2.12.2013 1 1 Odborné publikaceOdborné publikace C6185C6185 Sepisování vědeckých pracíSepisování vědeckých prací studentské práce rigorosní a disertační práce odborné příspěvky v časopisech přehledové články obecné zásady 2.12.2013 2 Co je cílem?Co je cílem? Kdy lze nějaký spis považovat za akademický, čím se odlišuje od dalších textů? objasnit nějaký jev, a tím umožnit jeho lepší pochopení sobě samému i ostatním členům akademické společnosti ukázat pochopení určitého jevu využít odbornou literaturu k informování o zvolené koncepci a diskusi o daném předmětu obsahovat jasný výklad klíčových pojmů poskytovat přesný popis základního tématu prozkoumat základní předpoklady a domněnky a historický vývoj daného tématu vysvětlit téma nalezením vzájemných vazeb mezi daným tématem a širšími souvislostmi Proces sepisováníProces sepisování není to přímočarý proces, ale jsou jisté obecné postupy je zapotřebí sdělit vlastní poznatky jasným a systematickým způsobem tři fáze – plánování (pre) – vlastní sepisování – editování a úpravy (post) je to cyklický proces - jednotlivé části se opakují vícekrát, obvykle se vytváří několik předběžných verzí před vlastním dokončením je velmi vhodné konzultovat jednotlivé fáze s někým zkušeným v daném oboru velmi důležitá je jasná základní myšlenka, o čem spis (nebo výzkumný projekt…) bude – poznamenávat si první nápady pro pozdější použití – výchozí fáze mohou poskytovat řadu originálních myšlenek (nezatížených a neomezených dalším hlubším poznáním) – není důležité vědět všechno předem, vlastní proces sepisování vede k utřídění myšlenek a vyjasnění faktů 2.12.2013 3 Přípravná plánovací fázePřípravná plánovací fáze zajišťuje, že: vytvoříme obrysy budoucího spisu nám nedojdou nápady v polovině sepisování nezapomeneme zajímavé myšlenky, co se nám mihnou v hlavě nebudeme se tak často opakovat konečný spis bude mít jistý logický řád Náplň přípravné fázeNáplň přípravné fáze začněme s přípravou v dostatečném předstihu (dáno délkou spisu, pracovním vytížením, vlastními prioritami) zbytečně to neodkládejme na poslední chvíli vytvořme si pracovní název - jednoznačně formulovaný, výstižný, přitahující pozornost „brainstorming“ - generování myšlenek, vytváření seznamu klíčových slov a konceptů, bez nároku na organizovanou strukturu a logický řád (zatím!), volné psaní vyhledávání informací (knihovna, databáze, časopisy, …), vytváření kopírovaní, seznamu odkazů vytváření rámce spisu - hlavní diskutované oblasti a jejich podpůrné detaily, rozvíjení hlavní myšlenky plánování stavby budoucího spisu 2.12.2013 4 Stavba spisuStavba spisu vytvoření hlavní linie - poskytnutí jasné cesty pro čtenáře – od obecných poznatků ke specifickým detailům – logická argumentace postupující kupředu naznačení hlavních stavebních bloků spisu – obecná oblast výzkumu – jak byl zkoumaný problém identifikován a upřesněn – použitá metodologie – experimentálně naměřená data – analýza získaných dat – řešení, závěry, výsledky práce – využití pro formulaci doporučení, omezení a příležitosti pro další práci VlastnVlastní sepisováníí sepisování několik zásad – než dáte svůj i předběžný výtvor někomu k přečtení, opravte chyby; deprimující dojem z hrubých pravopisných chyb pak snižuje názor i na odbornou část spisu (včetně autora …) – pište jednoduše, zaměřte se na konkrétní body a vyjadřujte se k nim – před vlastním korigováním napsaného textu si dejte pauzu; problematické části i chyby pak uvidíte snadněji – věnujte