MZKCP0311s Řízení domácí a chronické péče (následné a dlouhodobé péče) - seminář

Lékařská fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/1/0. 5. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Jana Nová, PhD., MBA (cvičící)
prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Friessová (pomocník)
Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D. (pomocník)
Garance
Ing. Jana Nová, PhD., MBA
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Pá 12. 1. 14:00–18:10 C15/309
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je členěn do tří oblastí: Veřejné zdravotnictví, Komunitní péče, Domácí a paliativní péče.
Cílem předmětu Veřejné zdravotnictví je:
• Porozumět definici zdraví a umět definovat zdraví.
• Seznámit se s multifaktoriální koncepcí nemocí a statistickými ukazateli.
• Uvědomit si kritéria hodnocení zdraví.
• Znát právní a legislativní předpisy zdravotní politiky státu i EU.
• Seznámit se s klíčovými strategiemi WHO k podpoře zdraví.
• Porozumět komponentům zdraví.
• Umět uplatnit zásady dlouhodobého programu zlepšení zdravotního stavu obyvatel.
• Přijmout roli nelékařského zdravotnického pracovníka ve výchově ke zdraví u všech věkových kategorií obyvatelstva, a to v primární a komunitní péči. Znát prostředky oslovení obyvatel, působení masmédií, seznámit se se sociálním marketinkem jako efektivní metodou.
• Seznámit se s mezinárodní klasifikací a ukazateli statistiky v oblasti zdravotní politiky státu.

Cílem předmětu Komunitní péče je:
• Porozumět pojmu komunita.
• Seznámit se s hlavními funkcemi komunity.
• Porozumět významu zdravého společenského a přírodního prostředí pro zdraví člověka.
• Seznámit se s možnostmi zdravotních a sociálních služeb v rámci komunitní péče.

