MZKEB0232s Evidence Based Healthcare a principy tvorby Systematic Review II - seminář

Lékařská fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/1/0. 5. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MUDr. Lucia Hasonová (cvičící)
Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Friessová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D.
Institut biostatistiky a analýz – Jiná pracoviště pro vzdělávací a vědecko-výzkumnou činnost – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut biostatistiky a analýz – Jiná pracoviště pro vzdělávací a vědecko-výzkumnou činnost – Lékařská fakulta
Rozvrh
Pá 24. 3. 15:30–17:10 F01B1/709, Pá 21. 4. 13:00–15:30 F01B1/709
Předpoklady
MZKEB0131s EBHC a principy tvorby SR - př
Předpokladem pro tento seminář jsou znalosti základních principů přístupu EBHC a praktické dovednosti v rámci Evidence Base Practice získané v předchozích předmětech MZEB0131p a MZEB0131s.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je navázat na znalosti a dovednosti získané v rámci předmětu Evidence Based Healthcare a principy tvorby Systematic Review II – přednáška, seminář. Konkrétně se studenti seznámí se standardizovanými nástroji pro kritické zhodnocení studií a extrakci dat.
Výstupy z učení
Studenti budou umět kriticky zhodnotit primární studie pomocí vybraného standardizovaného nástroje a extrahovat data pro následnou metaanalýzu či metasyntézu systematic review.
Osnova
  • Title/abstract a fulltext screening
  • Kritické zhodnocení studií pomocí standardizovaných nástrojů
  • Nejčastější chyby v hodnocení
  • Extrakce dat a jejich prezentace
Literatura
    povinná literatura
  • AROMATARIS, Edoardo a Munn MUNN, ed. Joanna Briggs Institute Reviewer's Manual [online]. Adelaide: The Joanna Briggs Institute, 2017. Dostupné z: https://reviewersmanual.joannabriggs.org/
  • KLUGAR, Miloslav. Systematická review ve zdravotnictví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4785-8.
  • MAREČKOVÁ, Jana a Jitka KLUGAROVÁ. Evidence-based health care: zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4784-1.
  • PAGE, Matthew a kol., ed. Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions version 6.0 [online]. Chichester (UK): John Wiley, 2019. ISBN 9781119536604. Dostupné z: https://training.cochrane.org/handbook
  • MOHER, David, Alessandro LIBERATI, Jennifer TETZLAFF, Douglas G. ALTMAN a PRISMA GROUP, 2009. Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA Statement. Open Medicine. 3(3), e123-130. ISSN 1911-2092
Výukové metody
teoretická příprava, diskuse, praktické cvičení
Metody hodnocení
POŽÁDAVKY K ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU:
1. Účast na výuce během semestru (viz 2. bod).
2. Absence se bude omlouvat pouze ze zdravotních důvodů. Student musí doložit lékařské potvrzení (v originálu). Studenti si musí být vědomi toho, že i v případě omluvených absencí (zdravotní důvody) je pro získání kreditu požadovaná minimálně 80% účast. V případě, že bude mít student více než 20 % omluvených či neomluvených absencí, bude muset zopakovat předmět v následujícím semestru či školním roce. V případě neomluvené absence bude studentovi za každou absenci uloženo vypracovat seminární práci v rozsahu 1500-2000 slov a 5-8 minut dlouhou prezentaci na dané téma. Pokud bude seminární práce odmítnuta z důvodu nedostatků a nebude studentem opravena a znovu předána ke kontrole, student tím nesplní požadavky předmětu a nezíská zápočet (viz Politiku absencí a pozdních příchodů, Akademické přestupky, plagiátorství a neetické chování).
3. Splnění zadaných úkolů.
4. Aktivní účast během seminářů/přednášek.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, jaro 2025.