VLTZ0833 Teoretické základy klinické medicíny III - seminář

Lékařská fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/3/0. 45. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. Eliška Bartečková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martina Bruzlová (cvičící)
doc. MUDr. Alena Damborská, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Divišová (cvičící)
Mgr. Milada Dvořáčková, Ph.D., MBA (cvičící)
MUDr. Dominik Fabián (cvičící)
MUDr. Hana Harazim, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Samuel Hricko (cvičící)
Ing. Lenka Hýblová, DiS. (cvičící)
MUDr. Ľubica Joppeková (cvičící)
Mgr. Bc. Veronika Justrová (cvičící)
MUDr. Eva Klabusayová, DESAIC (cvičící)
MUDr. Radka Klimánková (cvičící)
MUDr. Viktória Kokošová (cvičící)
MUDr. Marek Kovář (cvičící)
doc. MUDr. Martin Pail, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Adéla Prchlíková (cvičící)
Mgr. Petra Růžičková (cvičící)
doc. Ing. Daniel Schwarz, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Tamara Skříšovská, DESAIC (cvičící)
MUDr. Martin Štork, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Václav Vafek (cvičící)
doc. MUDr. Eva Vlčková, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Jakub Voldřich (cvičící)
MUDr. Ondřej Zahradníček (cvičící)
Garance
doc. Ing. Daniel Schwarz, Ph.D.
Ústav simulační medicíny – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martina Bruzlová
Dodavatelské pracoviště: Ústav simulační medicíny – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VLTZ0833/01: Čt 29. 2. 13:30–16:20 F37/366, Čt 14. 3. 13:30–16:20 F37/366, Čt 28. 3. 13:30–16:20 F37/366, Čt 11. 4. 13:30–16:20 F37/366, Čt 25. 4. 13:30–16:20 F37/366, Čt 9. 5. 13:30–16:20 F37/366, Čt 23. 5. 13:30–16:20 F37/346
VLTZ0833/02: Čt 29. 2. 13:30–16:20 F37/366, Čt 14. 3. 13:30–16:20 F37/366, Čt 28. 3. 13:30–16:20 F37/366, Čt 11. 4. 13:30–16:20 F37/366, Čt 25. 4. 13:30–16:20 F37/366, Čt 9. 5. 13:30–16:20 F37/366, Čt 23. 5. 13:30–16:20 F37/346
VLTZ0833/03: Pá 23. 2. 13:30–16:20 F37/366, Pá 8. 3. 13:30–16:20 F37/366, Pá 22. 3. 13:30–16:20 F37/366, Pá 5. 4. 13:30–16:20 F37/366, Pá 19. 4. 13:30–16:20 F37/366, Pá 3. 5. 13:30–16:20 F37/366, Pá 17. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/04: Pá 23. 2. 13:30–16:20 F37/366, Pá 8. 3. 13:30–16:20 F37/366, Pá 22. 3. 13:30–16:20 F37/366, Pá 5. 4. 13:30–16:20 F37/366, Pá 19. 4. 13:30–16:20 F37/366, Pá 3. 5. 13:30–16:20 F37/366, Pá 17. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/05: Po 26. 2. 13:30–16:20 F37/366, Po 11. 3. 13:30–16:20 F37/366, Po 25. 3. 13:30–16:20 F37/366, Po 8. 4. 13:30–16:20 F37/366, Po 22. 4. 13:30–16:20 F37/366, Po 6. 5. 13:30–16:20 F37/366, Po 20. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/06: Po 26. 2. 13:30–16:20 F37/366, Po 11. 3. 13:30–16:20 F37/366, Po 25. 3. 13:30–16:20 F37/366, Po 8. 4. 13:30–16:20 F37/366, Po 22. 4. 13:30–16:20 F37/366, Po 6. 5. 13:30–16:20 F37/366, Po 20. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/07: St 28. 2. 13:30–16:20 F37/366, St 13. 3. 13:30–16:20 F37/366, St 27. 3. 13:30–16:20 F37/366, St 10. 4. 13:30–16:20 F37/366, St 24. 4. 13:30–16:20 F37/366, St 22. 5. 13:30–16:20 F37/346
VLTZ0833/08: St 28. 2. 13:30–16:20 F37/366, St 13. 3. 13:30–16:20 F37/366, St 27. 3. 13:30–16:20 F37/366, St 10. 4. 13:30–16:20 F37/366, St 24. 4. 13:30–16:20 F37/366, St 22. 5. 13:30–16:20 F37/346
