Organické poruchy u dětí Irena Komárková 13.5.2011 Literatura: §Smolík, P.(2002). Duševní a behaviorální poruchy. Praha: Maxdorf §Preiss, J.(2006). Kognitivní deficit u epilepsie. In J.Preiss, H.Kučerová (Eds.) a kol. Neuropsychologie v neurologii. Praha: Grada. §Krejčířová, D. (1997). Psychologická problematika některých neurologických onemocnění v dětství. In P.Říčan, D. Krejčířová (Eds.) a kol., Dětská klinická psychologie (str.75-88). Praha: Grada Publishing. ISBN: 80-7169-512-2 nPreiss, M.(1998). Neuropsychologické vyšetření. In M.Preiss (Ed.) a kol., Klinická neuropsychologie (str.23). Praha: Grada. nKraus, J.a kol. (2005). Dětská mozková obrna. Praha: Grada Publishung.ISBN 80-247-1018-8. nHynek, K. (1998). Epilepsie. In P.Zvolský a kol., Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum. nKolář, P. (2001). Význam posturální aktivity pro včasný záchyt pacientů s dětskou mozkovou obrnou. Pediatrie pro praxi, 4, 190-194. Obecná definice organických poruch nJsou skupinou poruch, jejichž vymezení spočívá v možnosti průkazu jejich etiologie. Ta je dána onemocněním, úrazem nebo jiným poškozením mozku, které vedou k přechodné nebo stálé mozkové dysfunkci. nPrimární dysfunkce - je-li nemocí, poraněním nebo poškozením postižen přímo a selektivně mozek. nSekundární dysfunkce vyplývá ze systémových onemocnění nebo poruch, které zasahují mozek pouze jako jeden z mnoha orgánů nebo tělesných systémů. Označují se jako symptomatické (Smolík, 2002, str.59). Organická postižení v dětském věku nPorucha/defekt, způsobená poškozením mozku, například úrazem, neuroinfekcí či nádorovým onemocněním CNS (Krejčířová, 1997, str.80). nPojem organicity - v praxi obtížně vymezitelný: n= důsledek strukturálního postižení mozku, ke kterému došlo na určitém stupni vývoje (úrazy, nádory, hypoxie), ale i funkční neurofyziologická porucha (epilepsie) nMůže jít i o biologicky založené variace dílčích dispozic i celkového tempa zrání nervového systému, včetně krajních variant normálního rozložení temperamentových rysů Hlavní typy organických postižení v dětském věku: 1)Dětská mozková obrna (DMO) 2)Epilepsie 3)Infekční onemocnění mozku (meningitidy, encefalitidy) 4)Úrazy hlavy 5)Nádorová onemocnění CNS n Dále cévní příhody u dětí, děti nedonošené, stavy po intoxikacích. Vztah věku a klinického obrazu organického postižení nU dospělých zasahuje patologický proces do plně rozvinuté struktury schopností a narušuje biologicky hotovou strukturu. nU dítěte narušuje organicita celý další (biologický i psychologický) vývoj nI u vrozených poruch je důležité, ve které fázi prenatálního vývoje začne působit patologický agens (např. až ke konci těhotenství nebo při porodu) Vztah věku a klinického obrazu organického postižení nVyšší neuroplasticita mozku u dětí zhruba do 7-8 let v případě lokalizovaných lézí (např. poškození levé hemisféry v raném věku u dětí nevede ke stejně závažným postižením jako u dospělých) nI tato plasticita se pak uplatní v rozdílné míře: vlivy plasticity jsou zřejmě nejsilnější u strukturálních lézí, k nimž došlo v časných etapách vývoje, ale až po vytvoření základních biologických struktur. Vztah věku a klinického obrazu organického postižení nPostižení LEVÉ hemisféry u dospělých: poruchy řeči, verbální inteligence, bezprostřední paměti a abstraktního myšlení. nPostižení PRAVÉ hemisféry u dospělých: oslabení nonverbálních IQ výkonů, paměti pro nonverbální materiál a poruchy percepčně motorických funkcí nU dětí nejsou projevy poškození natolik jednoznačné, u lézí L hemisféry nemusí být sníženo verbální IQ, ale ztíženo osvojování nových slov a rozvoj SPU .U lézí P hemisféry bývá zhoršena paměť pro obrázkový materiál Vztah věku a klinického obrazu organického postižení nU difůzních postižení CNS (infekční onemocnění CNS – meningitidy, encefalitidy) je závažnost prognózy je nepřímo úměrná věku dítěte (čím mladší dítě, tím závažnější postižení), s věkem vliv postižení klesá Výsledný obraz organického postižení nŘada poruch se objeví ihned a porucha je v podstatě trvalá nebo může být postupně kompenzována, ale některé její známky jsou trvalé nPostižení se projeví až v období, kdy vývoj dospěje na úroveň, na níž se aktualizují dané kognitivní funkce (typicky u poruch učení, u závažnějších postižení nedochází v příslušném období k vývoji řeči nNěkteré poruchy s věkem ustupují (organicky podmíněná hyperaktivita v