Pedagogická psychologie I. (PSA_022) – jarní semestr 2016 Zadání 1. seminárního úkolu Vážené/í a milé/í studentky a studenti, abychom obohatili výuku Pedagogické psychologie I., navrhli jsme sérii seminárních úkolů (projektů), které mají za cíl propojit teoretické základy s praxí. Projekt číslo 1: Ve dvojicích si domluvte návštěvu na ZŠ (výjimečně i SŠ), kde v současné době působí školní psycholog/psycholožka. Veďte s ním/ní polostrukturovaný rozhovor. Promluvte si s dalšími členy školního poradenského pracoviště a pokuste se zjistit, jak funguje poradenská síť této konkrétní školy (tj. kdo se na spolupráci podílí, zda a jak jsou rozděleny úkoly mezi jednotlivými členy, jak vnímají funkčnost centra jednotliví členové týmu, zda se pravidelně scházejí atd.). Obsah rozhovoru a ostatní získané informace přepište, doplňte o vlastní zhodnocení a reflexi a vložte do Odevzdávárny k PSA_022 v ISu. Pro usnadnění pochopení a správného vypracování úkolu navrhujeme postup v následujících krocích: 1) Rozdělte se do dvojic (úkol je realizován ve dvojici) 2) Vyhledejte vhodnou školu (preferované jsou ZŠ před SŠ), na které působí školní psycholog/psycholožka. 3) Oslovte vybranou ZŠ – ve Studijních materiálech v ISu je k dispozici dopis pro vedení školy. Doporučujeme však primárně oslovit školního psychologa s žádostí o spolupráci. 4) Domluvte si se školním psychologem a vedením školy termín, kdy se budete moci do školy dostavit. 5) Rozhovor se školním psychologem – prosím proveďte polostrukturovaný rozhovor se školním psychologem (viz. otázky v Příloze 1). Rozhovor by neměl přesáhnout 30 minut. Buďte zvědaví. 6) S pomocí školního psychologa oslovte ostatní členy školního poradenského pracoviště a zjistěte strukturu poradenských činností na této konkrétní ZŠ. Porovnejte s §7 vyhlášky č. 72/2005 Sb (Vyhláška č. 72 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních) 7) Obsah rozhovoru později přepište, doplňte o další informace o škole a na závěr přidejte svou reflexi a zhodnocení získaných informací. 8) Seminární úkol vložte do Odevzdávárny v ISu nejpozději 10.4.2016, abychom jej stihli přečíst. Uveďte v záhlaví jména obou spoluautorů. Příloha 1. Polostrukturovaný rozhovor se školním psychologem Navažte vztah, nalaďte se na druhého člověka, a v přirozeném sledu pokládejte následující otázky: 1) Kdybyste měl/a někomu, kdo není psycholog, vysvětlit v maximálně 10 větách, kdo to vlastně je a co dělá školní psycholog, co byste řekl/a? 2) V čem spatřujete Vy osobně největší přínos pozice školního psychologa? 3) Jaké jsou problémové oblasti této práce? S jakými problémy jste se potýkal/a Vy sám/sama? 4) Jaké zdroje (literatura, internet, lidé) vám v začátcích Vaší praxe nejvíce pomohly? 5) S kým při své práci nejvíce spolupracujete? 6) Používáte pro preventivní práci se třídami ustálený systém? Pokud ano, jaký? 7) Jaký nejtěžší případ se ve Vaší praxi zatím objevil? 8) Jaký případ měl z Vašeho úhlu pohledu nejlepší konec? 9) Co vás na Vaší práci nejvíc baví? 10) Pokud byste měl/a neomezenou moc, neomezené zdroje, co byste nejraději změnil/a na systému poradenské péče v ČR? Sociodemografické údaje: Pohlaví: Muž / Žena Místo: Město / vesnice Úvazek: 0,5 / 1 / jiné___ Počet žáků na škole: ___________________ Délka praxe v letech_________Z toho školní psycholog__________