VLTZ0833/09: Út 27. 2. 13:30–16:20 F37/366, Út 12. 3. 13:30–16:20 F37/366, Út 26. 3. 13:30–16:20 F37/366, Út 9. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 23. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 7. 5. 13:30–16:20 F37/366, Út 21. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/10: Út 27. 2. 13:30–16:20 F37/366, Út 12. 3. 13:30–16:20 F37/366, Út 26. 3. 13:30–16:20 F37/366, Út 9. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 23. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 7. 5. 13:30–16:20 F37/366, Út 21. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/11: St 21. 2. 13:30–16:20 F37/366, St 6. 3. 13:30–16:20 F37/366, St 20. 3. 13:30–16:20 F37/366, St 3. 4. 13:30–16:20 F37/366, St 17. 4. 13:30–16:20 F37/366, St 15. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/12: St 21. 2. 13:30–16:20 F37/366, St 6. 3. 13:30–16:20 F37/366, St 20. 3. 13:30–16:20 F37/366, St 3. 4. 13:30–16:20 F37/366, St 17. 4. 13:30–16:20 F37/366, St 15. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/13: Čt 22. 2. 13:30–16:20 F37/366, Čt 7. 3. 13:30–16:20 F37/366, Čt 21. 3. 13:30–16:20 F37/366, Čt 4. 4. 13:30–16:20 F37/366, Čt 18. 4. 13:30–16:20 F37/366, Čt 2. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/14: Čt 22. 2. 13:30–16:20 F37/366, Čt 7. 3. 13:30–16:20 F37/366, Čt 21. 3. 13:30–16:20 F37/366, Čt 4. 4. 13:30–16:20 F37/366, Čt 18. 4. 13:30–16:20 F37/366, Čt 2. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/15: Út 20. 2. 13:30–16:20 F37/366, Út 5. 3. 13:30–16:20 F37/366, Út 19. 3. 13:30–16:20 F37/366, Út 2. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 16. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 30. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 14. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/16: Út 20. 2. 13:30–16:20 F37/366, Út 5. 3. 13:30–16:20 F37/366, Út 19. 3. 13:30–16:20 F37/366, Út 2. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 16. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 30. 4. 13:30–16:20 F37/366, Út 14. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/17: Po 19. 2. 13:30–16:20 F37/366, Po 4. 3. 13:30–16:20 F37/366, Po 18. 3. 13:30–16:20 F37/366, Po 15. 4. 13:30–16:20 F37/366, Po 29. 4. 13:30–16:20 F37/366, Po 13. 5. 13:30–16:20 F37/366
VLTZ0833/18: Po 19. 2. 13:30–16:20 F37/366, Po 4. 3. 13:30–16:20 F37/366, Po 18. 3. 13:30–16:20 F37/366, Po 15. 4. 13:30–16:20 F37/366, Po 29. 4. 13:30–16:20 F37/366, Po 13. 5. 13:30–16:20 F37/366
Předpoklady
VLTZ0732 Teoret.zákl.klinické med.II-s
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V posledních dvou semestrech tohoto třísemestrálního multioborového předmětu se ve výuce navazuje na již získaný patofyziologický základ ke všem vybraným tématům (TZKM I), a to řešením konkrétních klinických případů v podobě 14 virtuálních pacientů. Jednotlivé případy se řeší ve struktuře TBL (Team-Based Learning), která mj. zahrnuje samostatnou přípravu studiem preclass-reading materiálů, složení individuálního a týmového testu iRAT/tRAT (Readiness Assessment Test) a řešení aplikačního cvičení, při kterém týmy diskutují průběh diagnosticko-terapeutického procesu spojeného s jednou konkrétní kazuistikou. Studenti svá řešení konzultují s facilitátorem a klinickým expertem na probíranou látku. V jednotlivých tématech se tedy necílí na přehled celého klinického oboru, ale na rozvoj dovedností klinického usuzování (clinical reasoning), a to v konturách personalizované medicíny.
Výstupy z učení
Po absolvování všech výukových jednotek během 2.-3. semestru předmětu TZKM studenti dokážou:
1. aplikovat základní znalosti z patofyziologie do řešení konkrétních klinických problémů vyplynuvších z 14 vybraných kazuistik – virtuálních pacientů;
2. zdůvodnit kroky klinického usuzování poznatky nabytými předchozím studiem v teoretických oborech medicíny;
3. používat principy medicíny založené na důkazech při rozhodování v péči o konkrétního – byť virtuálního – pacienta;
4. obhájit si své stanovisko k volbě dalšího kroku v diagnosticko-terapeutickém postupu konkrétní kazuistiky, a to oproti alternativním řešením kolegů.
