•Aplikace geografických znalostí v dopravním výzkumu. •Leoš Pelikán • •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Představení •Představení Centra dopravního výzkumu, v.v.i. •Vliv dopravy na životní prostředí obecně •Moje náplň práce •Obsah •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Studium: •2008 - Mgr. na GÚ MU (Rebilance zásob podzemní vody I. a II. křídové zvodně v jižní části ústecké synklinály ) •2012 – PhD. na GÚ MU (Proměnlivost podzemního odtoku v malých povodích) • •Praxe: •2008 – 2011 – projektant v LÖW a spol. s.r.o, GIS a preventivní hodnocení krajinného rázu •2012 - GEODRILL s.r.o., geofyzikální průzkum, sběr a zpracování dat •8/2012 – výzkumný pracovník CDV, v.v.i. •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •rok založení: 1992 (právní nástupce českých částí Výzkumného ústavu dopravného v Žilině, který byl založen v roce 1954) •veřejná výzkumná instituce od roku 2007 •od roku 2014 na seznamu znaleckých ústavů v oborech: –měření a vyhodnocování hlukové zátěže z dopravy, –vliv dopravy na kvalitu a čistotu ovzduší, –ochrana ovzduší před vlivy způsobenými • dopravou •sídlo: Líšeňská 33a, 636 00 Brno •Název akce, místo, datum •Základní informace http://www.cdvplus.cz/image/rotator-4 •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Jiří Jedlička, jiri.jedlicka@cdv.cz •Název akce, místo, datum •Struktura a činnost CDV •Divize udržitelné dopravy a diagnostiky dopravních staveb –Oblast dopravní infrastruktury •Výzkum v oblasti výstavby, diagnostiky, údržby a opravy vozovek –Oblast dopravy a životního prostředí • hodnocení zátěže zdraví znečištěním z dopravy • alternativní paliva a pohony • environmentální akustiku • modelování emisí z dopravy • fragmentace krajiny a udržitelná doprava • •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií –7 oblastí • řešení bezpečnosti silničního provozu na národní, regionální i místní úrovni, • podpora pěší, cyklistické dopravy a dopravy osob s omezenou pohyblivostí, • zklidňování dopravy, • ekonomické rozbory (CBA) a vyčíslení škod z nehodovosti, • vzdělávací programy pro děti a mládež, • dopravní průzkumy a měření charakteristik dopravního proudu, • zkoušení optických vlastností dopravního značení. •Samostatná oblast geoinformatiky: •Vizualizace dopravních témat (mapa srážek se zvěří) •Podpora pro složitěší úkoly v GIS pro ostatní oblasti • •Struktura a činnost CDV •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Struktura a činnost CDV •Divize dopravních technologií a lidského faktoru –5 oblastí •Bezpečnost dopravy z pohledu účastníka dopravy: • rehabilitační a prevenční programy pro řidiče, • výuka a vzdělávání v dopravě, •Dopravní plánování a modelování dopravy: • realizace rozsáhlých dopravně-sociologických průzkumů, • výzkum dopravního chování, • modelování dopravní poptávky, • multimodální modely pro dopravní plánování, •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Struktura a činnost CDV •Divize dopravních technologií a lidského faktoru •Řízení dopravy: • návrh informačních systémů pro podporu rozhodování v dopravě, • mikrosimulace dopravního proudu, • vliv dopravních informací na dopravní chování účastníků dopravy. •Urbanismus a sociologie měst: • kvalita života ve městech, • mobilita stárnoucí populace, • sociální a ekonomické důsledky suburbanizace. •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Laboratoře centra dopravního výzkumu • •Laboratoř dopravní infrastruktury •Mechanické vlastnosti materiálů pro stavby dopravní infrastruktury. •Laboratoř životního prostředí •Stanovení koncentrací škodlivin ve vnějším ovzduší (imise), měření dopravního hluku a ekotoxikologické zkoušky. •Laboratoř dopravního značení •Zkoušení optických vlastností v oblasti svislých •dopravních značek a vodorovného dopravního značení. •Laboratoř dopravních nehod •Detailní ohledání vozidel po dopravní nehodě. •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Jiří Jedlička, jiri.jedlicka@cdv.cz •Oblast dopravy a životního prostředí •znečištění životního prostředí dopravou – •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Oblast dopravy a životního prostředí •Znečištění ovzduší –Modelování emisí z dopravy na lokální a regionální úrovni •Plány udržitelné mobility •Energetické akční plány pro města •Studie proveditelnosti NEZ –Tvorba rozptylových studií –Emisní bilance znečišťujících látek z dopravy na národní úrovni •Skleníkové plyny podle Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (CO2, N2O, metan) •Škodliviny podle úmluvy EHK OSN o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států (CLRTAP) –NO2, NMVOC, SO2, NH3, PM, TK, PAU •Vstup do: – Ročenky dopravy, Studie o vývoji dopravy z hlediska ŽP, Zprávy o