STÁŘÍ – postvývojová etapa —V rámci vývojové psychologie je dnes Ψ dospělého věku a stáří mnohem méně rozvinuta než Ψ dětství a dospívání — —Vědní obor zabývající se stárnutím - gerontologie — —Stárnutí – proces změny ve struktuře a funkcích organismu, které podmiňují jeho zvýšenou zranitelnost a pokles schopností a výkonnosti, jež nakonec vedou ke smrti — — —Stárnutí je proces, který se projevuje zejména postupným opotřebováním těla a vnitřních orgánů — —Postupně dochází ke snižování efektivity a účinnosti fungování organismu a hromaděním různých defektů — —Dochází k vyšší náchylnosti k nemocem… — —Stárnutí lze jen velmi těžko časově ohraničit… Organismus člověka začíná stárnout v podstatě už v okamžiku svého vzniku - proto se někdy za stárnutí v užším slova smyslu považuje věk, kdy se začíná zvyšovat riziko úmrtí Biologické znaky stárnutí —Objevují se postupně v celém organismu - ve tkáních a jejich buňkách, nejzávažnější změny jsou v nervové a endokrinní soustavě, která zprostředkovává zajištění regulace tělesných i duševních pochodů — —Dochází k poklesu bazálního metabolismu — —Postupně začínají probíhat významnější degenerativní změny — — —RANÉ STÁŘÍ (60/64 – 75) — — — — — — — —POZDNÍ STÁŘÍ (75…………..) Hlavní změny ve stáří —individuální variabilita (genetické dispozice – základ tzv. primárního stárnutí, vnější faktory – tzv. sekundárně podmíněné stárnutí) — —různé tempo stárnutí = heterochromie —polymorbidita – staří lidé trpí větším počtem různých, často chronických chorob — —střední délka života v ČR: —ženy – 77 let —muži – 69 let — Smyslové vnímání —zhoršuje se, hlavně zrak (u 90% osob nad 60 let) oči přecitlivělé na ostré světlo, přibývá očních chorob, vedoucích ke zhoršení zraku, —a sluch (u 30% osob nad 60 let) zejména nedoslýchavost, — —® pokles výkonu, —® změny v trávení volného času (nelze si číst, poslouchat hudbu…), —® potíže v komunikaci s druhými (nedorozumění, podezíravost …), —® vyšší riziko úrazů… — Kognice —Oslabená schopnost zapamatování nových událostí - epizodická paměť (to staré si pamatují dobře) — —Vzpomínky bývají emočně i obsahově zkresleny - reminiscence — —Inteligence měřená IQ testy mírně klesá, — —Kognitivní schopnosti se mění s věkem, — —Tvořivost klesá od střední dospělosti (obecně vrchol: 25 – 40 let) individuální — —kognitivní plasticita (tj. schopnost využít svůj potenciál) po 60. roce klesá — —Průběh procesu úbytku kognitivních fcí je velmi individuální — —moudrost jako vrchol postformálního myšlení (integrace různých aspektů hodnocení, jak emoční, rozumové či morální) — Tělesné změny —Tělesná involuce (Říčan): — —poloviční síla bicepsů, — —poloviční vitální kapacita plic, — —menší odolnost vůči infekcím a zhoubným bujením, pomalejší hojení ran, — —srdeční choroby, — —vysoký krevní tlak, — — —nejčastější mortalita je spjatá s nemocemi srdce, oběhové soustavy a nádorovým onemocněním, — —skleróza cév, — —odumírají neurony (či se snižují synapse) a nahrazují je glie… — —Neurodegenerativní nemoci jsou velkým problémem osob ve vyšším věku. — —Lidé v současnosti žijí déle a jsou tak více dotčeni nemocemi, jakými je Alzheimerova a Parkinsonova choroba a nebo amyotropní laterální skleróza, než tomu bylo v minulosti. — —Nejběžnější příčinou neurodegenerativních nemocí je stárnutí. Současná léčba pouze zmírňuje příznaky, ale neovlivňuje základní příčinu – degeneraci neuronů. Vlevo jsou zdravé neurony kultivované z mozečku potkanů. U neuronů (vpravo) se s postupující degenerací oválná těla buněk