pozornost i stylu, organizování textu do odstavců a vizuální stránce spisu první pracovní verze – nejprve se zaměřte na to, co chcete vyjádřit, až následně řešte detaily toho, jak to řeknete – je velmi důležité, aby jste sami rozuměli tomu, co píšete; v této fázi je vhodné objevené mezery vyplnit… – pokud máte problém něco vyjádřit, často to naznačuje, že dané části zcela nerozumíte – jedna věc je problému sám rozumět, a druhá, mnohem obtížnější, je daný problém vysvětlit potenciálnímu čtenáři 2.12.2013 5 Korekční fázeKorekční fáze k napsanému textu se postavíte v roli čtenáře, opravujete text z hlediska způsobu sdělování informací zejména je třeba zvážit, zda: – byly pro danou část použity obvyklé zažité způsoby vyjadřování – jednotlivé argumenty za sebou logicky následují – spojovací části jsou vhodně, efektivně a jasně použity – všechny použité body jsou relevantní a přispívají k nastolenému argumentu – nejsou přítomny zbytečně se opakující pasáže – jsou efektivně využity a naznačeny křížové odkazy Vžijte se do role čtenářeVžijte se do role čtenáře spis je výsledkem výzkumu a chcete tedy někomu něco sdělit, nebo ho něco nového naučit - zkuste se vžít do role čtenáře a přemýšlejte také o jeho potřebách: – je předkládaná informace logicky uspořádána – jsou použité věty srozumitelné – je text vhodně členěn do odstavců – jsou nové myšlenky, výsledky a analýzy dostatečně popsány – není v textu příliš mnoho zbytečných detailů kdo bude čtenářem? – váš školitel; je velká šance, že jeho znalost problematiky je dostatečná pro porozumění vašemu textu – další čtenáři už ale tak zkušení asi nebudou – je třeba psát pro každého možného čtenáře - dostatečně srozumitelně pro obecného čtenáře, přitom dostatečně odborně pro vědeckou komunitu 2.12.2013 6 Způsob čteníZpůsob čtení je třeba porozumět tomu, jakým způsobem lidé čtou – při čtení se snaží průběžně chápat a interpretovat předkládané sdělení pomocí vámi nabízených vodítek – očekávají, že v textu najdou jim srozumitelné části, a budou zmateni, pokud části textu jsou zmatené – očekávají strukturování projevu do menších jednotek – očekávají, že věty a odstavce budou obsahovat jisté informace na obvyklém místě – na začátku odstavce se úvodní větou jasně formuluje předmět, následují další logicky řazené věty, které ho rozvíjí – není-li tomu tak, čtenář ztrácí čas odhalováním struktury textu, aniž by porozuměl obsahu, zvláště je to důležité u komplexních složitých částí Složky projevuSložky projevu -- větyvěty poskytují spojení a obsah, definují vztahy mezi předchozí a následující informací, tím čtenáře připravují na další části textu nejsou-li v textu takové spojovací články, čtenář ztratí orientaci a přestává být schopen sledovat sled myšlenek a diskusi – struktura věty přesvědčuje čtenáře o hodnotě jejího obsahu – vhodné se vyhnout příliš dlouhým větám - mohou působit zmatečně – věty by měly být úplné, vyjadřovat jednu ucelenou myšlenku, obsahovat část podmětu a část přísudku, použití oddělovacích znamének napomáhá dosáhnout správného pochopení sdělení – slovosled - změna pořadí může změnit význam – obvyklá konstrukce je podmět - přísudek - předmět – v odborném textu se objevuje trpný rod - předmět - přísudek - podmět – zejména kritické v anglickém textu (SVO, subject - verb - object, nebo OVS) – nejvíce kolem 30 slov (začátečníci), více zkušení spisovatelé mohou vytvářet i delší věty – důraz ve větě - čtenáře více ovlivní počátek a konec věty, tam