MPDR071 Školní pedagogika

Lékařská fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/1/0. 30. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 10:00–11:50 učebna 41
Předpoklady
Předmět navazuje, prohlubuje a zobecňuje poznatky a zkušenosti studujících osvojované v průběhu učitelské praxe a v oborových didaktikách. Předmět reaguje na nové poznatky pedagogických, psychologických a didaktických výzkumů o školním vyučování a učení a pokouší se je integrovat a zhodnotit pro školní praxi.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posláním předmětu je iniciovat, podporovat a rozvíjet profesní vidění, vědění a jednání budoucích učitelů. Předmět je vystavěn ze tří obsáhlejších bloků:
(a) teorie a praxe školy jako instituce a organizace,
(b) teorie a praxe tvorby, implementace a revize kurikula,
(c) teorie a praxe školní výuky (vyučování a učení).
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka je schopen/na:
• používat s porozuměním základní odbornou terminologii školní pedagogiky
• aplikovat základní odbornou terminologii na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení školy jako instituce a organizace, vybraných kurikulárních dokumentů a vybraných výukových situací;
• charakterizovat na příkladech z praxe vybraná kritéria kvality výuky a zdůvodnit jejich důležitost pro každodenní práci učitele;
• naplánovat a s využitím sebereflexe zhodnotit vyučovací hodinu (zdůvodnění, relevance učiva, cíle, obsahy, metody, hodnocení a alterace);
• navrhnout a v praxi aplikovat rámcovou přípravu výuky vybraného tématu nebo tematického celku učiva;
• vysvětlit možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákova pojetí učiva;
• formulovat učební úlohy různé kognitivní náročnosti;
• zdůvodnit uplatňované výukové metody v průběhu vlastní učitelské praxe, zpětně je kriticky posoudit a navrhnout další možné alternativy zprostředkování stejného (obdobného) učiva;
• zvolit adekvátní způsob hodnocení žáků s ohledem na stanovený cíl výuky;
• ukázat na příkladech různé možnosti hodnocení žáků a posoudit jejich výhody a nevýhody.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKY
  • 1. Úvod do studia školní pedagogiky.
  • 2. Vzdělávací a kurikulární politika, kurikulární dokumenty.
  • 3. Výukové metody a formy.
  • 4. Vzdělávací a školský systém, škola jako instituce a organizace. škola a její funkce, škola jako učební prostředí.
  • 5. Důvody vzniku školy a její úloha ve společnosti.
  • 6. Vývoj české školy. Škola pro budoucnost: budoucnost pro školu.
  • 7. Pedagogický výzkum jako pomocník učitele.
  • 8. Učebnice a další didaktická média.
  • 9. Výuka: vyučování a učení, aktéři a procesy školní výuky.
  • 10. Kurikulum: cíle a obsahy školního vzdělávání a jejich transformace, kurikulární procesy.
  • 11. Hodnocení učebního procesu žáků a výsledků žáků – typy a funkce hodnocení.
  • 12. Hodnocení výsledků žáků – formy hodnocení, základní požadavky na hodnocení.
  • 13. Kvalita školy a řízení pedagogických procesů, organizace výuky.
  • 14. Trendy ve vzdělávání v Evropské unii a ve světě; Školská legislativa platná v ČR: Školské zákony, zákon o pedagogických pracovnících; Evaluace školských systémů.
  • 15. Organizační učení (kolegiální podpora, spolupráce učitelů, spolupráce na více úrovních aj.).
  • SEMINÁŘE
  • 1. - 2. Didaktická transformace obsahu (ontodidaktická, psychodidaktická, kognitivní). Práce učitele s kurikulem
  • 3. - 4. Příprava učitele na výuku
  • 5. - 6. Kvalita výuky a její charakteristiky/komponenty
  • 7. - 8. Vyučování jako didaktická transformace/cyklus pedagogického uvažování a jednání. Aktéři a procesy výuky.
  • 9. - 10. Realizace výuky
  • 11. - 12. Organizační formy vyučování. Diferenciace výuky (obsahová, časová, metodická …)
  • 13. - 15. Hodnocení žáků
Literatura
    povinná literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
    doporučená literatura
  • JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK a Petr KNECHT. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 173 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-194-2. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
Výukové metody
Předpokládané výukové činnosti a výukové metody uplatňované v seminářích: skupinová diskuse, problémové učení, samostatné studium odborné literatury, zpracování a prezentace tezí z četby odborné literatury, plnění průběžných úkolů. Výstupní dovednosti studujícího: analyzuje a kriticky reflektuje a v práci využívá odborné texty jako oporu pro vlastní odbornou argumentaci, systematizuje a s porozuměním na modelových příkladech používá základní odbornou terminologii.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu: Po přijetí a úspěšném splnění úkolů bude studentovi udělen zápočet. V den zkoušky student nejdříve absolvuje písemný test. Po jeho úspěšném vykonání ve stejný den student pokračuje ústní zkouškou. Je-li test hodnocen F, student je povinen se hlásit na opravný termín.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.