CÍLE A INDIKÁTORY PRO ENVIRONMENTÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, VÝCHOVU A OSVĚTU V ČESKÉ REPUBLICE Prosinec 2011 Tento materi¨¢l byl zpracov¨¢n v r¨¢mci projektu „C¨ªle a indik¨¢tory pro EVVO v Česk¨¦ republice¡°, který byl zad¨¢n Ministerstvem životn¨ªho prostřed¨ª a realizov¨¢n společnost¨ª Integra Consulting, s.r.o. Doporučen¨ª obsažen¨¢ v tomto dokumentu byla připravena malým pracovn¨ªm týmem ve složen¨ª: Lenka Broukalov¨¢, V¨¢clav Broukal, Jan Činčera, Petr Daniš, Tom¨¢š Kažmierski, Jiř¨ª Kulich, Miroslav Lupač, Michal Medek a Miroslav Nov¨¢k. Jana Dlouh¨¢, Hana Korvasov¨¢, Jan Krajhanzl a Jozef Zet¨§k dodali cenn¨¦ připom¨ªnky. Př¨ªprava materi¨¢lu byla rovn¨§ž konzultov¨¢na v r¨¢mci čtyř pracovn¨ªch jedn¨¢n¨ª s pracovn¨ª skupinou, kter¨¢ zahrnovala z¨¢stupce všech kl¨ªčových instituc¨ª a jej¨ªž složen¨ª je uvedeno v př¨ªloze tohoto materi¨¢lu. Proces př¨ªpravy materi¨¢lu byl facilitov¨¢n Jiř¨ªm Dus¨ªkem a Martinem Smutným z Integra Consulting. Kontakt na autorský tým a zadavatele: Lenka Broukalov¨¢: broukalova@pavucina-sev.cz, tel: +420 234 621 386 Miroslav Nov¨¢k: miroslav.novak@mzp.cz, tel: +420-2-6712-2272 OBSAH 1 Úvod 3 1.1 ¨²čel dokumentu 3 1.2 Charakter tohoto materi¨¢lu 4 2 obecný c¨ªl EVVO 5 3 OBLASTI KOMPETENCÍ A R¨¢mcov¨¦ c¨ªle EVVO 5 4 n¨¢vrhy na Využit¨ª r¨¢mcových c¨ªlů EVVO a MOŽNOSTI hodnocen¨ª EVVO 7 4.1 Výkaznický syst¨¦m 7 4.2 EX-ante (Vstupn¨ª) Hodnocen¨ª 7 4.3 certifikace 8 4.4 Možnosti Hodnocen¨ª EVVO na n¨¢rodn¨ª, region¨¢ln¨ª či školn¨ª ¨²rovni 8 4.5 Možnosti Hodnocen¨ª jednotlivých programů/projektů EVVO 9 5 Vysv¨§tluj¨ªc¨ª koment¨¢ř k r¨¢mcovým c¨ªlům a orientačn¨ª př¨ªklady možnost¨ª ov¨§řen¨ª jejich napl¨¾ov¨¢n¨ª 10 Vztah k př¨ªrod¨§ 10 Vztah k m¨ªstu 11 Ekologick¨¦ d¨§je a z¨¢konitosti 12 Environment¨¢ln¨ª probl¨¦my a konflikty 13 Připravenost jednat ve prosp¨§ch ŽP 14 1 Úvod 1.1 ¨²čel dokumentu Tento dokument vznikl v roce 2011 jako výsledek projektu Ministerstva životn¨ªho prostřed¨ª „C¨ªle a indik¨¢tory pro environment¨¢ln¨ª vzd¨§l¨¢v¨¢n¨ª, výchovu a osv¨§tu (EVVO) v Česk¨¦ republice¡°. Účelem tohoto dokumentu je stanovit obecný c¨ªl a r¨¢mcov¨¦ c¨ªle EVVO, kter¨¢ je integr¨¢ln¨ª souč¨¢st¨ª pr¨¢vn¨ªho ř¨¢du Česk¨¦ republiky prostřednictv¨ªm ustanoven¨ª ¡ì 13 z¨¢kona č. 123/1998 Sb., o pr¨¢vu na informace o životn¨ªm prostřed¨ª, ve zn¨§n¨ª zm¨§n provedených z¨¢konem č. 132/2000 Sb., z¨¢konem č. 6/2005 Sb., z¨¢konem č. 413/2005 Sb. a z¨¢konem č. 380/2009 Sb. Dokument formuluje c¨ªle v oblasti EVVO pro různ¨¦ c¨ªlov¨¦ skupiny a navrhuje vhodn¨¦ postupy pro hodnocen¨ª pln¨§n¨ª t¨§chto c¨ªlů a ¨²činnosti EVVO jako preventivn¨ªho n¨¢stroje ochrany životn¨ªho prostřed¨ª. Z pohledu MŽP se jedn¨¢ o c¨ªle zahrnuj¨ªc¨ª činnosti určen¨¦ pro řadu c¨ªlových skupin (tedy nejen pro d¨§ti a ml¨¢dež) bez ohledu na institucion¨¢ln¨ª a form¨¢ln¨ª postaven¨ª poskytovatele. Tento materi¨¢l m¨¢ sloužit poskytovatelům EVVO, ať již jde o vzd¨§l¨¢vac¨ª instituce, nest¨¢tn¨ª neziskov¨¦ organizace, z¨¢jmov¨¢ sdružen¨ª pr¨¢vnických osob i organizačn¨ª složky veřejn¨¦ spr¨¢vy a dalšÂ¨Âª organizace. N¨¢m¨§ty obsažen¨¦ v tomto dokumentu by m¨§ly být využÂ¨Âªv¨¢ny zejm¨¦na jako z¨¢klad pro posouzen¨ª zda a do jak¨¦ m¨ªry konkr¨¦tn¨ª EVVO programy, projekty a činnosti pro různ¨¦ c¨ªlov¨¦ skupiny přisp¨ªvaj¨ª k napl¨¾ov¨¢n¨ª obecných a r¨¢mcových c¨ªlů EVVO, kter¨¦ lze považovat za konsenzu¨¢ln¨ª z hlediska st¨¢tn¨ª spr¨¢vy a st¨¢tn¨ª politiky ochrany životn¨ªho prostřed¨ª, akademick¨¦ obce v¨§nuj¨ªc¨ª se environment¨¢ln¨ª výchov¨§ a z¨¢stupců st¨¢vaj¨ªc¨ªch poskytovatelů EVVO. Toto posouzen¨ª může sloužit pro sebehodnocen¨ª a jako pomůcka pro př¨ªpravu dalšÂ¨Âªch činnost¨ª poskytovatelů EVVO. Ministerstvu životn¨ªho prostřed¨ª dokument posloužÂ¨Âª pro hodnocen¨ª projektů v oblasti EVVO a jako podklad pro výkaznický syst¨¦m a certifikaci poskytovatelů EVVO. Předpokl¨¢d¨¢ se tak¨¦, že c¨ªle uveden¨¦ v dokumentu budou n¨¢vodem a referenčn¨ªm r¨¢mcem, který využij¨ª všechny subjekty zapojen¨¦ do EVVO. Navržen¨ªm způsobů hodnocen¨ª ¨²činnosti EVVO pomoc¨ª indik¨¢torů doch¨¢z¨ª ke spln¨§n¨ª ¨²kolu vyplývaj¨ªc¨ªho z platn¨¦ho Akčn¨ªho pl¨¢nu[1] St¨¢tn¨ªho programu environment¨¢ln¨ªho vzd¨§l¨¢v¨¢n¨ª, výchovy a osv¨§ty[2]. 