C:\Documents and Settings\Japosp\Dokumenty\Fotografie\Gdansk 2007\DSCF5373.JPG Exkurz do kultury dětí Ariès, Philippe ►Francouzský historik – teze – ve středověku neexistovalo dětství v moderním pojetí. ►S dítětem se nepočítalo, protože mohlo kdykoliv zemřít. ►1960 Historie dětství (L'Enfant et la vie familiale sous l'Ancien Régime) ►1975 Geschichte der Kindheit ►- nové perspektivy bádání o dětství Ingeborg Weber-Kellermann;první vydání v roce 1979 I. Weber-Kellermann ►Rekonstrukce historického obrazu dětství (různé prameny, autobiografie) ►Ošacení, bydlení, práce, hry ►V zámku a patricijském domě ►V dílně ►Na venkově ►Práce – hry (nepřímá úměra) Požadavek interdisciplinárního bádání o dětech ►Sociologie (I. A. Bláha:Sociologie dětství, 1930;, I. Nosál: Obrazy dětství v dnešní české společnosti…, 2004) ►Pedagogika (Kučera: Školní etnografie, 1992) ►Etnologie Köstlin, Konrad et al. (ed.) 1985 Psychologie - pedagogika Kultura dětí - mnoho vrstev a přijímá podněty z různých sfér - z kultury artificiální i masové, z médií - z internetu - ze světa dospělých - obsahuje autonomní jevy tradiční povahy - Kultura pro děti x kultura dětí ► Prostředí ►Rodina ►Škola ►Skaut, Pionýr, zájmové kroužky ►Vrstevnické skupiny ►Školní třída ►Kamarádská parta ►dvojice Dětský folklor ►slovesné, hudební, taneční a dramatické projevy hry sportovní, výtvarné a věrské představy, pověry ► Dětský folklor se člení na dvě vrstvy ►- folklor pro děti ► - vlastní folklor dětí František Bartoš, 1888 Čečetka, František, Josef;1900 Scheufler, Vladimír: Pražské děti, 1975 ►Iona a Peter Opie ► The Lore and Language of Schoolchildren (Oxford 1959) ►1. Rýmy nezbytné pro fungování a organizaci her a vzájemných vztahů ►2. rýmy, které jsou pouhým vyjádřením dětského temperamentu (bujnosti, živosti) Školní rýmy Nesmyslné dvojverší ►Namaloval husu, ►ta mu dala pusu. ►Namaloval husičku, ►ta mu dala hubičku. ►Namaloval berušku, ►ta mu dala přes držku. ►Namaloval popelnici, ►ta mu dala přes palici. ►Namaloval domeček, ►ty jsi ale blbeček. ► rozpočítadlo ► ►Černá Máry, skoč do jámy. ►Co tam je? Čert tam je. ►Co tam dělá? Kaši vaří. ►Čím ji mastí? Kolomastí. ►Čím ji jí? Lopatou, ►má palici chlupatou. ► ► Formule závěrečné, úvodní ► ►Cukr, káva, limonáda, čaj, rum, bum! ►Polívka se vaří, maso na talíři. ►První hodina odbyla a lampa ještě svítila. Rýmované otázky ►Chceš žvýkačku? – Prdni si do sáčku! ►Chceš žvýkačku? – Kup si ji za kačku! ►Řekni koleje. – Bába tě poleje. ►Máš žízeň? – Dej si nohy křížem (košulu stáhni a už táhni!) ► var. Máš žízeň? – Dej si nohy křížem a ruce za hlavu, vypij celou Vltavu. ►Máš hlad? – Tak si ho hlaď! ►Řekni plot. – Karel Gott. „sexuální osvěta“ ►Německý folklorista Lutz Röhrich napsal: „Tyto nesčetné prostinké dialogy o čurání, kakání, hovnech, prdech, prdění a pšoukání tvoří daleko největší skupinu skutečných vtipů z dětských úst, jsou opravdovým tématem číslo jedna v dětském pokoji…“ ► ►vývojová psychologie Dětské posměšky ► ►Dominiček počůral se do jesliček. ►Lidka, smradlavá řitka. ►Renek prdl si do trenek. ►Elka posraná plenka. ►Petřík vypustil větřík. ►Katuška z Ratěk prdla si do gatěk. ►Lenka plenka podprsenka. Parafráze ►Pásli ovce valaši, ►při betlémském salaši. ►Hajdom, hajdom, tečka com, ►hajdom, hajdom, tečka com. ► ► Parodie na velikonoční říkadla Hodky, hodky, doprovodky, dejte aspoň litr vodky. Nedáte-li litr vodky, poblijem vám všechny schodky. Hodky, hodky, doprovodky, dejte aspoň litr vodky. Nedáte-li aspoň půl, poblijem vám celý dvůr. Brno, 2003 Praha, 2011 Pasportizační údaje Lokalita: Informátor/Narátor/Zpěvák: Rok narození (školní třída): Datum výzkumu: Sběratel/Výzkumník: Popis situace: