MZKMN0222s Management, marketing, leadership a strategické řízení ve zdravotnictví II - seminář

Lékařská fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 10. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Barbora Buchtová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Renáta Grossová Klementová, MBA (cvičící)
Mgr. Petra Pevná, MBA, LL.M. (cvičící)
Mgr. Tereza Friessová (pomocník)
Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D. (pomocník)
Garance
Ing. Barbora Buchtová, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Alena Langaufová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Pá 16. 2. 15:00–17:30 F01B2/1S06, Pá 22. 3. 12:00–14:30 A19/115, Pá 3. 5. 8:00–10:30 F01B1/530, Pá 17. 5. 8:00–10:30 F01B1/609, 11:00–13:30 F01B1/530
Předpoklady
MZKMN0121s Management, marketing - sem
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl uvést studenty do specifik managementu, marketingu a leadershipu ve zdravotnictví a dát jim příležitost vyzkoušet vybrané techniky a metody rozhodování a řízení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit podstatu marketingového řízení a marketingového mixu;
- popsat marketingové nástroje a diskutovat jejich silné a slabé stránky;
- vyjmenovat a vysvětlit pojem "strategické řízení", jeho principy a metodologii;
- rozebrat význam informací pro přijímání strategických rozhodnutí;
- zpracovat relevantní analýzu vnitřního a vnějšího prostředí;
- vysvětlit význam kategorie kvalita a obtíže jejího definování ve zdravotnictví;
- vyjmenovat a porovnat silné a slabé stránky několika metod řízení kvality, které mohou být aplikovány ve zdravotnictví;
- rozumět systému financování zdravotní péče;
- vysvětlit vztahy subjektů českého zdravotnického systému a jeho kontrolní mechanismy .
Osnova
  • - Základy marketingu, řízení a plánování, marketingový plán, marketingový mix ve zdravotnictví; Rozvoj zdravotnické péče/organizace zaměřené na klienta-pacienta; Spokojenost zákazníků a role marketingových informačních systémů a průzkumu trhu; marketingové nástroje.
  • - Strategický management. Principy strategického řízení; Metody pro analýzu vnitřního a vnějšího prostředí; - Význam informací pro přijímání strategických rozhodnutí.
  • - Řízení kvality a obtíže jejího definování ve zdravotnictví; Metody řízení kvality.
  • Financování zdravotní péče; Prevence z pohledu veřejného zdravotního pojištění; Síť zdravotnických zařízení; Vztahy subjektů českého zdravotnického systému; Kontrolní mechanismy českého zdravotnického systému.
Literatura
    povinná literatura
  • MADAR, Jiří. Řízení kvality ve zdravotnickém zařízení : vážně i nevážně k prosperitě nemocnic a spokojenosti pacientů. První vydání. Praha: Grada, 2004, 248 stran. ISBN 8024705850. info
    doporučená literatura
  • Healthcare management. Edited by Kieran Walshe - Judith Smith. 2nd ed. Maidenhead, England: Open University Press, 2011, xxiii, 589. ISBN 9780335243822. info
  • VACÍK, Emil a Milan ŠULÁK. Strategický management. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2001, 125 s. ISBN 8070827289. info
Výukové metody
Skupinové diskuse, skupinový projekt, prezentace, vzájemné hodnocení.
Metody hodnocení
Úspěšné ukončení je vázáno na vypracování skupinového projektu, prezentace, vzájemné hodnocení a průběžné plnění úkolů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2024/MZKMN0222s