1.2 Charakter dokumentu EVVO je jedn¨ªm z průřezových t¨¦mat R¨¢mcových vzd¨§l¨¢vac¨ªch programů. Zařazov¨¢n¨ª EVVO do výuky na škol¨¢ch m¨¢ dlouholetou tradici a je výsledkem spolupr¨¢ce MŠMT, MŽP, specializovaných pedagogických a v¨§deckovýzkumných instituc¨ª, škol a nest¨¢tn¨ªch neziskových organizac¨ª. Dokument „C¨ªle a indik¨¢tory pro EVVO v Česk¨¦ republice¡° vymezuje aktivity podporovan¨¦ EVVO v gesci resortu Ministerstva životn¨ªho prostřed¨ª a navrhuje způsoby ov¨§řen¨ª jejich ¨²činnosti. Dokument nenahrazuje platn¨¦ metodick¨¦ pokyny MŠMT, či metodický materi¨¢l „Doporučen¨¦ oček¨¢van¨¦ výstupy, Metodick¨¢ podpora pro výuku průřezových t¨¦mat v z¨¢kladn¨ªch škol¨¢ch¡°[3]. Předkl¨¢daný text je však sestaven s respektem k t¨§mto metodickým podkladům a zohled¨¾uje i použÂ¨Âªvaný pedagogický pojmový apar¨¢t. Proto by m¨§ly být navrhovan¨¦ př¨ªklady aktivit pro dosažen¨ª r¨¢mcových c¨ªlů EVVO srozumiteln¨¦ i pro pedagogy a mohly by se tak st¨¢t dalšÂ¨Âª inspirac¨ª pro jejich každodenn¨ª praxi. Dokument navazuje na všechny významn¨¦ mezin¨¢rodn¨ª strategick¨¦ dokumenty, kter¨¦ definuj¨ª ekologickou výchovu (v širšÂ¨Âªm slova smyslu) jako n¨¢stroj politiky ochrany životn¨ªho prostřed¨ª a udržiteln¨¦ho rozvoje. Při jeho tvorb¨§ byly tyto mezin¨¢rodn¨ª fundamenty EVVO respektov¨¢ny. Odborn¨¦ z¨¢zem¨ª pro vznik předkl¨¢dan¨¦ho dokumentu vytvořila Pracovn¨ª skupina pro c¨ªle a indik¨¢tory EVVO, kter¨¢ postoupila jeho rozpracov¨¢n¨ª užšÂ¨Âªmu týmu autorů. Tento užšÂ¨Âª tým tvořili z¨¢stupci zpracovatele, MŽP, akademick¨¦ obce i organizac¨ª poskytuj¨ªc¨ªch EVVO všem c¨ªlovým skupin¨¢m. Ministerstvo životn¨ªho prostřed¨ª, zpracovatel, odborn¨¢ pracovn¨ª skupina a autorský tým jsou upř¨ªmn¨§ přesv¨§dčeni, že předkl¨¢daný dokument přisp¨§je ke zkvalitn¨§n¨ª procesu př¨ªpravy a vyhodnocov¨¢n¨ª ¨²činnosti environment¨¢ln¨ªho vzd¨§l¨¢v¨¢n¨ª, výchovy a osv¨§ty jako kl¨ªčov¨¦ho preventivn¨ªho n¨¢stroje ochrany životn¨ªho prostřed¨ª. 2 obecný c¨ªl EVVO Obecným c¨ªlem EVVO v Česk¨¦ republice je rozvoj kompetenc¨ª potřebných pro environment¨¢ln¨§ odpov¨§dn¨¦ jedn¨¢n¨ª tj. jedn¨¢n¨ª, kter¨¦ je v dan¨¦ situaci a daných možnostech co nejpř¨ªzniv¨§jšÂ¨Âª pro současný i budouc¨ª stav životn¨ªho prostřed¨ª. Environment¨¢ln¨§ odpov¨§dn¨¦ jedn¨¢n¨ª je ch¨¢p¨¢no jako odpov¨§dn¨¦ osobn¨ª, občansk¨¦ a profesn¨ª jedn¨¢n¨ª, týkaj¨ªc¨ª se zach¨¢zen¨ª s př¨ªrodou a př¨ªrodn¨ªmi zdroji, spotřebitelsk¨¦ho chov¨¢n¨ª a aktivn¨ªho ovliv¨¾ov¨¢n¨ª sv¨¦ho okol¨ª s využit¨ªm demokratických procesů a pr¨¢vn¨ªch prostředků. EVVO k takov¨¦mu jedn¨¢n¨ª připravuje a motivuje, samotn¨¦ jedn¨¢n¨ª je v¨§c¨ª svobodn¨¦ho rozhodnut¨ª jednotlivce. 3 OBLASTI KOMPETENCÍ A R¨¢mcov¨¦ c¨ªle EVVO EVVO rozv¨ªj¨ª kompetence[4] pro environment¨¢ln¨§ odpov¨§dn¨¦ jedn¨¢n¨ª v n¨¢sleduj¨ªc¨ªch oblastech: ¡¤ Vztah k př¨ªrod¨§ ¡¤ Vztah k m¨ªstu ¡¤ Ekologick¨¦ d¨§je a z¨¢konitosti ¡¤ Environment¨¢ln¨ª probl¨¦my a konflikty ¡¤ Připravenost jednat ve prosp¨§ch ŽP Pro každou z výše uvedených p¨§ti oblast¨ª kompetenc¨ª je v n¨¢sleduj¨ªc¨ª tabulce stanoveno n¨§kolik r¨¢mcových c¨ªlů, kter¨¦ společn¨§ vytv¨¢řej¨ª komplex (soubor) žÂ¨Â¢douc¨ªch znalost¨ª, dovednost¨ª, schopnost¨ª, postojů, a kterých by m¨§lo být prostřednictv¨ªm EVVO dosahov¨¢no. Oblast kompetenc¨ª R¨¢mcov¨¦ c¨ªle Vztah k př¨ªrod¨§ ¡¤ Potřeba kontaktu s př¨ªrodou ¡¤ Schopnost př¨ªm¨¦ho kontaktu s př¨ªrodn¨ªm prostřed¨ªm ¡¤ Citlivost k př¨ªrod¨§ ¡¤ Reflexe různých pohledů na př¨ªrodu, postojů k n¨ª a ujas¨¾ov¨¢n¨ª si vlastn¨ªch hodnot a postojů Vztah k m¨ªstu ¡¤ Znalost m¨ªstn¨ª