období puberty, některé potíže prostorové orientace) Vzájemná podmíněnost vrozených vývojových poruch a vnějších faktorů n nOdlišení „čisté“ vývojové poruchy od následků pozdějších vlivů „organických“ je klinicky prakticky nemožné (např. u dětí s chromosomálními odchylkami jsou velmi časté poruchy perinatální). nUvedené příklady velmi časně vzniklých poruch jsou příkladem extrémním, ale stejné principy platí bezesporu i u dětí starších – např. otázka odlišení poúrazových změn od vrozených dysfunkcí u dítěte s dyslexií apod Vliv primárního sociálního prostředí na obraz organické poruchy u dítěte nVýsledná porucha funkce je významně podmíněna i vlivy vnějšího prostředí nNezbytná je vývojově přiměřená stimulace nNeuroplasticita se lépe uplatňuje v optimálních podmínkách (dostatek smyslových podnětů, přiměřená míra i drobných frustrací) nVýznamný – emoční vývoj (vytvoření bazální důvěry ve svět, silných pozitivních citových vztahů ve stabilním a uspořádaném prostředí) Vliv primárního sociálního prostředí na obraz organické poruchy u dítěte nVšechny vlivy působí v neustálé vzájemné interakci a jejich působení je cirkulární nReakce rodičů na projevy dysfunkce dítě vnímá a současně si uvědomuje i své základní obtíže a často ztrácí sebedůvěru a motivaci pro učení nTím se ovšem zpětně zhoršují celkové podmínky pro jeho další kognitivní vývoj Známky organicity u dětí 1)Motorika (hyperaktivita, neobratnost pohybů nebo naučených dovedností, poruchy řeči) 2)Senzorika (percepční poruchy nebo neobvyklé smyslové zkušenosti) 3)Pozornost (krátký rozsah, odklonitelnost) 4)Emoční projevy (snížená frustrační tolerance) 5)Kognitivní poruchy (IQ deficit, konceptuální obtíže, poruchy řeči, poruchy paměti, konkrétní, rigidní, nepřesné myšlení) Známky organicity u dětí 6)Sociální obtíže (Interpersonální problémy, nezralost, negativismus, antisociální chování) 7)Osobnostní projevy (narušené sebepojetí, narušené pojetí tělesného schematu, změny osobnosti, hypochondrické obavy, nejistota 8) n (podle Krejčířová, 1997) Kognitivní deficit nJednou z nejčastějších poruch vznikajících v důsledku organicity je kognitivní deficit nKognitivní funkce lze charakterizovat jako neurobehaviorální funkční systémy, které se vztahují k příjmu, uchovávání a využívání informací (Lezáková, 2004, cit.Preiss, 1998) Lze je dělit na: 1)Receptivní funkce (výběr, udržování a integrace inform.) 2)Paměť 3)Učení 4)Myšlení 5)Expresivní funkce Kognitivní deficit n Receptivní funkce představují jednoduché počitky a složitější vjemy, které se procesem vnímání stávají součástí paměti. Poruchy vnímání se označují jako agnózie. n Expresivní funkce jsou mluvení, kreslení a psaní, manipulace s materiálem, gestikulace nebo výraz tváře. Jejich poruchy se označují jako apraxie (patří mezi ně dysartrie, afázie, dysgrafie atp.) Podmínkou kognitivních funkcí je určitá úroveň vědomí a pozornosti (Preiss, 1998). Kognitivní deficit n Kognitivní deficit = funkční narušení v určité oblasti kognitivních funkcí, které může být reverzibilní. Zpravidla se hovoří o kognitivním deficitu v souvislosti s určitým typem onemocnění (kognitivní deficit u schizofrenie, kognitivní deficit u akutní CMP). Jako měřitelná jednotka může být kognitivní deficit definován jako hodnota dvou a více standartních odchylek od běžné populační normy podle věku a pokud možno i podle vzdělání (Preiss, 1998). ORGANICKÉ PORUCHY Dětská mozková obrna (DMO) nDMO je zastřešující pojem pro skupinu chronických onemocnění, pro něž je charakteristické narušení centrální kontroly hybnosti a postoje. Obvykle je definována jako neprogresivní neurologický syndrom vyvolaný lézí nezralého mozku (Kraus, 2005, str. 35). nKrejčířová (1997, str.75) definuje DMO jako závažné postižení hybného vývoje podmíněné prenatálním, perinatálním nebo časně postnatálním poškozením mozku nejčastěji vlivy hypoxie, intrakraniálního krvácení či mechanickými vlivy porodu. Vývoj těchto dětí je tímto od neútlejšího věku významně ovlivněn. Prevalence DMO nV našich podmínkách se pohybuje v rozsahu 1,5-3 na 1000 živě narozených. Konkrétní hodnota variuje v závislosti na regionu, frekvenci předčasných porodů a porodní hmotnosti dítěte nebo závažnosti postižení (Kraus, 2005, str.35).V rozvinutých zemích postihuje toto onemocnění zhruba 2 z 1tis. živě narozených osob (Kolář, 2001), incidence je vyšší u mužů v poměru 1,33:1 (Johnson, 2002). Odhadem 