CORE109 Medikační pochybení

Lékařská fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Michal Koščík, Ph.D. (přednášející)
PharmDr. Jitka Rychlíčková, Ph.D. (přednášející)
PharmDr. Lenka Součková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Jan Steinwirth (pomocník)
Garance
PharmDr. Jitka Rychlíčková, Ph.D.
Farmakologický ústav – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: PharmDr. Jitka Rychlíčková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Farmakologický ústav – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: • Představit medikační pochybení jako jeden z problémů současné zdravotní péče z různých úhlů pohledu pregraduálním studentům zdravotnických, ale především nezdravotnických oborů a rozšířit tak jejich obzory. • Podpořit uvědomění si souvislostí, důležitosti bdělosti všech účastníků včetně pacienta, důležitosti zavedených systémů prevence, to vše v kontextu lidského zdraví. • Podpořit studenty v přenosu poznatků jejich mateřského oboru mimo něj, v dovednostech interdisciplinární spolupráce, práce s informačními zdroji, kritického myšlení a hodnocení.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu bude student schopen: - obecně definovat medikační pochybení, uvést některé příklady; - definovat riziková místa procesu nakládání s léčivem (kde může nastat chyba, kdo chybuje nejčastěji a proč), navrhnout preventivní opatření, především z pohledu vlastního studovaného oboru; - vysvětlit pojem evidence-based medicine; - navrhnout místa zapojení pacienta v prevenci a řešení medikačních pochybení; - kriticky zhodnotit zdroje informací; - poskytnout efektivní zpětnou vazbu.
Osnova
  • 1. Medikační proces, medikační pochybení 2. Riziková místa úpravy a podávání léčiv 3. Interdisciplinární spolupráce – terapeutické monitorování léčiv, screeningové testy 4. Interdisciplinární spolupráce – automatizace procesů jako klíč k prevenci lidských chyb 5. Interdisciplinární spolupráce – právní aspekty 6. Interdisciplinární spolupráce – jak komunikovat pochybení 7. Lékové interakce a lékové inkompatibility jako jiný typ medikačních pochybení 8. Evidence-based medicine 9. Zapojení pacienta jako aktivního hráče do procesu identifikace a nahlášení medikačních pochybení
Výukové metody
Blended-classroom lekce: 1) Samostatná příprava před lekcí (cca 45 minut): samostudium textu v Interaktivních Osnovách v IS, zpracovávání praktických úkolů a aplikačních cvičení, hodnocení práce ostatních studentů. 2) Synchronní face-to-face lekce (cca 45 minut - dle rozvrhu): lekce s učitelem, rozbor zpracovaných úkolů, vzájemného hodnocení. Doplnění dalších odborných informací.
Metody hodnocení
V průběhu semestru: Vypracování minimálně 3 úkolů do Odevzdávárny a provedení minimálně 3 hodnocení v rámci Vzájemného hodnocení (z 9 témat předmětu takto každý student odevzdává, či hodnotí celkem 6 úkolů). V rámci závěrečného hodnocení je každý student je povinen odevzdat krátkou esej (rozsah 150-300 slov) na zadané téma a provést hodnocení dalších 2 esejí svých spolužáků.
Informace učitele
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období. Předmět je vyučován každoročně. Výuka probíhá blokověpo celý semestr.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2025/CORE109