krajiny, jej¨ªch jedinečnost¨ª a schopnost interpretovat je v souvislostech ¡¤ V¨§dom¨ª soun¨¢ležitosti s m¨ªstem a regionem a pocit zodpov¨§dnosti za n¨§j Ekologick¨¦ d¨§je a z¨¢konitosti ¡¤ Z¨¢jem o pochopen¨ª ekologických d¨§jů a jejich zkoum¨¢n¨ª ¡¤ Schopnosti a dovednosti pro zkoum¨¢n¨ª př¨ªrody a životn¨ªho prostřed¨ª ¡¤ Porozum¨§n¨ª z¨¢kladn¨ªm ekologickým d¨§jům a z¨¢konitostem[5] ¡¤ Porozum¨§n¨ª významu ekologických d¨§jů a z¨¢konitost¨ª pro život člov¨§ka ¡¤ Propojov¨¢n¨ª znalost¨ª ekologických d¨§jů a z¨¢konitost¨ª s každodenn¨ªm životem Environment¨¢ln¨ª probl¨¦my a konflikty ¡¤ Schopnost analýzy environment¨¢ln¨ªch probl¨¦mů a konfliktů[6] ¡¤ Schopnost formulovat vlastn¨ª n¨¢zor na probl¨¦m, posuzovat variantn¨ª řešen¨ª a navrhovat řešen¨ª vlastn¨ª ¡¤ Schopnost spolupr¨¢ce a komunikace při řešen¨ª environment¨¢ln¨ªch konfliktů Připravenost jednat ve prosp¨§ch životn¨ªho prostřed¨ª ¡¤ Znalost z¨¢kladn¨ªch principů ochrany životn¨ªho prostřed¨ª ¡¤ Znalosti a dovednosti potřebn¨¦ pro šetrn¨¦ zach¨¢zen¨ª s př¨ªrodou a př¨ªrodn¨ªmi zdroji ¡¤ Znalosti a dovednosti pro spotřebitelsk¨¦ chov¨¢n¨ª ¡¤ Znalosti a dovednosti pro aktivn¨ª ovliv¨¾ov¨¢n¨ª sv¨¦ho okol¨ª ¡¤ Přesv¨§dčen¨ª o vlastn¨ªm vlivu na předch¨¢zen¨ª a řešen¨ª probl¨¦mů životn¨ªho prostřed¨ª 4 n¨¢vrhy na Využit¨ª r¨¢mcových c¨ªlů EVVO a MOŽNOSTI hodnocen¨ª EVVO V n¨¢vaznosti na diskuse v r¨¢mci Pracovn¨ª skupiny pro c¨ªle EVVO lze r¨¢mcov¨¦ c¨ªle potenci¨¢ln¨§ využÂ¨Âªt v syst¨¦mu EVVO v Česk¨¦ republice při n¨¢sleduj¨ªc¨ªch aktivit¨¢ch: ¡¤ N¨¢vrh a zaveden¨ª výkaznick¨¦ho syst¨¦mu; ¡¤ Ex-ante (vstupn¨ª) hodnocen¨ª projektů EVVO v r¨¢mci grantov¨¦ či jin¨¦ podpory; ¡¤ Zaveden¨ª certifikace programů EVVO. N¨¢vrhy na využit¨ª r¨¢mcových c¨ªlů jsou podrobn¨§ji pops¨¢ny v podkapitol¨¢ch 4.1 až 4.3. R¨¢mcov¨¦ c¨ªle mohou být tak¨¦ využity pro potřeby hodnocen¨ª EVVO na n¨¢rodn¨ª, region¨¢ln¨ª či školn¨ª ¨²rovni (viz podkapitola 4.4). T¨¦matu hodnocen¨ª jednotlivých programů a projektů EVVO je v¨§nov¨¢na podkapitola 4.5 (toto hodnocen¨ª je naopak vhodn¨¦ prov¨¢d¨§t př¨ªmo vzhledem k vlastn¨ªm c¨ªlům hodnocených programů či projektů). 4.1 Výkaznický syst¨¦m Pro potřeby administrace a hodnocen¨ª činnosti organizac¨ª působ¨ªc¨ªch v oblasti EVVO se připravuje výkaznický syst¨¦m. Ten bude zahrnovat r¨¢mcov¨¦ c¨ªle EVVO jako souč¨¢st obecn¨¦ho popisu každ¨¦ho vykazovan¨¦ho programu. To znamen¨¢, že každý program, který bude zařazen do výkaznick¨¦ho syst¨¦mu, z¨¢rove¨¾ uvede k napl¨¾ov¨¢n¨ª kter¨¦ho r¨¢mcov¨¦ho c¨ªle (popř. c¨ªlů) přisp¨ªv¨¢. Výkaznický syst¨¦m bude zahrnovat i dalšÂ¨Âª data (např. c¨ªl programu, stručný popis, c¨ªlov¨¢ skupiny, d¨¦lka programu). Př¨ªpadn¨¦ revizi, kontrole či hodnocen¨ª by pak podl¨¦halo, zda je c¨ªl konkr¨¦tn¨ªho programu (př¨ªp. t¨¦ma) v souladu s r¨¢mcovým c¨ªlem. 4.2 EX-ante (Vstupn¨ª) Hodnocen¨ª R¨¢mcových c¨ªlů EVVO bude využito pro posuzov¨¢n¨ª žÂ¨Â¢dost¨ª o grant či podporu v t¨§chto finančn¨ªch programech: ¡¤ Dotačn¨ª program pro NNO ¡¤ N¨¢rodn¨ª programy SFŽP ¨C př¨ªlohy III. ¡¤ OPŽP ¨C PO7 Ve formul¨¢ři žÂ¨Â¢dosti o dotaci bude kladen dotaz i na př¨ªslušný r¨¢mcový c¨ªl EVVO. Předm¨§tem hodnocen¨ª bude, zda předložený projekt dostatečn¨§ napl¨¾uje r¨¢mcov¨¦ c¨ªle EVVO. Hodnocen tedy bude soulad c¨ªlů projektů s n¨§kterými ¨C relevantn¨ªmi ¨C r¨¢mcovými c¨ªli EVVO. 4.3 certifikace V současn¨¦ dob¨§ (prosinec 2011) je připravov¨¢n syst¨¦m certifikace organizac¨ª poskytuj¨ªc¨ªch služby v oblasti EVVO. R¨¢mcov¨¦ c¨ªle budou využity jako vymezen¨ª EVVO pro potřeby tohoto certifikačn¨ªho syst¨¦mu (krom¨§ požadavků na fungov¨¢n¨ª organizace je třeba vymezit i předm¨§t činnosti organizace ¨C t¨ªmto vymezen¨ªm by m¨§ly být pr¨¢v¨§ r¨¢mcov¨¦ c¨ªle). 