10tis.osob je diagnostikováno každým rokem v EU (Colver, 2006). Rizikové faktory DMO nNízká porodní hmotnost, předčasný termín porodu, mnohočetná těhotenství, neurologická onemocnění matky a sourozenců, tyreopatie a jejich léčba během těhotenství, deficit hormonů štítné žlázy u nezralých novorozenců, porodní asfyxie. nDle údajů ze západní Austrálie: 30% případů DMO předčasný porod, 10% mnohočetné těhotenství, 10% hypoxicko-ischemická encefalopatie u donošených dětí, 10% postneonatální léze (dopravní úrazy a týrání). Zbývajících 40% má anamnézu negativní a lze předpokládat přítomnost prenatálního inzultu (Kraus, 2005, str.35) Příznaky DMO nČasné příznaky se obvykle projeví před 3.rokem věku ve formě opoždění při dosahování vývojových milníků (přetáčení, sezení, lezení, smích, stoj nebo chůze) nProblémy s jemnými pohybovými vzorci jako je psaní nebo stříhání nůžkami, obtíže s udržením rovnováhy a s chůzí, třes, mimovolní pohyby (kroutivé pohyby rukou nebo vůlí neovladatelné pohyby úst), žmoulavé pohyby úst, grimasování, tyto abnormální pohyby se nezřídka zvýrazňují při emočním stresu, mizí naopak ve spánku. Formy DMO nJednotné označení této formy je artefaktem, jedná se o skupinu rozmanitých mozkových lézí, jejichž obraz je značně variabilní. nV novorozeneckém věku má klinický obraz poškození mozku podobu centrálního hypotonického (snížení svalového tomu – ochablost) nebo hypertonického syndromu (zvýšený svalový tonus, dítě je toporné, neohebné). V 1.roce života používají neurologové dg centrální koordinační porucha (CKP) nebo centrální tonusová porucha (CTP). Důsledkem vývoje a zrání nervového systému a různého stupně poškození postupně dochází k rozvoji obrazu definitivní formy DMO (Kraus, 2005, str.68-69). Formy DMO 1)Spastická nNejčastější typ (60-70% nemocných), u této formy hovoříme podle závažnosti postižení o spastické paréze (oslabení) či plegii (ochrnutí), dle rozsahu se dále dělí na diparézu/diplegii (postižení DKK, hemiparézu/hemiplegii, triparézu/triplegii a kvadruparézu/kvadruplegii 2.Dyskinetická (atetoidní nebo atetózní) 3.Ataktická (cerebelární) 4.Smíšené formy Přidružená zdravotní postižení u DMO nPoruchy postihující mozek mohou způsobovat další zdravotní postižení, jako například epilepsie, jejíž četnost se pohybuje od 15-55% (Kraus, 2005, str.129) a nepříznivě ovlivňovat intelektuální vývoj jedince, schopnost reagovat na okolní podněty, jeho aktivitu a chování, zrak a sluch. nK mentální retardaci u dětí s DMO dochází celkově asi v 1/3 až ½ případů a až u 75% jsou zaznamenávány poruchy řeči, asi ve 20% jsou přítomny i poruchy sluchu (Krejčířová, 1997, str.76). Přidružená zdravotní postižení u DMO nZ dalších komorbidit se může vyskytovat hydrocefalus, centrální dystrofie, smyslová postižení (strabismus, hemianopie, nystagmus, částečná nebo úplná ztráta zraku, poruchy sluchu, abnormální pocity a poruchy citlivosti – astreognózie (neschopnost rozeznat předměty pouhým hmatem), narušené vnímání jednotlivých částí těla Léčba DMO nPřes veškerý dosavadní výzkum není onemocnění DMO vyléčitelné ani neexistuje spolehlivá prevence. Současná medicína nabízí nemocným s DMO pomoc ve formě řešení symptomů nemoci v průběhu života. Léčba tak může zlepšit životní možnosti dítěte a příznivě ovlivnit kvalitu jeho života. nPokroky v léčení těchto nemocných vedly k tomu, že dnes již mnozí z nich, kteří byli správně a včas léčeni, mohou vést téměř normální život. Standartní léčba neexistuje, je nutná individualizovaná péče. Léčba DMO nLéčebný plán zahrnuje například: n Léčba epilepsie, léčba uvolňující svalové spasmy (botulotoxin, myorelaxancia), nootropika, různé dlahy a ortézy, kompenzující svalovou nerovnováhu, operační léčba, mechanické pomůcky k překonání handicapu, uspokojování emocionálních a psychologických potřeb, rehabilitace, ergoterapie, logopedická péče. n Čím dříve je komplexní léčba zahájena, tím větší má dítě šanci překonat vývojovou poruchu nebo se naučit zvládat různé úkoly alternativními způsoby. Léčba DMO nTerapeutický tým: 1)(Dětský) neurolog 2)Fyzioterapeut 3)Ortoped 4)Neurochirurg 5)Logoped 6)(Dětský) psycholog 7)Speciální pedagog 8)Sociální pracovník n nDalší členové: osobní asistenti, hipoterapie apod. nNezbytná je spolupráce rodiny! Rodina pacientů s DMO nOd raného věku: interakční problémy nPotíže v posturálním přizpůsobení se matce nDěti nereagují očekávatelným