MPMV081 Teorie a metodika výchovy

Lékařská fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/0/0. 15. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 21. 2. 8:00–9:40 učebna 27, St 6. 3. 8:00–9:40 učebna 27, St 20. 3. 8:00–9:40 učebna 27, St 3. 4. 8:00–9:40 učebna 27, St 17. 4. 8:00–9:40 učebna 27, St 15. 5. 8:00–9:40 učebna 27
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Teorie a metodika výchovy je věnován rozvoji edukativní kompetence pro zajištění některých činnosti v rámci dané profese. Zprostředkuje studujícím zkušenost s metodami rozvoje osobnosti (oblast volní, mravní, estetická, sociální apod.) s cílem dokázat žít se sebou samým, s druhými lidmi a poznávat různé životní situace, problémy, kultury. Vychází z teoretické reflexe celospolečenských fenoménů a implikuje je do pedagogiky, resp. teorie výchovy a profese studujících.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude studující schopen/schopna: • popsat oblasti výchovy a provázat vybrané teorie s praktickými příklady; • popsat a na konkrétních příkladech rozvést výchovné koncepce, spjaté s různými rozměry životních situací, resp. oblastmi lidské existence; • navrhnout konkrétní edukativní strategie pro své klienty s cílem vytvořit pozitivní klima; • zpracovat edukativní poster na A3 s cílem edukovat žáky základní a střední školy o vybraném fenoménu ve vztahu k profesi (pro obory optometrie, výživa člověka).
Osnova
  • 1.-2. Úvod do předmětu. Vliv a význam výchovy v globalizovaném světě - teorie a metodika výchovy mravní a globální. 3.-4. Teorie a metodika osobnostní a sociální výchovy a výchovy tělesné a zdravotní - porozumění sobě samému a druhým, zvládání chování, pozitivní (nezraňující) postoje, spolupráce a pomoc, zdravý životní styl, podpora propojení fyzické a psychické složky osobnosti. 5.-6. Teorie a metodika mediální výchov – síla, moc a rizika informačních médií ve světě konzumu, obchodu a zábavy. 7.-8. Teorie a metodika estetické výchovy - podpora emočního a estetického vnímání a prožívání světa. 9.-10. Teorie a metodika environmentální výchovy - zachování života a záchrana životního prostředí na Zemi. 11.-12. Alternativní výchovné metody. 13.-14. Respektující výchova (autorita, kázeň, moc v sociální skupině).
Výukové metody
seminář - vysvětlování, prezentace, rozhovor a diskuse
Metody hodnocení
Předmět je zakončen kolokviem. Studující prezentuje vypracovaný edukativní poster na A3, jehož cílem je edukovat žáky základní a střední školy o vybraném fenoménu ve vztahu k profesi (pro obory optometrie, výživa člověka). Hodnoceny budou formální náležitosti, grafická úprava, obsahová a jazyková správnost a srozumitelnost, přiměřenost cílové skupině, naplnění výchovně vzdělávacích cílů. Prezentace prací může proběhnout jako sdílení se studujícími učitelství (asistenti pedagoga).
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/do/rect/el/estud/pedf/2022jaro/tmv/web/index.html
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2024/MPMV081