Jan Amos Komenský jako didaktik, pedagog a jazykovědec Podklady k práci s texty (na hodinu 30. 11.) Ve Studijních materiálech v ISu je vloženo několik typů dokumentů, předně: - Ukázky z Komenského tvorby - Studie J. Patočky Prosím prostudujte si co nejvíce textů – dle svých preferencí – a zaměřte se na tyto aspekty: - Přínos textů pro Vaše poznání osobnosti J. A. Komenského - Zásadní myšlenky textů dle jejich autorů (Vaše reflexe) - Váš názor na obsah textů - Které ukázky Vás zaujaly, překvapily a proč - Kterému textu z ukázek nerozumíte Rozšiřující otázky k pedagogickým, didaktickým i jazykovědným aspektům práce s Komenského texty i se sekundární literaturou – budou součástí rozpravy v hodině, prosím zamyslete se nad nimi a hledejte odpovědi: - Je možné označit didaktické a pedagogické dílo J. A. Komenského za dobové, nebo nadčasové? Zkuste pro svůj názor najít argumenty v ukázkách či poskytnuté sekundární literatuře. - J. A. Komenský ve svém díle odkazuje na jiné autory jako na autority, na kanonické osobnosti literatury. Narazili jste při četbě na některé z těchto autorů? Pokud ano, o koho se jedná? Dokázali byste ho zařadit do historického období a krátce ho představit? - Jak byste vysvětlili pojem „kritické vydání, kritická edice“? V čem spočívá význam kritických vydání Komenského děl? Co se jako čtenáři i studenti oboru ISK z kritických vydání dozvídáme a jak s těmito informacemi můžeme pracovat? Uveďte konkrétní příklady z textů, které máte k dispozici. - Jaké poselství přináší Pozdrav čtenářům - úvodní část Komenského Velké didaktiky? - Které zajímavé informace můžeme z hlediska oboru ISK nalézt ve vydavatelských poznámkách nebo shrnutích k textům, které Komenský sám opakovaně vydával, nebo které vycházely jako odkaz jeho odborné práce až do současnosti? Najděte konkrétní příklady a zdůvodněte jejich výběr a využití pro náš obor, pro informačního pracovníka. Pro výuku Transdisciplinárního komeniologického semináře zpracovala dr. Pavlína Mazáčová, 2020