způsobem na zásahy rodičů, jsou dráždivější nebo jsou apatické nRodiče se tak mohou cítit odmítáni nebo neschopni kvalitní péče, narůstá riziko, že se sami začnou tělesnému kontaktu s dítětem vyhýbat nChybí synchronizace pohybů dítěte s řečí dospělého, abnormální svalový tonus má vliv na úroveň aktivity, což vede k omezení úsměvů, mimika dítěte je celkově méně zřetelná, gesta omezená a později bývá opožděn i rozvoj aktivní složky řeči nízká srozumitelnost dítěte pro rodiče Rodina pacientů s DMO nPro děti s DMO bývá obtížné zajistit si vývojové úrovni přiměřenou stimulaci, zůstává dlouho závislé na stimulaci, kterou mu přímo podávají dospělí nPostižení ovlivňuje i výchovné postoje dospělých: hyperprotektivita, ale i odmítání dítěte, snížení očekávání nRodina je ve stavu dlouhodobého stresu, nezbytné jsou časté návštěvy lékařů, nutnost pravidelné rehabilitace, pro orálně-motorické potíže mívají děti problémy s příjmem jídla nDalším stresem jsou mnohdy necitlivé reakce sociálního okolí, nejistota ohledně prognózy atd. Rodina pacientů s DMO n V dalším vývoji je i při relativně dobrém vyrovnávání se rodičů s faktem postižení dítěte, je vždy narušen proces separace-individuace, tato děti zůstávají dlouho závislé na rodičích, a proto také déle přetrvává fáze negativismu. n Kritická období: nástup dítěte do školy, období dospívání (problémy s přijetém faktu vlastního postižení Integrace dítěte s DMO mezi vrstevníky nNutnost individualizovaného přístupu nDěti bez těžšího mentálního postižení mohou být integrovány mezi vrstevníky, mohou navštěvovat MŠ i ZŠ nVýhodou je vyšší míra podnětů nutných pro jejich fyzický i duševní rozvoj, nevýhodou je vyšší uvědomování odlišnosti od zdravých vrstevníků a konfrontace s vlastním handicapem (děti mohou být pomalejší, zvýšeně neobratné, zatímco okolí od nich vzhledem k absenci viditelného postižení očekává výkony obdobné jako u zdravých vrstevníků) nSpecifickým problémem je příprava na zaměstnání Epilepsie n nNeurologické onemocnění cerebrálního původu nZáchvatovité onemocnění různé etiologie, nejedná se o nozologickou jednotku nZáchvatovitá a přechodná porucha mozkové funkce, která se projevuje stereotypními poruchami chování, obvykle spojená s poruchami vědomí. Stupeň poruchy vědomí může být velmi lehký – krátkodobý, až po velmi těžký – dlouhodobý. Epilepsie nKlinicky se projevuje opakovanými záchvatovitými projevy, často (ne však vždy) je provázena ztrátou vědomí. nPři záchvatu je normální mozková aktivita přerušena nekontrolovatelnými výboji abnormální synchronizované aktivity neuronů. nPokud se záchvaty opakují bez zjevné příčiny, hovoříme o idiopatické epilepsii. nV případě, že vznikají v důsledku jiného známého neurologického onemocnění nebo poškození CNS (DMO, úrazy, neuroinfekce, tumory apod.), hovoříme o symptomatické epilepsii. Epilepsie nJde o velmi časté neurologické onemocnění (jde vlastně opět o heterogenní skupinu onemocnění z hlediska typu záchvatů, etiologie, počátku i průběhu, vliv na vývoj a psychický stav nemocného dítěte) nVýskyt až u 4% dětí n75% onemocnění má počátek v dětství, čím časněji nemoc vzniká, tím horší jsou její následky, postižení bývá tím vážnější, čím déle nemoc trvá nPodstatné jsou rovněž negativní vedlejší účinky farmakoterapie Typy epilepsie (Mezinárodní klasifikace epilepsií a epileptických syndromů ICEES, 1989) 1)Parciální epilepsie (a epileptické syndromy) 2)Generalizované epilepsie (a epileptické syndromy) nDle etiologie: 1)Symptomatické (sekundární, je známá příčina) 2)Idiopatické (primární, neznámá příčina, prav.genetický podklad onemocnění). 3)Kryptogenní (pravděpodobně existuje symptomatická příčina, avšak není známá) n (dle Preiss, 2006, str.19) 1) Typy záchvatů (klasifikace dle ICES, 1981) n 1)Parciální záchvaty Jednoduché n Komplexní – Psychomotorické 2)Generalizované záchvaty („Absence“, akinetické záchvaty, tonicko-klonické - GM, myoklonické) n (dle Preiss, 2006, str.19) nStatus epilepticus – protrahované záchvaty Parciální záchvaty nVycházejí z neuronů, které se nacházejí v jiné oblasti mozku než v mezodiencefalickém oddílu retikulární formace. Výboj zůstává lokálně omezen, nebo se šíří na nevelkou vzdálenost. V krajním případě se může rozšířit i do mezodiencefalického systému a sekundárně se generalizovat. nPodle míry narušení vědomí (kvalitativní poruchy) a paměti můžeme diferencovat jednoduché parciální