Poruchy autistického spektra Jana Pejčochová Klinika dětské neurologie LF MU a FN Brno Obsah přednášky •Poruchy autistického spektra −Dětský autismus −Triáda příznaků −Ostatní syndromologické jednotky −Modely poruchy −Psychodiagnostika −Speciálně pedagogická a psychoterapeutická péče − • Poruchy autistického spektra (PAS) •Těžké vývojové poruchy projevující se v raném dětství, projev od narození nebo v období kolem 2-3 let •Charakteristické tři oblasti deficitu −kvalitativní zhoršení sociálních interakcí −komunikace včetně řeči −omezený (případně stereotypně se opakující) repertoár zájmů a aktivit •Deficity patrné ve všech situacích •Stupeň postižení může být různý, od lehkého až po těžký, kdy dítě zcela ztrácí zájem o kontakt se svým sociálním prostředím •U většiny případů je patologie ve vývoji patrná již od narození, u některých dětí dojde k tzv. autistickému regresu, kdy dítě ztratí již osvojené sociální a komunikační nebo herní dovednosti a plně se projeví klinický obraz autismu •Přibližně u 2/3 dětí je přítomna i MR •Část dětí s pervazivní vývojovou poruchou dosahuje i normálního intelektu a u některých je naopak patrné nadání v určité oblasti Etiologie •Doposud není zcela objasněna, otázka intenzivního výzkumu (genetická dispozice, toxoplazmóza v těhotenství, novorozenecký ikterus u donošených dětí, vyšší věk otce…) •Většina moderních teorií považuje souhru faktorů organických a faktorů hereditárních •V některých případech bývají sekundární k somatickému onemocnění (epilepsie, vrozené zarděnky, tuberózní skleróza, metabolická onemocnění ap.) nebo geneticky vázanému syndromu Dětský autismus F 84.0 •Časný infantilní autismus, Kannerův syndrom •Nejzávažnější ze skupiny poruch autistického spektra •Vyskytuje se asi u 5-10/10 000 dětí •Porucha je častější u chlapců než u dívek a to v poměru 4-5:1 •Porucha se projevuje od útlého věku, nejpozději mezi 30-36 měsíci •Klinický obraz je charakterizován patologií ve všech třech klíčových oblastech Porucha sociálních vztahů •V kojeneckém věku porucha nemusí být nápadná, pokud ano: aktivně brání očnímu kontaktu, neumí se s rodiči mazlit, nevyžaduje přítomnost ani pozornost a pomoc druhých •Výrazná odlišnost v průběhu druhého roku - sociální nereaktivita (podezření na poruchu sluchu) •Narušené emoční pouto k rodičům (ignoruje je nebo dokonce odmítá) •Mohou vytvořit i specifický blízký vztah, který projevují zvláštním způsobem •V předškolním věku neprojevuje zájem o hru s vrstevníky, nenavazuje přátelské vztahy, chybí empatie •Těžké poškození – neodliší živé od neživého; odstrčí druhé dítě, jako by to byla překážka; ruku dospělého užívají jako nástroj k přitažení žádaného předmětu •Lehké formy postižení ve školním věku touží po vztazích, ale nejsou schopné je navázat – jsou sociálně neobratné a zároveň egocentrické – jsou vrstevníky odmítány 3 základní sociální styly •Dle Wingové : •Samotářský a indiferentní •Pasivní a akceptující •Aktivní, ale zvláštní • •Formální a nabubřelý (u dospívajících) Porucha řeči a komunikace •Globální selhání ve verbální i neverbální komunikaci (vč. preverbálních interakčních dovedností) •Nápadný opožděný vývoj řeči a její nedostatečné funkční užívání •50% dětí s autismem si řeč neosvojí vůbec a zároveň není snaha o jiný způsob komunikace, omezeno nebo nezastoupeno je také užívání a interpretování gest •Mimice a ostatním tělesným pohybům chybí komunikační význam, v dialogu chybí vzájemnost včetně očního kontaktu, verbální vyjadřování je méně přizpůsobivé •Pokud si řeč osvojí, může být i bohatá slovní zásoba, ale řeč neužívá k funkční komunikaci •Echolálie, vč. odložených •Naučené fráze ke komunikaci, zejm. pro vyjádření žádosti; řeč bizarní dojem, záměny zájmen, o sobě hovoří ve 2.os j.