Vzdělávací politika a rozvoj lidských zdrojů
PhDr. Markéta Horáková, Ph.D.
Vzdělávací politika a rozvoj lidských zdrojů
Info
Term
Spring 2013

VPL151  vzdělávací politika a rozvoj lidských zdrojů
 

Vyučující: PhDr. Markéta Horáková, PhD.; Mgr. Eva Klepáčková

Způsob zakončení: zkouška

Období: jaro 2013

Anotace

Cílem kurzu je představit studentům základní principy, cíle, funkce a nástroje vzdělávací politiky v ČR i v zahraničí se zvláštním důrazem na roli vzdělávání, vzdělání a kvalifikace v současné „znalostní“ společnosti. Studenti jsou vedeni k pochopení klíčových vazeb mezi vzdělávací politikou a dalšími sociálními politikami (zdůrazněna je zejména vazba na politiku pracovního trhu – lidský kapitál, zaměstnatelnost, celoživotní učení), k porozumění procesu tvorby vzdělávacích (případně výcvikových) programů a ke schopnosti vyhodnotit jejich účinky pro různé aktéry a navrhnout vhodná a efektivní řešení problémů ve vzdělávání. Na rozdíl od jiných kursů podobného zaměření tento jasně upozorňuje na hlavní rizika a neefektivity, ke kterým přispívá nedostatečná reflexe potřeb pracovního trhu politikou vzdělávání (nevyhovující zaměření vzdělávacího systému, nevyužité lidské zdroje, důsledky pro veřejné rozpočty).

V kurzu se profilují tři klíčové oblasti/bloky výuky:

  1. Vzdělávací politika jako součást sociální (veřejné) politiky a její základní východiska.
  2. Primární vzdělávání a profesní příprava jako „vstupenka“ na trh práce a do společnosti.
  3. Další (celoživotní) vzdělávání jako prostředek rozvoje adaptability pracovníků, flexibility trhu práce a aplikace, reprodukce a rozšiřování obecné úrovně vědění.

 

Požadavky k absolvování a ukončení kurzu

Studenti se připravují podle sylabů, ve kterých najdou probíraná témata, odkazy na literaturu i podmínky ukončení předmětu. V rámci společných setkání (která budou mít vždy zčásti charakter seminářů) se předpokládá diskuse studentů nad aktuálními tématy a otázkami vzdělávací politiky.

Pro absolvování předmětu je nutné vypracovat průběžný test, jehož splnění minimálně ze 70% je předpokladem připuštění ke zkoušce (test obsahuje 4 otevřené otázky z probraného učiva, doba zpracování cca 40 minut).

Rovněž je nezbytné pravidelné odevzdávání domácích a školních úkolů, které budou zadávány v průběhu jednotlivých lekcí (některé úkoly budou studenti vypracovávat doma, jiné přímo při společném setkání, pro připuštění ke zkoušce lze tolerovat nevypracování maximálně jednoho úkolu). Úkoly nebudou hodnoceny, bude ale průběžně sledována jejich kvalita (při velmi nízké kvalitě zpracování úkolu nemusí být úkol akceptován jako odevzdaný nebo může být vyžadováno jeho přepracování).

Dále je nutné odevzdat seminární práci, která má charakter analýzy vybraných aspektů vzdělávací politiky (podrobněji viz. dokument Zadání seminární práce). Seminární práce jsou připomínkovány – zpětnou vazbu studenti dostanou osobně i prostřednictvím tzv. poznámkových bloků v Informačním systému MU. Kvalita odevzdané seminární práce je pro studenty zásadní, neboť její hodnocení bude tvořit 40% výsledné známky (studenti budou moci jednou seminární práci doplnit či přepracovat, výsledné hodnocení je 0-40 bodů).

Závěrečná zkouška má písemný charakter a obsahuje 5 otevřených otázek, pokrývajících znalosti studentů předmětu v rozsahu probíraného učiva a doporučené literatury (doba zpracování cca 50 minut). Písemná zkouška je ohodnocena v rozmezí 0-60 bodů (12 bodů za otázku). Ke zvládnutí zkoušky student potřebuje získat minimálně 60% celkového bodového hodnocení (tj. jak ze seminární práce, tak z písemné zkoušky).

 

Výsledné bodové ohodnocení výkonu studenta v předmětu je následující:

Bodové ohodnocení

známka

93 – 100

A

85 – 92

B

77 – 84

C

69 – 76

D

60 – 68

E

0 - 59

F

 

 

Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2013/VPL151/op/Sylabus_VPL151_jaro2013.doc
Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/1423/jaro2013/VPL151/op/VPL151_zadani_seminarni_prace.doc
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/2/2013 to 24/2/2013.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 25/2/2013 to 3/3/2013.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/3/2013 to 10/3/2013.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 11/3/2013 to 17/3/2013.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/3/2013 to 24/3/2013.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 25/3/2013 to 31/3/2013.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 1/4/2013 to 7/4/2013.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 8/4/2013 to 14/4/2013.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 15/4/2013 to 21/4/2013.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 22/4/2013 to 28/4/2013.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 29/4/2013 to 5/5/2013.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 6/5/2013 to 12/5/2013.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 13/5/2013 to 19/5/2013.
Previous