BZOP0453x Odborná praxe v NP složkách a IZS III

Lékařská fakulta
jaro 2022
Rozsah
160. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Michal Pospíšil (cvičící)
Garance
Mgr. Michal Pospíšil
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Michal Pospíšil
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 14. 2. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Út 15. 2. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, St 16. 2. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Čt 17. 2. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Pá 18. 2. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Po 21. 2. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Út 22. 2. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, St 23. 2. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Čt 24. 2. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Pá 25. 2. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Po 28. 2. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Út 1. 3. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, St 2. 3. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Čt 3. 3. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Pá 4. 3. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Po 7. 3. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Út 8. 3. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, St 9. 3. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Čt 10. 3. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, Pá 11. 3. 6:00–13:50 Nemocniční stáže Brno, ...
Předpoklady
BZOP0352x Odb.pr v NP složkách a IZS II && BZPN0332c Ošetřovatelské post. v NP II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je praktického charakteru. Jeho cílem je postupná adaptace studentů na nemocniční prostředí. Seznamuje s péčí specializovanou, charakteristickou pro přednemocniční a nemocniční neodkladnou péči, na odděleních intenzívní péče a anestezie.
Výstupy z učení
Studenti budou schopni identifikace individuálních bio-psycho-socio-spirituálních potřeb klientů s použitím diagnostického algoritmu, navrhnout, prakticky realizovat a vyhodnotit účinnost plánu péče v součinnosti multidisciplinárního týmu, aplikovat teoretické znalosti do praxe.
Získají a upevní si pracovní návyky a stereotypy, potřebné ke komplexní ošetřovatelské péči v podmínkách intenzívní péče.
Budou schopni samostatné ošetřovatelské péče o pacienta, práce s technickým vybavením pracoviště, monitorování potřeb pacienta, práce s dokumentací, sestavování a realizace ošetřovatelského plánu, respektovat zvláštnosti ošetřovatelské péče v závislosti na typu pracoviště, zaznamenávat a předávat informace ostatním členům zdravotnického týmu, ve kterém se postupně stanou aktivními členy.
Osnova
  • Praktická výuka je zaměřená na instruktivní vědomosti, dovednosti, návyky a pracovní stereotypy/algoritmy ošetřování nemocných na odděleních intenzívní péče, na postupné získávání pracovních stereotypů a jejich upevňování, na samostatnou práci s dokumentací pacienta, monitorování jeho potřeb,sestavování a realizaci ošetřovatelského plánu v přirozených podmínkách, průběžné hodnocení realizovaných ošetřovatelských činností, změny v intervencích, vedoucí k úpravě zdravotního stavu pacienta, respektování zvláštností ošetřovatelské péče u jednotlivých věkových kategorií, předávání informací členům zdravotnického týmu.
  • Obsluha zdravotnické techniky potřebné k monitorování stavu pacienta/klienta.
  • Pracoviště 4. semestru:
  • Jednotky intenzívní péče interní a chirurgické
  • Operační sál, anesteziologický úsek
  • Psychiatrická jednotka intenzívní péče
  • Dětská jednotka intenzívní péče
  • Neonatologická jednotka intenzívní péče
  • Operační středisko zdravotnické záchranné služby
Literatura
  • DOBIÁŠ, Viliam. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 208 s. ISBN 9788024745718. info
  • LIMMER, Daniel J. a Michael F. O'KEEFE. Emergency care. 12th ed. Boston: Brady, 2012, xxxix, 128. ISBN 9780132543804. info
  • CLASSEN, Meinhard. Diferenciální diagnóza ve schématech. 2. české vyd. Praha: Grada, 2011, 104 s. ISBN 9788024735962. info
  • ZEMAN, Miroslav a Zdeněk KRŠKA. Chirurgická propedeutika. Třetí, přepracované a do. Praha: Grada Publishing, 2011, 512 stran. ISBN 9788024737706. info
  • ŠAMÁNKOVÁ, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 134 s. ISBN 9788024732237. info
  • STEFFEN, Hans-Michael, Reinhard GRIEBENOV, Ingo MEUTHEN, Matthias SCHRAPPE a Dieter ZIEGENHAGEN. Diferenciální diagnostika ve vnitřním lékařství. Translated by Petr Sedláček. 1. české vydání. Praha: Grada, 2010, xxii, 391. ISBN 9788024727806. info
  • HEHLMANN, Annemarie. Hlavní symptomy v medicíně : praktická příručka pro lékaře a studenty. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, xiv, 450. ISBN 9788024726120. info
  • BULÍKOVÁ, Táňa. Od symptómu k diagnóze v záchrannej službe : kazuistiky. Martin: Osveta, 2010, 138 s. ISBN 9788080633349. info
  • KAPOUNOVÁ, Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 350 s. ISBN 9788024718309. info
Výukové metody
Studenti pracují pod vedením školitelů (mentorů), dle pokynů vyučující zpracovávají seminární práci se zaměřením na ošetřovatelský proces u pacienta v intenzívní péči.
Metody hodnocení
Student je hodnocen na školním formuláři školiteli na jednotlivých pracovištích.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.