4.4 Možnosti hodnocen¨ª EVVO na n¨¢rodn¨ª, region¨¢ln¨ª či školn¨ª ¨²rovni Lze předpokl¨¢dat, že n¨§kter¨¦ kompetence rozv¨ªjen¨¦ EVVO, jsou v n¨§kterých segmentech populace zvl¨¢dnuty na vyššÂ¨Âª ¨²rovni než v jiných, a současn¨§, že n¨§kter¨¦ kompetence jsou plošn¨§ zvl¨¢dnuty l¨¦pe, než jin¨¦. Pro pl¨¢nov¨¢n¨ª EVVO na všech ¨²rovn¨ªch je důležit¨¦ v¨§d¨§t, zda např¨ªklad kompetence souvisej¨ªc¨ª se vztahem k př¨ªrod¨§ je důležit¨§jšÂ¨Âª rozv¨ªjet ve m¨§stech, než na venkov¨§, do jak¨¦ m¨ªry c¨ªt¨ª obyvatel¨¦ určit¨¦ho kraje soun¨¢ležitost se svým regionem, či zda jsou žÂ¨Â¢ci středn¨ªch škol schopni analyzovat environment¨¢ln¨ª konflikty ve sv¨¦m okol¨ª. Prom¨§nn¨¦, souvisej¨ªc¨ª s rozv¨ªjenými kompetencemi EVVO, je možn¨¦ hodnotit na různých skupin¨¢ch obyvatelstva. Typicky takov¨¦ výzkumy (v zahranič¨ª n¨§kdy označovan¨¦ jako výzkumy environment¨¢ln¨ª gramotnosti) prob¨ªhaj¨ª na ¨²rovni škol, regionů, na n¨¢rodn¨ª ¨²rovni či jinak definovaných segmentech populace. U takto zam¨§řených výzkumů zpravidla nejde jednoznačn¨§ přisuzovat efekt konkr¨¦tn¨ªm programům, ale sp¨ªše určit¨¦mu souhrnu programů a dalšÂ¨Âªch opatřen¨ª, působ¨ªc¨ªch v r¨¢mci dan¨¦ho kontextu. Pomoc¨ª výzkumu tak můžeme např¨ªklad usuzovat na kvalitu environment¨¢ln¨ª výchovy na určit¨¦ škole, současn¨§ si ale mus¨ªme být v¨§domi kontextu, ve kter¨¦m škola pracuje (škola může např¨ªklad působit v soci¨¢ln¨§ vyloučen¨¦ oblasti, může m¨ªt velk¨¦ procento d¨§t¨ª se specifickými poruchami učen¨ª, může m¨ªt komplikovaný př¨ªstup k př¨ªrod¨§ atd.). Obdobn¨§ můžeme nepř¨ªmo usuzovat na kvalitu syst¨¦mu EVVO v dan¨¦m regionu; současn¨§ je třeba zjišt¨§n¨¢ data op¨§t d¨¢vat do kontextu s dalšÂ¨Âªmi faktory (kvalita životn¨ªho prostřed¨ª v regionu, m¨ªra nezam¨§stnanosti, dostupnost nab¨ªdky programů EVVO atd.). Výstupem zpravidla býv¨¢ recenzovan¨¢ studie, ve kter¨¦ jsou nam¨§řen¨¦ hodnoty porovn¨¢v¨¢ny s výsledky jiných studi¨ª a diskutov¨¢ny z hlediska limitů použit¨¦ metodologie i kontextu¨¢ln¨ªch faktorů. Na jej¨ªm z¨¢klad¨§ pak mohou být přijata opatřen¨ª ke zkvalitn¨§n¨ª environment¨¢ln¨ª výchovy v dan¨¦ oblasti, např. formou podpory programů zam¨§řených na r¨¢mcový c¨ªl EVVO, který podle výzkumu nen¨ª adekv¨¢tn¨§ napl¨¾ov¨¢n, nebo zam¨§řen¨ªm se na segment populace s n¨ªzkou hladinou zvl¨¢dnut¨ª sledovan¨¦ kompetence. 4.5 Možnosti hodnocen¨ª jednotlivých programů a projektů EVVO C¨ªlem evaluace programů je zpravidla přisp¨§t k porozum¨§n¨ª tomu, jak program funguje, a pomoci ho d¨¢le zkvalitnit (formativn¨ª evaluace), př¨ªpadn¨§ vyhodnotit, zda m¨¢ smysl v realizaci a podpoře určit¨¦ho programu d¨¢le pokračovat (sumativn¨ª evaluace). Takov¨¦ hodnocen¨ª lze prov¨¢d¨§t formou intern¨ª nebo extern¨ª evaluace. Intern¨ª evaluace předpokl¨¢d¨¢, že hodnocen¨ª bude zajišťovat organizace, kter¨¢ nab¨ªz¨ª hodnocený program. Tento postup je vhodný zejm¨¦na u kratšÂ¨Âªch programů. Extern¨ª evaluace znamen¨¢, že organizace najme jako hodnotitele subjekt, který s n¨ª nen¨ª př¨ªmo spojený. Extern¨ª evaluace m¨¢ výhodu vyššÂ¨Âª objektivity, intern¨ª evaluace zase komplexn¨§jšÂ¨Âªho vhledu do programu. Ať již je zvolena jak¨¢koliv forma, doporučuje se, aby evalu¨¢tor a z¨¢stupci hodnocen¨¦ organizace vytvořili společný tým a v n¨§m pl¨¢novali postup evaluace. V prvn¨ª f¨¢zi evalu¨¢tor analyzuje program a zkoum¨¢, zda m¨¢ předpoklady naplnit sv¨¦ c¨ªle. Souč¨¢st¨ª může být i analýza potřeb ¨C ujasn¨§n¨ª, zda jsou c¨ªle programu relevantn¨ª pro danou c¨ªlovou skupinu. V dalšÂ¨Âª f¨¢zi evaluačn¨ª tým formuluje evaluačn¨ª ot¨¢zky. Ty se nejčast¨§ji vztahuj¨ª k výstupům či dopadům programu na znalosti, dovednosti, postoje, přesv¨§dčen¨ª, hodnoty či chov¨¢n¨ª c¨ªlov¨¦ skupiny. Druhou možnost¨ª je zam¨§řit se na to, jakým způsobem ¨²častn¨ªci program prožÂ¨Âªvaj¨ª, co pro n¨§ program znamen¨¢, co si b¨§hem n¨§j uv¨§domili nov¨¦ho. Třet¨ªm možným sm¨§rem je zam¨§řit se na vyhodnocen¨ª pom¨§ru mezi př¨ªnosy a n¨¢klady programu. Podle zvolených ot¨¢zek evaluace využÂ¨Âªv¨¢ kvantitativn¨ª, kvalitativn¨ª či sm¨ªšený design. Kvantitativn¨ª evaluace