Vnitřní klasifikační řád A 11.3 1 V E D E N Í Š K O L Y 1 9 9 6 , Ř Í J E N Vnitřní klasifikační řád P H D R . J I Ř Í N O S E K , H R A D E C K R Á L O V É V zájmu objektivní klasifikace na školách je třeba stanovit jasná pravidla ve vnitřním klasifikačním řádu. Vyhláška MŠMT ČR č. 291/1991 v § 10–12 věnovaná hodnocení a klasifikaci určuje pouze, že prospěch žáka je hodnocen pěti klasifikačními stupni, chování třemi klasifikačními stupni atd. Poskytuje tedy základní zákonnou normu. Pokud ale ředitel školy chce, aby v rámci školy byla jasná pravidla pro klasifikaci, je nucen vydat vnitřní klasifikační řád. Takovou vnitřní normu určitě ocení jak učitelé, tak rodiče žáků. Obsah Strana 1. Zásady klasifikace 2 2. Stupně hodnocení a klasifikace 2 2.1 Prospěch 2 2.2 Chování 3 2.3 Celkový prospěch 3 2.4 Stupně hodnocení 3 2.5 Získávání podkladů pro hodnocení a klasifikaci 3 3. Klasifikace žáka 4 4. Celkové hodnocení žáka 5 5. Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou výchovného působení 6 6. Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahahou teoretického m zaměření a praktických činností 7 6.1. Opravné zkoušky 8 7. Klasifikace žáků se specifickými vývojovými poruchami 9 1. Zásady klasifikace Dříve platný Metodický pokyn pro hodnocení a klasifikaci z roku 1985 nepatří již mezi platné dokumenty vyjmenované v úvodu. Při tvorbě vnitřního klasifikačního řádu lze z něj ale vycházet a použít ta ustanovení, která nejsou v rozporu s platnou legislativou. Tímto způsobem je možné při tvorbě vnitřního klasifikačního řádu postu- povat. Vnitřní klasifikační řád – metodický pokyn pro učitele (zásady): q Při hodnocení a při průběžné i celkové klasifikaci pedagogický pracovník (dále jen učitel) uplatňuje přiměřenou náročnost a pedagogický takt vůči žákovi. q Při celkové klasifikaci přihlíží učitel k věkovým zvláštnostem žáka i k tomu, že žák mohl v průběhu klasifikačního období zakolísat v učebních výkonech pro určitou indispozici. q Pro potřeby klasifikace se předměty dělí do dvou skupin: a) předměty s převahou teoretického zaměření a předměty s převahou praktických činností b) předměty s převahou výchovného a odborného zaměření 2. Stupně hodnocení a klasifikace 2.1 Prospěch Prospěch žáka v jednotlivých vyučovacích předmětech je klasifikován těmito stupni: 1. – výborný 2. – chvalitebný 3. – dobrý 4. – dostatečný 5. – nedostatečný Poznámka: Jednotlivými vyučovacími předměty jsou chápány předměty povinné, povinně volitelné i volitelné. Vnitřní klasifikační řád A 11.3 2 V E D E N Í Š K O L Y 1 9 9 6 , Ř Í J E N 2.2 Chování Chování žáka je klasifikováno těmito stupni: 1 – velmi dobré 2 – uspokojivé 3 – neuspokojivé 2.3 Celkový prospěch Celkový prospěch žáka je hodnocen: 1. v prvním až pátém ročníku stupni: prospěl – neprospěl 2. v ostatních ročnících těmito stupni q prospěl s vyznamenáním q prospěl q neprospěl 2.4 Hodnocení žáka Žák je hodnocen stupněm: q prospěl s vyznamenáním, není-li v žádném povinném předmětu hodnocen při celkové klasifikaci stupněm horším než chvalitebný, průměr z povinných předmětů nemá horší než 1,50 a jeho chování je velmi dobré q prospěl, není-li v žádném z povinných předmětů hodnocen při celkové klasifikaci stupněm nedostatečný q neprospěl, je-li v některém povinném předmětu hodnocen při celkové klasifikaci stupněm nedostatečný Výsledky práce v zájmových útvarech organizovaných školou se hodnotí těmito stupni: q pracoval úspěšně q pracoval 2.5 Získáváním podkladů pro hodnocení a klasifikaci a) Podklady pro hodnocení a klasifikaci výchovně vzdělávacích výsledků a chování žáka získává učitel zejména těmito metodami, formami a prostředky: 1. soustavným diagnostickým pozorováním žáka Vnitřní klasifikační řád A 11.3 3 V E D E N Í Š K O L Y 1 9 9 6 , Ř Í J E N 2. soustavným sledováním výkonů žáka a jeho připravenosti na vyučování 3. různými druhy zkoušek (písemné, ústní, grafické, praktické, pohybové) 4. kontrolními písemnými pracemi a praktickými zkouškami 5. analýzou výsledků činnosti žáka 6. konzultacemi s ostatními učiteli a podle potřeby i s pracovníky pedagogicko-psychologických poraden a zdravotnických služeb 7. rozhovory se žákem a zákonnými zástupci žáka b) Žák