svrašťují, rozpadají a znemožňují propojení s dalšími neurony. —častá příčina smrti v tomto životním období je rovněž úraz – způsobený kromě úbytku ve smyslové oblasti, schopnosti koordinace pohybů především tzv. „řídnutím kostí“ — —časté a obtížně medicínsky léčitelné jsou rovněž nemoci páteře a nohou; zlomeniny se špatně hojí… — — — — — — — —Pro uchování vitality a zdraví je důležitá: — —životospráva, — —podpora sociálního okolí a — —aktivní životní styl. — Afektivní prožívání —citové prožívání se stává méně bezprostřednější, snižuje se intenzita emocí (nenadchnou se ´ jsou klidnější, racionálnější) — —počátek stáří: silná potřeba seberealizace, potřeba být užitečný — —později: spíše potřeba emočního zakotvení a pozitivního přijetí blízkými — —v pozdějším stáří: menší zaujatost událostmi okolního světa, druhými lidmi, soustředění na sebe a své problémy (ztěžuje to soužití v domovech důchodců – nutné je vyvést ze sebestřednosti) — —intenzivní reakce na úmrtí partnera — Osobnost starého člověka —je výsledkem celého předchozího vývoje + současná adaptace na potíže spojené s věkem (Typy osobnosti: Reichardová, 1962) — —Konstruktivní strategie – vyrovnává se s potížemi, vědom svých omezení, možností, akceptuje eventualitu smrti a neděsí se jí, humor, najde si potěšení, často v anamnéze šťastné dětství a dobré manželství — —Strategie závislosti – sklon k pasivitě a závislost na druhých, ♂ přenechávají rozhodování ♀ — —Strategie obranná – nepříznivá přehnaná aktivita (snaha zahnat starosti a myšlenky, vč. myšlenky a smrt), pedantičtí … — —Strategie hostility – sklon dávat vinu druhým, agresivita, podezřívavost — —Strategie sebenenávisti – agresivita vůči sobě, vidí svůj dosavadní život jako selhání, smrt berou jako vysvobození z neuspokojivého světa — —Říčan: špatné snášení změn; snížení zájmu o okolí až netečnost; plošší, chudší emoční prožívání, u někoho převažují negativní emoce (mrzutost, nespokojenost...), zjednodušení osobnosti, zhoršení některých složek inteligence, postřehu, odolnosti ke stresu; v osobnosti se mohou projevit negativní stránky a sklony, které se předtím dařilo „hlídat“; přibývá deprese (reakce na ztrátu, nemoc...), endogenní deprese – porucha mozkové biochemie — —duševní involuce : zpomalení duševní činnosti vlivem zvýšené opatrnosti, menšího zájmu, motivace… — Citové vztahy —síla vztahů k blízkým se moc nemění, význam rodiny stoupá — —role pra a praprarodičů — —sexuální apetence klesá, ale ne zcela (1/4 80 letých mužů), (potíže při selhání kognitivních fcí, demenci ® padají zábrany a sex. potřeby se mohou projevit soc. nepřiměřeně) — —Sociální zařazení starého člověka problém západní společnosti ® programy na podporu kvality života (důraz na nezávislost, seberealizaci, důstojnost) — — Socializace —proměna či redukce sociálních schopností — —komunikace – vliv percepčních problémů (nedoslýchavost), pomalejší vyjadřování, paměťové problémy, tendence opakovat se, změny jazykových kompetencí (popis událostí, jména, porozumění textu) — —konzervativní přístup k morálce a sociálním normám, ulpívání na zažitých pravidlech — —nové role – role vdovy/vdovce, role nemocného — —odchod od důchodu – ztráta profesní role a společenské prestiže — —fáze adaptace na odchod do důchodu: ¡fáze přípravy (anticipující adaptace, ambivalence) ¡fáze bezprostřední reakce na změnu (jeden styl života je pryč a nový si ještě nevytvořil) ¡fáze deziluze a postupného přizpůsobování (hledání nových variant životního stereotypu; tzv. syndrom čtyř