zpravidla předpokl¨¢d¨¢ statistickou analýzu z¨ªskaných dat. Kvalitativn¨ª evaluace použÂ¨Âªv¨¢ principy s¨¦mantick¨¦ analýzy, často vych¨¢z¨ª z principů tzv. zakotven¨¦ teorie. Sm¨ªšený design kombinuje oba př¨ªstupy. Přestože je metodologicky nejn¨¢ročn¨§jšÂ¨Âª, býv¨¢ při evaluac¨ªch často použÂ¨Âªv¨¢n. Výstupem evaluace by m¨§lo být zodpov¨§zen¨ª evaluačn¨ªch ot¨¢zek, upozorn¨§n¨ª na limity výzkumu a n¨¢vrh doporučen¨ª na dalšÂ¨Âª zkvalit¨¾ov¨¢n¨ª programu (formativn¨ª evaluace), př¨ªpadn¨§ doporučen¨ª k rozhodov¨¢n¨ª o dalšÂ¨Âª podpoře programu (sumativn¨ª evaluace). V česk¨¦m kontextu maj¨ª smysl zejm¨¦na formativn¨ª evaluace, kter¨¦ pom¨¢haj¨ª zkvalit¨¾ovat nab¨ªdku a podporuj¨ª realiz¨¢tory v odborn¨¦m růstu. 5 Vysv¨§tluj¨ªc¨ª koment¨¢ř k r¨¢mcovým c¨ªlům a orientačn¨ª př¨ªklady možnost¨ª ov¨§řen¨ª jejich napl¨¾ov¨¢n¨ª Vztah k př¨ªrod¨§ R¨¢mcový c¨ªl Vysv¨§tluj¨ªc¨ª koment¨¢ř (je nutno br¨¢t jako pouze ilustrativn¨ª a indikativn¨ª výklad) Orientačn¨ª př¨ªklady možnost¨ª ov¨§řen¨ª, popř. indik¨¢torů (co je např¨ªklad možn¨¦ vyhodnocovat a jakým n¨¢strojem) Potřeba kontaktu s př¨ªrodou ¡¤ Z¨¢jem vyhled¨¢vat kontakt s př¨ªrodou a tr¨¢vit v n¨ª volný čas. ¡¤ Množstv¨ª voln¨¦ho času tr¨¢ven¨¦ho v př¨ªrod¨§ (dotazn¨ªk, rozhovor, portfolio). ¡¤ Analýza výpov¨§d¨ª o subjektivn¨ªm prožÂ¨Âªv¨¢n¨ª vztahu k př¨ªrod¨§ (rozhovor, volný text, obrazov¨¢ reflexe). Schopnost př¨ªm¨¦ho kontaktu s př¨ªrodn¨ªm prostřed¨ªm ¡¤ Připravenost pro kontakt s př¨ªrodn¨ªm prostřed¨ªm, aby se člov¨§k v př¨ªrod¨§ zbytečn¨§ neb¨¢l, nešt¨ªtil a neprožÂ¨Âªval kontakt s př¨ªrodou jako nepohodlný (zbaven¨ª pocitu strachu, odporu apod.). ¡¤ Chov¨¢n¨ª jedince či skupiny v př¨ªrod¨§ (strukturovan¨¦ pozorov¨¢n¨ª). ¡¤ Znalost principů pobytu v př¨ªrod¨§ (dotazn¨ªk). Citlivost k př¨ªrod¨§ ¡¤ VšÂ¨Âªmavost vůči d¨§n¨ª v př¨ªrod¨§. ¡¤ Schopnost vyj¨¢dřit vlastn¨ª prožitek př¨ªrody ¨C slovn¨ª, p¨ªsemn¨¦, dramatick¨¦, výtvarn¨¦, apod. vyj¨¢dřen¨ª osobn¨ªho z¨¢žitku z př¨ªm¨¦ho kontaktu s př¨ªrodou. ¡¤ Vn¨ªmavost k potřeb¨¢m živ¨¦ př¨ªrody. ¡¤ Reflektivn¨ª zachycen¨ª prožitku př¨ªrody ¨C např. jak se v n¨§m objevuje př¨ªroda, co z př¨ªrody, v jak¨¦m kontextu (rozhovor, ¨²stn¨ª, p¨ªsemn¨¢ či obrazov¨¢ reflexe)[7] ¡¤ Kvalita p¨¦če o živý organismus (strukturovan¨¦ pozorov¨¢n¨ª, rozhovory). ¡¤ Znalosti a dovednosti pro kontakt s živými tvory (dotazn¨ªk). Reflexe různých pohledů na př¨ªrodu, postojů k n¨ª a ujas¨¾ov¨¢n¨ª si vlastn¨ªch hodnot a postojů ¡¤ Reflexe různých hodnotových a etických pohledů na př¨ªrodu. ¡¤ V¨§dom¨ª různosti postojů vůči př¨ªrod¨§. ¡¤ Schopnost analýzy hodnotových syst¨¦mů - jak se projevuj¨ª v konkr¨¦tn¨ªch situac¨ªch a jak ovliv¨¾uj¨ª osobn¨ª postoje. ¡¤ Vyj¨¢dřen¨ª vlastn¨ªch hodnot ve vztahu k př¨ªrod¨§. ¡¤ Ocen¨§n¨ª významu př¨ªrody pro život člov¨§ka. ¡¤ Schopnost přiřadit k určit¨¦mu postoji možn¨¦ hodnotov¨¦ východisko (test, rozhovor) ¡¤ Schopnost vyj¨¢dřit vlastn¨ª postoje a hodnoty k dan¨¦mu probl¨¦mu (analýza voln¨¦ho textu, eseje, rozhovor). Vztah k m¨ªstu R¨¢mcový c¨ªl Vysv¨§tluj¨ªc¨ª koment¨¢ř (je nutno br¨¢t jako pouze ilustrativn¨ª a indikativn¨ª výklad) Orientačn¨ª př¨ªklady možnost¨ª ov¨§řen¨ª, popř. indik¨¢torů (co je např¨ªklad možn¨¦ vyhodnocovat a jakým n¨¢strojem) Znalost m¨ªsta, jeho jedinečnosti a schopnost interpretovat jej v souvislostech ¡¤ Schopnost popsat č¨ªm je určit¨¦ m¨ªsto jedinečn¨¦, jak v n¨§m funguje propojen¨ª společnost-př¨ªroda, jak se m¨ªsto prom¨§¨¾ovalo v z¨¢vislosti na různých faktorech, jak¨¦ jsou citliv¨¦ složky prostřed¨ª v m¨ªst¨§, jak se m¨ªsto odr¨¢žÂ¨Âª v kultuře, př¨ªb¨§z¨ªch apod. ¡¤ Znalost významných m¨ªst v krajin¨§, m¨ªstn¨ªch př¨ªb¨§hů (test, portfolio, rozhovor). ¡¤ Úrove¨¾ percepce (m¨ªstn¨ª) krajiny (ment¨¢ln¨ª mapy, rozhovor, esej). V¨§dom¨ª soun¨¢ležitosti s m¨ªstem a regionem a pocit zodpov¨§dnosti za n¨§j ¡¤ Schopnost popsat, proč je pro m¨§ dan¨¦ m¨ªsto důležit¨¦, jak¨¦ lokality v n¨§m m¨¢m r¨¢d, co se mi v n¨§m l¨ªb¨ª/nel¨ªb¨ª, co pro m¨ªsto můžu ud¨§lat, jak¨¦ vn¨ªm¨¢m probl¨¦my m¨ªsta. ¡¤ Ochota tr¨¢vit v lokalit¨§ volný čas (dotazn¨ªk) ¡¤ Vztah k m¨ªstu (dotazn¨ªk, rozhovor, esej, volný text, obrazov¨¢ reflexe). ¡¤ Ochota zapojit se do akc¨ª na ochranu či zkr¨¢šlov¨¢n¨ª lokality (dotazn¨ªk, sledov¨¢n¨ª ¨²časti na akc¨ªch). Ekologick¨¦ d¨§je a z¨¢konitosti R¨¢mcový c¨ªl Vysv¨§tluj¨ªc¨ª koment¨¢ř (je nutno br¨¢t jako pouze ilustrativn¨ª a indikativn¨ª výklad) Orientačn¨ª př¨ªklady možnost¨ª ov¨§řen¨ª, popř. indik¨¢torů (co je např¨ªklad možn¨¦ vyhodnocovat a jakým n¨¢strojem) Z¨¢jem o pochopen¨ª ekologických d¨§jů a jejich zkoum¨¢n¨ª ¡¤ V¨§dom¨ª potřebnosti v¨§deck¨¦ho zkoum¨¢n¨ª ekologických jevů. ¡¤ Uv¨§dom¨§n¨ª si nejistot v pozn¨¢n¨ª ekologických d¨§jů ¡¤ Vlastn¨ª zkušenost se zkoum¨¢n¨ªm ekologických d¨§jů a jej¨ª reflexe. ¡¤ Z¨¢jem o odbornou ekologickou literaturu (počet výpůjček odborných publikac¨ª z knihovny, dotazn¨ªk). ¡¤ Z¨¢jem o školn¨ª výzkumn¨¦ projekty (počet žÂ¨Â¢ků v projektech, dotazn¨ªk). ¡¤ Atraktivita v¨§deck¨¦ dr¨¢hy v oblasti ekologie (dotazn¨ªk, rozhovor, ohniskov¨¢ skupina). Schopnosti a dovednosti pro zkoum¨¢n¨ª př¨ªrody a životn¨ªho prostřed¨ª ¡¤ Porozum¨§n¨ª principům zkoum¨¢n¨ª př¨ªrody. ¡¤ Schopnost kritick¨¦ analýzy informac¨ª o životn¨ªm prostřed¨ª, formulov¨¢n¨ª ot¨¢zek, navrhov¨¢n¨ª postupu výzkumu, sb¨§r dat, vyhodnocen¨ª a interpretace z¨ªskaných ¨²dajů. ¡¤ Schopnost zvl¨¢dnout jednotliv¨¦ f¨¢ze v¨§deck¨¦ho postupu (portfolio, pozorov¨¢n¨ª, dovednostn¨ª test). Porozum¨§n¨ª z¨¢kladn¨ªm ekologickým d¨§jům a z¨¢konitostem[8] ¡¤ Osvojen¨ª z¨¢kladn¨ªch term¨ªnů (ekosyst¨¦m, biodiverzita, ekologick¨¢ stabilita, apod.), pochopen¨ª z¨¢kladn¨ªch procesů (toků energie, vodn¨ªho cyklu, kolob¨§hu l¨¢tek, vztahů mezi organismy a jejich prostřed¨ªm), vývoji populac¨ª a společenstev, apod. ¡¤ Porozum¨§n¨ª z¨¢kladn¨ªm pojmům a odborn¨¦mu textu (znalostn¨ª test). ¡¤ Schopnost aplikace principů na konkr¨¦tn¨ª jevy (test). Porozum¨§n¨ª významu ekologických d¨§jů a z¨¢konitost¨ª pro život člov¨§ka ¡¤ Schopnost popsat význam konkr¨¦tn¨ªch ekologických d¨§jů a z¨¢konitost¨ª pro život člov¨§ka (služeb a funkc¨ª ekosyst¨¦mů). ¡¤ Porozum¨§n¨ª z¨¢vislosti lidsk¨¦ společnosti na př¨ªrodn¨ªm prostřed¨ª. ¡¤ Porozum¨§n¨ª prov¨¢zanosti mezi člov¨§kem a př¨ªrodou (esej, volný text, znalostn¨ª test, rozhovor). Propojov¨¢n¨ª znalost¨ª ekologických d¨§jů a z¨¢konitost¨ª s každodenn¨ªm životem ¡¤ Schopnost aplikovat ekologick¨¦ d¨§je a z¨¢konitosti na př¨ªmou životn¨ª zkušenost. ¡¤ Schopnost identifikovat dopady sv¨¦ho chov¨¢n¨ª na životn¨ª prostřed¨ª (rozhovor, znalostn¨ª test). ¡¤ Využit¨ª znalost¨ª ekologických d¨§jů v modelových životn¨ªch situac¨ªch (projekce, test). Environment¨¢ln¨ª probl¨¦my a konflikty R¨¢mcový c¨ªl Vysv¨§tluj¨ªc¨ª koment¨¢ř (je nutno br¨¢t jako pouze ilustrativn¨ª a indikativn¨ª výklad) Orientačn¨ª př¨ªklady možnost¨ª ov¨§řen¨ª, popř. indik¨¢torů (co je např¨ªklad možn¨¦ vyhodnocovat a jakým n¨¢strojem) Schopnost analýzy environment¨¢ln¨ªch probl¨¦mů a konfliktů[9] ¡¤ Schopnost vyhled¨¢vat a srovn¨¢vat informace o probl¨¦mu a konfliktu z různých zdrojů, kriticky je zkoumat a posuzovat. ¡¤ Schopnost zkoumat př¨ªčiny, n¨¢sledky, ekonomick¨¦, soci¨¢ln¨ª a historick¨¦ souvislosti probl¨¦mů a konfliktů. ¡¤ Schopnost identifikovat n¨¢zorov¨¦ strany konfliktu a analyzovat hodnoty, přesv¨§dčen¨ª a z¨¢m¨§ry, se kterými jednotliv¨¦ strany do konfliktu vstupuj¨ª. ¡¤ Znalost vybraných m¨ªstn¨ªch i glob¨¢ln¨ªch environment¨¢ln¨ªch probl¨¦mů, jejich př¨ªčin, mechanismů fungov¨¢n¨ª, důsledkům a možným řešen¨ªm (znalostn¨ª test, rozhovor, ohniskov¨¢ skupina, esej, volný text, portfolio). ¡¤ Postoj k z¨¢važnosti a možným řešen¨ªm probl¨¦mu (dotazn¨ªk, rozhovor). ¡¤ Schopnost identifikovat v textu environment¨¢ln¨ª konflikt, jednotliv¨¦ strany konfliktu a jejich