č. (idiosynkratické užití echolálií -„chceš bonbon“) •U starších dětí s dobrou inteligencí může být řeč plynulá, nápadnosti v užití (pragmatika), doslovné chápání cizích výroků, pedanterie, formálnost formulací •I u vysocefunkčních specifické obtíže v porozumění řeči Odpor ke změně, rigidita a nepružnost •Brání se změnám v denní rutině nebo v uspořádání prostředí •Stereotypní chování a zájmy se projevují lpěním na zaběhlém způsobu života (značka potravin, určitá cesta ap.) •Hra nemá imitační ani symbolický význam (stereotypní, rigidní, neobvyklá), často nahrazena autostimulačními mechanismy - listování bez prohlížení •Pohybové stereotypy - poskoky, zvláštní chůze, chůze po špičkách, manýrismy rukou a prstů těsně před očima •Stereotypie se rozvíjí mezi 3-4 rokem věku, nejvýrazněji v předškolním věku •Funkce stereotypů – velmi často obrana před sociálními požadavky okolí, kterým dítě nerozumí a uniká k jistotě neměnného, pravidelně se opakujícího •U dětí s vyšší úrovní fungování se ulpívání projeví na úzkých a specifických zájmech; zajímají o nefunkční prvky podnětů a hraček, například vůni, vibrace, zvuk Další zvláštnosti •Nejsou dg.nezbytné • •Motorická obratnost •Dobrá schopnost prostorové orientace, kvalitní vizuální a prostorová paměť •Emoční labilita (prudké afektivní výbuchy s křikem a pláčem) •Tendence k sebepoškozování •Zvláštnosti smyslové reaktivity – přecitlivělost na některé zvuky, dotek •Extrémní zaujetí některými typy podnětů (světelné odlesky...) •Zvýšený práh bolesti •Přibližně 3/4 pacientů s dětským autismem zůstanou i v dospělém věku závažně handicapovány a jsou zcela závislé na péči okolí •Zbylá čtvrtina patří do skupiny vysoce funkčního autismu a je schopna alespoň částečné soběstačnosti a zapojení do společnosti −Normální intelekt (tj. IQ nad 70) a nižší úroveň autistické patologie − •U některých mohou být přítomny izolované výjimečné schopnosti (např. mechanická paměť) nebo talent (hudební, výtvarný) •Psychoterapie a speciálně pedagogická péče •Zejména školní výuka musí být přizpůsobena tak, aby jí dítě porozumělo (například vizualizací instrukce) •Neexistuje žádná prokázaná léčba jádrových příznaků autismu, lze mírnit nebo ovlivňovat případné behaviorální projevy (agrese, stereotypie, rituály), poruchy emotivity (úzkosti, rozlady) nebo spánku Atypický autismus F 84.1 •Porucha nesplňuje kritéria pro diagnostiku dětského autismu a to: −nenaplněním všech tří okruhů deficitů −nástup až po třetím roce •Nejčastěji se jedná o děti s těžkými stupni MR u nichž se dysfunkce nemohou projevit •Nebo naopak děti s dobrou inteligencí ale s neúplně vyjádřeným obrazem („autistické rysy“), jejichž sociální a komunikační problémy jsou závažné, ale ne tak hluboké, jako u klasického autismu Aspergerův syndrom F 84.5 •Podstatně častější u chlapců než dívek 8:1 •Patří mezi poruchy autistického spektra, neboť je přítomna porucha sociální interakce a komunikace, která má kvalitativně autistický charakter •Vývoj řeči nesmí být těžce