BZOP0251x Odborná praxe v NP a složkách IZS I

Lékařská fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/160/0. 160. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Michal Pospíšil (cvičící)
Garance
Mgr. Michal Pospíšil
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Michal Pospíšil
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
St 15. 2. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, St 22. 2. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, St 1. 3. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, St 8. 3. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, St 15. 3. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, St 22. 3. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, St 29. 3. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, St 5. 4. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, St 12. 4. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, St 19. 4. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, St 26. 4. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Čt 27. 4. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, St 3. 5. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Čt 4. 5. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, St 10. 5. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Pá 12. 5. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, St 17. 5. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Čt 18. 5. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Pá 19. 5. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno
Předpoklady
BZPO011c Ošetř. postupy - cvičení
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je praktického charakteru. Jeho cílem je postupná adaptace studentů na nemocniční prostředí a prostředí zdravotnické záchranné služby. Umožňuje aplikaci teoretických poznatků v podmínkách klinických pracovišť a pracovišť přednemocniční i nemocniční neodkladné péče. Seznamuje se základní ošetřovatelskou péčí na standardních typech oddělení, oddělení dlouhodobé i paliativní péče. Předmět seznamuje studenty s prací složek ambulantních, i péčí specializovanou, charakteristickou pro přednemocniční a nemocniční neodkladnou péči. Studenti pracují pod vedením školitelů klinické praxe na akreditovaných pracovištích. Pracoviště mají logickou návaznost ve směru od péče standardní k vysoce specializované. Studenti budou schopni identifikace individuálních bio-psycho-socio-spirituálních potřeb klientů s použitím diagnostického algoritmu, navrhnout, prakticky realizovat a vyhodnotit účinnost plánu péče v součinnosti multidisciplinárního týmu, aplikovat teoretické znalosti do praxe.
Výstupy z učení
Student po ukončení předmětu:
- má instruktivní vědomosti, dovednosti, návyky a pracovní stereotypy/algoritmy ošetřování nemocných na odděleních standardní péče,
- získává pracovní stereotypy a jejich upevňování.
Osnova
  • Postupné získávání pracovních stereotypů a jejich upevňování,samostatná práce s dokumentací pacienta, monitorování jeho potřeb,sestavování a realizace ošetřovatelského plánu v přirozených podmínkách, průběžné hodnocení realizovaných ošetřovatelských činností, změny v intervencích, vedoucí k úpravě zdravotního stavu pacienta,respektování zvláštností ošetřovatelské péče u jednotlivých věkových kategorií,předávání informací členům zdravotnického týmu.
  • Organizace práce dispečera operačního střediska zdravotnické záchranné služby, TAPP a TANR, komunikace s volajícími, algoritmy činností a součinnost s dalšími tísňovými službami.
  • Obsluha zdravotnické techniky potřebné k monitorování stavu pacienta/klienta.
  • Práva pacientů a zásady etiky.
  • Pracoviště 2. semestru:
  • Standardní oddělení interní a chirurgická
  • Operační středisko zdravotnické záchranné služby
  • Jednotky hemodialyzační
  • Pracoviště intervenční kardiologie
  • Pracoviště paliativní péče
  • Dětské oddělení standardního typu
  • Spinální jednotka
Literatura
  • Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Edited by Petr Bartůněk - Dana Jurásková - Jana Heczková - Daniel Nalos. 1. vydání. Praha: Grada Publishing. xxxix, 712. ISBN 9788024743431. 2016. info
  • DOBIÁŠ, Viliam. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. 1. vyd. Praha: Grada. 208 s. ISBN 9788024745718. 2013. info
  • LIMMER, Daniel J. a Michael F. O'KEEFE. Emergency care. 12th ed. Boston: Brady. xxxix, 128. ISBN 9780132543804. 2012. info
  • CLASSEN, Meinhard. Diferenciální diagnóza ve schématech. 2. české vyd. Praha: Grada. 104 s. ISBN 9788024735962. 2011. info
  • ZEMAN, Miroslav a Zdeněk KRŠKA. Chirurgická propedeutika. Třetí, přepracované a do. Praha: Grada Publishing. 512 stran. ISBN 9788024737706. 2011. info
  • ŠAMÁNKOVÁ, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada. 134 s. ISBN 9788024732237. 2011. info
  • STEFFEN, Hans-Michael, Reinhard GRIEBENOV, Ingo MEUTHEN, Matthias SCHRAPPE a Dieter ZIEGENHAGEN. Diferenciální diagnostika ve vnitřním lékařství. Translated by Petr Sedláček. 1. české vydání. Praha: Grada. xxii, 391. ISBN 9788024727806. 2010. info
  • HEHLMANN, Annemarie. Hlavní symptomy v medicíně : praktická příručka pro lékaře a studenty. 1. vyd. Praha: Grada. xiv, 450. ISBN 9788024726120. 2010. info
  • BULÍKOVÁ, Táňa. Od symptómu k diagnóze v záchrannej službe : kazuistiky. Martin: Osveta. 138 s. ISBN 9788080633349. 2010. info
Výukové metody
Studenti pracují pod vedením školitelů (mentorů), dle pokynů vyučující zpracovávají seminární práci se zaměřením na ošetřovatelský proces u vybraného pacienta.
Metody hodnocení
Absolvování odborné praxe, plnění předem stanovených cílů a praktické provádění výkonů studenti zaznamenávají do Deníku odborné a individuální praxe. Student je hodnocen na školním formuláři školiteli na jednotlivých pracovištích. Podmínkou ukončení předmětu je odevzdání seminární práce dle zadání vyučující předmětu.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024.