BHZL0222p Zubní lékařství II - přednáška

Lékařská fakulta
jaro 2023
Rozsah
4/0/0. 60. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
doc. MUDr. Sonia Bartáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Petra Borkovcová (přednášející)
doc. MUDr. Pavlína Černochová, Ph.D. (přednášející)
MDDr. Zuzana Marinčák Vranková, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Jaroslav Pernica (přednášející)
doc. MUDr. Lenka Roubalíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Petr Svoboda, Ph.D. (přednášející), MUDr. Jaroslav Pernica (zástupce)
Garance
doc. MUDr. Lenka Roubalíková, Ph.D.
Stomatologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Stomatologická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí u sv. Anny v Brně – Lékařská fakulta
Rozvrh
St 15. 2. 12:00–13:40 KOM 200, Čt 16. 2. 7:00–8:40 KOM 410, St 22. 2. 12:00–13:40 KOM 200, Čt 23. 2. 7:00–8:40 KOM 410, St 1. 3. 12:00–13:40 KOM 200, Čt 2. 3. 7:00–8:40 KOM 410, St 8. 3. 12:00–13:40 KOM 200, Čt 9. 3. 7:00–8:40 KOM 410, St 15. 3. 12:00–13:40 KOM 200, Čt 16. 3. 7:00–8:40 KOM 410, St 22. 3. 12:00–13:40 KOM 200, Čt 23. 3. 7:00–8:40 KOM 410, St 29. 3. 12:00–13:40 KOM 200, Čt 30. 3. 7:00–8:40 KOM 410, St 5. 4. 12:00–13:40 KOM 200, Čt 6. 4. 7:00–8:40 KOM 410, St 12. 4. 12:00–13:40 KOM 200, Čt 13. 4. 7:00–8:40 KOM 410, St 19. 4. 12:00–13:40 KOM 200, Čt 20. 4. 7:00–8:40 KOM 410, St 26. 4. 12:00–13:40 KOM 200, Čt 27. 4. 7:00–8:40 KOM 410, St 3. 5. 12:00–13:40 KOM 200, Čt 4. 5. 7:00–8:40 KOM 410, ...
Předpoklady
BHZL0121p,BHZL0121c
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
a) orientovat s v léčivech, zdravotnických prostředcích a kosmetických přípravcích, které jsou využívány při prevenci a léčbě chorob dutiny ústní, b) prakticky aplikovat zásady ochrany při práci, bezpečného a správného použití takových látek. c) orientovat se v programech podpory veřejného zdraví, které jsou zaměřeny do oblasti orálního zdraví, d) chápat význam kolektivní a individuální výchovy v oblasti orálního zdraví, e) správně odebrat anamnézu a provést orientační extraorální vyšetření, f) správně stanovit individuální úroveň orálního zdraví a doporučit vhodné postupy jeho udržení a rozvoje, g) optimálně zvolit a samostatně provést intervenční postupy pro obnovu orálního zdraví na základě profylaxe a léčby, a to v rozsahu kompetencí a na základě indikace zubního lékaře, h) chápat základní faktory vzniku a rozvoje onkologických onemocnění se vztahem k dutině ústní a vyhledávat suspektní nálezy pro další verifikaci zubní lékařem, i) chápat zásadní význam spolupráce v rámci dentálního týmu, která směřuje také k udržení a podpoře veřejného a individuálního zdraví.j) znát a správně interpretovat rizikové faktory vzniku zubního kazu a optimálně zvolit strategii prevence jeho vzniku, k) znát a správně interpretovat rizikové faktory vzniku nekariézních lézí dutiny a optimálně zvolit strategii prevence jejich vzniku, l) znát a správně interpretovat rizikové faktory vzniku chorob parodontu a optimálně zvolit strategii prevence jejich vzniku, m) provádět účinně strategie remineralizace a profylaktického pečetění, n) provádět správné, vědecky zdůvodněné odborné poradenství v oblasti volby prostředků a nástrojů pro domácí individuální péči o dutinu ústní, o) provádět ve spolupráci s dalšími odborníky prevenci chorob dutiny ústní také v závislosti na věku pacienta, p) znát zásady prevence úrazů obličejové etáže. r) pochopit principy použití a střídání jednotlivých dezinfekčních přípravků na plochy a nástroje. s) poznat legislativní požadavky na výběr dezinfekcí do zdravotnických zařízení. t) pochopit princip fungování ambulantních zdravotnických zařízení u) seznámit se s obecnými požadavky na prostorové a věcné vybavení ordinací dentální hygieny a zásadami sestavování provozních řádů a dezinfekčních plánů, v) identifikovat rizikové body v rámci zásad bezpečnosti práce ve zdravotnickém zařízení.
