Petr Roupec – květen 2005 images AUTOEVALUACE ŠKOLY - 1 - Petr Roupec – květen 2005 images - 2 - Několik úvodních otázek vCo může být považováno za produkt školy a co z toho vyplývá? vCo může být považováno za výsledky vzdělávání a co z toho vyplývá? vKdo je formálně zadavatelem vzdělávací služby a kdo jsou její klienti? vJaká je role ředitele, učitelů, rodičů a zřizovatele? Petr Roupec – květen 2005 images - 3 - Mýty o možnostech hodnocení qKvalita vzdělávání jako něco kvantitativně uchopitelného qMěřitelnost výsledků vzdělávání qNázor o obecně platných pedagogických pravdách qŠkola a práce učitelů jako něco zcela mimo ekonomiku ! Petr Roupec – květen 2005 images - 4 - Východisko věcně logické •Pro řízení školy (tak, aby její činnost byla uživateli vnímána jako vhodná a kvalitní) je nepochybně potřebné, přínosné a inspirativní znát pravý stav věcí, příležitosti rozvoje a rizika … To ale jen za předpokladu možností, schopností a ochoty být při hodnocení upřímný a kritický. Petr Roupec – květen 2005 images - 5 - Pro hodnocení individuální účinnosti neexistují obecně platná, objektivně měřitelná kritéria. Hodnocení tedy bude vždy víceméně subjektivním názorem inspekce. Lze předpokládat, že struktura bude analogická se strukturou inspekční zprávy. Východisko formální • • Školský zákon podle §12 odst. 2 nařizuje provést vlastní hodnocení školy. Sebehodnocení tedy je POVINNOST •Vlastní hodnocení školy je podle zákona: qvýchodiskem pro zpracování výroční zprávy qpodkladem pro hodnocení ČŠI. Dále pak zákon uvádí, že: üministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem rámcovou strukturu, pravidla a termíny vlastního hodnocení školy… ü§174 odst. 6 určuje, že základním kritériem pro externí hodnocení inspekcí je zejména účinnost podpory rozvoje osobnosti žáka a dosahování cílů vzdělávání, přičemž kritéria hodnocení schvaluje ministerstvo na návrh inspekce… new_icon Petr Roupec – květen 2005 images - 6 - Co z východisek vyplývá? •BUĎ •Ředitel vyrobí „pro forma“ zákonem a inspekcí vyžadované tzv. vlastní hodnocení (to pochopitelně tak, aby neublížilo…) a na skutečné sebehodnocení rezignuje (s odkazem, že „takto to přece ti nahoře chtějí“) •NEBO •Ředitel „pro forma“ vyrobí zákonem a inspekcí vyžadované tzv. vlastní hodnocení (to pochopitelně tak, aby neublížilo…) a pro sebe a vlastní potřebu řízení se pokusí „nalít si „čistého vína“ Obojí je sice špatně, ale ono „BUĎ“ je horší… Petr Roupec – květen 2005 images - 7 - Úkol 1 - hra na upřímnost Pokus o sebereflexi aneb "MYSLÍM TO UPŘÍMNĚ" Co určitě do zákonem předpokládaného vlastního hodnocení nenapíšu Co určitě v zákonem předpokládaném vlastním hodnocení zvýrazním Petr Roupec – květen 2005 images - 8 - Co uvést a neuvést do povinného vlastního hodnocení •Co určitě NENAPSAT! vVlastní negativní kvalitativní poznatky, které by mohly poškodit image školy vRizikové faktory v práci školy a organizace vzdělávání vPříčiny „průšvihů“, které jsem vyřešil ve vlastní režii Chatrč v polích HOME2 Co naopak ZVÝRAZNIT? vVšechny klady vPříležitosti rozvoje vTo, co si „ONI“ přejí slyšet… Petr Roupec – květen 2005 images - 9 - Jak bude povinné sebehodnocení vypadat? formální slohové cvičení BUĎ reklamně marketingový dokument NEBO parafráze na inspekční zprávu Pravděpodobně