BVED0311c Edukace v práci nutričního terapeuta - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/1/0. 15. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 5. 11. 7:00–8:40 F01B1/309, Po 12. 11. 7:00–8:40 F01B1/309, Po 19. 11. 7:00–8:40 F01B1/309, Po 26. 11. 7:00–8:40 F01B1/309, Po 3. 12. 7:00–8:40 F01B1/309, Po 10. 12. 7:00–8:40 F01B1/309, Po 17. 12. 7:00–8:40 F01B1/309
Předpoklady
BVZP021p Základy pedagogiky - předn.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Umožnit studentovi procvičit své znalosti a dovednosti, které získal v přednáškách daného předmětu v rámci modelových situací s přihlédnutím na studovaný program. Následně takto získané vědomosti a dovednosti prakticky zúročí ve své klinické praxi. Vypracování seminární práce zaměřené na problematiku edukace pacienta, případně rodinného příslušníka a její prezentace.
Výstupy z učení
Student je schopen:
- posoudit pacienta/klienta a projektovat, realizovat, zhodnotit edukační proces u něho vzhledem k jeho věkovým i individuálním zvláštnostem.
- vypracovat a použít edukační materiál při edukaci.
Osnova
  • Cvičení: Vypracování seminární práce a její prezentace zaměřenou na problematiku edukace pacienta, klienta, případně rodinného příslušníka. STRUKTURA EDUKAČNÍ PRÁCE - práce bude odevzdána v písemné podobě a vyvěšena na ISU - materiál bude obsahovat maximálně 2 soubory na ISU Struktura práce: 1. Úvodní strana: - jméno a příjmení - ročník - akademický rok - studijní obor - forma studia - název edukační práce - cílová skupina (rodina, pacient, zdravotník, veřejnost,…) – u dětí je nutno uvést věk - hlavní cíl edukace 2. Dlouhodobý edukační plán na zvolené téma: - rozpracování dlouhodobého edukačního plánu pro danou problematiku na jednotlivé edukační jednotky (lekce) – minimálně tři - každá edukační lekce bude obsahovat : a) název problematiky b) časový údaj jak dlouho bude edukační jednotka trvat c) edukační cíl pro zvolené téma d) metodu edukace (přednáška, rozhovor,…) e) formu edukace (skupinová, hromadná, individuální,…) f) kdo bude edukovat (lékař, sestra, nutriční terapeut,…) g) kde bude edukace prováděna (doma, ambulance, ošetřovací jednotka,…) h) pomůcky, které budou použity i) osnova edukační lekce j) formulář pro záznam edukace (nevyplněný, pro všechny edukační lekce jeden) k) použitá literatura (nutno dodržet citační etiku, citace dle norem) 3. Edukační lekce - podrobné rozpracování jedné edukační jednotky: a) název problematiky b) časový údaj jak dlouho bude edukační jednotka trvat c) edukační cíl d) formu edukace (skupinová, hromadná, individuální,…) e) kdo bude edukovat (lékař, sestra, dietní sestra,…) f) kde bude edukace prováděna (doma, ambulance, ošetřovací jednotka,…) g) pomůcky, které budou použity h) metodu edukace – zpracování vlastního obsahu zvolené metody (podrobně) i) edukační materiál – který bude Vámi zpracován DLE POKYNŮ (viz příloha) za edukační materiál není považována Power Pointová prezentace
Literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
  • KYASOVÁ, Miroslava. Edukace žen v sebevyšetřování prsu v rámci primární zdravotní péče. In Ochrana života V. Trnava: Trnavská univerzita, 2004, s. 117-119. ISBN 80-89104-69-X. info
  • Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia :Sborník příspěvků z vědecké konference s mezinárodní účastí : Hradec Králové, 21.-23.9.2001. Edited by Ján Jesenský. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 310 s. ISBN 80-7041-041-8. info
  • ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. [1. vyd.]. Martin: Osveta, 2002, 95 s. ISBN 8080631085. info
  • MAŇÁK, Josef. Jan Průcha:Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Komenský. Brno: PdF MU v Brně, 1998, roč.122, 7-8, s. 172. ISSN 0323-0449. info
  • BASTL, Pavel a Vlastimil ŠVEC. Zdravotník lektorem. 1. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997, 122 s. ISBN 80-7013-251-5. info
  • LEmon Material On Nursing. Translated by Marta Staňková - Jana Heřmanová. 1. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1996, 184 s. ISBN 80-7013-234-5. info
  • Ošetrovateĺstvo 2 :koncepcia, ošetrovateĺský proces a prax. Edited by Barbara Kozierová. 1. vyd. Martin: Vydavateľstvo Osveta, 1995, xvii, 839-. ISBN 80-217-0528-0. info
Výukové metody
cvičení
Metody hodnocení
Zápočet je udělen na základě: - 100% účasti ve cvičení, - vypracování edukačních materiálů na zvolené téma u zadané skupiny klientů a praktická ukázky jeho použití (na základě požadované osnovy) - odevzdání seminární práce v písemné podobě a její zveřejnění na ISU. Osnova: 1.Úvodní strana: jméno a příjmení, ročník, akademický rok, studijní obor, forma studia, název edukační práce, cíl celé edukace, cílová skupina (rodina, pacient, zdravotník, veřejnost,…) – u dětí je nutno uvést věk 2.Dlouhodobý edukační plán pro ošetřovatelskou diagnózu neznalost pojmu na zvolené téma: - rozpracování dlouhodobého edukačního plánu pro danou problematiku na jednotlivé edukační hodiny (lekce) - každá edukační lekce bude obsahovat : a)název problematiky b)časový údaj jak dlouho bude edukační lekce trvat c)edukační cíl d)metodu edukace (přednáška, rozhovor,…) e)formu edukace ( skupinová, hromadná, individuální,…) f)kdo bude edukovat (lékař, sestra, nutriční asistent,…) g)kde bude edukace prováděna (doma, ambulance, ošetřovací jednotka,…) h)pomůcky, které budou použity i)osnova edukační lekce j)formulář pro záznam edukace (nevyplněný) k)použitá literatura 3. Edukační hodina (lekce) - podrobné rozpracování jedné edukační lekce, která bude prezentována a) název problematiky b) časový údaj jak dlouho bude edukační jednotka trvat c) edukační cíl d) formu edukace ( skupinová, hromadná, individuální,…) e) kdo bude edukovat (lékař, sestra, nutriční terapeut,…) f) kde bude edukace prováděna (doma, ambulance, ošetřovací jednotka,…) g) pomůcky, které budou použity h) metodu edukace – zpracování vlastního obsahu zvolené metody (podrobně) i) použitá literatura j) edukační materiál – který bude Vámi zpracován na danou problematiku (edukační leták, videokazeta, plakát, loutka,…- fantazii se meze nekladou) za edukační materiál nejsou považovány prezentace Power Pointu
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.