BVPL0111p Psychologie - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2009
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jana Severová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D.
Rozvrh
Út 7:00–8:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout základní vědomosti z psychologie osobnosti, z ontogenetického vývoje psychiky, s metodami poznávání osobnosti, se strukturou a dynamikou osobnosti, s regulačními obrannými psychickými mechanismy, s psychologickými vyšetřovacími metodami, s rolí zdravotníka, psychickou reaktivitou nemocného, se zvládáním úzkosti, agresivity a deprese psychologickými prostředky.
Osnova
  • Definice oboru, dělení psychologických věd a předmět psychologie. Metody psychologického zkoumání.Historie psychologie. Významné osobnosti v historii psychologie. Vývojová psychologie. Dynamické koncepce ontogenese. Prenatální období a porod. Předškolní věk, školní věk, puberta, adolescence, dospělost, stáří. Poznávací procesy a motivace lidského chování, jejich charakteristiky a změny pod vlivem sociálních faktorů Osobnost, struktura osobnosti. Typologie osobnosti. Regulační mechanismy, obranné mechanismy osobnosti. Osobnost pacienta a zdravotnického pracovníka, prvky vlivu zdravotnického prostředí na pacienty a zdravotníky. Psychická reaktivita nemocného.Burn-out syndrom. Psychoneuroimunologie .Vymezení oboru. Zvládání úzkosti, deprese a agrese psychologickými prostředky. Motivace, základní pojmy. Komunikace, typy rozhovoru. Sociální komunikace a specifika komunikace ve zdravotnictví. Vhodné a nevhodné styly, chyby a omyly v komunikaci zdravotníka a pacienta. Sdělování informací. Asertivita její praktické využití v jednání a komunikaci ve zdravotnictví Psychologie obchodu – definice, předmět. Psychologie propagace a reklamy – cíle, způsob vlivu a různé formy reklamních prostředků
Literatura
  • HONZÁK, Radkin. Základy psychologie. 1. vyd. Praha: Galén, 2006, 132 s. ISBN 8024611384. info
  • MILLER, William R. a Stephen ROLLNICK. Motivační rozhovory : příprava lidí ke změně závislého chování. Edited by Petra Winnette. 1. vyd. v českém jazyce. Tišnov: Sdružení SCAN, 2003, xviii, 311. ISBN 8086620093. info
  • VYSEKALOVÁ, Jitka a Růžena KOMÁRKOVÁ. Psychologie reklamy. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2002, 264 s. ISBN 8024704021. info
Výukové metody
Během přednášek se využívá dataprojektor.
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou interaktivních přednášek. Podmínkou udělení kolokvia je absolvování povinné výuky v plném rozsahu. Předmět je ukončen koloviem, který se skládá z písemného testu a ústní rozpravy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.