4.tematický celek: Vznik a rané období evropského umělého vícehlasu 4.1 Vícehlas jako produkt improvizačního a regulačního principu ( dvě vlny přílivu vícehlasu do evropského prostoru: kavkavská a indicko-perská, vícehlasé podoby evropské liturgické praxe a charakter teoretického písemnictví v závěru 1.tisíciletí) 4.2 Tropace jako praktický a teoretický základ formování evropského umělého vícehlasu a jeho základní podoby (tropace melizmatická, textová a melodicko-textová, organální a diskantová technika-charakteristika rozdílů) 4.2 Raná fáze vícehlasu (organum hucbaldovské, organum nové, St.Martian de Limoges, Santiago de Compostela, teoretické reflexe) 4.3 Notredamská epocha (základní charakteristika a její přínos, organum duplum, triplum, quadruplum,conductus, notredamské moteto, diskantové partie, clausulae – vymezení rozdílu, Leoninus, Perotinus, hlavní prameny notredamského vícehlasu, teoretické reflexe) 4.4 Ars antiqua ( vymezení pojmu a základní charakteristika, Jan XXII: Constitutio Docta sanctorum patrum (1322), hudební přínos epochy, prameny hudební, teoretické reflexe, Franco Kolínský, Petrus de Cruce, hoquetus, inovace moteta) Literatura: Aubry, Paul: Cent motets du XIII^me^ siecle, Paris 1908 Černý, Jaromír: Středověký vícehlas v českých zemích, in: Miscellanea musicologica 27-28, UK, Praha 1975, s. 9-116 Coussemaker, Edmond de: L´art harmonique aux XII^me^ et XIII^me^ siecles, Paris 1865 Eggebrecht, Hans Heinrich: Musik im Abendland, Piper Verlag, München 1991 Gülke, Peter: Mönche, Bürger, Minnesänger, Leipzig 1975 Lébl, Vladimír (ed.): Hudba v českých dějinách, Praha 1983 Kouba, Jan: ABC hudebních slohů, Praha 1988 Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Nakladatelství Lidové noviny, Praha, 2000 Neues Handbuch der Musikwissenschaft ( ed. Carl Dahlhaus), Band 2: Die Musik des Mitelalters, Wissenschaftliche Buchgesellschaft Darmstadt, Laaeber-Verlag, Laaber, 1991 Schneider, Marius: Geschichte der Mehrstimmigkeit, Berlin 1935 Příslušná hesla v hlavních muzikologických encyklopediích. Prameny (hudební i teoretické): Ad organum faciendum ( tzv. milánský traktát) Codex Bamberg Codex Calixtinus Codex Montpelier (H 196) – 8 sv. Codex Las Huelgas Codices ze Saint Martial Colonia, Franco de (Franko Kolínský): Ars cantus mensurabilis (Couss I, s.117n) Cruce, Petrus de: Tractatus de tonis (Couss I, s.282n) Garlandia, Johannes de (1190-1272): De musica mensurabili ( ca 1240, Couss I, s.175n) Hucbald: De harmonica institutione (GS I, 104n) Leodiensis, Jocobus: Speculum musicae (ca 1330, Couss II) Magister Lambertus: Tractatulus de musica ( tzv. Pseudoaristoteles; Couss I, s.251n) Magnus liber organi de graduali et antiphonario ( opisy: Codex Helmstedt 628, knihovna vévody Augusta ve Wolfenbüttelu (ca 1250) Pluteus. Rukopis Medicejské knihovny ve Florencii ( po 1240) Rukopis madridské Biblioteca nacional (okolo 1250) Codex Helmsted 1099, knihovna vévody Augusta ve Wolfenbüttelu) Odington, Walter: De speculatione musicae (ca 1280; Couss I, s. 182n) Organální traktát Montpelier Pařížský organový traktát (Couss II, 74) Pseudohucbald: Musica enchiriadis (GS I, 152) Roman de Fauvel Quido z Arezza: De diaphonia id es organi praecepto (1025/26; Micrologus, GS II, 2 ) Vatikánský organový traktát s podtitulem „De regulis organi“ (ca 1225-1250) Winchesterské tropáře (CC 473, Bo 775)