MFPL0721 Preventivní lékařství I

Lékařská fakulta
podzim 2010
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc. (přednášející)
doc. MUDr. Jindřich Fiala, CSc. (přednášející)
prof. MUDr. Drahoslava Hrubá, CSc. (přednášející)
RNDr. Danuše Lefnerová, Ph.D. (přednášející)
doc. MUDr. Jan Šimůnek, CSc. (přednášející)
RNDr. Jiří Totušek, CSc. (přednášející)
Garance
prof. MUDr. Drahoslava Hrubá, CSc.
Ústav preventivního lékařství – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Zdeňka Jochová
Rozvrh
St 13:00–14:40 B11/234
Předpoklady
Prerekvizity dle studijního řádu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu bude student rozumět vztahům člověka a prostředí, jeho faktorům fyzikálním, chemickým, biologickým a psychosociálním, a jejich vzájemným interakcím. Bude schopen pochopit význam adaptace a jejího posilování pro podporu pozitivního rozvoje zdraví jednotlivců i populace; Pochopí základní mechanismuy působení hlavních faktorů životního a pracovního prostředí na člověka, jejich účinků zdraví a jeho poškození: hluk, záření, mikroklima, světlo, biologické rytmy. Bude schopen odvodit možnosti preventivních opatření v oblasti čistoty ovzduší, vody, odpadů, pracovního a obytného prostředí. Bude schopen chápat a vysvětlit různé druhy prevence, jejich cíle a metody jejich realizace.
Osnova
  • 1.ČLOVĚK A PROSTŘEDÍ
  • Fyzikální, biologické, chemické a sociální faktory v makroprostoru a mikroprostoru člověke. Jejich interakce.
  • Adaptační a kompenzační mechanismy zajišťující homeostázu
  • Pojem zdraví a nemoci, jejich determinanty.
  • 2.PREVENCE
  • Význam primární a sekundární prevence pro populační zdraví
  • Hlavní preventivní programy ve světě a v ČR.
  • 3.ZVUK A HLUK
  • Význam akustických vjemů při vnímání prostředí.
  • Hluk, jeho škodlivé a rušivé účinky na organismus.
  • Nemoci související s expozicí hluku
  • Zásady tvorby normativů pro posouzení expozice hluku.
  • Protihluková opatření
  • 4.SVĚTLO A OSVĚTLENÍ
  • Fyziologie vidění ve vztahu k tvorbě optimálních světelných podmínek v pracovním prostředí.
  • Fyziologický význam barev.
  • Zásady hygieny osvětlení při práci s počítačem.
  • 5.IONIZUJÍCÍ A NEIONIZUJICÍ ZÁŘENÍ
  • Druhy ionizujícího záření a jejich zdroje.
  • Nemoci z ozáření. Zásady preventivních opatření.
  • Druhy neionizujícího záření a jejich zdroje
  • Účinky vybraných typů záření na člověka. Zásady prevence.
  • 6.KOMPLEX KLIMATICKÝCH PODMÍNEK
  • Termoregulační mechanismy a zdravotní následky jejich
  • selhání. Horké provozy. Zásady pitného režimu.
  • Dlouhodobě a krátkodobě únosná termická zátěž.
  • Expozice chladu.
  • 7.BIOLOGICKÉ RYTMY A JEJICH VÝZNAM PRO PRÁCI A ODPOČINEK
  • Druhy biologické rytmicity, souvislosti s kolísáním výkonnosti člověka.
  • Směnná práce jako rizikový faktor pro zdraví.
  • Význam aktivního a pasivního odpočinku. Hygiena spánku.
  • 8.OVZDUŠÍ A ZDRAVÍ
  • Zevní ovzduší a jeho nejčastější chemické kontaminanty.
  • Smog- jeho druhy. Zdravotní následky expozice chemickým
  • kontaminantům zevního ovzduší.
  • 9.BYDLENÍ A ZDRAVÍ
  • Druhy chemických kontaminantů vnitřního ovzduší a jejich
  • zdroje. Zdravotní následky expozice.
  • Biologická kontaminace vnitřních prostor a její vliv na zdraví exponovaných.
  • Větrání a jeho význam.
  • 10.VODA A ZDRAVÍ
  • Charakteristika pitné vody. Závazné a stanovené ukazatele v normách pro pitnou vodu. Zvláštní požadavky na vodu pro kojence. Stopové prvky ve vodě a jejich význam pro zdraví.
  • Zdravotní následky konzumace vody nevyhovující požadavkům normy.
  • Zásady hygienické ochrany zdrojů vody.
  • 11.VÝŽIVA JAKO FAKTOR PODPORY ZDRAVÍ
  • Fyzizologický a zdravotní význam hlavních živin, minerálů a vitaminů pro růst a vývoj člověka.
  • Výživa jako účinná prevence tzv. civilizačních nemocí
  • 12.VÝŽIVA JAKO RIZIKOVÝ FAKTOR
  • Nejčastějí malnutrice u české populace a jejich zdravotní důsledky.
  • 13.VÝŽIVOVÁ DOPORUČENÍ
  • Zásady tvorby výživových doporučení a jejich fyziologický význam. Preventivní programy na podporu výživových doporučení.
  • 14.ODPADY A ZDRAVÍ
  • Druhy a zdroje odpadů. Rizika pro člověka.
  • Hlavní zásady bezpečné likvidace odpadů.
  • 15.CHEMIZACE ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
  • Bodové a plošné zdroje chemických xenobiotik. Globální chemizace životního prostředí.
  • Stav životního prostředí v ČR.
  • Experimentální sledování a hodnocení chemických látek.
  • Metodologie epidemiologických studií.
Literatura
  • Provazník K. et al: Manuál prevence v lékařské praxi. 3. LF UK Praha, SZÚ Praha, 2003, 2004
  • Kotulán J et al: Preventivní lékařství I, II. Lékařská fakulta MU, 1990, 1991
Výukové metody
Přednášky
Metody hodnocení
Během semestru 3 kontrolní testy. Zápočet
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.