životním prostředí České republiky, Statistické ročenky životního prostředí ČR, Krajské ročenky – •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Oblast dopravy a životního prostředí •Znečištění ovzduší –Měření emisí •Aktuální vzhledem k Dieselgate (2015) –studie poukazují na zásadní rozdíl mezi emisemi při homologačním testu a v reálném provozu –09/2015 agentura pro životní prostředí (US EPA) informovala vybavování vozidel softwarem snižujícím emise NOx během laboratorních testů. •Měřící cykly na válcích: –New European Driving Cycle (NEDC) od 80. let »Rozlišení pro městský a mimoměstský provoz –Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) 2017 - 2019 »Reálnější jízdní cyklus a zatížení motoru •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Oblast dopravy a životního prostředí –Měření v reálném provozu - The Real Driving Emissions (RDE) •Definován podíl jízdy ve městě, mimo město a po dálnici •Nadmořská výška •Převýšení •Doba jízdy •Max., min. a prům. rychlost i počty zastavení vozidla • – • – celková délka [m] 55518 podíl jízdy ve městě [%] 39,6 podíl jízdy mimo město [%] 31,5 podíl jízdy po dálnici [%] 28,9 průměrná rychlost ve městě vč. zastávek [km/h] 32,7 podíl zastávek v jízdě po městě [%] 13,2 doba jízdy rychlostí vyšší než 100 km/h [min] 8,5 výškový rozdíl výchozího a koncového bodu [m] 86 •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Uspořádání měřicího zařízení ledničky analyzátor plynů počítač regulátory, senzory, datové ústředny, … přídavný analyzátor, např. FTIR odběrné vaky čerpadlo elektrocentrály •Oblast dopravy a životního prostředí •Znečištění ovzduší –Měření imisních koncentrací všech limitovaných škodlivin a také škodlivin s negativním vlivem na lidské zdraví •Airpointer - oxid dusičitý, oxid uhelnatý, oxid siřičitý, troposférický ozón, benzen, pevné částice PM10 a PM2.5, sulfan, oxid dusný, oxidy dusíku, oxid uhličitý, těkavé organické látky (celkové), •Leckel – pevné částice •ELPI – nanočástice •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Oblast dopravy a životního prostředí •Znečištění ovzduší a vlivy na zdraví –102 000 – 368 000 lidí zemře v Evropě každý den v důsledku znečištění ovzduší - Dora, C., Phillips, M.(Eds.): Transport, environment and health. WHO, 2000. –z toho 36 000 – 129 000 úmrtí může být považováno za důsledek dlouhodobé expozice znečištěnému ovzduší z dopravy v evropských městech - Künzli et al.: Public-health impact of outdoor and traffic-related air pollution: a European assessment. The Lancet, Vol. 356, 2000, Krzyzanowsky, M., Kuna-Dibbert, B., Schneider, J. (Eds.): Health effects of transport-related air pollution, WHO Europe, 2005. –347 900 Evropanů zemřelo v roce 2000 v souvislosti se znečištěním ovzduší PM - Watkiss, P., Pye, S., & Holland, M. CAFE CBA: Baseline analysis 2000 to 2020, CAFE Programe. 2005 –51 179 lidí zemřelo ve stejném roce v důsledku dopravních nehod na evropských silnicích – IRTAD, http://internationaltransportforum.org/irtad/datasets.html – •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Oblast dopravy a životního prostředí •Znečištění povrchových a podzemních vod – •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz Podzemní voda Blue tissue paper Podloží Asfaltový povrch Základové vrstvy Trhlina Déšť Hrana drenáže Hrana vozovky Blue tissue paper Silniční násep Gardner, 2005 •Oblast dopravy a životního prostředí •Znečištění povrchových vod –splachy srážkových vod z povrchu komunikací s vysokou intenzitou dopravy, zejména dálnic a rychlostních komunikací –identifikována celá řada škodlivin (rizikové prvky, suspendované pevné látky, PAH, NEL, chloridy) –zdroje – obrus povrchu vozovek a pneumatik, zimní údržba vozovek, úkapy pohonných hmot, havárie dopravních prostředků –možná eliminace znečištění povrchových toků – dešťové usazovací nádrže (DUN), retenční nádrže – Silniční násep 5_DUN 5_retencni_nadrz •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Oblast dopravy a životního prostředí •Znečištění podzemních vod –voda migrující v tělese komunikace, odváděná pomocí drenážních systémů, může být kontaminována škodlivinami uvolňujícími se z jednotlivých materiálů –vliv charakteru podloží a okolního terénu, režimu podzemních vod včetně kapilárního vzdouvání hladiny, množství srážek, které mohou infiltrovat do tělesa komunikace zejména v důsledku poškození její povrchové vrstvy (praskliny, trhliny). –povrchová vrstva vozovky – asfalty – na výrobu dříve používány látky ovlivňující jejich vlastnosti – uvolňování rizikových prvků •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Oblast dopravy a životního prostředí •Znečištění půd –splachem škodlivin z povrchu vozovek a rozstřikem smyvů způsobeným