Cílem předmětu Domácí a paliativní péče je:
• Umět definovat domácí péči.
• Přijmout filozofii domácí péče.
• Seznámit se základní organizační strukturou domácí péče.
• Seznámit se s interdisciplinárním přístupem v domácí péči.
• Uvědomit si odlišnosti poskytování péče ve vlastním sociálním prostředí klienta.
• Uvědomit si specifika pracovních podmínek v domácí péči.
• Umět definovat paliativní péči.
• Seznámit se s organizační strukturou hospicové péče v ČR.
• Uvědomit si odlišnosti poskytování ošetřovatelské péče v hospici. Nedílnou součástí předmětu je odborná praxe v rozsahu 5 hodin, díky níž dojde k osvojení a upevnění znalostí o problematice chodu a řízení poskytované zdravotní péče; metodách řízení, používaných na různých klinických pracovištích a řídících jednotkách poskytovatelů zdravotních služeb (včetně oddělení personálního, ekonomického, hodnocení kvality, oddělení kódování a monitorování zdravotních služeb, odd. koordinace výzkumné činnosti poskytovatele zdravotních služeb – odd. pro vědu a výzkum). a upevnění a praktickému uplatnění znalostí a dovedností v klasifikačních systémech ve zdravotnictví a využívání důkazů v péčí o pacienty.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student:
• Porozumí definici zdraví a umět definovat zdraví.
• Seznámí se s multifaktoriální koncepcí nemocí a statistickými ukazateli.
• Vyjmenuje kritéria hodnocení zdraví.
• Seznámí se s právní a legislativní předpisy zdravotní politiky státu i EU.
• Seznámit se s klíčovými strategiemi WHO k podpoře zdraví.
• Rozumí komponentům zdraví.
• Uplatní zásady dlouhodobého programu zlepšení zdravotního stavu obyvatel.
• Přijme roli nelékařského zdravotnického pracovníka ve výchově ke zdraví u všech věkových kategorií obyvatelstva, a to v primární a komunitní péči. Znát prostředky oslovení obyvatel, působení masmédií, seznámit se se sociálním marketinkem jako efektivní metodou.
• Seznámit se s mezinárodní klasifikací a ukazateli statistiky v oblasti zdravotní politiky státu.
• Porozumí pojmu komunita.
• Seznámí se s hlavními funkcemi komunity.
• Porozumí významu zdravého společenského a přírodního prostředí pro zdraví člověka.
• Vyjmenuje s možnostmi zdravotních a sociálních služeb v rámci komunitní péče.
• Umět definovat domácí péči.
• Přijmout filozofii domácí péče.
• Seznámit se základní organizační strukturou domácí péče.
• Seznámit se s interdisciplinárním přístupem v domácí péči.
• Uvědomit si odlišnosti poskytování péče ve vlastním sociálním prostředí klienta.
• Uvědomit si specifika pracovních podmínek v domácí péči.
• Umět definovat paliativní péči.
• Seznámit se s organizační strukturou hospicové péče v ČR.
• Uvědomit si odlišnosti poskytování ošetřovatelské péče v hospici.
Osnova
  • Definice zdraví a koncepce vzniku nemoci, hodnocení zdraví, základní dokumenty ve světě a v ČR, zákon o ochraně veřejného zdraví, otázky dlouhodobého programu zlepšování zdravotního stavu obyvatel a jeho obsahové priority, komponenty podpory zdraví, role zdravotníků ve výchově ke zdraví, sociální marketing, jako efektivní metoda aktivit v oblasti péče o zdraví včetně působení masmédií, poradenství a poradenské podpory zdraví a prevence nemocí, klíčové strategie WHO v podpoře zdraví.
  • Druhy a formy zdravotních služeb a podmíky jejich poskytování, mezinárodní klasifikace a statistické ukazazele.
  • Komunita a člověk.
  • Systém zdravotních a sociálních služeb v komunitě, primární a terciární zdravotnické péče, multidisciplinární týmová spolupráce ve veřejném zájmu.
  • Role Všeobecné sestry v komunitní péči. Rodina, základ péče o zdraví člověka. Rodiny s mentálně postiženými dětmi, alkoholismus a násilí v rodinách. Péče o potřeby dětí, dospívajících, dospělých, žen v produktivním věku, seniorů, chronicky nemocných a handicapovaných v komunitě.
  • Péče o mentální zdraví v komunitě.
  • Závislosti na alkoholu, drogách a kouření v komunitě.
  • Syndrom CAN.
  • Domácí a paliativní péče.
  • Základní terminologie domácí péče (DP).
  • Vývoj DP ve světě a v ČR, podmínky pro rozvoj.
  • Struktura agentur DP v ČR. Indikace, nejčastější diagnózy klientů. Horizontální management a jeho využití. Smlouva o poskytování DP, ošetřovatelská dokumentace. Specifika interdisciplinární spolupráce. Spolupráce se svépomocnými skupinami a dobrovolníky. Specifické pracovní podmínky a vzdělávání sester v DP. Spolupráce s rodinou. Uspokojování potřeb rodinných příslušníků.
  • Základní terminologie v paliativní péči. Zajištění paliativní péče v ČR. Specifika poskytování paliativní péče.
  • Součástí výuky je odborná praxe na pracovišti domácí péče, kterou si studenti domlouvají sami. Doklad o absolvování praxe odevzdávají cestou IS MUNI tak, aby byl předmět ukončen se závěrem zkouškového období.
Literatura
    povinná literatura
  • HANZLÍKOVÁ, Alžbeta. Komunitní ošetřovatelství. 1. čes. vyd. Martin: Osveta, 2006, 271 s. ISBN 9788080632571. info
  • HARTL, Pavel. Komunita občanská a komunita terapeutická. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 221 s. ISBN 80-85850-45-1. info
    doporučená literatura
  • MÜLLEROVÁ, Dana. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2014, 254 stran. ISBN 9788024625102. info
  • HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 293 s. Škola a zdraví pro 21. století. ISBN 978-80-210-5239-0. info
  • DOLANSKÝ, Hynek. Veřejné zdravotnictví. Vyd. 1. Opava: Slezská univerzita, 2008, 223 s. ISBN 9788072484942. info
  • JAROŠOVÁ, Darja. Veřejné zdravotnictví. 1. vyd. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2007, 77 s. ISBN 9788024812854. info
  • STREJČKOVÁ, Alice, Hana PINKAVOVÁ, Jana UHROVÁ a Jaromíra NOVOTNÁ. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. první. Praha: Fortuna, 2007, 119 s. ISBN 978-80-7168-943. info
  • O'CONNOR, Margaret. Paliativní péče : pro sestry všech oborů. Translated by Jana Heřmanová. 1. české vyd. Praha: Grada, 2005, 324 s. ISBN 8024712954. info
  • ZAVÁZALOVÁ, Helena. Sociální lékařství a veřejné zdravotnictví. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 154 s. ISBN 8024604671. info
Výukové metody
Semináře využívají různé případové studie a další zdroje.
Semináře umožní studentům rozšířit porozumění dané problematice při rozvíjení analytických, prezentačních dovedností a řízení vlastního výkonu pro profesi v rámci domácí a chronické péče.
Samostudium (příprava na semináře) je předpokladem pro účast na seminářích. Nedílnou součástí předmětu je odborná praxe v rozsahu 5 hodin.
Metody hodnocení
Samostatná seminární práce na zadané nebo vybrané téma z oblasti dlouhodobé zdravotně-sociální péče – případová studie.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2023/MZKCP0311s