vyžadovaná struktura: •Charakteristika školy •Hodnocení personálních podmínek vzhledem ke schváleným učebním dokumentům •Hodnocení materiálně-technických podmínek vzhledem ke schváleným učebním dokumentům •Hodnocení výsledků výchovy a vzdělávání j0299125 } Petr Roupec – květen 2005 images - 10 - j0286034 Komu a čemu to bude k užitku? ØŘEDITELI? • Možná částečně (i přemýšlení o kamufláži a „malování narůžovo“ je jistě užitečným cvičením)… ØRODIČŮM? • Asi tak, jako zákazníkovi slouží reklama k vytvoření si správného úsudku o kvalitě a užitečnosti výrobku… ØZŘIZOVATELI? • Asi tak, jako majiteli firmy spolehnutí se jen informace vedoucího zaměstnance o jeho vidění problémů a příležitostí… ØINSPEKCI? • Jako impuls k tradičně hlubokomyslným inspekční úvahám o shodě a rozdílech textu s jejich názory, k následnému poučení ředitele o tom, jak to měl správně vidět a vyslovení inspekčního hodnocení, že „vlastní hodnocení“ je možná spíše nadprůměrné nebo spíše podprůměrné... Petr Roupec – květen 2005 images - 11 - Má tedy smysl zabývat se tzv. autoevaluací? smajlik ANO - ALE… Jen pokud jsem sám přesvědčen o tom, že něco podobného potřebuji, bude mi to k užitku a vím k čemu a jak chci výsledky využít… Petr Roupec – květen 2005 images - 12 - Možné oblasti zkoumání ðJak naši práci vnímají rodiče a žáci (klienti) – co především považují za pozitivum a co nikoliv… ðJak výsledky práce vnímá zřizovatel… ðDěláme věci tak, jak jsme si předsevzali? ðJaké pedagogické aspekty převažují a s jakými účinky? ðJaké jsou naše ekonomické perspektivy? ðDalší a mnohé jiné… Petr Roupec – květen 2005 images - 13 - Formy zjišťování informací ðPozorování ðDotazníková šetření ðHospitace ðČasový snímek práce učitele ðTesty ðŘízený rozhovor ðMarketingová analýza ðDalší a mnohé jiné… Petr Roupec – květen 2005 images - 14 - Úkol 2 – napiš jednou větou 1.Co především na práci školy oceňují rodiče 2.Jaký hlavní strategický cíl sleduješ 3.Jaký je tvůj hlavní problém Petr Roupec – květen 2005 images - 15 - Úkol 3 – napiš jednou větou 1.Odkud (z čeho) čerpáš znalost o názorech rodičů 2.Jak (pomocí jakých nástrojů) sleduješ dosahování cíle 3.Co víš o objektivních příčinách hlavního problému Petr Roupec – květen 2005 images - 16 - Možné otázky pro rodiče typu „známkuj souhlas“ 1.Tato škola zajišťuje pro naše dítě dobrou úroveň vzdělání 2.Tato škola podporuje aktivitu a samostatnost našeho dítěte 3.Tato škola vychází vstříc individuálním vzdělávacím potřebám našeho dítěte 4.Tato škola vychází vstříc citovým potřebám našeho dítěte 5.Tato škola vychází vstříc potřebám pohybu a odpočinku našeho dítěte 6.Tato škola poskytuje pro naše dítě dostatek příležitostí v oblastech zájmů 7.Tato škola u dětí podporuje spolupráci a vzájemný respekt 8.Tato škola poskytuje pro naše dítě zdravé a bezpečné prostředí 9.