opožděn (tj. ve dvou letech jednotlivá slova a ve 3 letech krátké komunikační věty); lehké opoždění vyloučeno není •Řeč je někdy vyvinuta i předčasně a hypertrofovaně, formálně pedantická, artikulace může být dokonalá •Závažná je porucha pragmatiky řeči – nedokáže se přirozeným způsobem zapojit do hovoru, neudrží linii rozhovoru; dlouhé monology o svém vlastním zájmu zdánlivě nekoherentně, nebere ohled na reakce a zájmy posluchače AS •Nápadná porucha sociální integrace, chybí reciprocita •Od útlého věku poruchy neverbální komunikace −dítě není schopné užívat přiměřeně oční kontakt, tělesnou posturu a gesta v sociální interakci, neudržuje adekvátní tělesný odstup •Neobvyklé reakce na emoce druhých lidí, nezájem o pocity druhých •Nedostatečná schopnost přizpůsobit své chování sociálnímu kontextu •Vztahy k rodičům jsou méně emočně sycené, někdy ambivalentní •Větší obtíže ve vrstevnických vztazích - neprojevují zájem o hru a kontakt s druhými dětmi, v pozdějším věku téměř úplně chybí skutečné přátelské vztahy s vrstevníky; pokud se o kontakt snaží, jejich pokusy bývají neobratné, nepřiměřené a naivní • • •Dg. podmínkou je normální inteligence •Děti mají zúžené a intenzivní zájmy (zejména technické, sbírání fakt o různých oborech, jízdní řády, kalendáře); neodlišují podstatné informace od vedlejších •Může být přítomno ulpívání na nefunkčních rituálech, nebývají to jednoduché pohybové stereotypy či specifické smyslové zážitky •Výrazná motorická neobratnost; často přítomny SVPU •Díky nižší nápadnosti dochází k diagnostice až v pozdějším věku •Výchovné a pedagogické intervence jsou podobné jako u autismu •Prognóza je příznivější díky vyšší schopnosti adaptace a komunikace; v dospělosti žijí samostatný život, přetrvává podivínství a ochuzení sociálních vztahů Rettův syndrom F 84.2 •Vyskytuje se pouze u žen, příčina je geneticky vázána na distálním dlouhém raménku chromozomu X •Charakteristický je normální nebo téměř normální vývoj do 5 měsíců věku, následuje ztráta řeči (jak exprese tak porozumění) a schopnosti účelně užívat ruce •V této době či později se objeví stereotypní kroutivé „mycí“ pohyby rukou kolem střední osy •Od nástupu onemocnění dochází také ke zpomalení růstu hlavy; téměř u všech nemocných dívek je patologické EEG a u 75% jsou i klinické epileptické záchvaty •Ačkoli i po nástupu nemoci děti vykazují některé sociální zájmy a schopnosti, s průběhem onemocnění dochází k těžké mentální retardaci, někdy i imobilitě Jiná dezintegrační porucha v dětství F 84.3 •Hellerův syndrom, infantilní demence, dezintegrační psychóza v dětství •Počáteční období normálního vývoje nejméně do dvou let je následováno náhlou ztrátou dříve získaných dovedností k obrazu autistického syndromu •Jedná se zejména o řeč, hru, sociální dovednosti, kontrolu mikce a defekace, motorické dovednosti •Emoční poruchy, silná úzkost, neklid, dráždivost, emoční labilita •Sociální chování a stereotypní zájmy jsou kvalitativně blízké autismu •Po různě dlouhém období regresu se dovednosti z oblasti neverbální (vizuomotorické) u mnoha dětí obnovují a vývoj pokračuje; poruchy řeči a sociální interakce zůstávají celoživotně výrazné; trvalé ochuzení hry a ulpívání na stereotypiích •U části dětí se rozvíjí po somatickém onemocnění (neuroinfekci i lehčí viroze) •Prognóza je nepříznivá, většina nemocných zůstane na úrovni tohoto těžkého