Předmět: IM125, IMK17 UMĚNÍ NOVÝCH MÉDIÍ: UMĚNÍ A TECHNIKA II (aktualizovaný sylabus, jaro 2016) Vyučující: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. horakova@phil.muni.cz Anotace: Ve dvousemestrálním kurzu Umění nových médií: umění a technika budou studenti seznámeni s problematikou definice umění nových médií z hlediska synchronního, tedy z hlediska vymezení hranic mezi různými pojmy užívanými k pojmenování umělecké tvorby využívající technické aparáty (umění nových médií, umění a technika, interaktivní umění, digitální umění, softwarové umění, multimédia, internetové umění, umění videa, umění virtuální reality, atd.), a diachronního hlediska, se zaměřením na případy konvergence umělecké tvorby a technických přístrojů, především výpočetní techniky a technických obrazů od fotografie dále. V prvním semestru se seznámíme s místem umění nových médií na časové ose a v kontextu dalších druhů umění. Vyjasníme si vztahy mezi různými názvy tvorby v prostředí nových médií. Zaměříme se na genealogii konvergence umění a techniky a na předchůdce umění nových médií s důrazem na výboje historické avantgardy. Vztah mezi moderními médii a médii novými (či postmoderními) si budeme ilustrovat na případu technického obrazu a jeho vývoje od chemické fotografie k digitálnímu obrazu. Ve druhém semestru se přesuneme do druhé poloviny 20. století. Vývoj umění nových médií rozdělíme pracovně na tři období (50. léta: formování tří strategií mediálního umění; 60. – 70. léta: generované uměním; TV umění, umění videa; 80. léta: 3D imersivní prostředí, interaktivní umění; 90. léta – internetové umění, softwarové umění). Vedle uvedeného schematického rozdělení podle dominujícího média a estetického paradigmatu se budeme věnovat hlavním tematickým okruhům umění vznikajícího v průsečíku umění, techniky a vědy/kultury/společnosti. Osnova: Úvod hodina: Seznámení s průběhem výuky, způsobem ukončení a povinnou literaturou. Experimentální film 1. poloviny 20. století a umělecké manifesty avantgardy jako koncepty umění nových médií. Nový začátek mediálního umění: 1950. Formování tří strategií mediálního umění. TV médium bez umění? Umění videa. Média, intermédia, multimédia: Realita/medialita. Otevřené umělecké dílo: interaktivita: interaktivní umění. Počítačové umění. Internetové umění a softwarové umění. Požadavky na ukončení kurzu: Kurz bude ukončen písemným znalostním testem, který prověří schopnosti posluchačů orientovat se ve vývoji mediálního umění 2. poloviny 20. století. Studenti dále prokáží svoji orientaci na časové ose vývoje umění nových médií, v JS zejména v mediálním umění druhé poloviny 20. století a v konceptech, ke kterým tato tvorba poukazuje. Seznam literatury: Adorno, Theodor W.: Prolog k televizi, 1953 (studijní materiály předmětu v IS). Adorno, Theodor W.: Televize jako ideologie, 1953 (studijní materiály předmětu v IS). Brecht, Bertlot. Rádio jako komunikační aparát, 1930. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/8/ Daniels, Dieter: Media – Art/Art – Media. Forerunners of media art in the first half of the twentieth century. (od podkapitoly: A fresh start from 1950 onwards). < http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/forerunners/ > Daniels, Dieter: Television – Art or anti-art?. Conflict and cooperation between the avant- garde and the mass media in the 1960s and 1970s. < http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/massmedia/ > Daniels, Dieter: Strategie intreraktivity. 2008. http://www.hgb-leipzig.de/daniels/vom-readymade-zum-cyberspace/strategies_of_interactivity.html Daniles, Dieter – Frieling, Rudolf: Milestones of media art. < http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/milestone/scroll/ > Debord, Guy: Společnost spektáklu. Praha: Intu 2007. < http://aleph.muni.cz/F?func=find-b&find_code=SYS&local_base=MUB01&request=000688217&format=999 > Eco, Umberto. Otevřené umělecké dílo. 1962 (studijní materiály předmětu) Fontana, Lucio. Televizní manifest. 1952. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/70/ Frieling, Rudolf: VT ≠ TV – The Beginnings of Video Art. < http://www.mediaartnet.org/source-text/63/ > Frieling, Rudolf: Reality/Mediality: Hybrid processes between art and life. < http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/performance/ > Higgins, Dick: Intermedia. 1965. < http://www.ubu.com/papers/higgins_intermedia.html > Lieser, Wolf: Digital Art. Verlag 2009. Marinetti, F. T.; Masnata, P. La Radia. 1933. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/18/ Marientti, F. T. et al: Futuristický film. 1916. http://www.unknown.nu/futurism/cinema.html Moholy-Nagy, László. Simultánní kino neboli polykino, 1925. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/24/ Ruttmann, Walter. Malba médiem času, 1919-1920. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/19/ Schum, G. TV galerie. 1969. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/89/ TV as a Creative Medium, katalog výstavy: 1969. http://eai.org/kinetic/ch1/creative/pdfs/exhibitionbrochure.pdf Weibel, P. Videology, 1974-75. http://www.vasulka.org/archive/Artists9/Weibel,Peter/weibel.pdf Youngblodd, G. Expanded Cinema, 1971. http://www.vasulka.org/Kitchen/PDF_ExpandedCinema/book.pdf