Osnova
  • Tematicky budou dva semestry předmětu TZKM II a III pokrývat následující oblasti:
  • 1. Poruchy srážlivosti krve, plicní embolie
  • 2. Metabolické poruchy kostí u geriatrického pacienta
  • 3. Různé infekce s horečkou včetně těch tropického původu
  • 4. Poruchy trávicího traktu
  • 5. Chronická obstrukční plicní nemoc
  • 6. Gastroezofageální refluxní nemoc
  • 7. Karcinom prsu
  • 8. Úvod do psychiatrie
  • 9. Onemocnění jater a žlučových cest
  • 10. Mnohočetný myelom
  • 11. Potravinová otrava, anafylaktický šok
  • 12. Poruchy vědomí, delirium, křeče, otravy
  • 13. Meningitida
  • 14. Bolesti hlavy
  • Časový sled jednotlivých témat se může v jednotlivých akademických letech různit.
Literatura
  • Preclass-reading materiály: pomáhají studentům seznámit se s klíčovými pojmy a informacemi předtím, než se účastní lekce.
Výukové metody
Kolaborativní učení – TBL (Team-based learning): studenti pracují rozděleni do 7 týmů u jednotlivých stolů v lekci strukturované do několika různých aktivit.
Preclass-reading materiály: pomáhají studentům seznámit se s klíčovými pojmy a informacemi předtím, než se účastní lekce. Předem připraveni studenti se mohou během lekce více zaměřit na diskusi, kladení otázek a aplikaci konceptů místo základního výkladu. Znalosti z preclass-reading materiálů jsou ověřovány pomocí RAT testů, viz dále.
RAT tests (Readiness Assessment Tests – iRAT/tRAT/gRA): tvoří úvodní část lekce, během které se skládá stejný test postupně třikrát, a to individuálně, v malém týmu okolo stolu a nakonec v celé skupině. Formát testu: 10 otázek typu single-best answer, closed-book. Výsledky týmových testů slouží během lekce jako formativní hodnocení jednotlivých týmů. Výsledky individuálních testů jsou shromažďovány a jejich průměrný výsledek bude použit jako jeden ze vstupů pro stanovení sumativního hodnocení. Testy se skládají v určené TBL místnosti pomocí  aplikace SIMUportfolio – je nutno mít s sebou vlastní chytrý a nabitý telefon nebo laptop s možností připojení na internet (sítě Eduroam/MUNI, anebo vlastní datové připojení).
Aplikační cvičení: virtuální pacient, neboli interaktivní příběh smýšleného pacienta umožňuje nácvik dovedností klinického usuzování, kritického myšlení a rozhodování.
Metody hodnocení
Výsledky individuálních vstupních testů (iRAT – individual Readiness Assessment Test) jsou registrovány aplikací SIMUportfolio. Na konci semestru bude provedena analýza všech odpovědí v testech a každému studentovi bude vypočítáno TOP10score - součet nejlepších 10 výsledků z jednotlivých testů v TZKM II a TZKM III. Parametr TOP10score bude dále převeden do percentilového vyjádření Q, a to při zvažování kompletního souboru dosažených skóre od všech zapsaných studentů v předmětu.
K parametru Q (celé číslo v intervalu 0-100) bude dále přičtena hodnota získaného bonusu B. Tento bonus bude udělován na konci každé lekci celým týmům (tzn. všichni přítomní členové týmu obdrží přidělený bonus), a to odborníkem na probíranou látku na základě monitorované diskuzní aktivity jednotlivých týmů, přičemž z každé lekce je maximální možný zisk 3 body.
Následující orientační klasifikační stupnice převádí dosažené body na známky: A: 91-100 (121 bodů je maximum), B: 81-90, C: 61-80, D: 51-60, E: 41-50, F: 0-40. Hranice jednotlivých klasifikačních stupňů budou adaptovány při závěrečné analýze skutečně získaných dat.
Výsledky z testů, které nemohl student z objektivních důvodů absolvovat (státní svátek nebo omluva z důvodu nemoci), nebudou započítávány. V případě neomluvené absence bude registrován test s nulovým počtem bodů. Studenti, kteří absolvují méně než 10 lekcí (5 lekcí v TZKM II plus 5 lekcí v TZKM III), budou v TZKM III klasifikováni jako X.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2024/VLTZ0833