Mgr. Jana Synková 12.10.2015  Obecná etika x osobní etika  Obecná etika - snaha o morální konsensus v určitém čase a na určitém místě (v určitém definovaném společenském kontextu);  Osobní etika - výsledek socializace a zkušeností jednotlivce ve vztahu k morálním otázkám; zahrnuje kognitivní strukturu společenských postojů a v neposlední řadě také emoční dispozice k reakci na to, co je „správné“  EFPA  APA  AKP ČR  1) RESPEKT – obecný respekt, soukromí a důvěrnost informací; informovaný souhlas a svobodné poskytnutí souhlasu, sebeurčení (autonomie klienta)  2) KOMPETENCE - etické povědomí, omezení vlastní kompetence, omezení postupů, neustálý rozvoj, neschopnost k výkonu povolání  3) ZODPOVĚDNOST – obecná zodpovědnost, prosazování vysokého standardu, vyhýbání se poškození, kontinuita péče, rozšířená zodpovědnost, řešení dilemat  4) INTEGRITA – uznání profesních omezení, poctivost a přesnost, přímočarost a otevřenost, konflikt zájmů a zneužívání, jednání kolegů  povinnost zajistit psychologické testy, psychodiagnostické pomůcky a záznamy z vyšetření tak, aby k nim neměl přístup nikdo bez příslušného vzdělání a nesměl je používat !!!  ? Používání testů se zastaralými normami ?  Zajištění vhodných podmínek testování  Interpretace výsledků vyšetření a zpětná vazba – vyhotovení psychologické zprávy  ...  Pacient má právo na informace !!!  Výjimka: probíhající trestní řízení rodičů v případě DN nebo sexuálního zneužívání dítěte  Opisem, výpisem, ústně, nahlížením do dokumentace  Sdělovat: jasně, srozumitelně, konstruktivně, střídat pozitivní a negativní sdělení  Pozor na formu!  V ČR chybí jasné vymezení kromě zdravotnictví  Princip beneficience – kladný postoj T k P  Bezpečný vztah - mlčenlivost, pořizování záznamů, publikování kasuistik – vždy informovaný souhlas !!!  Princip nonmaleficence – zneužitelnost pacienta terapeutem – nepřijímat dary – ani sponzorské, služby... ani erotické a emoční  Žádné milostné vztahy ani navazování přátelských vztahů  Uvědomovat si meze a hranice vlastních kompetencí, technik, postupů, diagnostických metod  Respekt k osobě pacienta  ...  Zdravotní služby lze pacientovi poskytnout pouze s jeho svobodným a informovaným souhlasem, nestanoví-li tento zákon jinak.  Pacient má právo odmítnou zdravotní péči, i proti doporučení lékaře  výjimka:  kdy zdravotní stav neumožňuje pacientovi tento souhlas vyslovit  vážná duševní porucha - pokud by v důsledku jejího neléčení došlo se vší pravděpodobností k vážnému poškození zdraví pacienta nebo jiných osob  Vázána zákonem !!! - zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů  Nesdělovat informace o pacientovi /klientovi nikomu, ani jeho blízkým bez jeho (písemného) souhlasu !!!  Výjimka : zákonní zástupci  Povinná mlčenlivost s absolutní platností – i po úmrtí pacienta  POZOR na poznámky a zápisy či psychologické zprávy – bezpečné uložení a archivace bez možnosti zneužití  V případě kasuistik a supervize – anonymizace dat  Zákon nad povinnou mlčenlivostí – oznamovací povinnost !!!  zabití,  vražda,  těžké ublížení na zdraví,  pohlavní zneužití,  znásilnění,  zneužití dítěte k výrobě pornografie,  týrání svěřené osoby  !!! korupční jednání !!!  Lindsay, G. a kol. (2010). Etika pro evropské psychology. Praha: Triton a Hogrefe – Testcentrum.  Ptáček, R., Bartůňěk, P. (2011). Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada.  Weiss, P. a kol. (2011). Etické otázky v psychologii. Praha: Portál.  Weber, H. (1998). Všeobecná teologická morálka. Praha: Zvon.  Znalost psychopatologie a obecné psychologie !!! + základní znalost diagnostických metod (praxe z psychodiagnostiky)  Dodržovat základní pravidla slušnosti a chování !!!  Předem se informovat na typ pracoviště (otevřené x uzavřené, somatické x psychiatrické odd., ...)  Nosit vždy viditelně identifikační visačku se jménem, názvem školy, studijního oboru, ev. ročník studia + fotografie  Zvolit vhodný oděv + bílý plášť  Dodržovat základní bezpečnostní pokyny a bezpečnost práce (seznámení se s formulářem na daném pracovišti) vzhledem ke specifikům daného pracoviště  Vhodný oděv + obuv  Kouření v areálu pouze na vyhrazených místech  Atd…  Aktivita x pasivita během praxí???  Aktivita neznamená „všeznalost“  Pokud nevíte, ptejte se – cílem praxe je získat další a zejména praktickou zkušenost  Supervidujte svou činnost  S čím na praxi přicházíte?  Co si chcete zkusit, jaká máte vlastní očekávání?  Co jste ochotni zkusit (např. nad rámec podmínek splnění předmětu)?  Co si musíte zkusit (v rámci splnění předmětu)?  Dodržujeme profesionální hranice – přestože ještě nejsme v pozici profesionála!  S pacienty si netykáme  výjimka: děti – dotaz na supervidujícího klinického psychologa  Nedovolujeme pacientům, aby nám tykali  Nevyměňujeme si osobní kontakty s pacienty  Vymezení vlastních hranic při práci s pacienty (co je mi v kontaktu příjemné a co ne) – pozor na osobní informace  NE !!!  „Kamarádské“ chování  Sexuální služby  Flirtování  Jakýkoliv kontakt mimo zdravotnické pracoviště