MZKMN0222s Management, marketing, leadership a strategické řízení ve zdravotnictví II - seminář

Lékařská fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 10. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Barbora Buchtová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Renáta Grossová Klementová, MBA (cvičící)
Mgr. Petra Pevná, MBA, LL.M. (cvičící)
Garance
Ing. Barbora Buchtová, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Palacká
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Pá 24. 3. 8:00–9:40 F01B1/609, Pá 5. 5. 15:00–16:40 F01B1/609, Pá 19. 5. 8:00–9:40 F01B1/609, 10:00–11:40 F01B1/609, 12:00–13:40 F01B1/609
Předpoklady
MZKMN0121s Management, marketing - sem
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl uvést studenty do specifik managementu, marketingu a leadershipu ve zdravotnictví a dát jim příležitost vyzkoušet vybrané techniky a metody rozhodování a řízení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit podstatu marketingového řízení a marketingového mixu;
- popsat marketingové nástroje a diskutovat jejich silné a slabé stránky;
- vyjmenovat a vysvětlit pojem "strategické řízení", jeho principy a metodologii;
- rozebrat význam informací pro přijímání strategických rozhodnutí;
- zpracovat relevantní analýzu vnitřního a vnějšího prostředí;
- vysvětlit význam kategorie kvalita a obtíže jejího definování ve zdravotnictví;
- vyjmenovat a porovnat silné a slabé stránky několika metod řízení kvality, které mohou být aplikovány ve zdravotnictví;
- rozumět systému financování zdravotní péče;
- vysvětlit vztahy subjektů českého zdravotnického systému a jeho kontrolní mechanismy .
Osnova
  • - Základy marketingu, řízení a plánování, marketingový plán, marketingový mix ve zdravotnictví; Rozvoj zdravotnické péče/organizace zaměřené na klienta-pacienta; Spokojenost zákazníků a role marketingových informačních systémů a průzkumu trhu; marketingové nástroje.
  • - Strategický management. Principy strategického řízení; Metody pro analýzu vnitřního a vnějšího prostředí; - Význam informací pro přijímání strategických rozhodnutí.
  • - Řízení kvality a obtíže jejího definování ve zdravotnictví; Metody řízení kvality.
  • Financování zdravotní péče; Prevence z pohledu veřejného zdravotního pojištění; Síť zdravotnických zařízení; Vztahy subjektů českého zdravotnického systému; Kontrolní mechanismy českého zdravotnického systému.
Literatura
    povinná literatura
  • MADAR, Jiří. Řízení kvality ve zdravotnickém zařízení : vážně i nevážně k prosperitě nemocnic a spokojenosti pacientů. První vydání. Praha: Grada, 2004, 248 stran. ISBN 8024705850. info
    doporučená literatura
  • Healthcare management. Edited by Kieran Walshe - Judith Smith. 2nd ed. Maidenhead, England: Open University Press, 2011, xxiii, 589. ISBN 9780335243822. info
  • VACÍK, Emil a Milan ŠULÁK. Strategický management. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2001, 125 s. ISBN 8070827289. info
Výukové metody
Skupinové diskuse, skupinový projekt, prezentace, vzájemné hodnocení.
Metody hodnocení
Úspěšné ukončení je vázáno na vypracování skupinového projektu, prezentace, vzájemné hodnocení a průběžné plnění úkolů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.