stěn – když se senioři zavírají doma a nejsou motivováni k žádné aktivitě) ¡fáze adaptace na životní styl důchodce a stabilizace nového stereotypu — Partnerství —manželská spokojenost ve stáří mírně stoupá — —trend k eliminaci genderových rozdílů — —proměna vztahu s odchodem do důchodu — —proměna dominance – žena se může stát dominantní — —posílení párové identity („my“ převažuje nad „já“) — —nemoc manželského partnera — —smrt manželského partnera — —u nových partnerů nehledají náhradu, spíš přátelství — —stereotyp asexuálního stáří x čtvrtina osmdesátiletých mužů je ještě schopná sex. styku — — Vztah k dětem a vnoučatům —vyrovnané, stabilizované vztahy s dětmi, pozitivní vazby — —postupně jsou stárnoucí rodiče na dětech více závislí až trvale závislí — —mění se vztah k vnoučatům – na začátku jsou prarodiče autorita, poté se vztah vyrovná, když vnoučata dospívají, nakonec mohou být vnoučata další osoby, které starému člověku pomáhají a pečují o něj — Vztah k sourozencům —sourozenecký vztah je obvykle nejdéle trvajícím vztahem v životě člověka — —tři dimenze sourozeneckého vztahu (Vágnerová): ¡citová vřelost ¡četnost konfliktů ¡míra vzájemné rivality ¡ —znovusblížení (častější kontakt) ve stáří — —hodnota sourozeneckého vztahu s věkem obvykle narůstá — přirozené stárnutí + chronické nemoci -> bolest, nejistota, bezmocnost Vývojové teorie —hlavní vývojový úkol (Erikson) – dosáhnout integrity v pojetí vlastního života — —podmínky dosažení integrity: ¡pravdivost k sobě samému ¡smíření se s vlastním životem ¡stabilizace a generalizace postoje k životu, což umožňuje nadhled ¡kontinuita (vlastní život jako součást generační posloupnosti) — —stáří dle Junga – výsledek procesu individuace, rozvoje vlastní osobnosti, archetypy Moudrého starce a Velké matky, představující moudrost a sílu, člověk nalézá své pravé já, spojující vědomí a nevědomí — —postoj k sobě a ke světu je převážně bilancující —Frankl – optimismus minulosti — —je třeba najít smysl zbývajícího života — Kdy je však člověk považován za starého? —Člověk je starý, když ho za starého považují ostatní členové společnosti — —V 18. století byl za starého označován člověk ve 40 letech —o sto let později to byl padesátník… —dnes je obecně za starého považován člověk nad 65 let… —gerontologové dnes tuto hranici posouvají na 75 let… — Strategie zvládání… —teorie postupného uvolňování – dokáží si uvědomit, které aktivity mají smysl a které by je zbytečně vyčerpaly — —teorie substituce (substitutivní) – jedna aktivita je nahrazena jinou (např. byl-li v zaměstnání ve vedení, může pak vést třeba zahrádkářský spolek) — —5 P – perspektiva (výhled, cíle do budoucna), pružnost (ochota + schopnost přijímat, adaptovat se na nové), prozíravost (odhad výsledku situací na základě zkušenosti), porozumění pro druhé, potěšení (z činností...) — —prototypy: —konstruktivní (optimální), —závislý, —obranný (přehnaná aktivita), —hostilní, —intropunitivní (agrese k sobě) — —Tomaševski – „růžové brýle“ při vzpomínání / zapomínání na to horší / život jako komedie, ironie, senzace — —Thorn – agresivní postoj k ostatním, konformní (splynout s davem), individualistický (ze zásady jde proti davu), obranný, rezistentní („vše zvládnout, hlavně přežít“) — —Eckstein – ke každému kognitivnímu scénáři přiřadil zvíře — — Čermák – anamnéza jako romance, tragédie, ironie... — 3 základní teorie stárnutí —působení zevních vlivů – ekologie, bakterie, viry — —působení vnitřních vlivů – genetika, změny metabolismu … — —teorie