MPMP071 Úvod do moderní pedagogiky

Lékařská fakulta
podzim 2005
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Předpoklady
žádné, jedná se o úvod do pedagogiky jako vědecké disciplíny
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
  • Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
  • Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace výživa člověka)
Cíle předmětu
Úvod do moderní pedagogiky je úvodním předmětem ve studiu učitelského minima. Seznamuje studenty s pedagogikou jako vědeckou disciplínou, jejími základními kategoriemi (eduakce, výchova, vzdělávání, cíle, metody, prostředky, podmínky, subjekty edukace, kurikulum atd.), strukturou pedagogických disciplín, metodologií, problémy,které pedagogika řeší. Diskutovány jsou současné trendy v oblasti vzdělávání a školství (RVP, nový školský zákon, integrace aj.). Studenti jsou seznámeni se strukturou českého školského systému a s rozličnými koncepcemi vzdělávání, alternativními směry a trendy ve vývoji vzdělávání a školských systémů v rámci EU.
Osnova
  • Tématické okruhy 1. Pedagogika: Pedagogika jako věda, vymezení, význam, využití, její pojetí ve světě, problémy a specifika. Vztah pedagogiky k jiným vědám. 2. Struktura pedagogických disciplín: Jejich předmět, základní odborná terminologie a problémy. 3. Zdroje informací v pedagogice: Pedagogické časopisy, nakladatelství, knihovny, www-stránky, instituce atd. 4. Základy pedagogického výzkumu: Specifika pedagogického výzkumu, metody, instituce, mezinárodní srovnávací studie s českou účastí (PISA, TIMSS, aj.); Organizace ČAPV, OECD, IEA, EU, UNESCO, aj. 5. Obecná pedagogika: Vymezení, předmět a zařazení do systému pedagogických věd. Základní pedagogické kategorie: Edukace, výchova v širším slova smyslu, výchova v užším slova smyslu, vzdělávání, vyučování, učení, cíle, činitelé, prostředky, metody, formy. 6. Výchova (edukace): Vymezení, význam, pojetí výchovy (situační, systémové), dědičnost prostředí výchova, hlavní rysy výchovy, funkce, cíle, proces výchovy (etapy), složky výchovy (rozumová, mravní, estetická, tělesná, pracovní aj.), výchovní činitelé (pedagog, vychovávaný, výchovné prostředky), formy, prostředky. 7. Učitel: Vymezení pojmu, požadavky, kompetence, osobnost učitele. Učitelská profese (typologie učitele, profesní dráha, burn-out syndrom, prestiž, feminizace, kvalifikace, pracovní náplň a zátěž, volba učitelské profese, statistické údaje o profesi aj.) 8. Žák: Předpoklady, rozvoj, postavení ve výchově, rovnost šancí, diferenciace aj. 9. Výchovné cíle: Druhy cílů (individuální, sociální, obecné, specifické, materiální, formální, adaptační, anticipační, teoretické, praktické, autonomní, heteronomní atd.), taxonomie cílů (kognitivní, afektivní, psycho-motorické, sociální). Problematika cílů v oficiálních kurikulárních dokumentech (nové: RVP PV, ZV, GV, SOV; školní vzdělávací programy; dosud platné: Standard základního vzdělávání, vzdělávací programy), národní kurikulum; posun v cílech a jejich formulaci, legitimizace cílů. Cíle v dokumentech EU, OECD, UNESCO. 10. Výchovné prostředky: Prostředí, vyučování, média, práce, hra, sport, umění, kolektiv atd. 11. Formy výchovy: Školní (vyučovací formy frontální, skupinová, individuální výuka aj.), mimoškolní (instituce), rodinná (styly výchovy atd.), sebevýchova. 12. Edukační prostředí: Rodina a škola, společnost. 13. Pedagogické principy a jejich zastánci: Princip aktivnosti, systematičnosti, uvědomělosti, názornosti, trvalosti, přiměřenosti, emotivnosti, jednotnosti atd. (Komenský, Rousseau, Herbart aj.). 14. Novodobé obsahové a metodické koncepce výchovy: Reformní školy (waldorfská, daltonská, montesssori, jenská, winetská, freinetovská), pragmatická a pozitivistická pedagogika, psychoanalytická a individuálně psychologická pedagogika, pedagogika kultury a duchovědná pedagogika, marxistická pedagogika, antipedagogika, hnutí za práva dítěte aj. současné alternativní a inovativní školy a koncepce a jejich výzkumy. 15. Česká školská soustava: klasifikace ISCED 97, legislativa, státní správa a samospráva, druhy a typy škol, zřizovatelé, poradenský systém, ČŠI, vzdělávací politika, statistické údaje o školství, současné problémy a vývojové trendy, srovnávací studie výsledků vzdělávání aj. 16. Aktuální otázky: Dle konkrétních seminářů, např. vnímání sektoru školství veřejností, optimalizace sítě škol, rovnost vzdělávacích šancí, prostupnost školského systému, multikulturní výchova, DVVP, dvoufázový model vzdělávání učitelů, profesní růst učitelů, národní kurikulum, tvorba ŠVP, integrace, inkluze, princip akontability, subsidiarity, genderové otázky atd.) 17. Vzdělávání a školství v Evropě: komparace preprimárního, primárního, sekundárního, terciálního a dalšího vzdělávání. Současné trendy (zaměstnatelnost, vnitřní diferenciace, atd.) LITERATURA - literatura základní , tematicky členěná, www-odkazy viz elektronické studijní materiály k předmětu
Literatura
  • JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 1995, 95 s. ISBN 8085931060. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 3. rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2001, 322 s. ISBN 80-7178-579-2. info
Metody hodnocení
test, zápočtová diskuse
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.