Mechanismus mezigeneračního přenosu folklóru. Na příkladech z Horňácka Marta Toncrová In: H. Hlôšková (ed.): Tradičná kultúra a generácie, Bratislava 2000, s. 143 –149 Rodina Miškeříkova z Velké n. Veličkou Proces předávání folklóru – lidových písní, hry na hudební nástroje, tanců aj. z jedné generace na druhou je v tomto etnografickém regionu přirozeným jevem. Pět generací Miškeříků (ovlivňuje rodina, škola, další instituce) Národopisná výstava českoslovanská 1895 • •Videodokument (z r. 1999) představil Emila Miškeříka, nar. 1916 •Jeho děd a otec hráli na NVČ •Vnuci Jan, Martin a Tomáš (děti jeho dcery Anny, provdané Kománkové) se nejprve učili hrát u dědy, později v umělecké škole ˃v dětské muzice velického souboru •Nastal odklon od způsobu hry starých Miškeříků • • • • Shody a rozdíly •Společný repertoár •Ovládání více nástrojů •Všichni zpěváci i hudebníci, tanečníci; Tomáš i „dramatik“ •Jednoduchý hudecký styl X vyšší technická úroveň •Důsledně horňácká tradice X otevřenost vůči vnějším vlivům (obliba slovenských písní) •