2/23/2018 1 Specifický výzkum - podpora tvůrčí činnosti studentů na GÚ Obsah prezentace 1. Struktura Geografického ústavu a Přírodovědecké fakulty MU a jejich zdroje financování 2. Způsoby hodnocení vědecké práce 3. Co je to Specifický výzkum a jak se na něj generují prostředky 4. Jak souvisí Specifický výzkum se studiem v DSP Struktura Geografického ústavu • GÚ je jediné univerzitní pracoviště v ČR, které zastřešuje výuku výzkum všech základních součástí geografie a kartografie • Významné prvky infrastruktury: antarktická stanice J. G. Mendela, laboratoř Environmentální geografie, digitální mapová sbírka, síť účelových meteorologických měření v Brně, … • Ústavy ustanovuje „Organizační řád fakulty“ a GÚ má vlastní „Organizační řád“ • OŘ definuje práva a povinnosti ředitele ústavu, Radu ústavu, způsob svolávání Shromáždění pracovníků ústavu • Ústav tvoří akademičtí a neakademičtí pracovníci • Pozice akademických pracovníků se obsazují konkurzem • Výuku zajištují pracovníci pověření výuku • Na výzkumné činnosti se podílí „projektoví“ pracovníci • Výuka – obory a programy jsou pojaty složkově • Výzkum – je realizován výzkumnými skupinami Struktura fakulty a rozpočtování ústavů Ústavní struktura – 13 ústavů, které se vnitřně člení na výzkumné skupiny, oddělení Autonomie ústavů při hospodaření se svými dílčími rozpočty. Rozpočet ústavu je sestaven podle skutečného podílu pracoviště na příspěvku a dotaci fakulty. Zdroje financování Dotační • příspěvek na vzdělávací činnost (PVČ) • institucionální podpora (IP) • příspěvek na specifický výzkum (SV) Mimorozpočtovézdroje • projektové (GAČR, TAČR, RP EU, …) • hospodářská činnost atd. Zdroje financování ústavů PVČ - dělení: 76 % pro parametr A (výuka) a 24 % pro parametr K (kvalita). Parametr A - rozsah vzdělávací činnosti: a) Podíl na počtu studentů (váha 0,2 a 1,0) b) Podíl na množství zapsaných kreditů (0,8) c) Podíl na mezifakultní výuce Parametr K – kvalita vzdělávací činnosti a) Počet absolventů doktorských studijních programů za období 4 let předcházejících období. (0,15) b) Počet absolventů magisterských programů za období 3 let předcházejících rozpočtovanému období. (0,1) c) Počet studentů doktorských studijních programů k 31.10. (0.0) d) Podíl ústavu na celkovém počtu bodů RIV získaných pracovníky ústavů podle metodiky Rady vlády pro výzkum a inovace (0,4) e) Podíl ústavu na celkové výši neinvestičních účelových prostředků na vědu (podle metodiky MŠMT) získaných fakultou (0,15) f) Podíl ústavu na počtu docentů a profesorů (0,2). IP – dělení podle získaných bodů za publikace v RIV Zdroje financování ústavů Odvody – 17.38 % z PVČ a 22.24 % z IP Od r. 2017 se zavádějí nové parametry (externí příjmy, mobilita (ERASMUS+), cizinci, absolventi a jejich zaměstnatelnost) Váha parametrů kvality neustále zvyšuje Jak se kvalita pozná a jak se hodnotí? 2/23/2018 2 RIV – rejstřík informací o výzkumu RIV je jednou z částí (datovou oblastí) informačního systému výzkumu, vývoje a inovací (IS VaV), ve které jsou shromažďovány informace o výsledcích projektů výzkumu a vývoje a výzkumných záměrů podporovaných z veřejných prostředků podle zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje). Informace o výsledcích se v RIV hodnotí (bodují) podle jednotné metodiky RIV – druhy výsledků a jejich bodové hodnocení Způsoby hodnocení vědecké práce Jedním z přístupů k hodnocení vědecké práce jsou scientometrické ukazatele. Základní východiska: • Každý autor používá při vzniku článku, příspěvku do sborníku aj. obvykle řadu pramenů. Může na ně navazovat, používat jako argumenty pro podporu svých výsledků apod. • Předpokládá se, že je-li práce některého autora citována jiným autorem, znamená to, že je něčím zajímavá a že její autor má tudíž určité odborné renomé. • Rovněž tak se