umístit nejdůležitější části sdělení – téma věty by mělo být sděleno již na začátku, aby směrovalo čtenáře 2.12.2013 7 Složky projevuSložky projevu -- odstavceodstavce platí pro ně podobná pravidla, jako pro věty, mají podobné stavební bloky a jejich analogické umístění na začátku se uvede téma, které se v následujících větách podporuje, vyvíjí nebo vysvětluje závěrečná věta plní úlohu jistého shrnutí předkládaného argumentu logický tok myšlenek, návaznosti částí ukazatele či směrovky – pomáhají zviditelnit vazby mezi myšlenkami (větami, odstavci, …) – vyjádření kontrastu - "ačkoliv", "na druhé straně", … – vyjádření pokračování či podobnosti, "dále", "navíc", … – vyjádření výsledku či závěru, "následně", "výsledkem čehož", "proto", … aspoň 3 věty na odstavec … Složky projevuSložky projevu -- kapitolykapitoly zase obdobná logická struktura jako u vět a odstavců úvodní odstavec naznačující hlavní části kapitoly – orientuje čtenáře na další předkládané body – identifikuje mezery znalostí, návaznosti na minulé kapitoly – dává stručný přehled obsahu, nastoluje hlavní myšlenku – intelektuálně stimuluje čtenáře vlastní text kapitoly - odstavce podporující argumenty – spojovací odstavce pohlížející v textu zpět či dopředu, napomáhají orientaci čtenáře závěry a shrnutí hlavních bodů – připomenutí klíčových závěrů kapitoly, přínosu, naznačení vazeb na další kapitoly – čeho nového bylo dosaženo, zodpovězení hlavní otázky kapitoly – jaké nové otázky se objevily a čím se zabývají 2.12.2013 8 Styl odborného spisuStyl odborného spisu jednoduchý, prostý a jasně srozumitelný jazyk – cílem je vyjasnit nějaký bod, ne ho zamlžit většina textu je v minulém čase - výzkum se již zrealizoval některé části - např. přehled literatury mohou být v přítomném čase diskutujeme o tom, co si myslí ostatní vlastní diskuse - kombinace minulého a přítomného času ačkoliv vystupuje autor spisu v první osobě, je zvykem psát v třetí osobě v trpném rodu (bylo uděláno, smíchalo se, …) Korekční a editační fázeKorekční a editační fáze jemné dolaďování detailů, drobné opravy gramatická správnost – automaticky, čtenář-laik si všimne chyb snáze formální styl daného oboru vyvarovat se laboratorních slangových výrazů 2.12.2013 9 Co zkontrolovat …Co zkontrolovat … struktura a organizace spisu abstrakt (souhrn) – stručný, výstižně formuluje problém a naše řešení odstavce – každý se zabývá jedním aspektem, jasně nastíněným v úvodní větě – věty uvnitř odstavce jsou vzájemně provázané – odstavce jsou navazující a logicky uspořádané diskuse – všechny aspekty jsou uvedeny a přiměřeně diskutovány – pokud je to třeba, jsou uvedeny definice pojmů – diskuse se vyvíjí logicky a je dostatečně přesvědčivá – zevšeobecnění jsou podložena specifickými příklady nebo důkazy citace – uváděny korektně, účelně a funkčně, zmíněny případné zdroje – převzaté reference citovány včetně zdrojů – jasně odlišeny převzaté a vlastní poznatky Co zkontrolovat …Co zkontrolovat … styl – logický systém nadpisů a podnadpisů – plynulost, snadná čitelnost, stručnost – srozumitelný jazyk a vyjadřování – použití zkratek pravopis a gramatika – velká písmena, s/z, i/y, háčky, čárky, slovosled – překlepy, typografické chyby prezentace a plán – navazující číslování kapitol, nadpisů, … – dodržení standardní velikosti strany, řádkování, … – číslování stránek – neschází nějaká kapitola 2.12.2013 10 Koloběh vědecké práce …Koloběh vědecké práce … čtení teorie hypotéza testyintegrace sdělení