postoje (dovednostn¨ª test). Schopnost formulovat vlastn¨ª n¨¢zor na probl¨¦m, posuzovat variantn¨ª řešen¨ª a navrhovat řešen¨ª vlastn¨ª ¡¤ Schopnost porovn¨¢vat různ¨¦ n¨¢vrhy na řešen¨ª probl¨¦mu a odhadovat důsledky navržených řešen¨ª. ¡¤ Schopnost posoudit přijatelnost navržen¨¦ho řešen¨ª pro různ¨¦ n¨¢zorov¨¦ strany konfliktu. ¡¤ Schopnost zv¨¢žit jednotliv¨¦ varianty a navrhnout alternativn¨ª řešen¨ª environment¨¢ln¨ªho konfliktu (esej, rozhovor, ohniskov¨¢ skupina, hodnocen¨ª žÂ¨Â¢kovských projektů). Schopnost spolupr¨¢ce a komunikace při řešen¨ª environment¨¢ln¨ªch konfliktů ¡¤ Porozum¨§n¨ª významu komunikace a spolupr¨¢ce při řešen¨ª konfliktů a důsledkům vznikaj¨ªc¨ªm při odm¨ªt¨¢n¨ª či porušov¨¢n¨ª t¨§chto principů. ¡¤ Dovednost ¨²častnit se a v¨¦st diskusi. ¡¤ Schopnost hledat a identifikovat řešen¨ª probl¨¦mu, kter¨¢ vych¨¢zej¨ª z principů spolupr¨¢ce a jsou přijateln¨¢ různými stranami konfliktu. ¡¤ Schopnost v¨¦st dialog, metody rozhodov¨¢n¨ª, ochota zapojit se do diskuse a řešen¨ª (strukturovan¨¦ pozorov¨¢n¨ª, rozhovory). Připravenost jednat ve prosp¨§ch životn¨ªho prostřed¨ª R¨¢mcový c¨ªl Vysv¨§tluj¨ªc¨ª koment¨¢ř (je nutno br¨¢t jako pouze ilustrativn¨ª a indikativn¨ª výklad) Orientačn¨ª př¨ªklady možnost¨ª ov¨§řen¨ª, popř. indik¨¢torů (co je např¨ªklad možn¨¦ vyhodnocovat a jakým n¨¢strojem) Znalost z¨¢kladn¨ªch principů ochrany životn¨ªho prostřed¨ª ¡¤ Porozum¨§n¨ª principům ochrany životn¨ªho prostřed¨ª a udržiteln¨¦ho rozvoje ¨C např. princip prevence, princip ¨²nosn¨¦ho zat¨ªžen¨ª prostřed¨ª, princip předb¨§žn¨¦ opatrnosti, princip odpov¨§dnosti původce (znečišťovatel plat¨ª), princip informovanosti a ¨²časti veřejnosti, princip zohledn¨§n¨ª vztahu „lok¨¢ln¨ª ¨C glob¨¢ln¨ª¡° (mysli glob¨¢ln¨§, jednej lok¨¢ln¨§). ¡¤ Porozum¨§n¨ª vybraným pojmům (znalostn¨ª testy, rozhovory). ¡¤ Postoj k jednotlivým principům ochrany životn¨ªho prostřed¨ª a k ochran¨§ životn¨ªho prostřed¨ª na obecn¨¦ rovin¨§ (dotazn¨ªk, rozhovor, esej). Znalosti a dovednosti potřebn¨¦ pro šetrn¨¦ zach¨¢zen¨ª s př¨ªrodou a př¨ªrodn¨ªmi zdroji ¡¤ Osvojen¨ª dovednost¨ª pro ohledupln¨¦ jedn¨¢n¨ª vůči př¨ªrod¨§, pro šetrný pobyt v př¨ªrod¨§, šetrn¨¦ využÂ¨Âªv¨¢n¨ª př¨ªrody a nakl¨¢d¨¢n¨ª s jej¨ªmi souč¨¢stmi. ¡¤ Porozum¨§n¨ª postupům a technologickým řešen¨ªm, kter¨¢ jsou šetrn¨¢ k životn¨ªmu prostřed¨ª zejm. v oblastech snižov¨¢n¨ª znečišt¨§n¨ª a ¨²spor př¨ªrodn¨ªch zdrojů, a schopnost jejich použit¨ª ¨C např. tř¨ªd¨§n¨ª odpadů, využit¨ª druhotných surovin a obnovitelných zdrojů energie, šetřen¨ª vodou a elektřinou, výb¨§r způsobu dopravy, zav¨¢d¨§n¨ª syst¨¦mů environment¨¢ln¨ªho managementu. ¡¤ Znalosti v uvedených oblastech (znalostn¨ª testy). ¡¤ Dovednosti v uvedených oblastech (dovednostn¨ª testy, pozorov¨¢n¨ª). ¡¤ Přesv¨§dčen¨ª o zvl¨¢dnut¨ª uvedených dovednost¨ª (dotazn¨ªky, rozhovory). ¡¤ Postoj k dan¨¦mu chov¨¢n¨ª (dotazn¨ªky, rozhovory). ¡¤ Odhodl¨¢n¨ª k dan¨¦mu chov¨¢n¨ª (dotazn¨ªk, rozhovor). ¡¤ Proenvironment¨¢ln¨ª chov¨¢n¨ª v dan¨¦ oblasti (dotazn¨ªk, pozorov¨¢n¨ª, rozhovor). Znalosti a dovednosti pro spotřebitelsk¨¦ chov¨¢n¨ª ¡¤ Znalost environment¨¢ln¨ªho značen¨ª (ekoznačky ¨C např. EŠV, FSC, Bio), schopnost posouzen¨ª „ekologick¨¦ stopy¡° výrobku (přepravn¨ª vzd¨¢lenost, spotřeba energie, recyklovatelnost apod.), etick¨¦ho a soci¨¢ln¨ªho rozm¨§ru (např. fair trade). ¡¤ Schopnost posuzovat a předv¨ªdat dopady vlastn¨ªho jedn¨¢n¨ª na životn¨ª prostřed¨ª. ¡¤ Znalostn¨ª a dovednostn¨ª testy, dotazn¨ªky na m¨§řen¨ª přesv¨§dčen¨ª o zvl¨¢dnut¨ª dovednost¨ª, dotazn¨ªky na m¨§řen¨ª souvisej¨ªc¨ªch postojů, dotazn¨ªky vyhodnocuj¨ªc¨ª chov¨¢n¨ª respondentů, pozorov¨¢n¨ª, rozhovor ¡¤ Znalosti v uvedených oblastech (znalostn¨ª testy). ¡¤ Dovednosti v uvedených oblastech (dovednostn¨ª testy, pozorov¨¢n¨ª). ¡¤ Postoj k dan¨¦mu chov¨¢n¨ª (dotazn¨ªky, rozhovory). ¡¤ Přesv¨§dčen¨ª o zvl¨¢dnut¨ª uvedených dovednost¨ª (dotazn¨ªky, rozhovory). ¡¤ Odhodl¨¢n¨ª k dan¨¦mu chov¨¢n¨ª (dotazn¨ªk, rozhovor). ¡¤ Proenvironment¨¢ln¨ª chov¨¢n¨ª v dan¨¦ oblasti (dotazn¨ªk, pozorov¨¢n¨ª, rozhovor). Znalosti a dovednosti pro aktivn¨ª ovliv¨¾ov¨¢n¨ª sv¨¦ho okol¨ª ¡¤ Orientace v legislativn¨ªm r¨¢mci ve vztahu k životn¨ªmu prostřed¨ª a ¨²časti občanů na rozhodov¨¢n¨ª (znalost pr¨¢v a povinnost¨ª, např. pr¨¢vo na př¨ªzniv¨¦ životn¨ª prostřed¨ª, pr¨¢vo na informace, pr¨¢vo na ¨²čast v rozhodov¨¢n¨ª) a schopnost využit¨ª demokratických n¨¢strojů na prosazov¨¢n¨ª ekologicky př¨ªznivých řešen¨ª (např. zapojen¨ª do ¨²zemn¨ªho pl¨¢nov¨¢n¨ª, do procesu EIA, do spr¨¢vn¨ªch ř¨ªzen¨ª, využit¨ª petice, diskuse s volenými z¨¢stupci nebo kandid¨¢ty do veřejných funkc¨ª apod.). ¡¤ Znalosti v uvedených oblastech (znalostn¨ª testy). ¡¤ Dovednosti v uvedených oblastech (dovednostn¨ª testy, pozorov¨¢n¨ª). ¡¤ Postoj k dan¨¦mu chov¨¢n¨ª (dotazn¨ªky, rozhovory). ¡¤ Přesv¨§dčen¨ª o zvl¨¢dnut¨ª uvedených dovednost¨ª (dotazn¨ªky, rozhovory). ¡¤ Odhodl¨¢n¨ª k dan¨¦mu chov¨¢n¨ª (dotazn¨ªk, rozhovor). ¡¤ Proenvironment¨¢ln¨ª chov¨¢n¨ª v dan¨¦ oblasti (dotazn¨ªk, pozorov¨¢n¨ª, rozhovor). Přesv¨§dčen¨ª o vlastn¨ªm vlivu na předch¨¢zen¨ª a řešen¨ª probl¨¦mů životn¨ªho prostřed¨ª ¡¤ Motivace a ochota k zapojen¨ª do řešen¨ª probl¨¦mů životn¨ªho prostřed¨ª. ¡¤ V¨§dom¨ª / přesv¨§dčen¨ª, že svým jedn¨¢n¨ªm mohu pozitivn¨§ ovlivnit stav životn¨ªho prostřed¨ª. ¡¤ Ohnisko kontroly (dotazn¨ªk, rozhovor). ¡¤ Ochota zapojit se do konkr¨¦tn¨ªch akc¨ª na ochranu životn¨ªho prostřed¨ª (dotazn¨ªk). Př¨ªloha: SLOŽENÍ PRACOVNÍ SKUPINY K PROJEKTU CÍLE A INDIKÁTORY PRO ENVIRONMENTÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, VÝCHOVU A OSVĚTU V ČESKÉ REPUBLICE Jm¨¦no a př¨ªjmen¨ª Organizace Jan Činčera TUL Jozef Zet¨§k Chaloupky Lenka Broukalov¨¢ SSEV Pavučina Vašek Broukal SSEV Pavučina Jiř¨ª Bureš SEV Paleta Petr Daniš Sdružen¨ª TEREZA Petra Šimonov¨¢ Sdružen¨ª TEREZA Hana Korvasov¨¢ LIPKA Pavel Ehrlich CENIA Mirek Lupač Agentura KONIKLEC Jakub Halaš Muzeum بªčany Jiř¨ª Kulich SEVER Zorka Husov¨¢ NÚOV Milada Švecov¨¢ Přf UK Michal Bartoš Slu¨¾¨¢kov Tereza Vl¨¢čilov¨¢ ČSOP Št¨§p¨¢n Jiř¨ª ZL Kraj Jana Dlouh¨¢ COŽP Jiř¨ª Dus¨ªk Integra Consulting Martin Smutný Integra Consulting Tom¨¢š Kažmierski MŽP Jitka Burianov¨¢ MŽP Miroslav Nov¨¢k MŽP Pavl¨ªna Slav¨ªkov¨¢ CENIA Zuzana Dvoř¨¢kov¨¢ NÚOV Michal Medek MU Brno ________________________________ [1] Akčn¨ª pl¨¢n na l¨¦ta 2010 ¨C 2012 s výhledem do roku 2015 schv¨¢lený vl¨¢dou ČR usnesen¨ªm č. 1302 ze dne 19. 10. 2009. [2] St¨¢tn¨ª program environment¨¢ln¨ªho vzd¨§l¨¢v¨¢n¨ª, výchovy a osv¨§ty v Česk¨¦ republice schv¨¢lený vl¨¢dou ČR usnesen¨ªm č. 1048/2000 ze dne 23. 10. 2000 [3] Pastorov¨¢ M. et al.: Doporučen¨¦ oček¨¢van¨¦ výstupy, Metodick¨¢ podpora pro výuku průřezových t¨¦mat v z¨¢kladn¨ªch škol¨¢ch. Výzkumný ¨²stav pedagogický v Praze, 2011 [4] Kompetence jsou „komplexy znalost¨ª, dovednost¨ª a postojů¡°, resp. „soubory v¨§domost¨ª, dovednost¨ª, schopnost¨ª, postojů a hodnot důležitých pro osobn¨ª rozvoj a uplatn¨§n¨ª každ¨¦ho jedince¡° (viz např. European Commission: Second Report on the activities of the Working Group on Basic Skills, Foreign Language Teaching and Entrepreneurship, 2003 a R¨¢mcový vzd¨§l¨¢vac¨ª program pro z¨¢kladn¨ª vzd¨§l¨¢v¨¢n¨ª, VÚP Praha, 2007, s. 14). ^^[5]^ Z¨¢konitosti a vztahy mezi organismy navz¨¢jem a prostřed¨ªm. ^^[6]^ Probl¨¦m vznik¨¢ v situaci, kdy je ohrožena určit¨¢ složka životn¨ªho prostřed¨ª. Konflikty vznikaj¨ª tehdy, pokud je v¨ªce n¨¢zorů na řešen¨ª probl¨¦mu. [7] Analýza může vych¨¢zet z předem určených kategori¨ª, nebo může být „otevřen¨¢¡° t¨¦matům, kter¨¦ se ve skupin¨§ objev¨ª. [8] Z¨¢konitosti a vztahy mezi organismy navz¨¢jem a prostřed¨ªm. [9] Probl¨¦m vznik¨¢ v situaci, kdy je ohrožena určit¨¢ složka životn¨ªho prostřed¨ª. Konflikty vznikaj¨ª tehdy, pokud je v¨ªce n¨¢zorů na řešen¨ª probl¨¦mu.