záchvaty bez narušení paměti a pozornosti a komplexní záchvaty s částečnou poruchou vědomí a paměti nPočáteční klinické projevy nebo EEG obraz svědčí pro počátek záchvatu v jedné mozkové hemisféře n Jednoduché parciální záchvaty nDělí se na: motorické, somatosenzorické, s autonomními příznaky a s psychickými příznaky (příznaky dysfatické, dysmnestické, kognitivní, afektivní, iluze a strukturované halucinace) Jednoduché parciální záchvaty nPodle lokalizace může být záchvat doprovázen počitky světelných záblesků, zápachu, nepříjemných zvuků apod. nProjevují se izolovaným a specifickými projevy, např. motorickými. nJacksonova epilepsie = záchvat se odehrává v motorické, popříp.senzitivní korové oblasti (gyrus centralis anterior, gyrus centralis posterior), vědomí při záchvatu je neporušené, dochází pouze ke klonickým ohraničeným záškubům, např.palce ruky nebo dysestezii v ohraničené oblasti.Záchvat se nerozšíří do retikulární formace nebo centrálních struktur (Hynek, 1998) Komplexní záchvaty nDělí se na 1)Záchvaty s komplexní symptomatologií s iniciálními jednoduchými příznaky a následnou poruchou vědomí 2)Záchvaty s komplexní symptomatologií s iniciální poruchou vědomí 3)Parciální záchvaty přecházející v generalizované Komplexní záchvaty nNěkdy se označují jako psychomotorické záchvaty = Temporální epilepsie nJedná se o parciální záchvat s komplexní symptomatikou, s poruchou vědomí charakteru mrákotných stavů, tedy kvalitativní poruchou vědomí provázenou komplexními halucinacemi, případně ilusemi déja vu, déja vecu, afektní symptomatikou, různými pohybovými automatismy. Je charakterizován náhlým nástupem zmatenosti, s částečnou nebo úplnou amnézií, vzpomínky mohou být zkreslené. Pohyby nemocného jsou bezúčelné, stereotypně se opakují, nejsou dostatečně koordinovány. Dochází k pocitům nereálnosti, narušení orientace. Klinický obraz záchvatu závisí na místě primárního výboje a rozsahu jeho šíření (Hynek, 1998) Generalizované záchvaty n Absence: „zahledění“ nTrvá několik vteřin až půl minuty, mohou se objevit různé záškuby mimického svalstva, dítě však nepadá, zůstává ve strnulé poloze a nevnímá. nPokud se tyto záchvaty opakují velmi často během dne, hovoříme o pyknolepsii Generalizované záchvaty nGrand mal: tonicko-klonický záchvat n Začíná náhle – hluboké bezvědomí-pád. Objevuje se celková křeč, zpočátku flekčního charakteru, rychle přechází v extenční křeč se zástavou dechu, zblednutím v obličeji, zornice se rozšíří, nereagují na osvit, korneální reflex je nevýbavný. Ve druhém stadiu dojde ke klonickým konvulzím – opakovaným svalovým stahům. V této fázi dojde k obnovení plicní ventilace, celá tato část záchvatu trvá 1-3minuty. Následuje vyčerpání organismu, normalizace dechu, srdeční činnosti, přetrvává porucha vědomí, která pak vyústí v návrat vědomí v postparoxysmálním stavu. Pacient se budí, je dezorientován, na záchvat má amnézii, vyčerpání, bolest hlavy, dysartrická řeč… Generalizované záchvaty nAtonický/Akinetický záchvat nJe charakterizován náhlým snížením až ztrátou svalového tonu a pozvolným pádem s menším rizikem zranění, provázené ztrátou vědomí. nMyoklonické záchvaty: Náhlé, rychlé svalové kontrakce, od jemných po prudké, symetrické i asymetrické, generalizované či lokální. •Juvenilní myoklonická epilepsie (JME) se začátkem v období puberty a adolescence. nTonické záchvaty: Velmi prudký vzestup svalového tonu silnou svalovou kontrakcí, přítomna porucha vědomí. Postižení kognitivních funkcí nMnožství záchvatů koreluje s kognitivním fungováním: více než 100 velkých záchvatů bez ohledu na všechny ostatní faktory prakticky vždy souvisí s horší intelektovou výkonností nU všech dětí je indikováno komplexní neuropsychologické vyšetření – asi u ½ až ¾ nalézáme poruchy kognitivních funkcí a poruchy učení a chování nDůležité je nevyšetřovat dítě s epilepsií v době kolem nakupení záchvatů nebo brzy po záchvatu, kdy je přítomen typický útlum Postižení kognitivních funkcí nUvádí se: 1/3 dětí s epilepsií má inteligenci v pásmu mentální retardace nebo v hraničním pásmu, 1/3 je v pásmu podprůměru nZ oblasti specifických schopností jsou časté poruchy vizuomotorické a poruchy řeči (získaná afázie), poruchy pozornosti a hyperaktivita (zejm.u generalizovaných epilepsií), útlum, bradypsychismus, uplpívavost nObecně je intelektové fungování v průměru lepší u dětí s idiopatickými a hereditárními formami