KBSM Odborný modul III

Faculty of Medicine
Spring 2015
Extent and Intensity
0/0. 20 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
RNDr. Miroslava Beňovská, Ph.D. (lecturer)
RNDr. Ludmila Bourková (lecturer)
RNDr. Petr Breinek (lecturer)
Mgr. Andrea Brzobohatá, Ph.D. (lecturer)
doc. MUDr. Milan Dastych, CSc., MBA (lecturer)
Iva Křípalová (assistant)
Guaranteed by
doc. MUDr. Milan Dastych, CSc., MBA
Department of Laboratory Methods – Departments of Non-medical Branches – Faculty of Medicine
Contact Person: Michaela Gregorovičová
Supplier department: Department of Laboratory Methods – Departments of Non-medical Branches – Faculty of Medicine
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Absolvent/ka: zná preanalytické a postanalytické vlivy na výsledek vyšetření,; zná základní vyšetření moče a močových konkrementů,; zná principy metod pro stanovení bílkovin, nebílkovinných dusíkatých látek, enzymů a izoenzymů, ; biogenních anorganických látek, lipidů, hormonů,; zná laboratorní vyšetření diabetu,; zná laboratorní diagnostiku infarktu myokardu,; zná laboratorní vyšetření u onemocnění jater a žlučových cest a konkrementů,; zná laboratorní vyšetření v gastroenterologii,;; zná cytochemické vyšetření mozkomíšního moku, zná laboratorní ukazatele kostního metabolismu,; zná problematiku vnitřního prostředí a acidobazický metabolismus,; zná monitorování lékové terapie,; zná základy toxikologie,; má základní přehled o cytokinech a mediátorech zánětu,; má přehled o vitamínech a jejich stanovení,; zvládá provedení funkčních a zátěžových testů,; zná laboratorní vyšetření v těhotenství, v dětském věku a ve stáří,; zná kontrolu kvality vyšetření v klinické biochemii.
Syllabus (in Czech)
  • Lab. Dg diabetu melitu; Glukóza; HbA1C; Dusíkaté látky nebílkovinné povahy; močovina, kreatinin, kys.močová, amoniak; zkušební test-instrumentální technika; Lab. vyš. v těhotenství; skríning vvv; Principy metod v klinické toxikologii; Lipidy; cholesterol, frakce, triacylglyceroly, lipoprot.; Léky, drogy; Způsoby kalibrace analytických metod; Systém interní a externí kontroly kvality; Chemické a morfologické vyšetření moče; POCT; Punktáty, stolice, sliny; vyhodnocení zkušebního testu společně; Imunochemické metody; komp-nekomp;homog-nehomog….; RIA,IRMA, EIA, MEIA,CMIA,LIA, ILMA,ELISA,FPIA….; Hormony; případná oprava testu; Enzymy, izoenzymy ; ALT, AST, ALP+izo,GGT,AMS,CK+izo,CKMB-mass; LD, LD-izo; LPS, cholinesteráza; Tumormarkery; KB anemických stavů, metabol. Fe; metody; Ionty (Na,K,Cl) Ca,Mg, P, Fe; stop. prvky odkaz na AAS; Bilirubin, Hemoglobin, porfyriny; Bílkoviny, Specifické bílkoviny; Kardiomarkery; Principy suché chemie; Analytické znaky laboratorní metody; Etanol, laktát; Sérové indexy; Parametry metod automatické spektrofotometrické analýzy
Teaching methods (in Czech)
Výukové metody teoretické části specializačního vzdělávání jsou primárně zaměřeny na poskytnutí současných poznatků v oblasti řízení a provozu klinických laboratoří s praktickou aplikací klinických, analytických a instrumentálních technologií a postupů. Výstupem z učení je schopnost zdravotního laboranta-specialisty využít nabyté znalosti a vědomosti pro praktickou činnost v laboratorním provozu. Důležitým výstupem je rovněž osvojení si pozitivního a aktivního přístupu k provozním, organizačním a technologickým změnám, které jsou pro obor Klinická biochemie typické. Základní formou výuky je přednáška provázená ppt-prezentacemi a komentovanými videosekvencemi. K probíraným tématům je rovněž vedena řízená diskuse s popisem řešení na mateřských pracovištích. Účastníci mají přístup k e-learningovému kurzu „Likvorologie“, který je součástí stejnojmenného předmětu bakalářského studia oboru Zdravotní laborant na LF MU. V přípravě je podobný formát pro problematiku morfologického vyšetření moče.
Assessment methods (in Czech)
Školitel pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti). Školitel pro praktickou část hodnotí zvládnutí výkonů stanovených vzdělávacím programem. Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Školitel odborné praxe potvrzuje splnění výkonu. Průběžné hodnocení školitelem: školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení každého modulu a získaný počet kreditů. Průběžné hodnocení získaných teoretických znalostí je prováděno formou zkušebního testu vždy na začátku následujícího modulu specializačního vzdělávacího programu.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Autumn 2011, Autumn 2012, Spring 2013, Autumn 2013, Spring 2014, Autumn 2014, Autumn 2015, Spring 2016, Autumn 2016, Spring 2017, Autumn 2017, Spring 2018, autumn 2018, spring 2019, autumn 2019, spring 2020, autumn 2020, spring 2021, autumn 2021, spring 2022, autumn 2022, spring 2023, autumn 2023, spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/med/spring2015/KBSM