Školský management, PdF MU Brno KONCEPCE ŠKOLY – STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE třídy Je to jeden z významných kroků třídního učitele, od něhož se odvíjí způsob řízení své třídy. Je to soustava krátkodobých cílů, vycházejících z vize a analýzy školy jako celku, ale rovněž z analýzy své třídy a analýzy svého pojetí výuky. Pomáhá učiteli definovat a realizovat rozvoj své třídy. Stanovuje se většinou na období 1 roku. Požadavky na strategický plán rozvoje třídy -koncepci: § Neformální - smysluplná § Participace ostatních (žáci, učitelé, rodiče) § Komunikace Schéma struktury tvorby plánu rozvoje třídy 1. Kde jsme nyní? 2. Kam směřujeme? 3. Jak se tam dostaneme? 4. Jak poznáme, že jsme se tam dostali? Strategické plánování rozvoje třídy POSLÁNÍ VIZE ŠKOLY ANALÝZA ŠKOLY Soulad, nesoulad ANALÝZA SVÉHO POJETÍ VÝUKY ANALÝZA TŘÍDY Soulad, nesoulad OPERATIVNÍ CÍLE – STŘEDNĚDOBÉ PLÁNOVÁNÍ- 1 rok OPERAČNÍ CÍLE – KRÁTKODOBÉ PLÁNOVÁNÍ Strategie rozvoje třídy Evaluace cílů Požadavky na cíle: SMART specifický (jednoznačný) čitelný akceptovatelný reálný uskutečnitelný v daném čase 1. krok Kde jsme nyní? Analýza třídy a svého individuálního pojetí výuky 1) INDIVIDUÁLNÍ POJETÍ VÝUKY Jde o obecnou strategii pro učitelovo pedagogické myšlení a jednání; reguluje učitelovu činnost. Je základem pro učitelovo plánování výuky, pro skutečné jednání v hodině, pro učitelovo vnímání výuky, pro hodnocení pedagogické skutečnosti a sebe sama, kolegů, nadřízených, rodičů. Je: Implicitní – skryté Individuální odlišné Relativně stabilní Je emocionálně orientované Není plně uvědomované Složky učitelova pojetí výuky: § Pojetí cílů § Pojetí učiva § Pojetí organizačních forem § Pojetí vyučovacích metod § Pojetí žáka § Pojetí role učitele a sebe sama § Pojetí plánování § Pojetí hodnocení § Pojetí kázně ve výuce… § Pojetí organizace výuky 2) ANALÝZA TŘÍDY A JEJÍ CHARAKTERISTIKA Postihuje významné informace o třídě, které může učitel využít při plánování rozvoje své třídy, jimiž se může vyhnout mnoha nepříjemnostem a obtížím a které se stávají východiskem pro stanovení cílů rozvoje své třídy. OBSAH: složení třídy (věk, pohlaví) zájmy žáků úroveň sebepojetí žáků ve třídě úroveň spolupráce, vztahů mezi žáky úroveň komunikace, vyjadřování, slovní zásoby chování žáků, kázeňské potíže výsledky žáků – úroveň kompetencí žáci s individuálními vzdělávacími potřebami aktivita žáků, chuť se vzdělávat hodnoty žáků zapojení se do mimoškolní činnosti úroveň samostatné práce žáků úroveň grafického projevu úroveň čtení… klima třídy fungování pravidel ve třídě materiální a prostorové podmínky třídy... 2. krok Kam směřujeme – jakou třídou chceme být OPERATIVNÍ CÍLE – STŘEDNĚDOBÉ PLÁNOVÁNÍ- 1 rok Tu jsou formulovány cíle píli obecné - nevhodné, odrážka představuje zcela konkrétní cíl. 1)začlenit Marii do kolektivu třídy Marie nebude při společných nebo skupinových aktivitách spolužáky odmítána. 3) zvýšit celkovou úroveň spolupráce ve třídě Žáci budou spolupracovat ve formálně i neformálně utvořených skupinách. Žáci budou zvládat pro ně typickou roli ve skupině. Jednotlivé skupiny se při práci nebudou vzájemně rušit – „půlmetrový hlas“. 4) Rozvíjet zodpovědnost žáků za své výsledky žáci budou schopni definovat ve spolupráci s učitelem kriteria hodnocení své práce žáci zhodnotí výsledek své práce vzhledem k daným kritériím OPERAČNÍ CÍLE – KRÁTKODOBÉ PLÁNOVÁNÍ 3. krok Jak se tam dostaneme? Jak cílů dosáhneme? Strategie výuky, vedení třídy Cíl – co chceme, Strategie – jak toho dosáhneme žáci budou schopni definovat ve spolupráci s učitelem kriteria hodnocení své práce žáci zhodnotí výsledek své práce vzhledem k daným kritériím Ø učitel oceňuje žáky za konkrétní činnost Ø učitel formuluje kriteria při postupném vyvozování učiva Ø Do formulování kritérií zapojuje žáky (skupinově, společně s učitelem) Ø učitel hodnotí žáky podle stanovených kritérií Ø učitel vyžaduje po žákovi ústní zhodnocení své práce podle kritérií Ø žák provádí záznam hodnocení své práce podle daných kritérií do informační knížky, hodnotícího listu 4. krok Jak zjistíme, že jsme splnili stanovené cíle? Evaluace.