epilepsie než u symptomatických. Poúrazová epilepsie má tím nepříznivější efekt, čím později došlo po úraze k rozvoji záchvatovitého onemocnění Postižení kognitivních funkcí dle lokalizace ohniska epilepsie nNejvíce poruch zachycováno, je-li ohnisko v oblasti frontálního, parientálního a zejména temporálního laloku nTemporální epilepsie: nPoruchy paměti jako první a nejvýznamnější symptom (postižení hippocampu) nOhnisko v levé hemisféře: postižení paměti pro verbální materiál, většinou spolu s celkovou verbální dysfunkcí nOhnisko v pravé hemisféře: Paměť pro materiál nonverbální (Bornstein, 1988, cit.Krejčířová, 2001) nU dětí < 5let dochází k plnému přesunu řeči na P hemisféru, poruchy verbální paměti pak zachycovány nejsou Postižení kognitivních funkcí dle lokalizace ohniska epilepsie nTemporální epilepsie nVelmi časté poruchy řeči – zejména expresivní dysfázie, ale i získaní dysfázie receptivní (Landau-Klefnerův syndrom) nU TE je nejčastější výskyt poruch chování – zejména hyperaktivita, agresivní a antisociální projevy, časté nápadné změny v chování, těžké organické psychózy s formálními poruchami myšlení a těžkými komunikačními deficity (Whitman, Herman, cit.Krejčířová, 2001) nProblémy v chování jsou obecně závažnější u dětí s obtížně kompenzovatelným průběhem nemoci s časným začátkem a vysokými dávkami léků Postižení kognitivních funkcí dle lokalizace ohniska epilepsie nU ložiska v parietální oblasti jsou časté spíše poruchy vizuoprostorové a s nimi někdy spojené velmi těžké obtíže dyskalkulického charakteru nU generalizovaných epilepsií se někdy setkáváme se specifickými poruchami pozornosti a vizuokonstrukčních schopností. V chování bývají popisovány internalizující symptomy nK poruchám pozornosti a zpomalení psychických procesů může docházet i při chybění klinické manifestace nemoci (mnohdy jde o efekt subklinických záchvatů) Další související poruchy nU dětí s epilepsií bývá dále mnohdy zachycována celkově horší pohybová koordinace n hrubá motorika (rovnováha,rychlost pohybu i n reakcí) n jemná motorika (vizuomotorická koordinace) nI kvalita motoriky koreluje s délkou trvání nemoci, množstvím prodělaných záchvatů i typem léčby nÚčinky antiepileptik: celkově obtížně odlišitelné od onemocnění nJde o zpomalené tempo zpracování informací, poruchy vizuomotoriky, jemné motoriky a paměti X zlepšení pozornosti Další související poruchy nVětšina dětí podává ve škole nižší výkony, nejhorší výkony podávají děti se sekundární generalizovanou epilepsií s četnými záchvaty (Austin et al., 1998, cit.Krejčířová, 2001), Podíl mají organické vlivy, ale i snížená očekávání rodičů a snížené sebehodnocení dětí samotných. Děti s epilepsií mají obecně horší vztah ke škole a větší strach z písemných prací („naučená bezmocnost“) Další související poruchy nV celé populaci dětí s epilepsií jsou kromě kognitivních deficitů velmi časté i poruchy chování (až 35%). nPředpoklad epileptické osobnosti se nepotvrdil nRole reakcí rodičů a širšího sociálního okolí na nemoc, která je často vnímána jako sociálně stigmatizující nVliv omezování sociálních aktivit, hyperprotektivního přístupu rodičů „Psychoepilepsie“ nRozvoj funkčních záchvatů u dětí s vulnerabilním terénem, často jde o děti, které mají současně i „pravé“ epileptické záchvaty nPrognóza psychogenních záchvatů bývá lepší než u dospělých (nebývá tolik narušena osobnost dítěte, příčiny jsou primárně ve vnějším prostředí – snazší identifikovatelnost a přístupnost léčbě nNejčastější etiologické faktory: rodinné vztahy, zvýšená potřeba pozornosti u dítěte, úmrtí a jiné trauma v rodině, historie násilí v rodině nebo týrání či deprivace u dítěte Infekce CNS (Krejčířová, 1997) nVedou někdy k různě těžkému organickému postižení difúzního charakteru, obecně tím nepříznivější vliv, čím časněji k poškození došlo a čím později byla zahájena adekvátní léčba nU dětí mladších tří let bývá důsledkem častěji i intelektový deficit, nad tři roky dochází spíše ke změnám osobnosti a chování dítěte nNásledky meningitid: Celkově méně závažné (intelekt bývá postižen výjimečně, častější jsou poruchy percepčně motorické) nNásledky encefalitid: postižení kognitivních funkcí častější (asi u ¼ dětí snížení inteligence do pásma defektu, časté jsou i poruchy paměti) Psychické poruchy po neuroinfekcích nPsychické poruchy po neuroinfekcích lze dělit do tří fází: 1.Akutní - bezvědomí, delirium 