BAVP021c Vývojová psychologie - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2014
Rozsah
celkem 7. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Jahnová (cvičící)
Garance
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Gynekologicko-porodnická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště reprodukční medicíny – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Dodavatelské pracoviště: Gynekologicko-porodnická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště reprodukční medicíny – Lékařská fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: porozumění a osvojení si teoreticko-metodologických koncepcí vývojové psychologie ve vztahu k oboru porodní asistence, hlubší porozumění a osvojení si důležitých metod, pojmů a teorií, které se především vztahují k ranému věku dětí, na základě osvojených znalostí hlouběji pochopit specifika raného věku dětí.
Osnova
  • Vývojová psychologie-základní pojmy-fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze, aktuální geneze, vývojová změna, vývoj, vývojové stádium, vývojová krize, činitelé duševního vývoje, kritická senzitivní období. Vývojové teorie-psychodynamické, psychosexuální, psychosociální stupně vývoje, kognitivní teorie vývoje, teorie připoutání (attachment), subjektivní pohoda (well-being). Charakteristika období z hlediska kognitivního, emocionálního a sociálního vývoje-prenatální, novorozenecké, kojenecké a batolecí, předškolní a mladší školní věk, adolescence-časná, střední, pozdní, dospělost, stárnutí a stáří.
Literatura
  • Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1.vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
  • Vývojová psychologie:PSY03: soubor textů pro kombinované studium podzimní semestr 2002. I. Edited by Eva Pavlíková-Lenka Lacinová. v Brně: Fakulta sociálních studií MU, 2002. 1.sv.
  • Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakl. Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 8024609568
  • Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Edited by Josef Langmeier. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. ISBN 8020100987
  • Novotná,Lenka,Miloslava Hříchová a Jana Miňhová. Vývojová psychologie, 3.vyd. Plzeň. Západočeská univerzita v Plzni,2004, 82 s. ISBN 80-7043-281-0.
  • Vymětal, Ja. Lékařská psychologie. 3. aktualiz.vyd.Praha: Portál, 2003. 397 s.ISBN 80-7178-740-X.
  • Langmeier,Josef a dana Krejčířová. Vývojová psychologie.2. aktualiz. vyd.Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
Výukové metody
Typ výuky-přednáška-1 hod., cvičení-1 hod.Požadavky k ukončení cvičení, forma ukončení zápočet. Aktivní 80% účast ve výuce, prezentace vlastní osoby studenta(představení se-anamnestické údaje, vzdělání, rodina, profesní zaměření, koníčky, práce se skupinou). Předpokládá se aktivní zapojení, práce ve dvojicích, ve skupinách.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení přednášky- bude zadáno vypracování písemné práce na téma-5 daných témat a 1 téma vlastní dle daných požadavků. Forma zkoušky- předmět je zakončen kolokviem, který má písemnou podobu. Výsledek testu je bodově hodnocen v rozsahu 0-25 bodů. Minimální počet bodů je 20.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016.