porušené integrace a organizace — vproces stárnutí je geneticky zakódován, max. délka života u lidí: 125 let…prozatím — — POZDNÍ (PRAVÉ) STÁŘÍ —kvalita života a s ní související subjektivní pocit pohody může být individuálně rozdílný — —obecně platí, že kvalita života spíše klesá — —úkol pravého stáří – udržení přijatelného životního stylu (udržení autonomie X bezmocnosti a závislosti, udržení sociálních kontaktů a vztahů X izolaci a osamělosti, udržení sebeúcty) — —zátěžové situace typické pro pravé stáří: — —nemoc a úmrtí partnera, přátel (20-25% starších seniorů pravděpodobně žije v sociální izolaci) — —zhoršení zdravotního stavu, úbytek fyzických a psychických kompetencí (pouze 51% lidí nad 75 let je soběstačných) — —ztráta jistoty a soukromí (domov důchodců, LDN) — —vývojový úkol stáří – integrita – už je v tomto věku většinou splněn, smíření se svým životem, netrápí se nevyužitými příležitostmi apod. — —může narůstat základní nedůvěra ve svět (může se mu zdát cizí, nepřátelský), negativismus jako reakce na ztrátu autonomie vlastního života, identita – může sám sebe chápat jinak než dříve, akcentovat složky, které pro něj nebyly dosud tak důležité… — —gerotranscendence (Tornstam, 1996) – přesah na vyšší úroveň, k jiným dimenzím, které nejsou zatěžovány úpadkem těla a vědomím blízkosti smrti; to může vést ke změně chápání života, sebe sama i vztahů k lidem; výsledek – „klid mysli“ — —jediný cíl, který by měl mít člověk v pozdním stáří – úspěšné definitivní dotvoření vlastní identity, která dává retrospektivní význam uplynulému životu a prospektivní význam jeho konci, tj. smrti (přijmout smrt) (Vágnerová) — Tělesné změny —87% lidí nad 70 let trpí nějakou chronickou chorobou, v 85 prakticky všichni — —často polymorbidita — —jiné pojetí zdraví – jako schopnost radovat se ze života a být soběstačný (ne jako nepřítomnost nemoci) — — —demence (závažnější úbytek rozumových schopností) — —nejčastější příčina demence ve stáří – Alzheimerova neurodegenerativní choroba, méně častá je demence vaskulárního typu — —12% 70letých trpí demencí, u 80letých je to už 20% — —první signál – zhoršení paměti, typický projev je bradypsychismus (ztráta schopnosti logicky uvažovat) — —zhoršení kontroly emocí a sociálního chování — —osobnostní změny (k horšímu; případně ztráta kontroly pudů) — —40% lidí starších 60 let trpí nemocemi pohybového ústrojí — —3-13% starých lidí trpí depresivními rozladami — —zvyšuje se četnost dokonaných sebevražd — Proměna psychických funkcí —zpomalení, vliv zhoršování zrakových a sluchových funkcí — —zhoršení pracovní paměti, zhoršení prospektivní paměti (důležité pro plánování třeba i běžných činností) — —po 85. roce – dediferenciace intelektových schopností (stírají se rozdíly, úbytek všech funkcí) — —další pokles fluidní inteligence, zhoršování krystalické inteligence — —stereotypní užívání osvojených znalostí a způsobů uvažování — —další úbytek komplexity uvažování (koordinace jednotlivých kognitivních funkcí) — —zhoršení časového odhadu (např. den se jim zdá mnohem kratší než dříve) — —emocionalita – změna v tomto období nemusí být nápadná, mění se postupně už od 60. roku — —obrany zaměřené na udržení přijatelných pocitů — —klesá intenzita a frekvence emočních prožitků, ale jejich kvalita se mění jen málo a plynule — —malé radosti z maličkostí — —zhoršuje se emoční regulace — —potřeba stimulace je ve stáří nízká, ale přesto potřebují nějakou činnost — —značná potřeba bezpečí — —potřeba sociálního kontaktu a citové