BPVP021p Vývojová psychologie - přednáška

Lékařská fakulta
jaro 2010
Rozsah
1.5/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Jahnová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D.
Gynekologicko-porodnická klinika – Společná pracoviště s Fakultní nemocnicí Brno - pracoviště reprodukční medicíny – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D.
Rozvrh
Po 22. 2. až Pá 30. 4. Pá 8:00–10:40 122
Předpoklady
BPPS011p Obecná psychologie - přednáška && ZC011 Zacházení s chemickými látkami
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kursu jsou: porozumění a osvojení si teoreticko-metodologických koncepcí vývojové psychologie ve vztahu k oboru porodní asistence; hlubší porozumění a osvojení si důležitých metod, pojmů a teorií, které se především vztahují k ranému věku dětí; na základě osvojených znalostí hlouběji pochopit specifika raného věku dětí;
Osnova
  • Vývojová psychologie – základní pojmy – fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze, aktuální geneze, vývojová změna, vývoj, vývojové stádium, vývojová krize, činitelé duševního vývoje, kritická senzitivní období; Vývojové teorie – psychodynamické, psychosexuální, psychosociální stupně vývoje, kognitivní teorie vývoje, teorie připoutání (attachment), subjektivní pohoda (well-being); Charakteristika období z hlediska kognitivního, emocionálního a sociálního vývoje – prenatální, novorozenecké, kojenecké a batolecí, předškolní a mladší školní věk, adolescence – časná, střední, pozdní, dospělost, stárnutí a stáří;
Literatura
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. 368 stran. ISBN 9788024712840. 2006. URL info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum. 467 s. ISBN 9788024609560. 2005. info
  • NOVOTNÁ, Lenka, Miloslava HŘÍCHOVÁ a Jana MIŇHOVÁ. Vývojová psychologie. 3. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. 82 s. ISBN 8070432810. 2004. info
  • VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál. 397 s. ISBN 80-7178-740-X. 2003. info
  • Vývojová psychologie : PSY703 : soubor textů pro kombinované studium podzimní semestr 2002. Edited by Eva Pavlíková - Lenka Lacinová. V Brně: Fakulta sociálních studií Masarykovy university. 1 sv. 2002. info
  • Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál. 522 s. ISBN 80-7178-308-0. 2000. info
  • LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum. 284 s. 1991. info
Výukové metody
Typ výuky - přednáška - 1,5 hodiny, cvičení - 1,5 hodiny. Požadavky k ukončení cvičení, forma ukončení zápočet - Aktivní 80% účast ve výuce, prezentace vlastní osoby studenta (představení se - anamnestické údaje, vzdělání, rodina, profesní zaměření, koníčky, práce se skupinou). Předpokládá se aktivní zapojení, práce ve dvojicích, skupinkách.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení přednášky - s požadavky ke splnění kolokvia budou studentky seznámeny písemnou formou, bude zadáno vypracování písemné práce na téma /5 daných témat a 1 téma vlastní/ dle daných požadavků - struktura písemné práce, forma práce, úprava úvodní strany, rozsah a úprava práce. Obsahem práce mohou být osobní zkušenosti či osobní úvahy, příklady a citace z odborné literatury. Hodnotit se bude schopnost přehledně uchopit téma, vyjádřit vlastní názor, pracovat s literaturou. Obsahovou a odbornou kvalitu práce posoudí vyučující, ten rozhodne, zda písemná práce splňuje požadavky a vyčerpává zvolené téma v daném rozsahu. Forma zkoušky - předmět je zakončen kolokviem, který má písemnou podobu. Výsledek testu je bodově hodnocen v rozsahu 0-25 bodů. Minimální počet bodů je 20. Celkové hodnocení předmětu - celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledkem za písemnou seminární práci (45%) a výkonem při kolokviu (65%).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011.