BVVP0533c Výživa v ochraně a podpoře veřejného zdraví III - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 30. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc. (cvičící)
Mgr. Kamila Jančeková, Ph.D. (cvičící)
MVDr. Halina Matějová (cvičící)
Mgr. Veronika Suchodolová (cvičící)
Garance
prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc.
Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: MVDr. Halina Matějová
Dodavatelské pracoviště: Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 10:00–12:30 A21/107
Předpoklady
BVVP0422c Výž. v ochr. a p. veř.zdr.II-c
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na problematiku výživy populace a populačních skupin zdravých jedinců (s ohledem na specifika těhotných žen, dětí a adolescentů, seniorů), výživu ve sportu, alternativní způsoby stravování a výživové poradenství. Dále je zaměřen na vztah výživy a zdraví, výživy v etiologii a prevenci neinfekčních nemocí s hromadným výskytem, zahrnuje rovněž nutriční epidemiologii a problematiku ochrany spotřebitele. Například seznámit studenty se základními poznatky legislativy na úseku ochrany spotřebitele v EU a ČR a s fungováním systémů rychlé výstrahy jak celosvětovými, tak se systémy EU. Dále seznámit s fungováním státního dozoru jak preventivního, tak běžného na úseku ochrany veřejného zdraví. Obsahuje témata zaměřená na aktivní přístup člověka k ochraně vlastního zdraví i svého okolí.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu bude student schopen:
- podporovat výběr vhodných potravin, definovat úlohu výživy a zdraví na komunitní úrovni (škola, regionální politika, rizikové skupiny obyvatelstva),
- využít deskriptivních a analytických studií k výzkumu vztahu mezi výživou a zdravím,
- vytvořit preventivní programy a hrát aktivní úlohu při výchově ke zdraví.
Osnova
  • Výživová spotřeba. 24 – hod. recall. Potravinové skupiny, WHO skóre vlastního jídelníčku. Metoda výživových zvyklostí (FFQ), výživová anamnéza vlastní jídelníček. Globální spotřeba. Databáze nutričních hodnot potravin a jejich využití ve výživě.Tabulky výživových hodnot potravin ( jak nakoupeno, jedlý podíl, jak snědeno). Software pro 24 – hod. recall. Výpočet 24 hod. spotřeby v živinách a energii. Výživový stav. Hodnocení výživového stavu, antropometrické metody, vlastní měření. Hodnocení výživového stavu – biochemické metody, cholesterol, HDL, TG. Různé podoby výživových doporučení. Kojení – kazuistiky. Osteoporóza – výpočet příjmu vápníku. Obezita metody snižování nadváhy. Kognitivně behaviorální přístup. Projekt epidemiologické studie. Příprava modelového projektu. Příprava modelového projektu – správná výživa školních dětí. Příprava modelového projektu – prevence kolorektálního karcinomu.Tvorba modelového intervenčního projektu na vybrané téma, jeho hodnocení a prezentace. Záznam jídelníčků společného stravování: jesle, MŠ, ZŠ, SŠ, domov dětí, domov důchodců. Hodnocení získaných jídelníčků společného stravování. Návrh intervenčních materiálů a edukačních materiálů. Hodnocení připravených intervenčních materiálů. Aktuální otázky ve výživě – funkční potraviny, náhražky tuků a cukru,, alkohol ve výživě, doplňky výživy – možnosti a omezení, geneticky modifikované organismy, rizika alternativního způsobu stravování. Kritické čtení literatury - hodnocení vybraných titulů a článků, pořadů s tématikou výživy, populárních diet.
Literatura
  • DUYFF, Roberta Larson. Academy of nutrition and dietetics complete food and nutrition guide. 5th edition. Boston: Houghton Mifflin Harcourt, 2017, xii, 802. ISBN 9780544520585. info
  • Krause's food & the nutrition care process. Edited by L. Kathleen Mahan - Janice L. Raymond. 14th edition. St. Louis, Missouri: Elsevier, 2017, xvii, 1134. ISBN 9780323340755. info
  • LEE, Robert D. a David C. NIEMAN. Nutritional assessment. Sixth edition. New York, N.Y.: McGraw-Hill Education, 2013, xii, 500. ISBN 9780078021336. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole : aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2006, 223 s. ISBN 8073670615. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
  • Manuál prevence v lékařské praxi. Edited by Kamil Provazník - Lumír Komárek. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2001, 63 s. ISBN 8070711949. info
  • Manuál prevence v lékařské praxi. Edited by Kamil Provazník - Lumír Komárek. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 1999, 55 s. ISBN 8070711353. info
  • Manuál prevence v lékařské praxi. Edited by Kamil Provazník - Lumír Komárek - Hana Provazníková. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 1998, 140 s. ISBN 8070711086. info
  • PROVAZNÍK, Kamil. Manuál prevence v lékařské praxi : souborné vydání. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1998, 622 s. ISBN 8070710802. info
  • Prevence v primární péči : doporučené postupy WHO. Edited by Kamil Provazník - Lumír Komárek. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 1997, 135 s. ISBN 8070711078. info
  • PROVAZNÍK, Kamil. Manuál prevence v lékařské praxi II - výživa. 1.vyd. Praha: SZÚ, 1995. info
  • Manuál prevence v lékařské praxi 1 :prevence poruch a nemocí. Edited by Kamil Provazník. 2. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 1994, 137 s. ISBN 80-7168-387-6. info
Výukové metody
Jako výuková forma se užívají semináře, cvičení a standardní trénink.
Metody hodnocení
závěrečný písemný test, zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.