MGDI011p Didactics of the nursing social interaction

Faculty of Medicine
Autumn 2011
Extent and Intensity
0/0. 1 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D.
Department of Health Sciences – Departments of Non-medical Branches – Faculty of Medicine
Timetable
Mon 19. 9. to Fri 4. 11. Mon 11:00–12:40 F01B1/309
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Lessons should introduce main principals of interpersonal communication in geriatric nursing. Main objectives can be summarized as follows and at the end of this course student should be able to: - to define requierements on effective social interaction to seniors and their relatives; to dentify and explain main principals of communication, communication techniques, alternative communication skills and communication with family members;to understand specific requirements of the socila interaction in geriatrics care; to explain determiners of the social interaction to seniors; to identify risc factors of the maladaptation process by seniors (elderly people) in nursing; to create a plan for effective social interaction to seniors and their relatives; to practically demonstrate the using of effectiveness technigues of the social interaction to seniors; to explain terminology concerning ageistic attitudes to the elderly and stereotypical behaviour;to solve the problematic situation in social interaction to seniors in model situation and casuistry. Lessons explain the main principals of communication, communication techniques, alternative communication skills, communication with family members. Gives information about crisis situations in medical field. Teaching involves lectures and class exercisses. Students solve casuistics and find communication sollutions. At the end of the course students should be able use specific communication techniques with geronthology patients and their relatives.
Syllabus
  • Content and curriculum: - Problematic of ageism, - stereotypes, myths and fable in relation to seniors population.. - The particularity of approaches to the seniors – physiological disabilities, psychosocial factors, cognitive changes etc. - The techniques of active listening. - The quality of life of seniors evaluation during the interview. - Spiritual needs of senior patients – psychosocial relation, the intergenerational problems. - The technigues of balancing in stressful situation – how to deal with the bad news, how to recognise the needs of the terminal ill patients etc. - Ethics in gerontology, thanatology, euthanasy. - The preventuion of burn out syndrome of caregivers taking care of elderly people.
Literature
  • POKORNÁ, Andrea. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství (The effective communication techniques in Nursing). 2.přepracované. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, 2008, 100 pp. ISBN 978-80-7013-466-5. info
  • DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace : 6. vydání. Translated by Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 502 s. ISBN 9788024720180. info
  • GRUBER, David. Zlatá kniha komunikace. 2., roz. vyd. Ostrava: Gruber - techniky duševní práce, 2007, 249 s. ISBN 9788085624236. info
  • POKORNÁ, Andrea. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství (The effective communication techniques in nursing). první. Brno: NCO NZO, 2006, 86 pp. ISBN 80-7013-440-2. info
  • Péče o seniory. Edited by Darja Jarošová. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2006, 96, 12. ISBN 8073681102. info
  • MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 361 s. ISBN 8024706504. info
  • TOŠNEROVÁ, Tamara. Ageismus : průvodce stereotypy a mýty o stáří. 1. vydání. Praha: Ambulance pro poruchy paměti, 2002, 45 stran. ISBN 8023895060. info
  • TOŠNEROVÁ, Tamara. Ageismus : průvodce stereotypy a mýty o stáří. 1. vydání. Praha: Ambulance pro poruchy paměti, 2002, 45 stran. ISBN 8023895060. info
  • HAŠKOVCOVÁ HELENA. Manuálek sociální gerontologie. první vydání. Brno: IPVZ Brno, 2002, 72 pp. České ošetřovatelství 10. ISBN 80-7013-363-5. info
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Manuálek sociální gerontologie. Vyd. 1. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2002, 72 s. ISBN 8070133635. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 198 s. ISBN 8024701790. info
  • Špatné zacházení se seniory a násilí v rodině : průvodce pro zdravotníky a profesionální pečovatele. Edited by Tamara Tošnerová. 2. vydání. Praha: Ambulance pro poruchy paměti, 2002, 60 stran. ISBN 8023895052. info
  • KUBÍČKOVÁ, Naděžda. Zármutek a pomoc pozůstalým. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 267 s. ISBN 80-85866-82-X. info
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Manuálek o etice a vstřícném chování (Ethics). Praha: ČLS J.E. Purkyně, 1998. ISBN 80-85824-87-6. info
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Manuálek o etice a vstřícném chování pro zdravotní laboranty, případně laboratorní pracovníky (Ethics). první vydání. Praha: Galén, ČLS J.E. Purkyně, 1998, 95 pp. ISBN 80-85824-87-6. info
  • KUBÍČKOVÁ, Miluše. Stáří jako životní šance :psychologické a zdravotní aspekty harmonického stárnutí. 2. opr. vyd. Praha: Onyx, 1998, 52 s. ISBN 80-85228-07-6. info
  • PLAŇAVA, Ivo. Jak (to) spolu mluvíme :psychologie dorozumívání i nedorozumění mezi lidmi. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996, 120 s. ISBN 80-210-0412-6. info
  • Práva pacientů :komentované vydání. Edited by Helena Haškovcová - Jan Petrášek. [1. vyd.]. Havířov: Nakladatelství Aleny Krtilové, 1996, 176 s. ISBN 80-902163-0-7. info
  • Vybrané kapitoly z geriatrie a medicíny chronických stavů :(pro studující lékařských fakult a praktické lékaře). Edited by Zdeněk Kalvach. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1995, 214 s. ISBN 80-7184-001-7. info
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Lékařská etika. Praha: Galén, 1994. ISBN 8085824035. info
  • Psychoterapeutický přístup v klinické praxi. Edited by Jiří Beran. 1. vyd. Praha: H & H, 1992, 168 s. ISBN 80-85467-43-7. info
  • MOHAPL, Přemysl. Úvod do psychologie nemoci a zdraví. První vydání. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1992, 89 stran. ISBN 8070671270. info
  • KALVACH, Zdeněk. Vybrané kapitoly z geriatrie a medicíny chronických stavů : pro studující lékařských fakult a praktické lékaře. 1. vyd. Praha: Vydavatelství Karolinum, 1992, 244 s. info
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Spoutaný život : (kapitoly z psychoonkologie). Praha: 3. lékařská fakulta Univerzity Karlovy, 1991. info
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989, 407 s. ISBN 80-7038-158-2. info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Věkové zvláštnosti v interpretci a řešení frustračních situací. Edited by Josef Švancara. 1979, 97 s. info
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Rub života - líc smrti. Praha: Orbis, 1975. info
Teaching methods
- lecture - homework - seminar paper - assey
Assessment methods
written form - essay; oral form - group discusion Colloquium - credit is given according the rules which will be specified in frontal tuition. Student must create seminar assey - casuistry - the using of the effectiveness communication technigues with elderly or their relatives and the assey is discussed in the group.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 14 hod./semestr.
The course is also listed under the following terms Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2012.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/med/autumn2011/MGDI011p