mentálního handicapu; dle kritéria nástupu po druhém roce věku již hovoříme o demenci; 30% středně těžká MR, 40% těžká MR Modely poruchy •Některé ze základních symptomů, žádný neobjasňuje celý soubor •KOGNITIVNÍ TEORIE −autismus je ve své podstatě kognitivní poruchou, tj. poruchou myšlení, která vede k poruše sociálního fungování −chybné zpracování emočních a sociálních signálů •Teorie centrální koherence (Frith, 1991) −předpokládá, že základní deficit je chybění či nedostatečná schopnost skládat si informace dohromady a tak vytvářet smysluplné celky −Za normálních okolností abstrakce významných podnětů a ty méně významné, kam patří i detaily a málo podstatné znaky, opomíjí −Ve složitých situacích se orientujeme podle vnímaných významů −Vnímáme tedy celky – osoby, předměty, situace Teorie centrální koherence •U nemocných s autismem schopnost abstrakce chybí nebo se vyvíjí pozvolna a obtížně •Své okolí vnímají „ikonicky“ - velmi přesně se všemi zatěžujícími detaily, které přitahují jejich pozornost více, než sociálně významné předměty či lidé - vede k přesycení nevýznamnými informacemi a nízké schopnosti orientace v těchto situacích •Tedy přesně naopak než jak je tomu fyziologickém vývoji již od raného věku •Svět se jeví jako „kaleidoskop“ barev a tvarů v neustálém pohybu –nesrozumitelný, až ohrožující, fragmentovaný •Převládá analytický způsob na úkor syntetického •Teorie vysvětluje: −preferenci nezvyklých senzorických vjemů, kdy dítě opomíjí informace mnohem důležitější −únik ze sociálních kontaktů - sociální svět je ve své proměnlivosti a komplexnosti pro dítě příliš nesrozumitelný a proto dává přednost méně komplikovanému světu věcí a neživých podnětů % Koncepce teorie mysli Baron-Cohen (1989) •Teorie mysli −označován laický soubor znalostí, názorů a přesvědčení o psychice vlastní i ostatních lidí (uvědomění si, že druzí mají své vlastní obsahy odlišené od našich a můžeme je s nimi komunikačně sdílet) −schopnost vytvářet si úsudky a názory o duševních stavech, které nelze přímo pozorovat (co si člověk myslí, po čem touží apod.) •Tuto komplexní dovednost používáme v každodenních sociálních interakcích a pomáhá nám předvídat reakce druhých •Dítě si koncept o psychice druhých lidí vytváří postupně, ale jeho dosažením se v myšlením posunuje do kvalitativně nového stadia sociálního vývoje •Schopnost teorie mysli se plně rozvine u většiny zdravých dětí kolem 4 let, kdy jsou také schopny odhadnout příčinu chování druhého člověka a tak i chování predikovat •9m - sdílení zájmu a pozornosti s rodičem, stává se pro dítě hlavním zdrojem sociálního učení •Autistická patologie - předpoklad, že chybí nebo je narušena schopnost vytvářet si představu o psychice druhých •Dítě se díky tomuto deficitu není schopno naučit sdílení pozornosti a na deficitu v bazální sociální dovednosti se dále rozvíjí deficit jak v kulturně vázaném vývoji hry, ale hlavně celé další komunikace včetně sociálních norem •Sklon zacházet s lidmi podobně jako se všemi ostatními předměty −vykřikuje název požadované věci, i když v místnosti nikdo není −nezajistí si pozornost dospělého, protože mu chybí vědomí toho, že komunikace není věcným aktem, ale musí být zaměřena na mysl posluchače −okolní svět a hlavně chování lidí poměrně nepochopitelné a vzbuzující úzkost −dítě se proto uchyluje do rituálů, které jsou bezpečné a předvídatelné