předpokládá, že je-li citován článek z některého časopisu, má tento časopis určitou odbornou úroveň. • Odbornou úroveň má garantovat náročné recenzní řízení Web of Science Databáze Web of Science (součást portálu Web of Knowledge) od americké firmy ISI Institute for Scientific Information je citační a bibliografická časopisecká databáze. Zahrnuje jednak sledování citovanosti vědeckých článků, jednak pravidelně aktualizované bibliografické údaje (včetně abstraktů) o článcích z více jak 8.000 předních světových vědeckých a odborných časopisů ze všech oblastí vědy. Kvalita časopisů excerpovaných v databázi Web of Science (WoS) je měřena tzv. "impaktovým faktorem" (IF) - dostupným v databázi JCR - Journal Citation Reports. http://apps.webofknowledge.com/ Další databáze: SCOPUS http://www.scopus.com/ ERIH PLUS https://dbh.nsd.uib.no/publiseringskanaler/erihplus/ Web of Science http://apps.webofknowledge.com/ Scientometrie - Impakt Faktor IF představuje průměrný počet citací průměrné publikace v daném vědeckém či odborném časopisu. Impakt faktor se vypočítá na základě citovanosti všech prací v daném časopisu v průběhu dvou let. Například citační faktor časopisu pro rok 2005 se dá zjistit následovně: A = kolikrát byly články z daného časopisu publikované v letech 2003-2004 citovány jinými sledovanými časopisy v roce 2005 B = kolik v něm vyšlo v období 2003-2004 článků celkem 2005 impakt faktor daného časopisu = A/B Hirschův index (H-index) ve scientometrii udává, kolik článků daného autora dosahuje citovanosti vyšší, než je pořadové číslo článku dle počtu citací. Jde o jeden z indexů citačního ohlasu vědeckých článků, publikovaných jedním vědeckým pracovníkem H-index 2/23/2018 3 Web of Science Publikační strategie • řada geografů volí nevhodnou publikační strategii • sborníkové práce nemají smysl • žádný smysl nemá také článek v řadě zahraničních časopisů, které nejsou evidovány v uznávaných databázích • Jimp – na WoS je 67 geografických časopisů a řada dalších, kde geografové mohou uplatnit svá výzkumná témata (Geografie, Moravian Geographical Reports) • Jneimp – časopisy v databázi SCOPUS (AUC Geographica) • Jrec – časopisy z pozitivního seznamu RVVVI, od r. 2015 žádné RIV body • V řadě přírodovědných oborů se stává pravidlem, že disertační práce je koncipována jako soubor několika článků Vývoj počtu publikací uplatněných na GÚ Vývoj počtu RIV bodů získaných GÚ Publikační strategie Vývoj počtu studentů DSP na GÚ Vývoj počtu studentů DSP s publikacemi v RIV Publikační činnosti DSP Specifický výzkum Specifickým vysokoškolským výzkumem se rozumí výzkum prováděný studenty při uskutečňováníakreditovaných doktorských nebo magisterských studijních programů, který je bezprostředně spojen s jejich vzděláváním. Řídí se těmito dokumenty: • Usnesení vlády České republiky ze dne 17. srpna 2009 č. 1021 k návrhu Pravidel pro poskytování účelové podpory na specifický vysokoškolský výzkum • Zákon č. 130/2002 Sb. o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací • „Pravidla pro poskytování účelové podpory na specifický vysokoškolský výzkum“ – pokyny MŠMT • „K pravidlům pro poskytování podpory“ - pokyny MŠMT. • částky na SV se přidělují podle předem daných kritérií (viz dále) • kritéria dělení prostředků na SV definovaná ministerstvem jsou přebírána MU i jednotlivými fakultami • od r. 2010 má podpora SV charakter projektů soutěžených v rámci GAMU v násl. kategoriích: "A" - projekty specifického výzkumu "B" - organizace studentské vědecké konference "C" - podpora diplomových prací "D" - podpora tvorby studentských časopisů. Specifický výzkum Ministerstvo (MU, fakulta) poskytne uchazeči, který splňuje všechna kritéria stanovená v článku 3, podporu odpovídající jeho podílu na celkové poskytované podpoře specifického