projíždějícími automobily do okolí (rizikové prvky) –při používání zdrsňujících posypových materiálů při zimní údržbě pozemních komunikací a chemických rozmrazovacích materiálů (chloridy) –problematika znečištění půd intravilánu velkých měst a okolí komunikací s vysokou dopravní intenzitou –zábor půdy dopravní infrastrukturou – ztráta lesní a zemědělské půdy – – – 1_stavba_dalnice •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Oblast dopravy a životního prostředí •Fauna a flóra –fragmentace krajiny – snížení biologické rozmanitosti (biodiverzity), tj. počtu druhů fauny a flory –rozčleňují přírodní lokality na menší, izolované segmenty, které jsou často menší, než potřebují citlivější druhy k přežití –komunikace působí jako fyzická překážka pro živočichy – časté srážky zvěře s vozidly •Krajinný ráz –vlastní stavby dopravní infrastruktury –bilboardy, umisťované v blízkosti komunikací zejména nejzatíženějších úseků dálnic – – – prod_9 5_s bilboardem •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Oblast dopravy a životního prostředí •Havárie –kontaminace různých složek ŽP v důsledku úniku nebezpečných škodlivin (pohonné hmoty, motorové oleje, provozní kapaliny, ale i přepravované nebezpečné věci jako např. kyselina sírová) –stále častější vzhledem ke zvyšující se intenzitě dopravy – – – •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Oblast dopravy a životního prostředí •Měření hluku –Metoda malé vzdálenosti – CPX – – – •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Oblast dopravy a životního prostředí •Modelování hluku –Pro hodnocení akustické situace v okolí komunikací –Hluková zátěž obyvatel –Protihluková opatření –Strategické hlukové mapování –Program SoundPLAN – •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz E:\Provadeno\Zakazky\Koprivnice\Koprivnice00\Mapy\05_V01-25\Map2_v0125_den.jpg E:\Provadeno\Konference_clanky\2012\Skripta\Vertikalni_hlukova_mapa.gif •Doprava a GIS •Základ pro modelování emisí hluku a rozptylové studie •Prostorové analýzy •Příprava dat •Vizualizace a prezentace dat •Tvorba mapových výstupů • – – •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Moje odborná náplň práce •Projekty pro Ministerstvo dopravy –Aktualizace metodiky výpočtu emisí z dopravy –Nahrazení starého emisního modelu (excel) programem COPERT (podporovaný EEA a EK) •EF podle EIG aplikovány na celkové spotřeby paliv rozčleněné podle skladby VP •Vstupní data kombinace RSV a CIS STK •Složitý proces •Data úplná až ze 4 letým zpožděním •Data z STK dostupná do roku 2009 •Nutné prodloužit řadu až do r. 1990 kvůli plnění trendů a závazku vůči EK –Statistické zpracování a analýzy trendů, –Porovnávání vstupních dat s intenzitami dopravy podle CSD (1x za 5 let od roku 1980) •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Moje odborná náplň práce •Výpočty emisí na lokální úrovni •Program MEFA 13 •EF závislé na rychlosti, hustotě provozu, sklonu svahu a VP aplikovány na dopravní výkony kategorií vozidel (navazuje na dopravní model) •Velká porce práce v GIS (příprava prostorových dat, vizualizace) •Tvorba emisního modelu pro: – plány udržitelné mobility (PUMM) a energetické akční plány pro města (SECAP) –studie proveditelnosti NEZ •Důvody emisního modelování –Vstupy do imisních modelů kalibrované měřením v terénu –Určit efektivitu uskutečněný opatření –Zdůvodnit plánovaná opatření –Kvantifikovat pozitiva nebo negativa opatření – – – – •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Obnova VP Přerov •Moje odborná náplň práce •Modelování hluku –Software – SoundPLAN –Reliéf, 3D budovy, komunikace, adresní body, intenzity dopravy a modal split, zdroje průmyslového hluku –Práce s daty od ČÚZK –Úrovně •Lokální – několik komunikací (hluková zátěž obyvatel, protihluková opatření •Regionální – modely katastrů velkých měst, úseků komunikací (Strategické hlukové mapy) –Hodně práce v GIS – prostorová příprava dat –Vizualizace – samotný SoundPLAN – – – – •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Moje další náplň práce •Finanční a personální zajištění oblasti •Získávání projektů •Administrace projektů •Členství v PIARC (Permanent International Association of Road Congresses) –„Mezinárodní silniční asociace“ –Člen technické komise zabývající se kvalitou ovzduší ve vztahu k silničním projektům –2x ročně jednání na 3 dny v zahraničí –Podíl na kompletaci závěrečné zprávy – – – •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Leoš Pelikán, leos.pelikan@cdv.cz •Děkuji za pozornost. •Leoš Pelikán •Vedoucí oblasti Dopravy a životní prostředí •leos.pelikan@cdv.cz •Tel: +420 541 641 303 •Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. •Líšeňská 33a, 636 00 Brno, Czech Republic • •www.cdv.cz