MPSP081 Sociální psychologie

Lékařská fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 30. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Jan Krása, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 1. 3. 10:00–11:40 učebna 75, Po 8. 3. 10:00–11:40 učebna 75, Po 15. 3. 10:00–11:40 učebna 75, Po 22. 3. 10:00–11:40 učebna 75, Po 29. 3. 10:00–11:40 učebna 75, Po 12. 4. 10:00–11:40 učebna 75, Po 19. 4. 10:00–11:40 učebna 75, Po 26. 4. 10:00–11:40 učebna 75, Po 3. 5. 10:00–11:40 učebna 75, Po 10. 5. 10:00–11:40 učebna 75, Po 17. 5. 10:00–11:40 učebna 75, Po 24. 5. 10:00–11:40 učebna 75
Předpoklady
MPOG071 Ontogen. psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs sociální psychologie je orientován na vytvoření základů sociálně psychologického myšlení v kontextu profesí zaměřených na práci s lidmi. Podává přehled teorie mezilidských interakcí v makro i mikrosociálním prostoru. Seznamuje se sociálně psychologickými aspekty pedagogické komunikace; informuje o zákonitostech a podmínkách adekvátní sociální percepce a atribuce; obojí v souvislosti s možnostmi kultivace a sebevýchovy. Druhou podstatnou část tvoří psychologie skupinového života; psychologické aspekty struktury a dynamiky skupin s ohledem na specifika různých druhů skupin dětí a mládeže a různých oblastí společenského života.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen orientovat se v teoriích mezilidských vztahů. Student bude rozumět problematice pedagogické komunikace, bude se orientovat v oblasti sebevýchovy a kultivace osobnosti.
Osnova
  • 2. Humanizace člověka - socializace osobnosti - psychologická charakteristika procesu socializace jedince; procesy personalizace, kulturace, profesionalizace a socializace; specifika řízené socializace (výchovy) a dalších socializačních mechanizmů a vlivů; kritéria efektivity socializace. Produkty socializace. 3. Sociální učení jako psychologický mechanizmus socializace; sociální posilování, imitace, identifikace; podmínky efektivity sociálního učení. Podmínky efektivity sociálního učení. Sociální učení, kultivace a výchova. 4. Psychologie mezilidských vztahů základní znaky interakcí (vztažnost, stimulace, ovlivnění); kritéria efektu interakce (aktivita, úroveň zprostředkovanosti, hodnoty); Typy součinnosti (koexistence, koordinace, kooperace; rivalita, soutěžení, reciprocita); některé možnosti psychologické analýzy mezilidských vztahů. Interakční styl. 5.Komunikace - komunikační obsahy; druhy a styly komunikace; efektivní komunikace. Patologická komunikace. Komunikační fauly. Možnosti kultivace komunikačních dovedností. 6. Percepce a atribuce - senzitivita; situační vnímání; utváření obrazu jiného člověka, zdroje vnímání a posuzování jiného člověka; chyby v percepci; atribuce, sebepercepce a sebehodnocení. 7. Sociální vlastnosti a rysy osobnosti - kooperativnost - sociabilita - tolerance - sociální tvořivost - mínění a postoje - vztahově postojové vlastnosti osobnosti. 8. Sociální opora. Druhy, mechanizmy. Sociální opora. 9. Psychologická charakteristika sociální skupiny se zaměřením na malou sociální skupinu, znaky, atributy sociální skupiny - struktura a dynamika malé sociální skupiny; skup. normy, cíle a způsoby jejich dosahování; Tým; týmové role. 11. Problémové, náročné a konfliktní sociální situace (frustrace - deprivace - stres: hledisko sociálně- psychologické), konfliktní situace (konflikty intra- a interskupinové, konflikty rolí; frustrace jako sociální situace, frustrace jako stav (prožitek), typické reakce žáků na frustraci; situace frustrace a stresu; stres - hledisko sociálněpsychologické; frustrační tolerance; sociální faktory utváření odolnosti vůči stresu a frustraci; deprivace (sociální) - důsledky. 12. Aktivizující metody a postupy v práci učitele využívající sociálně-psychologických výcvikových technik. 13. Závěrečná syntetizující úvaha nad poznatkovým systémem SP, event. volné téma dle zájmu studentů.
Literatura
  • Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál. 769 s. ISBN 8073670925. 2006. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Sociální psychologie. Brno. 215 s. ISBN nepřiděleno. 2004. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO. 268 s. ISBN 80-85931-48-6. 1998. info
  • SLAMĚNÍK, Ivan a Jozef VÝROST. Sociální psychologie [Výrost, 1997] : Sociálna psychológia [Výrost, 1997]. Vyd. 1. Praha: ISV - nakladatelství. 453 s. : i. ISBN 80-85866-20-X. 1997. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat online: přednáška, konzultace
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemným testem / alternativním terminologickým testem / vědomostním testem
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.