MIED021p Education at nursing intensive care - lecture

Faculty of Medicine
Spring 2012
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Polzer, DiS. (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D.
Department of Health Sciences – Departments of Non-medical Branches – Faculty of Medicine
Contact Person: Bc. Tereza Polzer, DiS.
Supplier department: Department of Health Sciences – Departments of Non-medical Branches – Faculty of Medicine
Timetable
Mon 20. 2. to Fri 27. 4. Wed 9:40–12:10 F01B1/313
Prerequisites (in Czech)
MIDI011p Didactics of soc interact IC && MIDI011c Didactics of nursing social interaction in Intensive care
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět poskytne poznatky z oboru pedagogiky a andragogiky tak, aby byl student schopen se orientovat v teoretických znalostech z pedagogiky a mohl tyto poznatky využít v rámci své edukační činnosti u klientů, rodiny a spolupracovníků.
Student bude aktivně zapojen do edukačního procesu a bude mít možnost procvičit své znalosti a dovednosti v rámci modelových situací. Při výuce budou využívány mezioborové vztahy.
Syllabus (in Czech)
  • Pedagogika jako věda (vymezení pojmu, vztah pedagogiky k ostatním vědám, struktura oboru, základní pojmy).Zákonitosti a druhy učení, učební styly, pedagogická diagnostika. Pojetí a zásady pedagogické komunikace a jejich uplatnění v edukačním procesu, faktory ovlivňující tento proces. Proces edukace – zhodnocení a posouzení edukanta, vyhodnocení edukačních potřeb. Projektování edukace, edukační cíle, didaktické zásady, didaktické formy, edukační metody, učební pomůcky a didaktická technika, sestavování edukačních plánů. Realizace edukačního procesu. Dokumentace v edukačním procesu, hodnocení edukačního procesu. Osobnost edukátora. Edukační standardy. Studijní opory pro laickou a odbornou veřejnost, tvorby studijních textů. Edukační programy v EU a v ČR. Edukační mapy.
Literature
    required literature
  • DOSTÁL, Jiří. Učební pomůcky a zásada názornosti. Olomouc: Votobia, 2008. ISBN 978-80-7220-310-9. info
  • GLADKIJ, Ivan. Management ve zdravotnictví. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, xii, 380. ISBN 8072269968. info
  • HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 231 s. ISBN 8071848417. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
  • KRISTOVÁ, Jarmila and Zuzana TOMAŠKOVÁ. Komunikácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2002, 164 s. ISBN 8080631077. info
  • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi (The Principles of education in nursing practice). 1st ed. Praha: Grada Publisching, a. s., 2010, 80 pp. ISBN 978-80-247-2171-2. info
  • MAGERČIAKOVÁ, M. Edukácia v ošetrovateľstve 1. 1. vyd. Ružomberok: Fakulta Zdravotnictva Katolickém univerzity, 2007. 105 s. ISBN 978-80-8084-221-5
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Praha: Codex, 1998, 271 pp. ISBN 80-85963-52-3. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Vyd. 2. přeprac. Praha: ASPI, 2004, 146 s. ISBN 8073570459. info
  • PALÁN, Zdeněk. Výkladový slovník : lidské zdroje (Variant.) : Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. info
  • POKORNÁ, Andrea. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství (The effective communication techniques in nursing). první. Brno: NCO NZO, 2006, 86 pp. ISBN 80-7013-440-2. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 80-7178-029-4. info
  • ŠVEC, Š. – GAVORA, P. Jazyk vied o výchove. 1. vyd. Bratislava: Filozofická fakulta UK, 2002. 120 s. ISBN 80-968564-9-9.
  • TOMANOVÁ, D. Dovednost projektovat program pro determinovanou uživatelskou skupinu. In: Multioborová, interdisciplinární a mezinárodní kooperace v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2002. s. 354 – 359. ISBN 1211-4669
  • VONDRÁČEK, Lubomír and Vlasta WIRTHOVÁ. Sestra a její dokumentace : návod pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 88 s. ISBN 9788024727639. info
  • VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
  • ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. [1. vyd.]. Martin: Osveta, 2002, 95 s. ISBN 8080631085. info
Teaching methods (in Czech)
Teoretické přednášky doplněné komentovanými příklady, studenti jsou podporováni v kladení otázek týkajících se probírané látky.
Assessment methods (in Czech)
Předmět je ukončen zkouškou.
Podmínkou jejího splnění je 100% účast na cvičeních, vypracování a prezentace seminární edukační práce z oblasti intenzivní medicíny včetně vypravování informačního materiálu.
Language of instruction
Czech
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, spring 2019, spring 2020, spring 2021, spring 2022, spring 2023, spring 2024, spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2012, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/med/spring2012/MIED021p