vysokoškolského výzkumu. kde ukazatel Ui, charakterizující rozsah a kvalitu činnosti uchazeče 2/23/2018 4 Specifický výzkum Vi je bodovéohodnocenívýsledků uchazeče ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích podle posledního zveřejněného hodnocení výsledků výzkumných organizací8),[6] Di je počet studentů doktorských studijních programů uchazeče ve standardní době studia plus jeden rok k 31. říjnu kalendářního roku, který předchází kalendářnímu roku poskytnutí podpory, Mi je počet absolventů magisterských studijních programů uchazeče v období 12 měsíců předcházejících 1. listopadu kalendářního roku, který předchází kalendářnímu roku poskytnutí podpory, Ai je počet absolventů doktorských studijních programů uchazeče v období 12 měsíců předcházejících 1. listopadu kalendářního roku, který předchází kalendářnímu roku poskytnutí podpory, kD, kM, kA jsou koeficienty vyjadřující míru vlivu příslušnéhoukazatele na specifický vysokoškolský výzkum, m je koeficient vyjadřující váhu výkonu ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích a váhu počtu studentů a absolventů. Hodnoty těchto koeficientů stanoví ministerstvo a zveřejňuje je způsobem umožňujícím dálkový přístup nejpozději do 30. listopadu kalendářního roku, který předchází kalendářnímu roku poskytnutí podpory. Specifický výzkum Vi je bodovéohodnocenívýsledků uchazeče ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích podle posledního zveřejněného hodnocení výsledků výzkumných organizací8),[6] Di je počet studentů doktorských studijních programů uchazeče ve standardní době studia plus jeden rok k 31. říjnu kalendářního roku, který předchází kalendářnímu roku poskytnutí podpory, Mi je počet absolventů magisterských studijních programů uchazeče v období 12 měsíců předcházejících 1. listopadu kalendářního roku, který předchází kalendářnímu roku poskytnutí podpory, Ai je počet absolventů doktorských studijních programů uchazeče v období 12 měsíců předcházejících 1. listopadu kalendářního roku, který předchází kalendářnímu roku poskytnutí podpory, kD, kM, kA jsou koeficienty vyjadřující míru vlivu příslušnéhoukazatele na specifický vysokoškolský výzkum, m je koeficient vyjadřující váhu výkonu ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích a váhu počtu studentů a absolventů. Hodnoty těchto koeficientů stanoví ministerstvo a zveřejňuje je způsobem umožňujícím dálkový přístup nejpozději do 30. listopadu kalendářního roku, který předchází kalendářnímu roku poskytnutí podpory. Realizace specifického výzkumu na GÚ 2010-2012 – tříletý projekt MUNI/A/0966/2009 Projevy globálníenvironmentální změny v krajinné sféře Země Od r. 2013 – jednoleté projekty R. 2018: MUNI/A/1315/2016 Integrovaný výzkum environmentálních změn v krajinné sféře Země III Projekty jsou koncipovány značně obecně, aby své výsledky mohl uplatnit každý geograf. Úspěšnost realizace projektu se hodnotí množstvím a kvalitou publikací event. dalších uznatelných výstupů (viz RIV), které splňují následující kritéria: • jedním z hlavních autorů je student • výsledek nese poděkování projektu SV • výsledek je předán do RIV (IS) a je indikováno, že vznikl v rámci SV Realizace specifického výzkumu na GÚ Jedním z hlavních úkolů Geografického ústavu je zkvalitnění tvůrčí činnosti studentů. Na úrovni Geografického ústavu je prioritou oceňování studentů, kteří jsou autory či spoluautory recenzovaných zahraničních a domácích publikací. Oceňovány jsou publikace (případně další výsledky – např. specializované mapy, certifikované metodiky aj.) splňující kritéria pro bodované výstupy vědy a výzkumu podle metodiky Rady pro výzkum, vývoj a inovace. Podpora z ústavních prostředků určených na specifický výzkum • Podpora se realizuje formou řádných a mimořádných stipendií event. formou DPP • Geografický ústav podporuje tvůrčí činnost studentů doktorských (případně magisterských) studijních programů v následujících kategoriích: A. Podpora publikační aktivity B. Vystoupení na konferencích C. Podpora výzkumné činnosti v rámci disertačnípráce a podpora dalšího vzdělávánímimo MU D. Cena Geografického ústavu za nejlepší výsledek v oblasti vědy a výzkumu E. GeoExcelence – od r. 2017 Realizace specifického výzkumu na GÚ A. Podpora publikační aktivity • Oceňují se studenti, kteří jako hlavní autor či jako jeden z hlavních autorů vytvoří publikační bodovaný výstup uplatnitelný v Rejstříku informací o výsledcích (RIV). Pro určení pořadí mezi podanými žádostmi je rozhodující kvalita, která výsledky dělí do 3 kategorií: I) Jimp: jedná se o publikace v časopisech s impaktním faktorem podle ISI Web of Knowledge. II) Jneimp: jedná se o publikace v časopisech evidovaných v databázi SCOPUS. III) Jrec: jedná se o publikace v domácích, recenzovaných, neimpaktovaných časopisech uvedených na pozitivním seznamu Rady pro výzkum, vývoj a inovace. Seznam těchto časopisů je průběžně aktualizován Radou a je dostupný na adrese: http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=495942 • Do kategorie III) spadají kromě Jrec všechny další druhy výsledků výzkumné činnosti, které lze uplatnit v RIV. • Žádost lze předložit i za publikace, které byly přijaty ke zveřejnění, ale dosud nebyly zveřejněny. 2/23/2018 5 Realizace specifického výzkumu na GÚ B. Podpora účasti na odborných konferencích • Podpora může být přiznána studentovi, který doloží aktivní účast na odborné konferenci (vystoupení s ústním příspěvkem, případně s posterem). • Podpora spočívá v úhradě části nákladů spojených s účastí na konferenci. O výši podpory rozhoduje Rada GÚ. • V daném roce se standardně podporuje studentovi maximálně jedna domácí a jedna zahraniční akce. Podpora účasti na dalších akcích je podmíněna ziskem nároku na podporu v kategorii A (publikace kat. I, II nebo III). • Preferována je účast na vědeckých konferencích národního a mezinárodního významu. • O stipendium lze zažádat i zpětně po konání akce. Realizace specifického výzkumu na GÚ C. Podpora výzkumné činnosti v rámci disertačnípráce a podpora dalšího vzdělávánímimo MU • Může být přiznána studentovi, který v žádosti řádně doloží potřebu financovat konkrétní činnost související se zpracováním disertační práce (terénní práce, nákup dat, zpracování vzorků apod.). • Preferují se žádosti, ze kterých je patrné, že výzkum zřetelně směřuje k publikačním výstupům uplatnitelným v RIV. • V této kategorii lze dále podat žádost na úhradu části nákladů spojených s účastí na krátkodobých intenzivních kurzech či letních školách určených pro studenty a mladé vědce. • Podporována je pouze účast na akcích se zřetelnou vazbou na téma disertační práce. • O stipendium lze zažádat i zpětně po samofinancování výzkumu nebo konání akce. D. Cena Geografického ústavu za nejhodnotnějšípublikační výsledek • Finanční odměna může být udělena za publikační výsledek typu Jimp (časopis s impakt faktorem), eventuálně Jneimp (časopis z databáze SCOPUS), který je Radou GÚ vyhodnocen jako nejhodnotnější studentská publikace v daném kalendářním roce. Realizace specifického výzkumu na GÚ Pravidla pro udělování finanční podpory • Žádosti ve všech kategoriích podává student na sekretariát GÚ. • Žádosti v kategoriích A, B a C se předkládají s doporučením školitele. • Sběr žádostí – žádosti v kategoriích A, B, C lze podávat průběžně. • O sestavování pořadí, resp. o podpoře ve všech kategoriích rozhoduje Rada ústavu na návrh hlavního řešitele (doc. P. Kubíček) • Výše stipendia závisí na počtu žádostí. Podpora je udělena všem žádostem v kategorii A, pokud splňují kritéria. • O přidělení a výši stipendia v kategoriích