EMPF0622c Patologická fyziologie II - cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/3/0. 45. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MUDr. Julie Dobrovolná, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Kamil Ďuriš, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Michal Jurajda, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Jan Máchal, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Sabina Ševčíková, Ph.D. (cvičící)
prof. MUDr. Anna Vašků, CSc. (cvičící)
Bc. Lenka Hladíková (pomocník)
Garance
prof. MUDr. Anna Vašků, CSc.
Ústav patologické fyziologie – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav patologické fyziologie – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 13. 2. až Čt 4. 5. Čt 13:00–15:30 A18/208, Čt 13:00–15:30 B11/228, Čt 13:00–15:30 A18/108; a Čt 18. 5. 13:00–15:30 A18/108, 13:00–15:30 A18/208, 13:00–15:30 B11/228, Čt 25. 5. 13:00–15:30 A18/108, 13:00–15:30 A18/208, 13:00–15:30 B11/228
Předpoklady
EMPF0521c Patfyz I - cvičení
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem oboru je trénink studentů v dynamickém myšlení o příčinách a rozvoji nemocí se zaměřením na speciální a molekulární patofyziologii. • Patofyziologie kardiovaskulárního systému. • Patofyziologie trávicího systému, poruchy výživy. • Patofyziologie endokrinního systému, metabolické nemoci. • Patofyziologie hemopoetického systému, neoplázie. • Revmatologické a imunitní nemoci. • Patofyziologie respiračního systému. • Patofyziologie ledvin, poruchy metabolizmu vody a elektrolytů. • Patofyziologie nervového systému. • Patofyziologie svalů a smyslových orgánů.
Výstupy z učení
Speciální patofyziologie
• Student diskutuje etiopatogenezi aterosklerózy na molekulární, buněčné a tkáňové úrovni
• Student popíše etiopatogenezi systolické a diastolické dysfunkce myokardu a tlakového a objemového přetížení srdce
• Student rozlišuje mezi příčinami arytmií
• Student kategorizuje klinické formy ischemické choroby srdeční a klinicky důležité důsledky
• Student charakterizuje syndrom srdečního selhání
• Student vysvětlí obecnou a speciální patofyziologii šokových stavů a základní typy šoku
• Student shrne nejčastější příčiny poruch respiračního aparátu
• Student charakterizuje patofyziologii chronické bronchitidy a plicního emfyzému
• Student shrne patogenezi respirační insuficience
• Student ovládá problematiku regulace perfúze ledvin
• Student dokáže vysvětlit problematiku glomerulopatií
• Student kategorizuje příčiny akutního a chronického renálního selhání
• Student vysvětlí rozdíl mezi akutními a chronickými účinky hormonů
• Student diskutuje patofyziologii klinicky významných endokrinních poruch
• Student diskutuje patofyziologii klinicky významných poruch kůry a dřeně nadledvin
• Student popíše patofyziologii klinicky významných poruch gastrointestinálního traktu
• Student popíše z klinického pohledu anemický syndrom včetně systémových důsledků anemické hypoxie
• Student diskutuje různé klasifikace anémií
• Student diskutuje patofyziologické aspekty transfúze krve a krevních derivátů
• Student popíše základní kategorie onemocnění bílé krevní řady
• Student rozlišuje mezi fyziologickým a patologickým srážením krve
• Student diskutuje nejdůležitější hypokoagulační a hyperkoagulační onemocnění
• Student shrne etiopatogenetický výčet běžných onemocnění kloubů
• Student demonstruje znalost etiopatogeneze nemocí svalů a nervosvalové ploténky
• Student vyjmenuje příklady poruch senzorického čití
• Student demonstruje příklady běžných tzv. neurodegenerativních nemocí CNS
• Student diskutuje patofyziologii abnormální vzruchové aktivity jako příčiny epilepsie
• Student využije znalostí o složení mozkomíšního moku
• Student vysvětlí důležitost stability intrakraniálního tlaku a jeho komponent pro vznik nitrolební hypertenze
• Student shrne funkci autonomního (vegetativního) eferentního systému
• Student shrne funkci somatického eferentního systému extrapyramidového
• Student shrne funkci somatického eferentního systému pyramidového a důsledky jeho poruch
• Student kategorizuje hlavní typy poruch aferentního senzitivního systému - čití
• Student diskutuje poruchy percepce bolesti
• Student vyjmenuje systémy důležité pro existenci vědomí a bdění
Osnova
  • DNA diagnostika u komplexních nemocí. Farmakogenetika a genová terapie • Obecná patofyziologie endokrinního systému
  • • Speciální patofyziologie endokrinního systému
  • • Patofyziologie fetoplacentární jednotky
  • • Patofyziologie poruch příjmu potravy
  • • Patofyziologie poruch zažívacího traktu
  • • Patofyziologie kostí a svalů
  • • Patofyziologie vybraných alergických a autoimunních onemocnění
  • • Patofyziologie krvetvorby a krevního srážení
  • • Patofyziologické aspekty poruch metabolismu bílkovin
  • • Patofyziologické aspekty poruch metabolismu lipidů
  • • Patofyziologické aspekty poruch metabolizmu cukrů
  • • Patofyziologie motorického systému
  • • Patofyziologie nervového systému – degenerativní onemocnění
  • • Patofyziologie urgentních stavů v onkologii
Literatura
    povinná literatura
  • PÁVKOVÁ GOLDBERGOVÁ, Monika, Kamil ĎURIŠ, Jaromír GUMULEC, Jaromír GUMULEC, Adam PAŽOUREK a Anna VAŠKŮ. Patofyziologie v obrazech. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8323-3. 2018. info
  • DAMJANOV, Ivan. Pathophysiology. Illustrated by Matthew Chansky. 1st ed. Philadelphia: Saunders/Elsevier. vii, 464. ISBN 9781416002291. 2009. info
  • NEČAS, Emanuel. Patologická fyziologie orgánových systémů. 4. dotisk 1. vyd. Praha: Karolinum. s. 381-760. ISBN 9788024606743. 2007. info
Výukové metody
cvičení
Metody hodnocení
zápočet
Informace učitele
http://www.med.muni.cz/fyziol
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.