu 3 m Opírá se už o předloktí, hlava je vzpřímená, sleduje předmět, směje se 3 m Pasivní dlaňový úchop (pohyby rukou při spatření předmětu), dotýká se předmětů v okolí (pokusy o úchop předmětu oběma rukama) 6 m S oporou sedí, převrací se z břicha na záda 6 m Aktivní dlaňový úchop (uchopí větší předměty, užívá už i jen jednu ruku) 6 – 9 m Už sedí, leze, stojí s oporou, vnímá hloubku 9 m Klešťový, pinzetový úchop (uchopí i menší předměty do špetky mezi konečky palce a ukazováčku, př. prostředníčku) 1 rok Chodí vedeno za ruku 1 rok Funkční hra, schopnost cíleně a přesně pustit předmět 13 m Chodí samo, ale ještě padá 2 r Napodobí stavbu z kostek, rozlišuje stat. tvary, dále rozvíjí jemnou motoriku např. kreslením (čmáráním), hrou 15 m Chodí už docela jistě i samo 1,5 r. Chodí do schodů za ruku 2 r. Chodí do schodů, koordinačně náročnější pohyby (kopne do míče apod.) 3 r. Chodí samo ze schodů, jezdí na tříkolce, skáče, běhá, dále zdokonaluje všechny pohyby