2.Několik měsíců po nemoci dominují percepčně-motorické obtíže 3.Dlouhodobé – začínají se projevovat až několik měsíců po úzdravě dětí, většinou jde o poruchy učení či jiné školní obtíže n Velmi často a dlouho přetrvávají poruchy spánku, bolesti hlavy a a téměř v 80% hyperaktivita, poruchy pozornosti, emoční labilita, někdy i zvýšené agresivní tendence, jindy hypoaktivita Úrazy hlavy u dětí (Krejčířová, 1997) nV období krátce po úraze má přechodné obtíže většina dětí, ty však obvykle vymizí do 1-3 měsíců, jen u 30% dětí různé behaviorální poruchy přetrvávají nVětšina přechodných poruch kognitivních funkcí se upraví do 6ti měsíců a téměř všechny do jednoho roku, do 2-5 let lze očekávat již jen minimální spontánní změny a po této době již podstatnější úpravu očekávat nelze, i když nadále pokračují vývojové změny a změny podmíněné cílenou rehabilitací kognitivních funkcí Kognitivní poruchy po úrazech nMají vztah k rozsahu traumatu a závažnosti lokalizace léze nDefekt bývá častější, pokud bezvědomí >24hodin, pokud trvalo déle než týden, pak až 90% dětí je postiženo motoricky a jen 30% z nich má neporušenou intelektovou kapacitu, asi u 40% dochází k deterioraci intelektu až do pásma mentální retardace. V klinické praxi je nutné počítat s tím, že existují i případy, kdy se dítě zotaví i po dlouhotrvajícím vegetativním stavu (apalický syndrom) Kognitivní poruchy po úrazech nU mladších dětí ( v předškolním a školním věku) většinou dochází k výraznější a rychlejší úpravě stavu než u dětí starších, u mladších dětí zachycujeme také po úraze zvýšenou dráždivost a změny chování. nU starších dětí přetrvávají bolesti hlavy, poruchy učení a paměti. Ve všech věkových kategoriích jsou patrné specifické kognitivní deficity nK predikci trvalých následků nejvíce přispívá délka bezvědomí, přítomnost posttraumatické amnézie a bezprostřední poúrazová deteriorace intelektových schopností, také poúrazová epilepsie Kognitivní poruchy po úrazech nObecně platí, že úzdrava probíhá lépe u menších dětí X dojde-li ke generalizovanému postižení nebo závažnější poruše exekutivních funkcí, je narušen celý další vývoj dítěte – celkové IQ s věkem stále klesá = tzv. „Kennardův princip“(časté u dětí po léčbě mozkových nádorů) nTento vývojový princip se potvrzuje i u dětí starších nZávažnost úrazu má prediktivní hodnotu hlavně v období krátce po úraze, později jsou významnější jiné vývoj ovlivňující faktory jako kvalita rodinného prostředí Kognitivní poruchy po úrazech nNejčastější důsledky úrazových postižení mozku: nMírné zhoršení celkového intelektového fungování (prům.IQ 80-90) nPoruchy paměti nPoruchy motoriky nPostižení exekutivních funkcí (plánování, užití ZV, vytrvalost a selektivita pozornosti). U dětí tyto funkce dozrávají nejpozdějí, tzn.jsou v době úrazu nejzranitelnější nObvykle dochází i k lehčímu postižení generalizovanému Kognitivní poruchy po úrazech nDěti školního věku: nPostižena rychlost zpracování informací, celkové zpomalení psychomotorického tempa nNebývá narušena vytrvalost a udržení záměrné pozornosti (dozrávají časněji, již na počátku školního věku), ale spíše schopnost selektivity a přesouvání pozornosti nDále je narušena mentální flexibilita, obtíže současného zpracování více informací nLehčí postižení exekutivních funkcí se zpravidla projevuje až v pubertě (větší samostatnost, samostatná organizace času a plnění úkolů) nSociální chování (nedodržování základních pravidel, nepřiměřené sexuální chování, agresivita), dráždivost, impulzivita, zvýšená unavitelnost Nádorová onemocnění CNS n nNádory vycházející z mozku a míchy jsou druhým nejčastějším typem nádorových onemocnění u dětí nVzhledem k rozmanitosti buněk nervové soustavy je klasifikace mozkových tumorů poměrně složitá, mezi nejčastější typy patří gliomy, medulloblastomy a ependymomy. nÚspěšnost léčby závisí na typu nádorového onemocnění, u gliomů to může být až 90%, u medulloblastomů bez metastatického postižení až 80%. U pacientů s neúplně odstraněným tumorem nebo metastázami se % přežití snižuje (40-60%) Léčba nádorových onemocnění CNS nVýznamné pro pochopení vzniku deficitu 1)Chirurgické odstranění n Po operaci se volí další léčba dle histologie, pooperačního rozsahu tumoru (zbytky nádoru, event.metastázy) 2)Radioterapie n (Ozařování oblasti tumoru nebo preventivní ozařování celého mozku a míchy) 3)Chemoterapie n(Následuje po radioterapii, někdy