musí být z předmětu vyzkoušen ústně nebo písemně alespoň dvakrát za každé pololetí, z toho nejméně jednou ústně. c) Učitel oznamuje žákovi výsledek každé klasifikace a poukazuje na klady a nedostatky hodnocených projevů,výkonů, výtvorů. Při ústním vyzkoušení oznámí učitel žákovi výsledek hodnocení okamžitě. Výsledky hodnocení písemných zkoušek a prací a praktických činností oznámí žákovi nejpozději do 14 dnů. d) Kontrolní písemné práce prokonzultuje učitel s třídním učitelem, aby se nadměrně nenahromadily v určitých obdobích. e) Učitel je povinen vést soustavnou evidenci o každé klasifikaci žáka. 3. Klasifikace žáka a) Žáci se klasifikují ve všech vyučovacích předmětech uvedených v učebním plánu příslušného ročníku. b) Klasifikační stupeň určí učitel, který vyučuje příslušnému předmětu. c) V předmětu, ve kterém vyučuje více učitelů, určí výsledný stupeň za klasifikační období příslušní učitelé po vzájemné dohodě. Nedojde-li k dohodě, stanoví se výsledný klasifikační stupeň rozhodnutím ředitele školy. d) Při určování stupně prospěchu v jednotlivých předmětech na konci klasifikačního období se hodnotí kvalita práce a učební výsledky, jichž žák dosáhl za celé klasifikační období. Stupeň prospěchu se neurčuje na základě průměru z klasifikace za příslušné období. Vnitřní klasifikační řád A 11.3 4 V E D E N Í Š K O L Y 1 9 9 6 , Ř Í J E N e) Při určování klasifikačního stupně posuzuje učitel výsledky práce objektivně, nesmí podléhat žádnému vlivu subjektivnímu ani vněj- šímu. f) Ředitel školy určí způsob, jakým budou třídní učitelé a vedení školy informováni o stavu klasifikace ve třídě. g) Případy zaostávání žáků v učení a nedostatky v jejich chování se projednávají při pedagogických radách. h) Na konci klasifikačního období, v termínu, který určí ředitel školy, zapíší učitelé příslušných předmětů výsledky celkové klasifikace do katalogových listů a připraví návrhy na opravné zkoušky a klasifikaci v náhradním termínu. i) V prvním pololetí jsou žáci prvního ročníku hodnoceni jednou známkou. 4. Celkové hodnocení žáka q Celkový prospěch žáka zahrnuje výsledky klasifikace z povinných předmětů, povinně volitelných předmětů a chování, nezahrnuje klasifikaci nepovinných předmětů. Stupeň celkového prospěchu se uvádí na vysvědčení. q Nelze-li žáka pro závažné objektivní příčiny klasifikovat na konci prvního pololetí, určí ředitel školy pro jeho klasifikaci náhradní termín a to tak, aby klasifikace žáka mohla být provedena nejpozději do dvou měsíců po ukončení pololetí. Není-li možná klasifikace ani v náhradním termínu, žák se za první pololetí neklasifikuje. q Nelze-li žáka pro závažné objektivní příčiny klasifikovat na konci druhého pololetí, určí ředitel školy pro jeho klasifikaci náhradní termín a to tak, aby klasifikace žáka mohla být provedena do 15. října. Do té doby žák navštěvuje podmíněně vyšší ročník. Žák, který nemohl být klasifikován v náhradním termínu nebo byl klasifikován nedostatečně, opakuje ročník. q Má-li zástupce žáka pochybnosti o správnosti klasifikace v jednotlivých předmětech na konci prvního nebo druhého pololetí, může do tří dnů ode dne, kdy byl s touto skutečností seznámen, požádat ředitele školy o komisionální přezkoušení. Jeli vyučujícím daného předmětu ředitel školy, může zástupce žáka požádat o komisionální přezkoušení na příslušném školském úřadě. Vnitřní klasifikační řád A 11.3 5 V E D E N Í Š K O L Y 1 9 9 6 , Ř Í J E N q Komisi pro přezkoušení žáka jmenuje ředitel školy, eventuálně školský úřad. Komise je tříčlenná, tvoří ji předseda, zkoušející učitel, jímž je zpravidla vyučující daného předmětu a přísedící. Klasifikační stupeň určí komise většinou hlasů. O komisionální zkoušce se pořizuje protokol (Příloha č. 1). q Komise žáka přezkouší neprodleně, nejpozději do deseti dnů. Výsledek přezkoušení oznámí ředitel školy zástupci žáka prokazatelným způsobem. 5. Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou výchovného působení Žák zařazený do zvláštní tělesné výchovy se při úlevách doporučených lékařem klasifikuje s přihlédnutím ke zdravotnímu stavu. Stupeň 1 (výborný) Žák je v činnostech velmi aktivní. Pracuje tvořivě, samostatně, plně využívá své osobní předpoklady a velmi úspěšně je rozvíjí. Jeho projev je esteticky působivý, originální, procítěný, přesný. Osvojené vědomosti, dovednosti a návyky aplikuje tvořivě. Stupeň 2 (chvalitebný) Žák je v činnostech aktivní, převážně samostatný, využívá své osobní předpoklady, které úspěšně rozvíjí. Jeho projev je es teticky působivý, orginální a má jen menší nedostatky. Žák tvořivě aplikuje osvojené vědomosti, dovednosti a návyky. Má zájem o umění, estetiku, tělesnou zdatnost. Stupeň 3 (dobrý) Žák je v činnostech méně aktivní, tvořivý, samostatný a pohotový. Nevyužívá dostatečně své schopnosti v individuálním a kolektivním projevu. Jeho projev je málo působivý, dopouští se v něm chyb. Jeho vědomosti a dovednosti mají četnější mezery a při jejich aplikaci potřebuje pomoc učitele. Nemá aktivní zájem o umění, estetiku a tělesnou kulturu. Stupeň 4 (dostatečný) Žák je v činnostech málo aktivní a tvořivý. Rozvoj jeho schopností a jeho projev jsou málo uspokojivé. Úkoly řeší s častými chybami. Vědomosti a dovednosti aplikuje jen se značnou pomocí učitele. Projevuje velmi malý zájem a snahu. Stupeň 5 (nedostatečný) Vnitřní klasifikační řád A 11.3 6 V E D E N Í Š K O L Y 1 9 9 6 , Ř Í J E N Žák je v činnostech převážně pasívní. Rozvoj jeho schopností je neuspokojivý. Jeho projev je povětšině chybný a nemá estetickou hodnotu. Minimální osvojené vědomosti a dovednosti nedovede aplikovat. Neprojevuje zájem o práci. 6. Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou teoretického zaměření a praktických činností Stupeň 1 (výborný) Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice, zákonitosti uceleně, přesně a úplně chápe vztahy mezi nimi. Pohotově vykonává požadované intelektuální a praktické činnosti. Samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí logicky správně, zřetelně se u něj projevuje samostatnost a tvořivost. Jeho ústní a písemný projev je správný, přesný, výstižný. Grafický projev je přesný a estetický. Výsledky jeho činnosti jsou kvalitní. Je schopen samostatně studovat vhodné texty. Stupeň 2 (chvalitebný) Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně. Pohotově vykonává požadované intelektuální a praktické činnosti. Samostatně a produktivně nebo podle menších podmětů učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákoností. Myslí správně, v jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost. Ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků. Grafický projev je estetický, bez větších nepřesností. Je schopen samostatně nebo s menší pomocí studovat vhodné texty. Stupeň 3 (dobrý) Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení si požado vaných poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí nepodstatné mezery. Při vykonávání požadovaných intelektuálních a praktických činností projevuje nedostatky. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V uplatňování osvojovaných poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se dopouští chyb. Uplatňuje poznatky a provádí hodnocení jevů podle podnětů učitele. Jeho myšlení je vcelku správné, ale málo tvořivé, v jeho logice Vnitřní klasifikační řád A 11.3 7 V E D E N Í Š K O L Y 1 9 9 6 , Ř Í J E N se vyskytují chyby. V ústním a písemném projevu má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky. Je schopen samostatně studovat podle návodu učitele. Stupeň 4 (dostatečný) Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení si požadovaných poznatků závažné mezery. Při provádění požadovaných intelektuálních a praktických činností je málo pohotový a má větší nedostatky. V uplatňování osvojených poznatků a doved ností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují závažné chyby. Při využívání poznatků pro výklad a hodnocení jevů je nesamostatný. V logice myšlení se vyskytují závažné chyby, myšlení není tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má vážné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti a v grafickém projevu se pro jevují nedostatky, grafický projev je málo estetický. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. Při samostatném studiu má velké těžkosti. Stupeň 5 (nedostatečný) Žák si požadované poznatky neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. Jeho dovednost vykonávat požadované intelektuální a praktické činnosti má velmi podstatné nedostatky. V uplatňování osvojených vědomostí a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele. Neprojevuje samostatnost v myšlení, vyskytují se u něho časté logické nedostatky. V ústním a písemném projevu má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti i výstižnosti. Kvalita výsledků jeho činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky a chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele. 6.1 Opravné zkoušky q Žákovi, který je na konci druhého pololetí klasifikován nejvýše ve dvou předmětech stupněm nedostatečný, je umožněno vykonat opravné zkoušky. q Žák koná opravné zkoušky nejpozději v posledním týdnu hlavních prázdnin. Termín stanoví ředitel školy. Jejich průběh je písemně zaznamenán. Nemůže-li se žák dostavit pro nemoc, doloženou lékařským potvrzením, umožní mu ředitel školy vykonání opravných zkoušek do 15. září. Vnitřní klasifikační řád A 11.3 8 V E D E N Í Š K O L Y 1 9 9 6 , Ř Í J E N q Nedostaví-li se žák k opravným zkouškám ve stanoveném termí nu bez předložení dokladu o nemoci, je klasifikován stupněm nedostatečný. q Opravné zkoušky jsou zkoušky komisionální. q Žáci 1.–5. ročníku opravné zkoušky nekonají. 7. Klasifikace žáků se specifickými vývojovými poruchami (dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie) U žáků s vývojovou poruchou klade učitel důraz na ten druh projevu žáka (písemný nebo ústní), ve kterém má předpoklady podat lepší výkon. Při klasifikaci nevychází učitelé z prostého počtu chyb, ale z počtu jevů, které žák zvládl. To ale neznamená, že žák s vývojovou poruchou nesmí psát písemné práce. Zákonní zástupci žáků s vývojovou poruchou diagnostikovanou odborným pracovištěm mohou požádat o slovní hodnocení. Smlouvu s rodiči o slovním hodnocení připravuje příslušný třídní učitel ve spolupráci s ostatními učiteli, v jejichž předmětech má být žák slovně hodnocen. Po podpisu smlouvy zástupci žáka i školy je žák hodnocen slovně. Při slovním hodnocení se uvádí: a) ovládnutí učiva předepsaného osnovami – ovládá bezpečně – ovládá – podstatné ovládá – ovládá se značnými mezerami – neovládá b) úroveň myšlení – pohotové, bystré, dobře chápe souvislosti – uvažuje celkem samostatně – menší samostatnost myšlení – nesamostatné myšlení – odpovídá nesprávně i na návodné otázky c) úroveň vyjadřování – výstižné, poměrně přesné – celkem výstižné Vnitřní klasifikační řád A 11.3 9 V E D E N Í Š K O L Y 1 9 9 6 , Ř Í J E N – ne dost přesné – vyjadřuje se s obtížemi – nesprávné i na návodné otázky d) úroveň aplikace vědomostí – spolehlivě, uvědoměle užívá vědomostí a dovedností – dovede používat vědomosti a dovednosti, dopouští se drobných chyb – s pomocí učitele řeší úkoly, překonává obtíže a odstraňuje chyby, jichž se dopouští – dělá podstatné chyby, nesnadno je překonává – praktické úkoly nedokáže splnit ani s pomocí učitele e) píle a zájem o učení – aktivní, učí se svědomitě a se zájmem – učí se svědomitě – k učení a práci nepotřebuje mnoho podmětů – malý zájem o učení, potřebuje stálé podměty – pomoc a pobízení k učení jsou neúčinné Použití slovního hodnocení není pouhé mechanické převádění číselného klasifikačního stupně do složitější slovní podoby. Smyslem hodnocení je objektivně posoudit jednotlivé složky školního výkonu dítěte. Vnitřní klasifikační řád A 11.3 10 V E D E N Í Š K O L Y 1 9 9 6 , Ř Í J E N Příloha č. 1: Škola: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . PROTOKOL O KOMISIONÁLNÍM PŘEZKOUŠENÍ ŽÁKA Jméno a příjmení žáka: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Třída: . . . . . . . . . . Předmět: . . . . . . . . . . . . . . Datum: . . . . . . . . . . Složení komise: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Otázky a jejich hodnocení: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Výsledné hodnocení: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Podpisy členů komise: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Přílohy: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Vnitřní klasifikační řád A 11.3 11 V E D E N Í Š K O L Y 1 9 9 6 , Ř Í J E N