Integrativní teorie •Teorie intersubjektivity, Hobson (1991) •Vývoj dítěte popisuje na dvou základních paralelních liniích −První linie je já-věc, kde se jedná zejména o senzomotorický vývoj (pohybové dovednosti, prostorová orientace a paměť, manipulace s předměty vizuální diferenciace tvarů, barev apod.) −Druhá linie já-ty zahrnuje sociální vývoj •Právě v této oblasti mají děti s autismem vážné oslabení •Intuitivní příklon k lidem a preference sociálních podnětů před věcnými je vrozená, neboť vzhledem k nezralosti novorozence a jeho úplné závislosti na péči dospělých je to schopnost důležitá pro přežití •Dítě s autismem není schopné vztahovat se k druhým jako významným objektům, není vybaveno vrozeným vyhodnocením této významnosti a vztah k druhým osobám se vyvíjí primárně v rámci cesty senzomotorické •Empirické studie −dítě za normálních okolností již v novorozeneckém věku reaguje odlišně na podněty sociální a dává jim přednost −vytrvaleji pozoruje lidský obličej než jiný komplexní podnět, dává přednost naslouchání lidskému hlasu (především vyšším ženským hlasům) než jiným zvukovým podnětům •Od 9m dochází k rozvoji sekundární intersubjektivity dítě je schopno triadických interakcí (do přímého kontaktu s dospělým vstupuje předmět společného zájmu), od tohoto okamžiku se začíná rozvíjet dovednost sdílení pozornosti, základ budoucí teorie mysli Psychologická diagnostika autismu •Zásadní je také rozhovor s pečovatelem o psychomotorickém vývoji dítěte, zejména stěžejních oblastech deficitu •6-9m odchylky v chování nespecifické, nejsou stanoveny dostatečně typické projevy použitelné pro takto časnou diagnostiku •Po 9m lze vyjádřit podezření na autistický vývoj, ale dg. jen pravděpodobnostní, s jistotou dg. potvrzena až po druhém roce života •Od 18-24m lze dg. infantilního autismu stanovit poměrně spolehlivě; zaměřit se zejména na problémy sociální interakce a neverbální komunikace; oblast řeči a stereotypů nejsou v útlém věku tolik nápadné •Brát vážně obavy rodičů – zejména problémy v komunikaci a sociálního chování (neodpovídá úsměvem, zvláštní a nedostatečný sociální kontakt, hra o samotě) •Stěžejní je klinické pozorování dítěte při jeho interakce s rodiči, vyšetřujícím i spontánní manipulaci s nabízenými podněty •Vhodné může být i pořízení videozáznamu z domácího nebo školního prostředí •Samotné vyšetření je náročné i z důvodu jádrových příznaků deficitu v sociální oblasti •Mnoho dětí nespolupracuje, vyhýbají se navázání kontaktu, jejich výkonová motivace je velmi nízká, sociální odměny jsou neúčinné •Některé děti se špatně adaptují na neznámou situaci vyšetření a reagují výraznou úzkostí, které se brání únikem do stereotypní manipulace nebo afektem •Bizarní a neobvyklé chování, autostimulace a stereotypie interferují se zaměřením na úkoly •Nutná pružnost postupu, navázat kontakt skrze zájem dítěte, dostatek času •U těžších poruch spolupráce není možná, využít pozorování volné hry, vyhodnotit spontánní projevy dítěte •Posouzení intelektu dítěte −interpretovaný profil vystihuje silné stránky dítěte, na kterých je potom založeno speciální vzdělávání •Autistický kognitivní deficit (omezená schopnost abstrakce a nepružnost tvoření pojmů) •Stanovení úrovně inteligence a tíže autistické symptomatiky je významné i prognosticky •Dětský autismus – neverbální IQ vyšší než verbální −spoléhají na hrubé mechanické