1) V letech 2020 a 2021 zemřelo více obyvatel ČR než v předchozích letech. Použijte k zhodnocení vhodné míry četnosti. Identifikujte kritická období a diskutujte důvody. 2) Zhodnoťte míru fatality (smrtelnosti) onemocněni Covid-19 v Evropě v období březen 2020 až červen 2021 podle vhodných publikačních zdrojů. 3) Jaký odhadujete průběh covidové pandemie v roce 2023 v České republice a v Evropě? Diskutujte na základě existující evidence. 4) Představte si, že jsme v březnu 2023. Navrhněte dvě studie různého typu, kterými můžete zhodnotit účinnost vakcíny proti Covid-19. 5) Porovnejte nemocnost a úmrtnost při epidemii Covid-19 v letech 2020 a 2021, a při chřipkové epidemii na přelomu let 1995 a 1996. Diskutujte. 6) Pri náhledu do demografického atlasu zjistíme, že celková hrubá úmrtnost byla v roce 2019 nejvyšší v Bulharsku, které bylo následováno Ukrajinou a Lotyškem. I další středo- a východoevropské země jsou mezi těmi s nejvyšší úmrtností. Např. v Bulharsku se úmrtnost zvýšila z 8.3/1000 obyvatel v roce 1963 na 15.5/1000 obyvatel v roce 2019. Diskutujte možné důvody. 7) Jedním z hlavních témat podzimu a zimy 2020/2021 v souvislosti s Covid-19 bylo uzavření základních a středních škol. Pokud byste byl(a) hlavním zdravotním poradcem ministra zdravotnictví, doporučil(a) byste na základě existující evidence uzavření či ne? Proč? 8)Podle udaju Ceskeho statistickeho uradu (napr https://www.czso.cz/csu/czso/obypz_cr) jsou pocty zemrelych v letnich mesicich roku 2022 vyssi nez byly v roce 2021 nebo v letech 2015-2019. Zamyslete se nad moznymi duvody toho navyseni. 9) V kvetnu 2022 Eurostat (evropsky statisticky urad) zverejnil predbezna data o prumerne ocekavane delce zivota za rok 2021. (napr. https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20220506-2) Na zaklade zverejnenych udaju se zamyslete nad duvody rozdilnych trendu v evropskem regionu. 10. Umírají častěji na onemocnění Covid-19 pacienti s nadváhou či obezitou? Pokud se domníváte, že ano, vysvětlete možné patofyziologické mechanismy. Pokud se domníváte, že ne, vysvětlete. 11. Vysvětlete rozdíl mezi homestázou a alostázou a diskutujte na vhodných případech onemocnění či fyziologických jevů v lidském těle. 12. Jak si vysvětlujete, že někteří jedinci po expozici značné virové náloži viru SARS-CoV-2 neonemocní? Diskutujte. 13. Jak vypadá klasický řetěz infekce u onemocnění Covid-19? Jaké jsou faktory na straně infekčního původce, které ovlivňují závažnost klinického onemocnění? 14. Troufnete si odhadnout, jak by na pandemii onemocnění Covid-19 reagoval středověký lékař, v čem by spatřoval hlavní příčinu? Jaké byly hlavní směry chápání etiopatogeneze nemocí v antice a jak se tyto směry vyvinuly dále? 15. Vysvětlete možnou úlohu bílé tukové tkáně v patogenezi cytokinové bouře ("cytokine storm") u pacientů s Covid-19. 16. Jaké jsou základní zákonitosti stárnutí u člověka? Diskutujte v kontextu pandemie onemocnění Covid-19. Existují faktory, které starší populaci predisponují k jinému klinickému průběhu než u mladých lidí? Pro kterou populační skupinu je v současnosti virus podle vašeho názoru nebezpečný? Jak se mění biologické chování viru SARS-CoV-2 v čase? 17. Vysvětlete základní známky chronického zánětu. Jak souvisí aktivace zánětlivé odpovědi s možným poškozením organismu chronickým zánětlivým procesem? Použijte příklad.