podávaná i současně) Následky nádorových onemocnění CNS nKognitivní deficit vzniká nejen v důsledku onemocnění, ale i aplikované léčby nHovoří se o něm v souvislosti se zkoumáním pozdních následků léčby nádorových onemocnění nPozdní následky = somatické, neuropsychologické a psychosociální problémy, vznikající v důsledku léčby nádorového onemocnění s odstupem 2-5 let od iniciálního vzniku, mohou se objevit kdykoliv během dalšího života bývalých pacientů. Kognitivní deficit jako následek léčby n Podle NCCS (National Coalition for Cancer Survivorship) jsou z hlediska vzniku kognitivního deficitu riziková tato oenmocnění a způsoby léčby: 1.Nádorové onemocnění mozku a CNS 2.Léčba aplikovaná na CNS 3.Intenzivní léčba pokročilých metastatických onemocnění 4.Léčba radioterapií na neurokranium konkomitantně s chemoterapií 5.Léčba chemoterapií aplikované intraspinálně po celotělovém ozáření (u leukémií) Kognitivní deficit jako následek léčby n Kognitivní deficit u dětských onkologických pacientů byl nejčastěji identifikován v následujících oblastech: 1)Pozornost 2)Verbální a vizuální paměť 3)Vizuomotorické dovednosti, grafomotorika 4)Obecná inteligence 5)Specifické školní schopnosti (čtení, verbální schopnosti, matematika) 6)Expresivní a receptivní fatické schopnosti 7)Vývojová zralost 8) Vznik kognitivního deficitu nRizika spojena jak s faktory biologickými (typ nádoru a způsob léčby), tak i psychologickými a sociodemografickými nBiologické faktory: a)Radioterapie b)Lokalizace onemocnění a rozsah onemocnění spolu s rozsahem operačního zákroku c)Chemoterapie d)Kortikosteroidy e)Genetické faktory f)Chronická únava Biologické faktory n nNejvýraznější vliv má léčba radioterapie na kraniospinální osu, dále chemoterapie. Obecně platí, že čím jsou děti v době léčby mladší, tím je poškození závažnější. nMezi závažné následky chirurgických resekčních výkonů patří syndrom zadní jámy lební (spojen s řadou neurologických a psychologických komplikací) nJeho prolongovanou formou je cerebelární kognitivně-afektivní syndrom, který je spojen s kognitivními dysfunkcemi (poruchy verbální paměti, expresivní řeči, vizuoprostorových dovedností, poruchami emocí a chování) Biologické faktory nChronická únava postihuje od 14-96% pacientů všech diagnóz, vyvolává distres a sníženou schopnost fungovat v důsledku nedostatku energie. Narušuje každodenní aktivity, lidé potřebují více spánku, po kterém nedochází k obnově sil do té míry, v jaké dochází u zdravých lidí. nNa úrovni kognitivní způsobuje, že pacienti nejsou schopni jasného uvažování, myšlení schází kreativita a pružnost. Ovlivňuje sebehodnocení, na úrovni interpersonální způsobuje ochuzení kontaktu s lidmi. Psychologické faktory nOnkologické onemocnění a léčba vyvolává řadu reaktivních psychologických potíží: úzkosti, smutek, deprese, beznaděj, psychosomatické poruchy. Většinou dosahují problémy pouze subklinické úrovně. nVliv má rovněž intenzita a trvání léčby, poněvadž dlouhodobé přerušení školní docházky vede rovněž k dočasnému oslabení výkonnosti, spolu s izolací dítěte od vrstevníků a širšího sociálního prostředí nLéčba může mít pro fungování dítěte i pozitiva v podobě intenzivní péče dospělých, zvýšeného zájmu, podpory a neustálé přítomnosti rodičů v době léčby Sociodemografické faktory 1)Věk pacientů (čím nižší věk pacientů na počátku léčby, tím vyšší bývá neurokognitivní deficit po jejím ukončení) 2)Premorbidní stav CNS, úroveň kognitivních schopností a vzdělání (pozitivní je vyšší úroveň vzdělání a kognitivních schopností, naopak vyšší vulnerabilita CNS je spojena s výskytem SPU, ADHD nebo jinými nemocemi CNS – epilepsie, ischémie atd.) 3)Gender (vyšší riziko kognitivního deficitu bylo identifikováno u dívek, zaznamenáno zejména u pacientů s akutní leukémií Další typy organických poruch n Cévní příhody u dětí: obecně lepší prognóza než u dospělých, dochází k mírnějšímu postižení celkového IQ, více postižena nonverbální inteligence. n Děti předčasně narozené: riziko neuropsychologické dysfunkce je tím větší, čím více bylo perinatálních rizikových komplikací a čím byla porodní váha dítěte nižší. n Neuropsychologické důsledky intoxikací: obvykle reverzibilní, nejzávažnější potíže zachycovány po inhalacích těkavých látek n Negativní důsledky jsou nalézány i u dalších drog, obtížné odlišit vlivy těchto látek od celkově horšího socioekonomického, ale i emočního zázemí