BZPS0121p Psychologie a zdravotnická psychologie - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2009
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Ing. Karel Hájek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Rozvrh
Po 15:00–17:30 N03008
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kursu jsou: uvedení a porozumění problematice oboru zdravotnická a lékařská psychologie; vymezit a osvojit si základní psychologické pojmy; porozumět a naučit se aplikovat nejdůležitější psychohygienické a sociální dovednosti; aktivně nacvičovat a osvojit si relaxační metodu - Autogenní trénink jako metodu vlastní duševní hygieny; aktivně nacvičovat a osvojit si základy krizové intervence; získat dovednosti a aktivně nacvičovat psychologické vedení pacienta před prováděním, při a po závažném léčebném výkonu; osvojit si psychologické ovlivňování bolesti; kriticky přijmout bio-psycho-eko-sociální model nemoci a adekvátně umožnit zlepšování kvality života chronicky a závažně nemocných pacientů
Osnova
  • Zdravotnická a lékařská psychologie - vymezení pojmů. Zdraví a nemoc. Psychologická problematika nemocného - psychologie osobnosti, obranné mechanismy jedince, motivace, potřeby. Vztah zdravotník - pacient a jejich vzájemná komunikace - role pacienta, role lékaře, paternalistický model, partnerský model, compliance. Psychologický přístup k nemocnému, rozhovor zdravotník - pacient. Zásady sdělování nepřiznivých informací a diagnózy pacientům a jejich rodinám. Základní psychologická péče o ambulantně vedené pacienty. Základní psychologická péče o hospitalizované pacienty. Psychosomatický přístup a bio-psycho-sociální přístup ve zdraví a nemoci. Bolest, strach a úzkost. Truchlení a deprese. Hněv a agresivita. Thanatologie, problematika smrti a umírání. Duševní krize, krizová intervence. Specifika psychologického přístupu napříč lékařskými obory - onkologie, gynekologie a porodnictví, neonatologie, psychiatrie, chirurgie, vnitřní lékařství atd. Duševní hygiena zdravotníka, autogenní trénink, burn-out syndrom
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • BENDOVÁ, Marcela. Lékařská psychologie dnes a perspektivy výuky na LF MU-sborník přednášek-sympozium LF ČR. Praha, 2007. Sborník- LFUK Praha-únor 2007. info
  • ZACHAROVÁ, Eva, Miroslava HERMANOVÁ a Jaroslava ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie : teorie a praktická cvičení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 229 s. ISBN 9788024720685. info
  • BOUČEK, Jaroslav. Lékařská psychologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, 141 s. ISBN 8024415011. info
  • VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
  • HONZÁK, Radkin. Deprese : depresívní nemocný v nepsychiatrické ordinaci. 1. vyd. Praha: Galén, 1999, 109 s. ISBN 8085824957. info
  • HONZÁK, Radkin. Komunikační pasti v medicíně : praktický manuál komunikace lékaře s pacientem. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 1999, 165 s. ISBN 8072620320. info
Výukové metody
Typ výuky - přednáška - 2 hodiny.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení předmětu - Aktivní 80% účast ve výuce, požadavky ke splnění kolokvia budou studentky seznámeny písemnou formou, bude zadáno vypracování písemné práce na téma /5 daných témat a 1 téma vlastní/ dle daných požadavků - struktura písemné práce, forma práce, úprava úvodní strany, rozsah a úprava práce. Obsahem práce mohou být osobní zkušenosti či osobní úvahy, příklady a citace z odborné literatury. Hodnotit se bude schopnost přehledně uchopit téma, vyjádřit vlastní názor, pracovat s literaturou. Obsahovou a odbornou kvalitu práce posoudí vyučující, ten rozhodne, zda písemná práce splňuje požadavky a vyčerpává zvolené téma v daném rozsahu. Forma zkoušky - předmět je zakončen kolokviem, který má písemnou podobu. Výsledek testu je bodově hodnocen v rozsahu 0-25 bodů. Minimální počet bodů je 15. Celkové hodnocení předmětu - celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledkem za písemnou seminární práci (45%) a výkonem při kolokviu (65%).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010.