procesy paměťové a percepční −slabý výkon v úkolech vyžadujících vyšší konceptualizaci, usuzování, interpretaci, integraci a abstrakci −nejvíce postiženo porozumění řeči −někdy porozumění na vyšší úrovni než expresivní schopnosti −Snížená schopnost porozumět neverbálním komunikačním signálům a metakomunikaci (neverbální prvky určují, jak verbálnímu sdělení rozumět) •Ukazatel kapacity spíše performační složka výkonu Posuzovací škály a dotazníky •CHAT (Checklist for Autism in Toddlers) Baron-Cohen a kol. (2000) −problematické oblasti spojené s vývojovým obdobím batolete, kdy podezření na autistický vývoj bývá stanoveno zejména na základě odlišností v komunikaci a sociálním chování včetně hry •CARS (Childhood Autism Rating Scale, Schopler, 1980) −rychlé a praktické administrování, návodem pro rozhovor s rodičem, nevýhodou je nižší spolehlivost •ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised; Lord et al., 1994) −nejlépe ověřeným komplexním schématem rozhovorů s rodiči; anamnéza, raný PMV včetně sebeobsluhy a následně oblastem deficitu a chování celkově; je vhodný k užití pro suspektně autistické pacienty ve věku 18 měsíců až do dospělosti •ASSQ Asperger Syndrome Screening Questionnaire (Gillberg a kol. 1996) −vysoce funkční formy autismu včetně Aspergerova syndromu Diferenciální diagnostika mimo PAS •Odlišit všechny ostatní vývojové poruchy •MR a kombinované postižení −úroveň sociálního chování s úrovní intelektu, užití neverbální distální komunikace – oční kontakt, gesta, mimika •Senzorické poruchy −sekundární sociální obtíže u dětí se zrakovým a sluchovým postižením – může se opozdit i rozvoj teorie mysli pro nedostatečný rozvoj sociálních dovedností •Poruchy vývoje řeči −těžké poruchy řeči (zejména receptivní) mají také obtíže v sociální komunikaci, ale kvalita je odlišná; dítě má snahu o neverbální komunikaci (kompenzuje poruchu řeči a rozumí neverbálním signálům, lépe se rozvíjí symbolická hra) •Schizoidní porucha u dětí −snížený zájem o sociální kontakt, ale dítě sociálním podnětům rozumí a má schopnost normální interakce −sociální nonkonformismus a lhostejnost vůči sociálním normám, kritice a pochvale od okolí −samotářství, odtažitost, emoční chladnost a ploché emoce, přecitlivělost, rigidní psychické nastavení, chybí projevená empatie pro pocity druhých −časté speciální zájmy (historie, technika, dinosauři...) −neobvyklý styl komunikace −sociální chování se s věkem výrazně zlepšuje − •Sociální úzkost −strach v různých sociálních situacích – kontakt s cizími lidmi obecně, není typické omezení zájmů a repetitivní chování, v domácím prostředí je interakce normální a vřelá •Reaktivní porucha sociální příchylnosti v dětství −sociální problémy s opožděným vývojem řeči jsou důsledkem neadekvátní péče o děti v časném věku −u týraných dětí je nápadná ambivalence příklonu, zvýšená bdělost, ostražitost −emočně deprivované děti – atypické sociální projevy; po úpravě prostředí potíže ustupují •Schizofrenie −začíná obvykle v pubertálním věku, vzácněji časný počátek v mladším školním věku, výjimečně v předškolním věku −Diff dg obtížná, u obou poruch je zhoršení sociální adaptace, ochuzení vztahů, abnormity sociálních interakcí −Děti se SCH premorbidně sníženou sociální reaktivitu, opožděný vývoj řeči, bizarní reakce na prostředí, silná úzkost, nápadnosti v myšlení i fantazii •Pro dg sch musí