B a C rozhoduje Rada ústavu a nevzniká na něj automatický nárok podáním žádosti. Výše stipendia v kategorii D (cena Geografického ústavu) je schvalována Radou ústavu. Formuláře a další informace: http://geogr.muni.cz/stipendia Specifický výzkum • Přes snahu o větší informovanost není využívání možností, které SV nabízí, dostatečné • Prostředků SV stále využívá (si zaslouží) pouze malá množina studentů Mimořádná stipendia ze SV (r. 2015) Z celkové částky na stipendia (800 tis. Kč) připadlo na jednotlivé kategorie: A 41 %, B 27 %, C 32 % Na produkování kvalitních publikací se podílí stále relativně malá skupina studentů Čerpání stipendií A, B, C (2017) • Ze 45 podpořených v rámci B+C je pouze 14 (!) aktivních i v rámci A. • Z toho 11 aktivně publikujících si nevybralo ani jeden výjezd či nebylo podpořeno za pomoc při výuce. • Nepoměr mezi čerpáním a přispíváním. Jméno Typ výsledku Ambrožová Klára Jimp Doboš Pavel Jimp Dujka Jiří Jimp Fiedor David Jrec Herman Lukáš Jimp Hladík Jiří Jneimp Hrbáček Filip Jipm Kavan Jan Jimp Kňažková Michaela Jimp Ondruch Jakub Jimp Popelínský Jan Jneimp Russnák Jan Jneimp Stuchlík Radim Jneimp Vachuda Jan Jneimp 2/23/2018 6 GeoExcelence – nový program v SV • Program pro nadané PhD studenty na Geografickém ústavu • Cílem programu je poskytnout podmínky pro studium a výzkum pro excelentní PhD studenty. GeoExcelence program chce přitáhnout nejlepší studenty v oborech aplikovaná geografie, fyzická geografie, geografická kartografie a geoinformatiky a sociální geografie a regionální rozvoj, a to jak z České republiky, tak případně ze zahraničí. • Napojení na SV – Nová kategorie SV – E. Navýšení rozpočtu na stipendia a postupný náběh čerpání. • Kdo se může přihlásit? – Program je otevřen studentům prezenčního doktorského studia v prvním, a v opodstatněných případech vyšším, ročníku studia. GeoExcelence Jak se přihlásit? Prostřednictvím formuláře E na stránkách programu Specifického výzkumu Geografického ústavu. Součástí přihlášky bude: • seznam publikací, minimálně potvrzení redakce o přijetí publikace k recenznímu řízení (například publikace výsledků diplomové práce); • jasně formulované výzkumné zaměření prohlubující (upřesňující) téma disertační práce v anglickém jazyce, plán a kontrolovatelné milníky/etapy projektu na tři roky a stručná publikační strategie.; • stručné CV v podobě EuroPass; • písemné vyjádření školitele. GeoExcelence 2018 • Mgr. Šimon Leitgeb - školitel doc. Řezník • Mgr. Adam Valík - školitel prof. Brázdil • Mgr. Matěj Roman - školitel doc. Nývlt Shrnutí • Ve všech zdrojích se klade stále větší důraz na parametry kvality • Hlavním parametrem kvality je počet a kvalita publikací • To je hlavní důvod, proč je podpora z prostředků SV na Geografickém ústavu primárně využívána k motivování studentů kvalitně publikovat • Finanční stránka je jen jedním aspektem a zdaleka ne nejdůležitějším. • Co dalšího s tím souvisí? • úspěšnost v absolvování DSP • systém akreditací • habilitační a profesorská řízení • úspěšnost v grantových soutěžích • úspěšnost v hledání nových spolupracovníků • … Proč se vyplatí kvalitní vědecká práce MU jako výzkumná univerzita a PřF jako výzkumná fakulta • Jednu ze základních priorit na Masarykově univerzitě tvoří věda a výzkum. • Vědecký výkon MU z 65 % vytváří PřF a LF Pravidla a zásady financování vysokých škol v ČR • působit směrem k omezování růstu počtu studentů • zohlednit parametry kvality a výkonu • Jakou roli by měla hrát vědecká práce v systému DSP? Zásadní. • Jakými způsoby lze vědeckou práci prokazovat? Publikačními výstupy. • Jak lze prokazovat kvalitní vědeckou práci? Scientometrickými ukazateli, tak, jak to dělá celý civilizovaný svět. • Existují jiná kritéria posuzování kvality vědecké práce? ??? Důležité otázky a odpovědi: