Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Čardáš

Základní směry pohybu po sále

Základní směry pohybu a postavení
SMT – směr tance, 1 – čelem nebo zády po SMT, 2 – čelem nebo zády ke stěně, 3 – čelem nebo zády do středu, 4 – čelem nebo zády šikmo ke stěně, 5 – čelem nebo zády šikmo ke středu (Martin, 1991)

Používané zkratky

Pokud není uvedeno jinak, popisky týkající se směrování páru líčí postavení partnera.

K písemnému zápisu tance se používají některé zažité značky sloužící ke zjednodušení textu. Zde se setkáme s těmito:

  • M – muž, pán, tanečník
  • D – dáma
  • L – levý, vlevo
  • P – vpravo
  • Pn – pravá noha
  • Ln – levá noha
  • Pr – pravá ruka
  • Lr – levá ruka
  • SMT – směr tance
  • škz – šikmo ke stěně (zdi), tzn. od SMT o 1/8 vpravo
  • šds – šikmo do středu, tzn. od SMT o 1/8 vlevo
  • dos – do středu
  • kez – ke zdi(stěně)
  • PP – promenádní postavení
  • PRBP – protipohybové postavení
  • špi – špička
  • „a“ – polovina rychlé doby (1/8 ve 4/4 taktu)

Lidové tance

Čardáš

  • Takt: 2/4
  • Tempo: 60-80 taktů/min
  • Postavení: šachovitě po sále
  • Držení: základní čelné čardášové postavení – M má ruce v pase nebo nad pasem D, D má ruce na ramenou M

Základní principy:

  1. Postupné zrychlování hudby.
  2. Ve figurách v čelném postavení se tanečníci navzájem dívají do očí.
  3. Zkušenější tanečníci se mohou pustit, pro pána jsou typické sólové kroky zvané „čapáše“, dáma se točí na místě.

jednokročka

Pn nepatrný úkrok s mírným natočení trupu vlevo,
špi Pn směřuje také mírně vlevo
raz
Ln přísun k Pn a
Ln nepatrný úkrok s mírným natočením trupu vpravo,
špi Ln směřuje mírně vpravo
dva
Pn přísun k Ln a

dvojkročka

Pn úkrok stranou
raz
Ln přísun k Pn a
Pn úkrok stranou s mírným vytočením těla i špi vlevo
dva
Ln Přísun k Pn a
Ln úkrok stranou
raz
Pn přísun k Ln a
Ln úkrok stranou s mírným vytočením těla i špi vpravo
dva
Pn přísun k Ln a

Tyto kroky platí jak pro pána tak pro dámu a při tanci se stále opakují, je důležité dbát na natáčení těla na opačnou stranu – jako např. při úkroku levou vpravo (Kos, 1973).

Točená čelná pravonož (slov. krútená)

Vycházíme ze základního čardášového čelného postavení ve stoji přednožném pravou. Špičky přednožných nohou obou tanečníků jsou položeny těsně vedle sebe, ale z vnější strany chodidel. Otáčení páru napravo nebo nalevo provádíme přenesením váhy těla na přednožnou nohu s mírným pokrčením v kolení na každou lichou dobu taktu. Na každou druhou dobu se odráží oba dva druhou nohou, což umožňuje stále rychlejší otáčení. Čím rychleji se tancující točí, tím lépe se jim čelná točená tancuje, neboť jim pomáhá odstředivá síla.

Změnu směru v otáčení provedeme rázným přidupnutím vnější nohy, čímž zastavíme pohyb a vyměníme nohy (takže je nyní levá vpřed), a odrazem vnější nohy se otáčíme na druhou stranu (Kos, 1973).

Prezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat)
Stránky fakulty sportovních studií MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2009  

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.