splnit 2 z následujících symptomů (bludy, halucinace, inkoherence nebo rozvolnění asociací, katatonické projevy, ploché nebo zcela nepřiměřené emoce) •Rozvoj bludů spíše a po 9r věku. •Projevy formálních poruch myšlení a ploché emoce zřetelné již kolem 6r Výchovné a vzdělávací intervence •Zahájit ihned po diagnostice •Techniky kognitivní a behaviorální terapie •3 hlavní linie intervencí •Adaptivní −zlepšení adaptivity, vytváření žádoucích dovedností, které zmenšují riziko problémového chování; nácvik komunikace, sociální, volnočasové, percepční, vizuomotorické a pracovní dovednosti −Snaha zabránit prohlubování MR a nerovnoměrností ve vývoji −Např. nemluvící dítě naučit už v raném věku alternativní systém komunikace; určit a natrénovat techniky, které snižují úzkost a vyhneme se panikám s těžkými afektivními záchvaty; pravidelná fyzická aktivita snižuje riziko agresivity a hyperaktivity − − • •Preventivní intervence −Přizpůsobit prostředí dítěti, aby vyhovovalo jeho kognitivnímu stylu, percepčním obtížím (tj. opačný postup); cílem vytvořit prostředí, ve kterém se dítě cítí bezpečně; dítě poté lépe přijímá nové informace a snižuje se rozvoj problematického chování •Následná intervence −Ve spojení s předchozími; cílem odstranění agresivity, sebezraňování, stereotypů, obsedantního dodržování rituálů, hypersenzitivity, afektivních záchvatů, odmítání sociálního kontaktu Strukturované učení •Vychází z Lovaasovy intervenční terapie a vzdělávacích programů /v rámci TEACCH/ 1.Fyzická struktura – názorná organizace prostoru 2.Vizualizace – informace podávány vizuálně - písemné pokyny, piktogramy, schémata, barevné kódy, připomínají pořadí nebo postup činnosti; zvýšení samostatnosti a pocitu jistoty 3.Zajištění předvídatelnosti, vizualizace času – formy denních a pracovních režimů; usnadňuje dítěti komunikaci, adaptabilitu, snižuje úzkost 4.Individuální přístup – přizpůsobit úrovni dítěte, deficitům, analýza chování 5.Motivace 6.Dokumentace a zaznamenávání údajů – četnost spontánní komunikace, výskyt problémového chování • Nácviky komunikace •½ dětí s PAS si neosvojí řeč, u všech porucha na úrovni exprese i recepce, verbální i neverbální •Frustrace z nefunkční komunikace, častý vnitřní spouštěč agresivního chování •Minimum komunikace – vyjádřit ne/souhlas, žádost o pomoc při činnosti, žádost o zastavení činnosti, žádost o předmět svého zájmu •Postup od nejnižších úrovní až po složité jazykové struktury •Imitace verbálních projevů (echolálie), základní jazyk (pojmenuje předměty), vztahy (čas, velikost, zobecňování), konverzace (otázky a odpovědi), informace (zeptat se za účelem získání informací, gramatické dovednosti), vyprávění zážitků (učí se sdílet s ostatními), spontaneita projevu •Včetně prostředků neverbální komunikace (oční kontakt, jednoduché gesto), někdy užito znakového jazyka, ale u dětí s PAS užití limitované. Více augmentativní metody (piktogramy, obrázky, schémata). Nácviky sociálních dovedností −Ucelený řetězec jednodušších společenských úkonů k dosažení cíle (nakupování, jízda MHD, rozhovor s cizím člověkem, telefonování, stolování…) − •Terapie problémového chování −Aplikovaná behaviorální analýza, vychází z teorie učení; spouštěcí a udržovací faktory −Změna patřičných spouštěčů, aby se problémové chování nemohlo vyskytnout a změna následků tak, aby problémové chování přestalo být funkční