Školní režim (řád) je správný a vyhovuje potřebám našeho dítěte 10.Ve škole se našemu dítěti dostává pomoci - pokud pomoc potřebuje 11.Způsob školního hodnocení je dobrou informací o dosahovaném pokroku 12.O úspěších, ale i problémech našeho dítěte ve škole máme dobré informace 13.V této škole mají rodiče možnost ovlivňovat organizaci a charakter vzdělávání 14.Ve škole se cítíme vítáni 15.Lidé ve škole mám naslouchají a respektují naše názory 16.Myslíme si, že učitelé v této škole spolu spolupracují 17.Myslíme si, že učitelé této školy jsou na svoji práci dobře připraveni 18.Myslíme si, že vzdělávání je v této škole dobře organizováno 19.Myslíme si, že škola je dobře vybavena vším potřebným 20.Myslíme si, že učebnice a pomůcky, které naše dítě užívá jsou vhodné 21.Naše dítě se do školy těší – je rádo, že může chodit právě do této školy 22.Naše dítě nám často vypráví, co nového nebo zajímavého ve škole dělalo 23.Délka času, který děti ve škole stráví, je pro naše dítě vhodná 24.Tuto školu jsme pro naše dítě záměrně vybrali (podporovali jsme jeho výběr) 25.Do této školy posíláme naše dítě rádi Petr Roupec – květen 2005 images - 17 - Některé oblasti pedagogického sebezpytování Učební styl a organizace Vyučování Vhodnost učebního stylu, organizace, forem a metod - vzhledem k cílům, úkolům a podmínkám Účinnost podpory aktivního učení – samostatnému (skupinovému) hledání řešení Účinnost podpory možností volby – činností, sdružování, tempa, zdrojů učební informace Motivace, pomoc a hodnocení Účinnost motivace a pomoci – zda učení je projevem zejména vlastního zájmu a volby Účinnost podpory sebehodnocení a sebevnímání – tj. zda jsou známa a aplikována pravidla pro samostatné hodnocení dosažení cílů žáky Vhodnost způsobu hodnocení – zda je informací o snaze, motivuje a podporuje sebedůvěru, zda je informací o tom, co je nutné udělat pro dosažení pokroku Atmosféra, interakce a komunikace Účinnost podpory pocitu jistoty, partnerství, bezpečí, nestresující atmosféry a převážně pozitivních impulsů Vhodnost a účinnost řádu a dohodnutých pravidel – podpora spoluprožívání, pravidla pro řešení konfliktů a kompetenčních krizí Podpora individuální a skupinové komunikace a aktivního naslouchání – formy, obsah, převládající tón řeči, gesta, mimika… Výchovně vzdělávací výsledky Úroveň znalostí vzhledem k plánu a podmínkám – soulad s normou, úroveň osvojení Úroveň schopnosti aplikovat vědomosti a využít dovedností při praktických činnostech Úroveň postojů a sociálních kompetencí – pozitivní vztahy, aktivita, rozhodování, podřízení se, sebevědomí, zodpovědnost, akceptace různosti Petr Roupec – květen 2005 images - 18 - Příklady kritérií podpory sebehodnocení a sebevnímání üvšem je zřejmé, že dopouštět se neúmyslně chyb a omylů je průvodním znakem učení ücharakter činností a úkolů umožňuje volbu řešení - podporuje osobní odpovědnost za výsledky üo výsledcích sebekontroly a sebehodnocení se běžně individuálně nebo společně diskutuje üpro sebehodnocení a hodnocení učitelem jsou užívána stejná pravidla (zásady) - je možné předjímat „oficiální“ hodnocení üpozitivní pocity, prožitky a postoje jsou hodnoceny stejně významně jako reálně dosažené výsledky činností Petr Roupec – květen 2005 images - 19 - Příklady kritérií pro hodnocení úrovně znalostí üza osvojené znalosti není považována pouhá mechanická reprodukce faktů üklíčové znalosti, které jsou nezbytné v dalších etapách vzdělávání jsou kromě výjimek osvojeny üosvojené znalosti odpovídají nejméně minimu požadavků stanovených učebními dokumenty üověřená úroveň znalostí odpovídá očekáváním üúroveň znalostí odpovídá podmínkám a reálným dispozicím žáků Petr Roupec – květen 2005 images - 20 - Příklady kritérií pro schopnost aplikovat