PSYCHOLOGIE MOTIVACE JAK VYPADÁ MOTIVACE...? LZE MOTIVACI MĚŘIT? ZNAKY MOTIVACE  1. AKTIVACE ZNAKY MOTIVACE  1. AKTIVACE – spouští chování ZNAKY MOTIVACE  1. AKTIVACE – přetrvávání chování ZNAKY MOTIVACE  1. AKTIVACE – intenzita chování ZNAKY MOTIVACE  2. ODKLON CHOVÁNÍ – změna preference/zaměření LITERATURA: ZÁKLADNÍ ZDROJE: Weiner, B. (1992). Human motivation: Metaphor, theories, & research. Sage. (nebo předchozí vydání) Heckhausen, J., & Heckhausen, H. (Eds.) (2018). Motivation and action (3rd ed.). Cambridge University Press. (nebo druhé vydání) Reeve, J. (2009). Understanding motivation and emotion (5th ed.). Wiley. (nebo novější vydání) Petri, H. L., & Govern, J. M. (2013). Motivation: Theory, research and application (6th ed.). Wadsworth Cengage Learning. ČESKÉ ZDROJE: Madsen, K. B. (1972) Teorie motivace. Academia. Madsen, K. B. (1979) Moderní teorie motivace. Academia. Švancara, J. (2003). Emoce, motivace, volní procesy. PsÚ FF MU. Nakonečný, M. (2014). Motivace lidského chování. Academia. PŘÍSTUPY KE ZKOUMÁNÍ MOTIVACE (Petri & Govern)  Zaměření na vnitřní vs. vnější motivační proměnné POTŘEBA CÍL PŘÍSTUPY KE ZKOUMÁNÍ MOTIVACE (Petri & Govern)  Zaměření na vnitřní vs. vnější motivační proměnné POTŘEBA CÍL INCENTIVA PŘÍSTUPY KE ZKOUMÁNÍ MOTIVACE (Petri & Govern)  Zaměření na vnitřní vs. vnější motivační proměnné JE KE SPOUŠTĚNÍ CHOVÁNÍ NUTNÉ OBOJE? PŘÍSTUPY KE ZKOUMÁNÍ MOTIVACE (Petri & Govern)  Zaměření na vrozené vs. získané motivační tendence PŘÍSTUPY KE ZKOUMÁNÍ MOTIVACE (Petri & Govern)  Zaměření na vrozené vs. získané motivační tendence INSTINKTY REFLEXY ? CO JE „REFLEX“? JAKÉ CHOVÁNÍ JE „INSTINKTIVNÍ“? MAJÍ LIDÉ INSTINKTY? PŘÍSTUPY KE ZKOUMÁNÍ MOTIVACE (Petri & Govern)  Zaměření na vrozené vs. získané motivační tendence INSTINKTY REFLEXY ZVYKY MOTIVY CÍLE KDE SE BEROU ZVYKY? CÍLE? MOTIVY? PŘÍSTUPY KE ZKOUMÁNÍ MOTIVACE (Petri & Govern)  Mechanistický vs. kognitivní PŘÍSTUPY KE ZKOUMÁNÍ MOTIVACE (Petri & Govern)  Mechanistický přístup Podněty Reakce Regulační okruhy založené na zpětné vazbě = není nutný záměr ani uvědomění cíle PŘÍSTUPY KE ZKOUMÁNÍ MOTIVACE (Petri & Govern)  Kognitivní přístup Podněty Interpretace a reprezentace Chování PŘÍSTUPY KE ZKOUMÁNÍ MOTIVACE (Petri & Govern)  Nomotetický vs. idiografický ÚROVNĚ ZKOUMÁNÍ MOTIVACE (Petri & Govern)  Fyziologická Které části mozku jsou spojeny s různými typy motivační reakce? Jakým způsobem reagují neurony na motivační podněty? Které chemické látky jsou odpovědné za individuální rozdíly v motivačních reakcích?  Individuální  Sociální  Filozofická ÚROVNĚ ZKOUMÁNÍ MOTIVACE (Petri & Govern)  Fyziologická  Individuální Do jaké míry se lidé liší v tom, co je motivuje? Jaké jsou základní typy motivů? Jakým způsobem se vyvíjí konkrétní motiv?  Sociální  Filozofická ÚROVNĚ ZKOUMÁNÍ MOTIVACE (Petri & Govern)  Fyziologická  Individuální  Sociální Jak se chování člověka mění ve skupině? Kam směřuje „skupinové chování“ a proč?  Filozofická ÚROVNĚ ZKOUMÁNÍ MOTIVACE (Petri & Govern)  Fyziologická  Individuální  Sociální  Filozofická Mají lidé přirozenou tendenci růst, nebo pouze mechanicky udržují homeostázi? Je všechna motivace hedonická (= fungující na principu libosti a nelibosti)? Je pro lidi přirozené pozitivní chování, nebo je výchozím stavem tendence k slepě destruktivnímu, neudržitelnému chování? = vyžadují filozofické odpovědi (empiricky netestovatelné) DĚJINY ZKOUMÁNÍ MOTIVACE VE ZKRATCE JAK STARÁ JE PSYCHOLOGIE MOTIVACE? DĚJINY ZKOUMÁNÍ MOTIVACE VE ZKRATCE Platonova „trojí“ duše  1. „Vyživující“  2. „Cítící“  3. „Racionální Reflexy Očekávání Emoční reakce Reprezentace cílů Plánování Volní procesy DĚJINY ZKOUMÁNÍ MOTIVACE VE ZKRATCE  Nahrazeno dualismem – rozum vs. instinkty = základní uvažování o chování až do vzniku moderní psychologie  James, McDougall – důraz na instinkty  Watson, Thorndike – důraz na učení, „psychologie podnětu a reakce“  Woodworth, Hull – konstrukt „pudu“ – snaha o vysvětlení chování pomocí matematických modelů  Tolman, Köhler – pojem očekávání, účelné chování, zpracování informací  Teorie očekávání a hodnoty cíle – racionální volby  Dnes – důraz na hodnocení situace, emoce DĚJINY ZKOUMÁNÍ MOTIVACE PODLE WEINERA cca 1930- 1960 cca 1930- 1960 cca 1980- present LITERATURA: ÚVOD DO MOTIVAČNÍCH TEORIÍ A DĚJINY: Petri & Govern: Kap. 1 Heckhausen & Heckhausen: Kap. 1 a 2 Reeve: Kap. 1 a 2 DĚKUJI ZA POZORNOST!