Výstupy z učení
1. Výchovná činnost v rámci zubní prevence. 2. Význam preventivní péče na úseku dentální hygieny. 3. Stanovení úrovně individuální hygieny, indexy. 4. Anamnéza, extraorální vyšetření. 5. Dle indikace ZL vstupní a kontrolní vyšetření dutiny ústní. Zejména: zhodnocení stavu parodontu a měkkých tkání, orientační zhodnocení stavu chrupu a jeho kazivosti. Profylaxe onemocnění dutiny ústní. 6. Profylaktické a léčebné zákroky na tvrdých a měkkých tkáních pro primární, sekundární a terciární prevenci. 7. Onkologická prevence. 8. Vznik, rozvoj, prevence a léčba zubního kazu. 9. Vznik, rozvoj, prevence a léčba nekariézních lézí. 10. Prevence onemocnění měkkých tkání dutiny ústní. 11. Programy podpory orálního zdraví. 12. Stomatologický tým. 13. Legislativní požadavky na provoz poskytování zdravotnických služeb dentální hygieny. Zdravotnická dokumentace. 14. Role farmakologie v prevenci onemocnění dutiny ústní. 15. Ovlivnění bolesti a zánětu v dutině ústní. 16. Specifická a nespecifická antimikrobiální terapie. 17. Přehled léčiv, zdravotnických prostředků a kosmetických přípravků pro prevenci a léčbu chorob dutiny ústní. 18. Dezinfekce. 19. Ochrana zdraví při práci. Ochrana zdraví dalších pacientů.
Osnova
  • 1. Výchovná činnost v rámci zubní prevence. 2. Význam preventivní péče na úseku dentální hygieny. 3. Stanovení úrovně individuální hygieny, indexy. 4. Anamnéza, extraorální vyšetření. 5. Dle indikace ZL vstupní a kontrolní vyšetření dutiny ústní. Zejména: zhodnocení stavu parodontu a měkkých tkání, orientační zhodnocení stavu chrupu a jeho kazivosti. Profylaxe onemocnění dutiny ústní. 6. Profylaktické a léčebné zákroky na tvrdých a měkkých tkáních pro primární, sekundární a terciární prevenci. 7. Onkologická prevence. 8. Vznik, rozvoj, prevence a léčba zubního kazu. 9. Vznik, rozvoj, prevence a léčba nekariézních lézí. 10. Prevence onemocnění měkkých tkání dutiny ústní. 11. Programy podpory orálního zdraví. 12. Stomatologický tým. 13. Legislativní požadavky na provoz poskytování zdravotnických služeb dentální hygieny. Zdravotnická dokumentace. 14. Role farmakologie v prevenci onemocnění dutiny ústní. 15. Ovlivnění bolesti a zánětu v dutině ústní. 16. Specifická a nespecifická antimikrobiální terapie. 17. Přehled léčiv, zdravotnických prostředků a kosmetických přípravků pro prevenci a léčbu chorob dutiny ústní. 18. Dezinfekce. 19. Ochrana zdraví při práci. Ochrana zdraví dalších pacientů.
Literatura
    povinná literatura
  • MAZÁNEK, Jiří a František URBAN. Stomatologické repetitorium. Online. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003. 455 s. ISBN 8071698245. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • PAZDERA, Jindřich. Základy ústní a čelistní chirurgie. Online. 4. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 332 stran. ISBN 9788024449159. [citováno 2024-04-23] info
  • MINČÍK, Jozef, Ľuboš HARVAN, Ján KOVÁČ, Silvia TIMKOVÁ, Margaréta TOMÁŠOVÁ a Marcela ŠATENKOVÁ. Propedeutika : terapeutické zubné lekárstvo. Online. Martin: EuDent, 2015. 203 stran. ISBN 9788097205799. [citováno 2024-04-23] info
  • Zubní lékařství : propedeutika. Online. Edited by Jiří Mazánek. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. 569 s. ISBN 9788024735344. [citováno 2024-04-23] info
  • ŠEDÝ, Jiří. Kompendium stomatologie I. Online. 1. vyd. Praha: Triton, 2012. xxxiii, 11. ISBN 9788073875435. [citováno 2024-04-23] info
  • ČERNOCHOVÁ, Pavlína. Ortodoncie - Etiologie ortodontických anomálií. Online. In Stomatologie pro studující všeobecného lékařství, dodatek skript. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, [citováno 2024-04-23] info
  • WEBEROVÁ, Zuzana a Chaitra RAMANATHAN. Ortodoncie pro studenty zubního lékařství. Online. 1. vyd. Hradec králové: Nucleus HK, 2008. 77 s. ISBN 9788087009499. [citováno 2024-04-23] info
  • DOSTÁLOVÁ, Taťjana. Fixní a snímatelná protetika. Online. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 220 s. ISBN 8024706555. [citováno 2024-04-23] info
  • KAMÍNEK, Milan a Marie ŠTEFKOVÁ. Ortodoncie.. Online. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. 109 s. ISBN 8024402041. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
Předmět je ukončen formou písemného testu, přičemž k jeho úspěšnému absolvování alespoň stupně E je nutné získat nejméně 70 % bodů. V testu je 15 otázek. Student volí z možností, přičemž jen jedna je správná, nebo aktivně odpovídá na otázku. Na vypracování testu je 30 minut. Po této době se test automaticky uzavírá. Vyučující nemá možnost do časového limitu zasáhnut. Podmínkou zápočtu je vypracování seminární práce na předem konzultované téma nebo recenze odborného článku a splnění níže uvedených kritérií. Student si může téma seminární práce nebo recenze sám zvolit, přičemž výběr musí uskutečněn a schválen vyučujícím být nejpozději dva měsíce před ukončením semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024.