naučené üosvojené znalosti a dovednosti jsou samostatně, aktivně, správně a účinně využívány při řešení úkolů üvětšina je schopna samostatně pracovat se zdroji informací üvětšina je schopna obhajovat argumenty vlastní názor, zvolený postup nebo výsledek řešení úkolu üvětšina je schopna poznat vlastní chyby a jejich příčiny üvětšina je schopna vysvětlit praktický význam, principy a souvislosti jevů nebo činností jiným Petr Roupec – květen 2005 images - 21 - Časový snímek vyučování – charakter činnosti 1)učitelem neřízená činnost při které se děti bezděčně učí (např. spontánní hra, samostatné učení neiniciované učitelem) 2)učitelem řízené relaxační nebo motivační aktivity bez přímého vztahu k učení (např. společný zpěv, cvičení, řízená hra) 3)učitelem frontálně vydávané organizační pokyny 4)frontální poskytování informací o předmětu učení, výklad nebo opakování 5)samostatné nebo skupinové řešení učebního problému (nikoliv jen trening technologie řešení) 6)individuální pomoc nebo podpora 7)učitelem moderovaná diskuse o učebním problému (motivace, brainstorming, podpora sebehodnocení, hledání alternativ řešení…) 8)prezentace (samostatně nebo skupinou) vyřešeného úkolu Petr Roupec – květen 2005 images - 22 - Časový snímek – výchovné strategie (prosociálnost) 1)Orientace na pochopení smyslu a podstaty sociálního chování (rozvíjení reflexe, autoreflexe, autonomie a zodpovědnosti) 2)Orientace na bezprostřední zásahy do sociálního chování (upevňovat vhodné, potlačovat nevhodné) 3)Činnosti, kde se záměrné výchovné působení učitele neprojevovalo nebo jen ojediněle (omezeně) Petr Roupec – květen 2005 images - 23 - Časový snímek – složky (procesy) záměrného učení 1)Poznávací (objevování problému – uvědomování si problému) 2)Motivační 3)Prováděcí (fixační) 4)Zpětnovazební (diagnostické) 5)Činnosti, kdy učení není řízeno učitelem Petr Roupec – květen 2005 images - 24 - Časový snímek – druhy (způsoby) záměrného učení 1)Senzomotorické (smyslové a pohybové) 2)Pamětné (zaměřené na zapamatování si) 3)Pojmové (vyvozováním pojmů) 4)Porozuměním (analytické) 5)Objevováním (řešením problémů) 6)Činnosti, kdy učení není řízeno učitelem Petr Roupec – květen 2005 images - 25 - Příklad rozdílů ve způsobu učení Petr Roupec – květen 2005 images - 26 - Příklad rozdílů v charakteru činnosti učitele Petr Roupec – květen 2005 images - 27 - Příklad rozdílů ve stylu činností učitele Petr Roupec – květen 2005 images - 28 - Možné oblasti ekonomického sebezpytování qJaké, odkud a za jakých podmínek mohou čerpat zdroje qCo ovlivňuje klíčové výdaje a co s tím mohu udělat – případně s kým a za jakých podmínek qJaké mám strategické perspektivy (jaká rizika hrozí) a jak je mohu ovlivnit qJaké mám spojence a co od nich mohu očekávat Petr Roupec – květen 2005 images - 29 - Úkol 4 – oznámkuj pravdivost výroků 1)Klíčové podmínky pro práci školy pravidelně objektivně vyhodnocuji (mám na to „mustr“) 2)Pravidelně zjišťuji názory klientů a zřizovatele, včetně tendencí změn 3)O charakteru pedagogické práce všech učitelů mám v klíčových oblastech víceméně objektivní informace, včetně tendencí změn 4)Všechny hlavní výsledky zjištění a navrhovaných opatření ke změně diskutuji s učiteli, rodiči i zřizovatelem Petr Roupec – květen 2005 images - 30 - Výstup KONEC