MPMV081 Teorie a metodika výchovy

Lékařská fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/0/0. 15. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
každou sudou středu 8:00–9:40 učebna 75
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Teorie a metodika výchovy je do kurikula zařazen s cílem osvojení si výchovných kompetencí pro práci ve školním i mimoškolním prostředí. Zprostředkuje zkušenost s metodami rozvoje osobnosti (oblast volní, mravní, estetická, sociální apod.). Předdmět je zaměřen na seznámení se se souborem specifických výchovných konceptů (teorií), jejichž znalost je součástí širších profesních kompetencí učitele.
Výstupy z učení
Výstupy z učení:
. Na konkrétních příkladech popsat praktické oblasti výchovy a provázat je s vybranými a vhodnými teoriemi s praktickými příklady.
. Popsat výchovné působení v práci učitele, vymezit vztah výchovy, kázně, autority a moci.
. Navrhnout postupy pro práci s autoritou a kázní ve výchově. Vymezit výchovné působení třídního učitele, popsat spolupráci třídního učitele s dalšími aktéry výchovně-vzdělávacího procesu (zejména s rodiči žáků).
. Popsat a na konkrétních příkladech rozvést podstatu sociálního a osobnostního rozvoje.
. Navrhnout aktivity a činnosti jak pracovat s tématem hodnot v procesu výchovy a vzdělávání.
. Orientovat se v nových inovativních edukativních přístupech a to i na základě představení vybraných koncepcí vzdělávání z oblasti alternativních škol a koncepcí.
Osnova
  • 1) Výchova: vymezení a pojetí výchovy, výchova v práci učitele, výchova v kurikulu (RVP ZV, RVP GV, RVP SOV – zejména v průřezových tématech a klíčových kompetencích).
  • . 2) Teorie a metodika výchovy: vymezení teorie a metodiky, globální výchova ve vztahu k průřezovým tématům, příklad metodiky globální výchovy.
  • . 3) Autorita učitele, typy autority učitele, zdroje autority, autorita a moc ve školní třídě, moc učitele.
  • . 4) Výchovné působení třídního učitele. Kompetence třídního učitele. 5) Kázeň ve školní třídy, vymezení kázně, proaktivní a reaktivní řízení třídy, pravidla třídy a práce s nimi, příklady nekázně a nespolupráce (rezistence) žáků a způsoby jejich řešení. Vtah rodiny a školy.
  • . 6) Agresivita a šikana ve školní třídě, kyberšikana. Vymezení šikany, fáze šikany, řešení šikany z pozice učitele a ve spolupráci s poradenskými pracovišti (školní poradenské pracoviště, PPP, SVP).
Literatura
  • STROUHAL, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 192 stran. ISBN 9788024742120. URL info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
písemná zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.