vazby významná — —potřeba autonomie, alespoň symbolická autonomie – např. moci si zvolit co a kdy bude jíst — —potřeba akceptace a uznání (snaha vymáhat si pozornost, udělat něco užitečného) — Socializace —ztráta mnoha sociálních kontaktů, která může vést k osamělosti — —důvodem osamělosti může být vedle izolace od společnosti i proměna okolního světa, který se člověku jeví jako cizí — —různé způsoby zvládání samoty – kontakty se sousedy, telefon, zvíře, tv a rozhlas — —komunikace – problémy v oblasti porozumění, i ve vlastním vyjádření, zhoršení jazykových kompetencí (slovní zásoby, plynulosti řeči) — —sklon k nutkavému mluvení (povídají si sami pro sebe) — —často komunikují o tělesných potížích (možnost, jak upoutat...) — —další redukce sociálních rolí —pečovatelská služba – umožňuje člověku zůstat ve vlastním bytě, postoj seniorů k pečovatelům je často ambivalentní — —umístění do domova důchodců – výrazný mezník, značná zátěž (ať už jde o nedobrovolné umístění či dobrovolný odchod do DD) – ztráta osobního zázemí, potvrzení ztráty autonomie, signál blížícího se konce života, musí se naučit orientovat v novém a zcela odlišném prostředí (organizovaný život, hodně lidí, větší prostor); určitá varianta specifické sociální izolace; lidé do 75 let spokojenější se životem v DD než lidé nad 75 let; změna vztahu s dětmi a vnoučaty – občasné návštěvy, už chybí sdílení každodenních událostí a prožitků, často idealizace vlastností a chování potomků (což vlastně napomáhá k udržení pozitivního sebeobrazu) — —reakce na umístění do nemocnice – senior doufá, že je dočasné; role nemocného — —narůstá potřeba spirituality — — —ageismus = postoj, který vyjadřuje obecně sdílené přesvědčení o nízké hodnotě a nekompetentnosti stáří smrt —více než 80% populace umírá ve věku nad 60 let — —postoj ke smrti: —citová složka – strach a úzkost, někdy touha (u hodně nemocných); —kognitivní složka – zahrnuje vědomosti o smrti, které jsou minimální, dokud člověk nezestárne, nechce o ní mluvit; —behaviorální složka – v konfrontaci se smrtí emotivní chování (aby o smrti nemusel přemýšlet) — —zralost a integrita osobnosti starého člověka se projeví i připraveností akceptovat vlastní smrtelnost (podle Junga prožije druhou polovinu života smysluplně jen ten, kdo dokáže akceptovat konečnost života, tj. smrt; Jung chápe smrt dokonce jako cíl a naplnění života, které nesnižuje hodnotu života) — — —strach – spíše z utrpení, které může přinést umírání, než ze samotného konce života — —faktory ovlivňující strach ze smrti: —věk (čím vyšší, tím menší strach); —gender – ženy se bojí smrti méně než muži; —osobnostní vlastnosti; —míra obtížnosti současného života; —pocit integrity a naplněnosti vlastního života; —stabilita hodnot a identifikace s určitým životním názorem (snižují strach ze smrti) — —biologické smrti může předcházet tzv. smrt sociální (ztráta kontaktů při dlouhodobé hospitalizaci apod.) — —proměna potřeb v bezprostřední blízkosti smrti – silná potřeba citové jistoty a bezpečí (chce ještě něco sdělit, nebo jen pohladit, obejmout...), potřeba zachování sebeúcty, potřeba otevřené budoucnosti ve smyslu přesahu vlastní fyzické existence; umírání je završení života – snaha předat materiální a psychické vlastnictví je signálem je projevem uvědomění si této skutečnosti — —otázka terminálního stadia postvývojové etapy – smrti – je v naší kultuře velmi tabuizovaná (více než sex a vyměšování) — „Hledání smyslu smrti je stejně náročné jako hledání smyslu života.“ (Vágnerová)