New Media Art 02 New Beginning_50s Umění nových médií: umění a technika 2 •Média nahrazují umění – umění reaguje na média • •Proč umělci užívají média? • •Všechno moderní umění je mediální umění. •Všechno mediální umění je anti-mediální umění. • •Nový začátek mediálního umění od roku 1950. • •Televize: médium bez umění. Umění nových médií: umění a technika 2 •Média nahrazují umění / Umění reaguje na média. • •Fotografie a smrt malířství! Vs. Emancipace malířství. • •Televize a smrt filmu! Vs. Filmové a TV žánry, technologická transformace kina. • •Video vs. film a TV! Vs. Nová autenticita video-obrazu. • Fotografie vs./a obrazy [USEMAP] Laszlo Moholy-Nagy Televize a/vs. film Televize, 1936 TV, film a/vs. video [USEMAP] Umění nových médií: umění a technika 2 •Proč/Jak umělci užívají média? •Otázky vyplývající ze samotného média. •Otázky kontextu mediální produkce. •Problém izolace umění od společnosti. Umění nových médií: umění a technika 2 •Všechno moderní umění je mediální umění. •Všechno mediální umění je anti-mediální umění. • •Nový začátek mediálního umění od roku 1950. • • • • •Televize: médium bez umění. TV: médium bez umění Television07 TV: médium bez umění •Televize je široce používaný jednosměrný dálkový telekomunikační systém vysílání a přijímání televizního signálu – obrazu a zvuku. Komerčně se začala televize využívat od 30. let 20.století, dostala se i do domácností a stala se důležitým komunikačním prostředkem a zdrojem zábavy. • •Slovo televize bylo odvozeno z řeckého tele – daleko a latinského vize – vidět. •1. TV vysílání, BBC: 1935: http://www.tvhistory.tv/ •http://www.stream.cz/slavnedny/527595-2-listopad-den-kdy-zacala-vysilat-televize • •Historie televize: •Monaco, James: Jak číst film. Praha, Albatros 2004. (Historie TV in Film a média: chronologie, s. 578 a dále.) Historie české TV: http://www.ceskatelevize.cz/ct/historie/index.php •Historie ČT v datech: www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/historie/ceskoslovenska-televize/cst-v-datech/ • TV: médium bez umění •T. W. Adorno (1903 – 1969) a kritika televize jako masmédia a součásti „schématu kulturního průmyslu“. • •Adorno, T.W. Prolog k televizi, 1953. •Adorno, T.W. Televize jako ideologie, 1953. • •V. Flusser (1920 - 1991): • „[O]byvatelé obytné místnosti sedí v půlkruhu kolem skříňky, aby přijali obrazy a zvuky, které z ní proudí; podle názorů některých analytiků zaujímá proto skříňka /TV/ místo, které dříve zaujímala matka nebo učitel ve třídě. To je omyl. Bedna není vysílač (jako matka a učitel), ale poslední bod louče. Půlkruh je výsečí … pro obyvatele neviditelného kruhu.“ (Flusser, V: Komunikológia, 2002, s.140) • Mediální umění: nové začátky: 1950 a dále •Tři strategie mediálního umění: 1951 až 1952: • •Utopicko – emfatická s.: Lucio Fontana: televize •Receptivně – analytická s.: John Cage: rádio •Kriticko – destruktivní s.: Guy Debord a film Mediální umění: nové začátky: 1950 a dále •Tři strategie mediálního umění: 1951 až 1952: • •Utopicko – emfatická s.: Lucio Fontana: televize •Receptivně – analytická s.: John Cage: rádio •Kriticko – destruktivní s.: Guy Debord a film • •Spatialistický manifest pro televizi (1952) • Dostupné on-line: http://www.mediaartnet.org/source-text/70/ • • lucio-fontana-pananti Mediální umění: nové začátky: 1950 a dále •Tři strategie mediálního umění: 1951 až 1952: • •Utopicko – emfatická s.: Lucio Fontana: televize •Receptivně – analytická s.: John Cage: rádio •Kriticko – destruktivní s.: Guy Debord a film • •Imaginary Landscape No.4 (1951) •http://www.johncage.info/workscage/landscape4.html •Dostupné on-line: http://www.ubu.com/sound/cage.html • •Unplugged verze…4:33 (1952) •Dostupné on-line: •http://www.youtube.com/watch?v=HypmW4Yd7SY • • • • John Cage «Imaginary Landscape No. 4» Mediální umění: nové začátky: 1950 a dále •Tři strategie mediálního umění: 1951 až 1952: • •Utopicko – emfatická s.: Lucio Fontana: televize •Receptivně – analytická s.: John Cage: rádio •Kriticko – destruktivní s.: Guy Debord a film • •Guy Debord: Hurlements en faveur de Sade (1952) •Dostupné on-line: •http://www.ubu.com/film/debord_hurlements.html • •Guy Debord: Society of Spectacle (1967)/sound/ •http://www.ubu.com/film/debord_spectacle1.html •http://www.ubu.com/film/debord_spectacle2.html • 745 745 745 Mediální umění: nové začátky: 1950 a dále •Tři strategie mediálního umění: 1951 až 1952: • •Utopicko – emfatická s.: Lucio Fontana: televize •Receptivně – analytická s.: John Cage: rádio •Kriticko – destruktivní s.: Guy Debord a film • •Shrnutí situace: •Film: etablované médium: anti-postoj (viz experimentální film a videoart) •Rádio: zvukový materiál stále otevřený pro manipulaci, dekonstrukci, rekombinaci… •Televize: utopické naděje, které se nikdy nenaplnily (utopie vs. realita TV) • •