APFYc Patologická fyziologie- cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. Vendula Bartáková, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Michal Jurajda, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Jan Máchal, Ph.D. (cvičící)
prof. RNDr. Michal Masařík, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lukáš Pácal, Ph.D. (cvičící)
prof. MUDr. Anna Vašků, CSc. (cvičící)
Mgr. Katarína Chalásová, Ph.D. (pomocník)
Věra Ježková (pomocník)
Garance
prof. MUDr. Anna Vašků, CSc.
Ústav patologické fyziologie – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: MUDr. Michal Jurajda, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav patologické fyziologie – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
APFYc/01: každé sudé pondělí 15:30–19:30 B11/334
APFYc/02: každé sudé pondělí 15:30–19:30 B11/334
APFYc/03: každé sudé pondělí 15:30–19:30 B11/334
APFYc/04: každé liché pondělí 15:30–19:30 B11/334
APFYc/05: každé liché pondělí 15:30–19:30 B11/334
APFYc/06: každé liché pondělí 15:30–19:30 B11/334
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu je student schopen popsat aplikace moderních metodologií v medicíně (EKG, doplerometrie, molekulárně biologická metodologie včetně experimentu na zvířatech a statistického hodnocení experimentálních dat), se zvláštním zaměřením na profilovou problematiku Ústavu patologické fyziologie-DNA diagnostiku komplexních nemocí.
Výstupy z učení
Student vysvětlí význam a principy DNA diagnostiky na detekci I/D ACE polymorfismu pomocí metodiky PCR
Student vysvětlí princip ultrazvukového a dopplerometrického vyšetření cév, základní patologie periferních cév (insuficience venózních chlopní, ischemie, zkraty, steal syndromy)
Student interpretuje kontinuální záznam EKG u pokusného zvířete při jednotlivých patologických stavech, popíše nálezy na záznamu EKG
Student rozlišuje EKG záznamy nejčastěji se vyskytujících arytmií Student demonstruje znalost indikací a principu 24h-monitorování krevního tlaku, fyziologických a patologických křivek v záznamu
Student rozlišuje metody vyšetření krevního tlaku a tepové frekvence, indikace k ambulantnímu monitorování krevního tlaku (AMTK), vývoj krevního tlaku a tepové frekvence při zátěžových testech (izometrická zátěž, cvičení)
Student demonstruje základní statické a dynamické parametry zjišťované během spirometrického vyšetření a jejich vztah k plicním obstrukčním a restrikčním chorobám
Student popíše rozvoj renální ischémie na základě experimentu na zvířeti
Student demonstruje princip diagnostiky diabetu zátěžovým testem (oGTT) na zvířecím modelu experimentálně vyvolaného diabetu (alloxan)
Student vyjmenuje parametry klinicky využitelné v popisu stavu výživy (kalorimetrie, BMI, WHR index, váha, tloušťka kožní řasy, bioimpedance, DEXA)
Osnova
  • Patofyziologie jako vědní obor. Principy a etické zásady provádění experimentů na zvířatech. Zpracování experimentálních dat, základy statistiky.
  • Arytmologie (seminář). Experimentálně navozené renální selhání - EKG průkaz hyperkalémie.
  • Ateroskleróza (seminář). Experimentálně navozená ateroskleróza - hodnocení remodelace cév. Doppler
  • Přehled metod molekulární biologie využívaných v patofyziologii (demonstrace vybraných lab. metod), význam DNA diagnostiky - detekce I/D polymorfizmu v genu pro ACE.
  • Poruchy příjmu potravy, demonstrace měření tělesného tuku přístrojem BODYSTAT
  • Spirometrické vyšetření. Esenciální hypertenze, jednorázové vyšetření krevního tlaku a tepové frekvence a ambulantní 24 hodinové monitorování krevního tlaku. EKG-technické aspekty
  • Diabetes mellitus – patofyziologie a diagnostika. Exp. navozený diabetes mellitus – průkaz glukózovým tolerančním testem.
Literatura
Výukové metody
praktická cvičení v laboratoři, diskuse s učitelem, komentované video
Metody hodnocení
Zápočet je udělován na základě docházky na praktická cvičení a složení psaného testu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Skupiny 1, 2 budou absolvovat výuku v 1., 3., 5., 7., 9., 11. a 13. Skupiny 3, 4 v týdnech 2., 4., 6., 8., 10., 12. a 14.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.